Hemmaladdning..?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av larsw »

westerlund skrev:

är det så? vore ju fantastiskt! själv kör jag med UMCn och den matar på tills säkringen går utan att känna någon ånger. laddning + ugn + luftvärmepump är garanterad gång av säkring.
Sitter å andra sidan sist på ledning på landet, så spänningen kanske faller enklare här än inne i ett villaområde. Iaf, när spänningen faller under 229 Volt eller ngt, så avbryts laddningen.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av dhogborg »

larsw skrev:
westerlund skrev:

är det så? vore ju fantastiskt! själv kör jag med UMCn och den matar på tills säkringen går utan att känna någon ånger. laddning + ugn + luftvärmepump är garanterad gång av säkring.
Sitter å andra sidan sist på ledning på landet, så spänningen kanske faller enklare här än inne i ett villaområde. Iaf, när spänningen faller under 229 Volt eller ngt, så avbryts laddningen.
Har laddat på 219V med UMC så varför det som du beskriver händer är åndå lite oklart. Wallbox har inget skydd mot att huvudsändningen går, men lyckliga omständigheter (tröga säkringar, låg ”elkvalité”) kanske kan förklara det?
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Teslared »

Vad skiljer Teslas Wallbox generation 1 mot 2? Och när infördes 2:an?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Remuz »

Teslared skrev:
Vad skiljer Teslas Wallbox generation 1 mot 2? Och när infördes 2:an?
Vet ej, men kabeln känns rejält mycket styvare. Jag killgissar att man gjort något åt att signalkablarna gick av på v1.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Bjelke »

dhogborg skrev:
larsw skrev:
westerlund skrev:

är det så? vore ju fantastiskt! själv kör jag med UMCn och den matar på tills säkringen går utan att känna någon ånger. laddning + ugn + luftvärmepump är garanterad gång av säkring.
Sitter å andra sidan sist på ledning på landet, så spänningen kanske faller enklare här än inne i ett villaområde. Iaf, när spänningen faller under 229 Volt eller ngt, så avbryts laddningen.
Har laddat på 219V med UMC så varför det som du beskriver händer är åndå lite oklart. Wallbox har inget skydd mot att huvudsändningen går, men lyckliga omständigheter (tröga säkringar, låg ”elkvalité”) kanske kan förklara det?
När jag hade problem hos en kund alldeles i början (för mig typ 2015) så läste jag mig till att den snarare känner av om spänning faller under tiden man laddar och bryter (eller sänker?) laddningen
vid en viss nivå, det är alltså inte spänningen i sig som avgör (om den inte ligger på tok för lågt) utan spänningsfallet från när man startade laddningen.
Så om man startar på tex 230V och det sjunker till 223 så kan den bryta medans om man startar på 221V och den knappt sjunker så bryter den inte. Inga siffror jag har koll på
men principen ska stämma.
Eg. trodde jag att den "bara" kollar det här under själva uppstarten av laddningen (man ser tydligt att den ökar på strömmen sakta i början) och bryter om spänningen sjunker för mycket, men det verkar även vara
samma "regel" som styr under hela laddsessionen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jomo
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 01 apr 2016 10:42
Ort: Täby, Stockholm

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av jomo »

Hmm, låter som Teslas egen Wall Connector är ett ganska bra alternativ ändå..

- Ni som har den, vet ni om hållaren för laddkontakten i WC har någon "funktion"?

(Varför jag undrar är för att jag nog helst skulle vilja ha den långa sladden upphängd på Carbortväggen när jag inte laddare. Slippa släpa den fram och tillbaka liksom..)

Mvh,
Johan
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av evilirish »

Bara att hålla smuts och väta borta vad jag vet.
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 01 apr 2016 18:37
Ort: Stockholm

Hemmaladdning..?

Inlägg av ippodrome »

evilirish skrev:
Bara att hålla smuts och väta borta vad jag vet.
Har sett folk som köpt/printat egna hållare för sladdkontakten.
Om du skaffar en sån kan du ju hänga upp den en bit från laddaren på ett smidigt sätt!

