Hemmaladdning..?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jomo
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 01 apr 2016 10:42
Ort: Täby, Stockholm

Hemmaladdning..?

Inlägg av jomo »

Hej!

Som många andra väntar jag också (otåligt..) på min 3:a. Jag tänkte ta tag i detta med laddning under tiden. Jag har haft en BMW I3 - 2014 fram tills i somras, men Model 3 kommer stå i min carport och skall ju naturligtvis ha 3-fasladdning, eftersom det går. Så, ny laddpunkt behövs alltså.

Ett påstående och en fråga: - Eftersom man i alla Teslor kan ställa in hur mycket ström de får ta så borde väl enklaste tänkbara 3-faslösning fungera!? Ställer man in tex. 3 X 10A i bilen så kommer den ju inte dra mer, så varför behövs en mer avancerad box?

Hur tänker ni?

Mvh,
Johan
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av kallekula »

Korrekt.

Jag ser ingen anledning att ha något annat än Teslas Wallbox för hemmaladdning. Finessen med laddbox är att där hänger en sladd som tar 5 sekunder att stoppa i.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av dhogborg »

jomo skrev:
Hej!

Som många andra väntar jag också (otåligt..) på min 3:a. Jag tänkte ta tag i detta med laddning under tiden. Jag har haft en BMW I3 - 2014 fram tills i somras, men Model 3 kommer stå i min carport och skall ju naturligtvis ha 3-fasladdning, eftersom det går. Så, ny laddpunkt behövs alltså.

Ett påstående och en fråga: - Eftersom man i alla Teslor kan ställa in hur mycket ström de får ta så borde väl enklaste tänkbara 3-faslösning fungera!? Ställer man in tex. 3 X 10A i bilen så kommer den ju inte dra mer, så varför behövs en mer avancerad box?

Hur tänker ni?

Mvh,
Johan
En mer avancerad box kan t.ex. kopplas ihop med en effektvakt så att andra stora förbrukare inte smäller huvudsäkringen när bilen laddar. Boxen kan då dra ner bilens laddning och låta andra förbrukare gå före.

Andra boxar kan reglera laddning så att du får billigare ström, din laddning blir en omvänd effektreserv för leverantören och kan då ge dig billigare kWh pris.

Och en tredje variant är helt enkelt registrering av statistik, så man kan följa bilens förbrukning kontra hemmets övriga förbrukning.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Jjonas »

En till anledning är att Model 3 troligtvis inte kommer med en 3-fas UMC.

+ Att Teslas box är ju rätt snygg.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Kalle »

dhogborg skrev:
En mer avancerad box kan t.ex. kopplas ihop med en effektvakt så att andra stora förbrukare inte smäller huvudsäkringen när bilen laddar. Boxen kan då dra ner bilens laddning och låta andra förbrukare gå före.

.
Teslas laddare kan ju paralellkopplas med flera teslaladdare så att de delar på laddeffekten. Då borde det va ganska änkelt att hacka i hop en efecktvackt till teslaladdarna tänker jag. Vore kul att prova :)
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Nacka

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av robpow »

Kalle skrev:
Teslas laddare kan ju paralellkopplas med flera teslaladdare så att de delar på laddeffekten. Då borde det va ganska änkelt att hacka i hop en efecktvackt till teslaladdarna tänker jag. Vore kul att prova :)
Precis! Det finns några som har börjat på ett projekt för att styra strömfördelningen till WC baserat på tex solcellsproduktionen här:
https://github.com/cdragon/TWCManager
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av larsw »

Kalle skrev:
Teslas laddare kan ju paralellkopplas med flera teslaladdare så att de delar på laddeffekten. Då borde det va ganska änkelt att hacka i hop en efecktvackt till teslaladdarna tänker jag. Vore kul att prova :)
När det blir effektbrist på gården slutar åtminstone min S100D+Wallbox att ladda. Spänningen sjunker och när den blir för låg stänger laddningen ner. Tror det är Teslan som gör det, inte Wallboxen. Har normalt ställt in att ladda med trefas 14A av 20A huvudsäkringar, ger knappt 10 kW.

Om jag xzmgicibg kör spis+ugn+torktumlare och lite annat slutar bilen att ladda. Återupptas senare när spänningen är mer normal igen, men inte direkt.

Sällan ett problem dock, eftersom jag oftast laddar nattetid (har timdebitering).

