Vi som finansierat Tesla sedan 2016

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Vi som finansierat Tesla sedan 2016

Inlägg av iAkita »

Om man nu tycker att det är ett problem att de som inte köade och reserverade en Model 3 2016 får sina bilar ungefär samtidigt som de som gjorde det, då är väl problemet snarast att det är för få av de som reserverade 2016 som faktiskt beställt? Om alla 3-4-5-hundra tusen som reserverat en Model 3 även hade beställt direkt när möjlighet gavs, då hade köplatsen varit värt något. Eller menar du att Tesla av rena rättviseskäl ska fördröja levereransen av de bilar de producerar, eller ge dig en dyr present, bara för att en stor andel av de som reserverat inte väljer att beställa?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Martey
Inlägg: 297
Blev medlem: 06 dec 2018 19:17
Ort: Stockholm

Re: Vi som finansierat Tesla sedan 2016

Inlägg av Martey »

Jika skrev:
Tesla håller väl sina löften på denna punkten? Sedan att inte fler reservationshållare vill ha en av de modeller som erbjuds nu är väl knappast deras fel?! Tror reservationshållare får valuta för sina investerade pengar (som ändå ger 0 i ränta på banken) när SR modellen presenteras och många hundratusen löser in sin reservation. Sedan om det ger 3 eller 6 månaders förtur har ingen aning om men uppoffringen har väl ändå varit minimal för detta?

Mer sur över hur man marknadsfört FSD och enligt Teslas information handlar mer om myndigheters godkännande än att Tesla inte är framme i utvecklingen ännu. Är 1/2 år sedan Elon skrev att det är veckor kvar till första FSD funktionerna släpps inom några veckor ( i samband med v8 av software)
Angående FSD - Jag tror att kvalitén på AP säger mer om status på FSD än något annat. Även om FSD kräver nyare hårdvara är det rätt uppenbart att de inte är "där" ännu med tanke på hur AP varierar i kvalitet. När den inte kan köra ordentligt på småvägar, navigera bra utan att behöva ordentliga väglinjer, ta skarpa kurvor i hög hastighet, stanna vid rödljus etc är det tydligt att FSD fortfarande inte är redo.
Senast redigerad av Martey, redigerad totalt 1 gånger.
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vi som finansierat Tesla sedan 2016

Inlägg av Jeppe_E »

cederstock skrev:
Borde inte Elon hitta på något kul för oss som beställt, betalat bokningsavgift och väntat på bilen sedan 2016. Känns lite snopet att de som beställer nu får bilen typ samtidigt.
Varför känns det snopet?

Du köpte en köplats på spekulation. Om bilen blivit en ännu större storsäljare än vad den har varit i USA, så hade du ju skrattat åt det idag. Då hade du nog hånat alla potentiella köpare som hade fått ställa sig i kön och vänta i flera månader (som i USA). Nu blev det inte så, eftersom Européerna visade sig vara lite mer priskänsliga, kanske en del pga det extra påslag som Tesla fått göra pga tullavgift och den högre dollarkursen.

Hade dollarn stått i 7 kr idag så hade en Model 3 LR kostat 530.000kr istället och då hade försäljningen varit helt annorlunda.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Olof Borjesson
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 01 jun 2014 12:59
Ort: Kungshamn, nära Smögen på västkusten

Re: Vi som finansierat Tesla sedan 2016

Inlägg av Olof Borjesson »

Jag tycker att det känns bra att jag varit med och snabbat på omställningen till hållbara transporter genom att låna ut 10000 kronor i några år. Det är belöning nog för mig.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Vi som finansierat Tesla sedan 2016

Inlägg av Franz »

10 000 i 3 år i ett räntefritt lån till Tesla. Hade vi fått reporäntan skulle det vara minus 150 kronor. Tycker vi skall vara glada som inte fått ett inbetalningskort på det beloppet ;).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Vi som finansierat Tesla sedan 2016

Inlägg av Geni87 »

Franz skrev:
10 000 i 3 år i ett räntefritt lån till Tesla. Hade vi fått reporäntan skulle det vara minus 150 kronor. Tycker vi skall vara glada som inte fått ett inbetalningskort på det beloppet ;).
Om man begär tillbaks de 10 000 kronorna nu kan ju dock Tesla ha tjänat några dollar ändå. Om pengarna växlades till USD och fördes över till Tesla i USA, med tanke på kronans värde gentemot dollarn 2016 vs idag. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Filip
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 02 jan 2019 21:45