Typ som denna:

Bild
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av chaffis75 »

Den där knappen på Tesla wc, är de någon som vet hur den kommunicerar? Antar något radio protokoll men de jag egentligen tänker på är om de går att skapa sin egna "öppna laddluckan" fjärrkontroll? Någon som hört eller sett något?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av jpetters »

chaffis75 skrev:
Den där knappen på Tesla wc, är de någon som vet hur den kommunicerar? Antar något radio protokoll men de jag egentligen tänker på är om de går att skapa sin egna "öppna laddluckan" fjärrkontroll? Någon som hört eller sett något?
Ja. Finns redan att köpa separat eller för installation i Type2 kabel (handtag).
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av chaffis75 »

jpetters skrev:
chaffis75 skrev:
Den där knappen på Tesla wc, är de någon som vet hur den kommunicerar? Antar något radio protokoll men de jag egentligen tänker på är om de går att skapa sin egna "öppna laddluckan" fjärrkontroll? Någon som hört eller sett något?
Ja. Finns redan att köpa separat eller för installation i Type2 kabel (handtag).
Ok, var köper man de ifrån? De är ju ganska intressant om man inte har en original box.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av fth »

ippodrome skrev:
evilirish skrev:
Bara att hålla smuts och väta borta vad jag vet.
Har sett folk som köpt/printat egna hållare för sladdkontakten.
Om du skaffar en sån kan du ju hänga upp den en bit från laddaren på ett smidigt sätt!

Typ som denna:

Bild
Just den där funkar dock bara på den amerikanska laddaren som har en helt annan kontakt, här är en som funkar i Europa:
https://www.ebay.com/itm/Wall-Connector ... 2078033248

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Ptesla »

chaffis75 skrev:
jpetters skrev:
chaffis75 skrev:
Den där knappen på Tesla wc, är de någon som vet hur den kommunicerar? Antar något radio protokoll men de jag egentligen tänker på är om de går att skapa sin egna "öppna laddluckan" fjärrkontroll? Någon som hört eller sett något?
Ja. Finns redan att köpa separat eller för installation i Type2 kabel (handtag).
Ok, var köper man de ifrån? De är ju ganska intressant om man inte har en original box.
Efter lite googlande hittade jag detta: https://www.evchargeking.com/en/tesla-b ... or-kit-16a

Skulle det kunna vara det man behöver? Jag har en Clever laddbox hemma med fast sladd, hade varit perfekt om det varit möjligt att byta till detta handtaget och kunna njuta av en självöppnande laddlucka på min Model 3.
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Lenning
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 aug 2017 15:49

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Lenning »

Hej
Finns det någon med ett bra förslag eller erfarenhet på hur man kan använda en st WC både för laddning i garaget och utanför? Jag har köpt en WC och avser att placera den i garaget. Funderar på följande alternativa lösningar för uteladdning när bilen inte kan köras in i garaget pga snö mm.
Alt 1: Kabel under garageporten och att inte stänga porten helt. Någon form av kabelskydd så att kabeln inte riskeras att klämmas. Nackdelen: Svårt att täta garageporten nedtill mot möss.
Alt 2: Borra hål i garageväggen och trä igenom laddkontakt och sladd. Typ rörisolering vid passage i hålet som kabelskydd. Nackdel: Tar tid varje gång
Alt 3: Fräsa ur en ränna i betongen under garageporten och lägga kabeln här med kabelskydd. Nackdel: Svårt att täta hålet nedtill mot möss.

Hur hade du gjort eller någon med alternativ lösning.
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 284
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Trean »

Skotta undan snön och kör in bilen i garaget. Alltid. :)
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av dbar »

Lenning skrev:
Hej
Finns det någon med ett bra förslag eller erfarenhet på hur man kan använda en st WC både för laddning i garaget och utanför? Jag har köpt en WC och avser att placera den i garaget. Funderar på följande alternativa lösningar för uteladdning när bilen inte kan köras in i garaget pga snö mm.
Alt 1: Kabel under garageporten och att inte stänga porten helt. Någon form av kabelskydd så att kabeln inte riskeras att klämmas. Nackdelen: Svårt att täta garageporten nedtill mot möss.
Alt 2: Borra hål i garageväggen och trä igenom laddkontakt och sladd. Typ rörisolering vid passage i hålet som kabelskydd. Nackdel: Tar tid varje gång
Alt 3: Fräsa ur en ränna i betongen under garageporten och lägga kabeln här med kabelskydd. Nackdel: Svårt att täta hålet nedtill mot möss.

Hur hade du gjort eller någon med alternativ lösning.
Har ungefär samma fundering, men att jag för det mesta kommer stå ute, och ibland i garaget.
Jag kommer sätta min fasta laddare ut (där Jag står mest). Sen sätter jag nog bara en 3x16A- handske i garaget, och/eller en 1x16 om jag snålar ur från att köpa till 3x16-adaptern till umc.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av bonath »

Tänker ha WCn i garaget med en skjutlucka med ursågning för kabeln. Nån form av spärr/lås på insidan.
Blir lite trixigt men inget större problem.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av UrbanL »

Jag skickade en fråga om pris för en installation av en Tesla Wall Connector (redan inköpt) till en av Teslas rekommenderade installatörer (GBG), och fick svar på mellan 16000-22000 inkl moms. Det känns bisarrt högt? Är detta möjligt, har (den avskaffade) subventionen dragit upp prisbilden såpass?

