Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Har Tesla kontaktat dig om din Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Har Tesla kontaktat dig om din Model 3?

Inläggav Martey » 14 jan 2019 14:14

Såhär i väntans tider tänkte jag att vi kunde samla communityns input för att ge lite underlag på hur det går med Teslas samtal mot kund. Alltså då de ringer upp och frågar om ens beställning, när man kan ta leverans, vinterdäck: ja/nej? Samt ev. inbyte.

Om du blivit kontaktad, skriv gärna ett svar nedan, när de ringde och vilken konfig du har (om det inte framgår i din signatur).

Om du ställt specifika frågor eller fått någon annan information så dela gärna med dig. Själv väntar jag otåligt på ett samtal :)
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
Martey

Re: Har Tesla kontaktat dig om din Model 3?

Inläggav R2D2 » 14 jan 2019 14:17

Tesla Model 3 LR AWD Solid Black
KIA Niro PHEV 2018
R2D2

Inläggav Martey » 14 jan 2019 14:18

Har helt missat den. Lite konstigt att separera från Model 3-forumet där de alla flesta kikar :D

Men bra att du notera så fler hittar dit :)
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
Martey

Inläggav Jeppe_E » 14 jan 2019 14:22

R2D2 skrev:http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=37&t=14542 :)

Ja, det ser ju inte jättebra ut (eller så har alla inte uppdaterat). Men 4 av 59 beställda bilar talar väl sitt tydliga språk. Tesla är inte riktigt där än. Trodde faktiskt att Tesla hade koll på exakt vilka bilar som finns på båten/båtarna. Men det är nog en väldigt tung process med att fördela ut bilarna på respektive marknad och till kunderna. Men samtidigt så har de ju ytterligare 10-15 dagar på sig. Så jag tror att när veckan är över så har vi nog fler än 4 som fått kontakt.
Jeppe_E

Inläggav Martey » 14 jan 2019 14:53

63 svar är alldeles för få sampels för att kunna säga bu eller bä om hur det går för dem :) Alla som beställt bilen hänger inte på forumet, de som hänger på forumet kanske inte har sett inlägget. De som sett det kan vara ett skevt urval och inte normalfördelat ;)
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
Martey

Inläggav Teslaägare SR-71-BlackBird » 14 jan 2019 15:19

Missat samtal från Tesla nyss, befinner mig i Thailand så jag väntar på nytt samtal.
Beställd 6/12-18, Tesla Model P3D svart med vit inredning.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare

Inläggav Jeppe_E » 14 jan 2019 15:22

Martey skrev:63 svar är alldeles för få sampels för att kunna säga bu eller bä om hur det går för dem :) Alla som beställt bilen hänger inte på forumet, de som hänger på forumet kanske inte har sett inlägget. De som sett det kan vara ett skevt urval och inte normalfördelat ;)

Nä, men de 59 som rapporterat det gör ju :) Så av 59 rapporterade bilar så har Tesla lyckats kontakta 4. Om vi extrapolerar det till 590 bilar i Sverige, så har Tesla ringt 40 st ;) + en del som de inte lyckats få kontakt med.
Jeppe_E

Inläggav Martey » 14 jan 2019 16:28

Jeppe_E skrev:
Martey skrev:63 svar är alldeles för få sampels för att kunna säga bu eller bä om hur det går för dem :) Alla som beställt bilen hänger inte på forumet, de som hänger på forumet kanske inte har sett inlägget. De som sett det kan vara ett skevt urval och inte normalfördelat ;)

Nä, men de 59 som rapporterat det gör ju :) Så av 59 rapporterade bilar så har Tesla lyckats kontakta 4. Om vi extrapolerar det till 590 bilar i Sverige, så har Tesla ringt 40 st ;) + en del som de inte lyckats få kontakt med.

Det är just detta som är vanskligt med statistik. Att extrapolera är en bra metod när mängden är normalfördelad, inte när man bara har ett tiotal samples.

Update: Verkar som att fler hittade omröstningstråden nu under eftermiddagen :) Stärker min åsikt om att man inte explicit söker sig till omröstningsforumet för att ta del av en omröstning. De bör finnas i rätt kontext istället (i diskussion om Model 3 i detta fall). Vidare är det tydligt det jag påpekade om att använda statistik korrekt. 4% är nu 12%, go figure ;) Inom statistik finns ett begrepp som heter "Centrala gränsvärdessatsen" som säger att vid stort antal oberoende stokastiska variabler blir populationen normalfördelad. Alltså, vid ett stort antal omröstningar stabiliseras svaren och kan då med mindre osäkerhet tolkas "korrekt". Ska sluta gagga nu :D
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
Martey

Inläggav TiborBlomhall » 14 jan 2019 23:43

Ärligt så är det en kvarleva från forumets första dagar, att omröstningar bara kan skapas i forumavdelningen "omröstningar".

Jag har senare släppt upp att Teslaägare kan skapa omröstningar var som helst, även i andra avdelningar. Kanske dags att helt släppa på tyglarna?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Inläggav Martey » 14 jan 2019 23:59

TiborBlomhall skrev:Ärligt så är det en kvarleva från forumets första dagar, att omröstningar bara kan skapas i forumavdelningen "omröstningar".

Jag har senare släppt upp att Teslaägare kan skapa omröstningar var som helst, även i andra avdelningar. Kanske dags att helt släppa på tyglarna?

Jag förstår. För mig personligen ser jag inte värdet med att jag vill se alla omröstningar på ett och samma ställe. Jag vill läsa om Model 3, vilket innefattar ev. omröstningar om det gäller just den modellen (så jag tänkte när jag skapads min tråd). Känns mer intuitivt att kunna skapa en omröstning i sub-forumet som den tillhör :)
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
Martey

Nästa

Återgå till Model 3