Re: Vi som finansierat Tesla sedan 2016

Inlägg av Filip »

Zac & Jessie från Now you know pratade för några veckor sen om att tesla haft reservationspengarna på ett konto som de inte kunnat använda. Eftersom att pengarna är återbetalingsbara så har inte tesla kunnat använda pengarna ifall att alla kommer och vill ha tillbaka dom. Tesla har alltså inte fått ett räntefritt lån utan har bara tagit reservationen som en bekräftelse på att folk verkligen vill köpa en tesla model 3.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vi som finansierat Tesla sedan 2016

Inlägg av Smutt »

Vi är väl lovade en liten röd M3 till bokhyllan nån torsdag nåt år
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vi som finansierat Tesla sedan 2016

Inlägg av Bjelke »

Smutt skrev:
Vi är väl lovade en liten röd M3 till bokhyllan nån torsdag nåt år
Nej den är alldeles för stor för det! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vi som finansierat Tesla sedan 2016

Inlägg av Gustafsson »

Jag hade aldrig tänkt å köpa M3 ”på riktigt” har fått tillbaka insatsen efter att sagt upp reservationen för ett par v sedan. Det var helt för att stötta Tesla och elbilsutvecklingen som jag lade en reservation. Tror inte Tesla är ledsna för det eftersom jag köpte en 100D istället. Nästa gång jag ska byta bil är kanske saken en annan. Hoppas på M3 gen 2 har kommit då....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Vi som finansierat Tesla sedan 2016

Inlägg av Feddan »

Filip skrev:
Zac & Jessie från Now you know pratade för några veckor sen om att tesla haft reservationspengarna på ett konto som de inte kunnat använda. Eftersom att pengarna är återbetalingsbara så har inte tesla kunnat använda pengarna ifall att alla kommer och vill ha tillbaka dom. Tesla har alltså inte fått ett räntefritt lån utan har bara tagit reservationen som en bekräftelse på att folk verkligen vill köpa en tesla model 3.
Det där måste vara bullshit. Om det vore så, varför tar det då månader innan folk får tillbaka sina pengar när de avbeställer?

Jag tror definitivt att pengarna används.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vi som finansierat Tesla sedan 2016

Inlägg av Gustafsson »

Feddan skrev:
Filip skrev:
Zac & Jessie från Now you know pratade för några veckor sen om att tesla haft reservationspengarna på ett konto som de inte kunnat använda. Eftersom att pengarna är återbetalingsbara så har inte tesla kunnat använda pengarna ifall att alla kommer och vill ha tillbaka dom. Tesla har alltså inte fått ett räntefritt lån utan har bara tagit reservationen som en bekräftelse på att folk verkligen vill köpa en tesla model 3.
Det där måste vara bullshit. Om det vore så, varför tar det då månader innan folk får tillbaka sina pengar när de avbeställer?

Jag tror definitivt att pengarna används.
Det tog tre dagar innan jag fick tillbaka min deposition.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Vi som finansierat Tesla sedan 2016

Inlägg av dstr »

Tror det tog knappt 2 veckor för mig, men jag avbokade mitt under julen. Inget konstigt.
Verdi

Re: Vi som finansierat Tesla sedan 2016

Inlägg av Verdi »

Feddan skrev:
Filip skrev:
Zac & Jessie från Now you know pratade för några veckor sen om att tesla haft reservationspengarna på ett konto som de inte kunnat använda. Eftersom att pengarna är återbetalingsbara så har inte tesla kunnat använda pengarna ifall att alla kommer och vill ha tillbaka dom. Tesla har alltså inte fått ett räntefritt lån utan har bara tagit reservationen som en bekräftelse på att folk verkligen vill köpa en tesla model 3.
Det där måste vara bullshit. Om det vore så, varför tar det då månader innan folk får tillbaka sina pengar när de avbeställer?

Jag tror definitivt att pengarna används.
Månader?!? Jag har avbeställt två ggr och pengarna har varit på mitt konto efter ett par dagar.
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Vi som finansierat Tesla sedan 2016

Inlägg av stefan007 »

För mig tog det mindre än en vecka att få pengarna tillbaka. Ungefär som ett återköp på vilket företag som helst. Har kvar en reservation och väntar nog in MR som andrabil. Hoppas även på rattvärme då.
Behåller nog vår 85D längre än planerat då den skött sig riktigt bra den senaste tiden!
Skriv svar