Oavsett, huvudsäkringarna har aldrig gått sedan jag skaffade Teslan.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av tomla »

Teslas laddare har också en knapp på sladden för att öppna laddluckan.
Den är mycket smidig att ha, har jag märkt efter ha haft en utan knapp.
Det är dom små sakerna som gör det.
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av larsw »

tomla skrev:
Teslas laddare har också en knapp på sladden för att öppna laddluckan.
Den är mycket smidig att ha, har jag märkt efter ha haft en utan knapp.
Det är dom små sakerna som gör det.
Wallboxens handske? Inte sett. Vore ju fantastiskt om det är så.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 jul 2017 12:09

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av westerlund »

larsw skrev:
Kalle skrev:
Teslas laddare kan ju paralellkopplas med flera teslaladdare så att de delar på laddeffekten. Då borde det va ganska änkelt att hacka i hop en efecktvackt till teslaladdarna tänker jag. Vore kul att prova :)
När det blir effektbrist på gården slutar åtminstone min S100D+Wallbox att ladda. Spänningen sjunker och när den blir för låg stänger laddningen ner. Tror det är Teslan som gör det, inte Wallboxen. Har normalt ställt in att ladda med trefas 14A av 20A huvudsäkringar, ger knappt 10 kW.

Om jag xzmgicibg kör spis+ugn+torktumlare och lite annat slutar bilen att ladda. Återupptas senare när spänningen är mer normal igen, men inte direkt.

Sällan ett problem dock, eftersom jag oftast laddar nattetid (har timdebitering).

Oavsett, huvudsäkringarna har aldrig gått sedan jag skaffade Teslan.
är det så? vore ju fantastiskt! själv kör jag med UMCn och den matar på tills säkringen går utan att känna någon ånger. laddning + ugn + luftvärmepump är garanterad gång av säkring.
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av larsw »

westerlund skrev:

är det så? vore ju fantastiskt! själv kör jag med UMCn och den matar på tills säkringen går utan att känna någon ånger. laddning + ugn + luftvärmepump är garanterad gång av säkring.
Sitter å andra sidan sist på ledning på landet, så spänningen kanske faller enklare här än inne i ett villaområde. Iaf, när spänningen faller under 229 Volt eller ngt, så avbryts laddningen.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av dhogborg »

larsw skrev:
westerlund skrev:

är det så? vore ju fantastiskt! själv kör jag med UMCn och den matar på tills säkringen går utan att känna någon ånger. laddning + ugn + luftvärmepump är garanterad gång av säkring.
Sitter å andra sidan sist på ledning på landet, så spänningen kanske faller enklare här än inne i ett villaområde. Iaf, när spänningen faller under 229 Volt eller ngt, så avbryts laddningen.
Har laddat på 219V med UMC så varför det som du beskriver händer är åndå lite oklart. Wallbox har inget skydd mot att huvudsändningen går, men lyckliga omständigheter (tröga säkringar, låg ”elkvalité”) kanske kan förklara det?
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Teslared »

Vad skiljer Teslas Wallbox generation 1 mot 2? Och när infördes 2:an?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Remuz »

Teslared skrev:
Vad skiljer Teslas Wallbox generation 1 mot 2? Och när infördes 2:an?
Vet ej, men kabeln känns rejält mycket styvare. Jag killgissar att man gjort något åt att signalkablarna gick av på v1.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Bjelke »

dhogborg skrev:
larsw skrev:
westerlund skrev:

är det så? vore ju fantastiskt! själv kör jag med UMCn och den matar på tills säkringen går utan att känna någon ånger. laddning + ugn + luftvärmepump är garanterad gång av säkring.
Sitter å andra sidan sist på ledning på landet, så spänningen kanske faller enklare här än inne i ett villaområde. Iaf, när spänningen faller under 229 Volt eller ngt, så avbryts laddningen.
Har laddat på 219V med UMC så varför det som du beskriver händer är åndå lite oklart. Wallbox har inget skydd mot att huvudsändningen går, men lyckliga omständigheter (tröga säkringar, låg ”elkvalité”) kanske kan förklara det?
När jag hade problem hos en kund alldeles i början (för mig typ 2015) så läste jag mig till att den snarare känner av om spänning faller under tiden man laddar och bryter (eller sänker?) laddningen
vid en viss nivå, det är alltså inte spänningen i sig som avgör (om den inte ligger på tok för lågt) utan spänningsfallet från när man startade laddningen.
Så om man startar på tex 230V och det sjunker till 223 så kan den bryta medans om man startar på 221V och den knappt sjunker så bryter den inte. Inga siffror jag har koll på
men principen ska stämma.
Eg. trodde jag att den "bara" kollar det här under själva uppstarten av laddningen (man ser tydligt att den ökar på strömmen sakta i början) och bryter om spänningen sjunker för mycket, men det verkar även vara
samma "regel" som styr under hela laddsessionen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jomo
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 01 apr 2016 10:42
Ort: Täby, Stockholm

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av jomo »

Hmm, låter som Teslas egen Wall Connector är ett ganska bra alternativ ändå..