I materiel behövs jordfelsbrytare typ B, 15 meter trefas installationskabel och en näve klammer, som borde landa på ett par-tre tusen max? Tidsåtgång kan ju inte vara mer än ett par timmar på sin höjd. Lägg till restid och lite avans, borde det inte landa mer i trakterna kring 8000-9000 kr rimligtvis?

Är jag bara snål eller? Är det någon som kan dela med sig av vad deras installationskostnad har legat på så jag får något att jämföra med?
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av bonath »

Kopplade in spabad, 8500 före rot, 6500 efter. Trefas, tog nog 6 timmar med brytare och jordfelsbrytare A. Ditt pris är ocker...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av perre »

UrbanL skrev:
Jag skickade en fråga om pris för en installation av en Tesla Wall Connector (redan inköpt) till en av Teslas rekommenderade installatörer (GBG), och fick svar på mellan 16000-22000 inkl moms. Det känns bisarrt högt? Är detta möjligt, har (den avskaffade) subventionen dragit upp prisbilden såpass?

I materiel behövs jordfelsbrytare typ B, 15 meter trefas installationskabel och en näve klammer, som borde landa på ett par-tre tusen max? Tidsåtgång kan ju inte vara mer än ett par timmar på sin höjd. Lägg till restid och lite avans, borde det inte landa mer i trakterna kring 8000-9000 kr rimligtvis?

Är jag bara snål eller? Är det någon som kan dela med sig av vad deras installationskostnad har legat på så jag får något att jämföra med?
Jag fick en offert på betydligt mindre än så. bra bit mindre än 10000 i arbete plus laddaren. Då drar de direkt från huvudskåpet som sitter utanpå fasaden och några meter längs grunden. Också en av de rekommenderade installatörerna i Stockholm.
Emma Elinstallation
Model 3 LR AWD
Jojfride
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 apr 2018 11:37

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Jojfride »

Anlitade oxå Emma El, betalade drygt 10 000 för en installation då lade vi till en elmätare för att kunna följa förbrukningen till billadningen. Din offert låter väldigt sockrad.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Crappy »

UrbanL skrev:
I materiel behövs jordfelsbrytare typ B, 15 meter trefas installationskabel och en näve klammer, som borde landa på ett par-tre tusen max? Tidsåtgång kan ju inte
Till en TWC behövs väl bara en jfb A

Har jag läst....
Kan inte någon reda ut det här innan min ska kopplas in om två veckor, tack :?
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Eliard »

UrbanL skrev:
Jag skickade en fråga om pris för en installation av en Tesla Wall Connector (redan inköpt) till en av Teslas rekommenderade installatörer (GBG), och fick svar på mellan 16000-22000 inkl moms. Det känns bisarrt högt? Är detta möjligt, har (den avskaffade) subventionen dragit upp prisbilden såpass?

I materiel behövs jordfelsbrytare typ B, 15 meter trefas installationskabel och en näve klammer, som borde landa på ett par-tre tusen max? Tidsåtgång kan ju inte vara mer än ett par timmar på sin höjd. Lägg till restid och lite avans, borde det inte landa mer i trakterna kring 8000-9000 kr rimligtvis?

Är jag bara snål eller? Är det någon som kan dela med sig av vad deras installationskostnad har legat på så jag får något att jämföra med?

Det KAN vara så att man tittar på dom stora/kända tillverkarna på Jfb så som Garo eller Hager . Där ligger priser på 5tkr respektive 10+Tkr .för en Jfb typ B.

https://www.elbutik.se/product.html/hag ... ry_id=1813
Senast redigerad av Eliard, redigerad totalt 1 gånger.
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av Eliard »

Crappy skrev:
UrbanL skrev:
I materiel behövs jordfelsbrytare typ B, 15 meter trefas installationskabel och en näve klammer, som borde landa på ett par-tre tusen max? Tidsåtgång kan ju inte
Till en TWC behövs väl bara en jfb A

Har jag läst....
Kan inte någon reda ut det här innan min ska kopplas in om två veckor, tack :?
Nej eftersom boxen inte har inbyggd DC övervakning ,krävs det idag en Jfb typ B
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Hemmaladdning..?

Inlägg av UrbanL »

Finns det någon i Göteborgsområdet som har exempel på installationskostnad som inte är extrasaltad?

Finns det jfb typ B av bra kvalitet som inte är snordyr också?
Skriv svar