- Ni som har den, vet ni om hållaren för laddkontakten i WC har någon "funktion"?

(Varför jag undrar är för att jag nog helst skulle vilja ha den långa sladden upphängd på Carbortväggen när jag inte laddare. Slippa släpa den fram och tillbaka liksom..)

Mvh,
Johan
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av evilirish »

Bara att hålla smuts och väta borta vad jag vet.
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 01 apr 2016 18:37
Ort: Stockholm

Hemmaladdning..?

Inlägg av ippodrome »

evilirish skrev:
Bara att hålla smuts och väta borta vad jag vet.
Har sett folk som köpt/printat egna hållare för sladdkontakten.
Om du skaffar en sån kan du ju hänga upp den en bit från laddaren på ett smidigt sätt!

Typ som denna:

Bild
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av chaffis75 »

Den där knappen på Tesla wc, är de någon som vet hur den kommunicerar? Antar något radio protokoll men de jag egentligen tänker på är om de går att skapa sin egna "öppna laddluckan" fjärrkontroll? Någon som hört eller sett något?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av jpetters »

chaffis75 skrev:
Den där knappen på Tesla wc, är de någon som vet hur den kommunicerar? Antar något radio protokoll men de jag egentligen tänker på är om de går att skapa sin egna "öppna laddluckan" fjärrkontroll? Någon som hört eller sett något?
Ja. Finns redan att köpa separat eller för installation i Type2 kabel (handtag).
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av chaffis75 »

jpetters skrev:
chaffis75 skrev:
Den där knappen på Tesla wc, är de någon som vet hur den kommunicerar? Antar något radio protokoll men de jag egentligen tänker på är om de går att skapa sin egna "öppna laddluckan" fjärrkontroll? Någon som hört eller sett något?
Ja. Finns redan att köpa separat eller för installation i Type2 kabel (handtag).
Ok, var köper man de ifrån? De är ju ganska intressant om man inte har en original box.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av fth »

ippodrome skrev:
evilirish skrev:
Bara att hålla smuts och väta borta vad jag vet.
Har sett folk som köpt/printat egna hållare för sladdkontakten.
Om du skaffar en sån kan du ju hänga upp den en bit från laddaren på ett smidigt sätt!

Typ som denna:

Bild
Just den där funkar dock bara på den amerikanska laddaren som har en helt annan kontakt, här är en som funkar i Europa:
https://www.ebay.com/itm/Wall-Connector ... 2078033248

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Ptesla »

chaffis75 skrev:
jpetters skrev:
chaffis75 skrev:
Den där knappen på Tesla wc, är de någon som vet hur den kommunicerar? Antar något radio protokoll men de jag egentligen tänker på är om de går att skapa sin egna "öppna laddluckan" fjärrkontroll? Någon som hört eller sett något?
Ja. Finns redan att köpa separat eller för installation i Type2 kabel (handtag).
Ok, var köper man de ifrån? De är ju ganska intressant om man inte har en original box.
Efter lite googlande hittade jag detta: https://www.evchargeking.com/en/tesla-b ... or-kit-16a

Skulle det kunna vara det man behöver? Jag har en Clever laddbox hemma med fast sladd, hade varit perfekt om det varit möjligt att byta till detta handtaget och kunna njuta av en självöppnande laddlucka på min Model 3.
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Lenning
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 aug 2017 15:49

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Lenning »

Hej
Finns det någon med ett bra förslag eller erfarenhet på hur man kan använda en st WC både för laddning i garaget och utanför? Jag har köpt en WC och avser att placera den i garaget. Funderar på följande alternativa lösningar för uteladdning när bilen inte kan köras in i garaget pga snö mm.
Alt 1: Kabel under garageporten och att inte stänga porten helt. Någon form av kabelskydd så att kabeln inte riskeras att klämmas. Nackdelen: Svårt att täta garageporten nedtill mot möss.
Alt 2: Borra hål i garageväggen och trä igenom laddkontakt och sladd. Typ rörisolering vid passage i hålet som kabelskydd. Nackdel: Tar tid varje gång
Alt 3: Fräsa ur en ränna i betongen under garageporten och lägga kabeln här med kabelskydd. Nackdel: Svårt att täta hålet nedtill mot möss.

Hur hade du gjort eller någon med alternativ lösning.
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 284
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Trean »

Skotta undan snön och kör in bilen i garaget. Alltid. :)
Skriv svar