Modell 3 vs kia e-Niro

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Liibo »

Pratas väldigt mycket att andra tillverkare som har batterie som är gjorda mer för vintern osv. Medans tesla har mer vanliga batterie som är gjorda för hemma elektronik :)

Någon som är insatt i det mer?
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Toja »

Det är vara skitsnack.
Tesla utgick från ett sånt batteri men har en helt annan kemi i sig idag.
Min 3 år gamla Tesla rappade bara 2% i kraft på 3 år.
Däremot har Tesla gjort ett bra kyl/värme system för batterierna som andra tar efter.
Däremot är formen på varje batteri som ett stort pennbatteri, vilket de som inte har koll tror att det ör ett elektronik batteri.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av LarsL »

Liibo skrev:
Pratas väldigt mycket att andra tillverkare som har batterie som är gjorda mer för vintern osv. Medans tesla har mer vanliga batterie som är gjorda för hemma elektronik :)

Någon som är insatt i det mer?
Jo, det pratas mycket skit särskilt om Tesla. I den verkliga verkligheten så visar det sig att de andra biltillverkarnas batterier överhettar eller är för kalla och inte går att snabbladda, välj beroende på märke. Tesla har sten koll på sina batterier och håller den i lagom temperatur.

De har dessutom en helt egen designad kemi som skiljer sig från elektronikbatterier och från vad Panasonic levererar i övrigt.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av dd88 »

LarsL skrev:
Liibo skrev:
Pratas väldigt mycket att andra tillverkare som har batterie som är gjorda mer för vintern osv. Medans tesla har mer vanliga batterie som är gjorda för hemma elektronik :)

Någon som är insatt i det mer?
Jo, det pratas mycket skit särskilt om Tesla. I den verkliga verkligheten så visar det sig att de andra biltillverkarnas batterier överhettar eller är för kalla och inte går att snabbladda, välj beroende på märke. Tesla har sten koll på sina batterier och håller den i lagom temperatur.

De har dessutom en helt egen designad kemi som skiljer sig från elektronikbatterier och från vad Panasonic levererar i övrigt.

Det låter som de problem folk brukar ha med batterierna i sina Teslor?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av LarsL »

dd88 skrev:
LarsL skrev:
Liibo skrev:
Pratas väldigt mycket att andra tillverkare som har batterie som är gjorda mer för vintern osv. Medans tesla har mer vanliga batterie som är gjorda för hemma elektronik :)

Någon som är insatt i det mer?
Jo, det pratas mycket skit särskilt om Tesla. I den verkliga verkligheten så visar det sig att de andra biltillverkarnas batterier överhettar eller är för kalla och inte går att snabbladda, välj beroende på märke. Tesla har sten koll på sina batterier och håller den i lagom temperatur.

De har dessutom en helt egen designad kemi som skiljer sig från elektronikbatterier och från vad Panasonic levererar i övrigt.

Det låter som de problem folk brukar ha med batterierna i sina Teslor?
Prova att köra med en Nissan Leaf, överhettning, eller en KIA e-Niro, dålig värmning, så kommer du snart märka vilket batteri som funkar bäst.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av dd88 »

LarsL skrev:
dd88 skrev:
LarsL skrev:
Liibo skrev:
Pratas väldigt mycket att andra tillverkare som har batterie som är gjorda mer för vintern osv. Medans tesla har mer vanliga batterie som är gjorda för hemma elektronik :)

Någon som är insatt i det mer?
Jo, det pratas mycket skit särskilt om Tesla. I den verkliga verkligheten så visar det sig att de andra biltillverkarnas batterier överhettar eller är för kalla och inte går att snabbladda, välj beroende på märke. Tesla har sten koll på sina batterier och håller den i lagom temperatur.

De har dessutom en helt egen designad kemi som skiljer sig från elektronikbatterier och från vad Panasonic levererar i övrigt.

Det låter som de problem folk brukar ha med batterierna i sina Teslor?
Prova att köra med en Nissan Leaf, överhettning, eller en KIA e-Niro, dålig värmning, så kommer du snart märka vilket batteri som funkar bäst.
Ja men funkar bäst är en helt annan sak, vi kan inte låtsas som att Tesla inte dras med sina problem.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Jeppe_E »

dd88 skrev:
LarsL skrev:
dd88 skrev:
LarsL skrev:
Liibo skrev:
Pratas väldigt mycket att andra tillverkare som har batterie som är gjorda mer för vintern osv. Medans tesla har mer vanliga batterie som är gjorda för hemma elektronik :)

Någon som är insatt i det mer?
Jo, det pratas mycket skit särskilt om Tesla. I den verkliga verkligheten så visar det sig att de andra biltillverkarnas batterier överhettar eller är för kalla och inte går att snabbladda, välj beroende på märke. Tesla har sten koll på sina batterier och håller den i lagom temperatur.

De har dessutom en helt egen designad kemi som skiljer sig från elektronikbatterier och från vad Panasonic levererar i övrigt.

Det låter som de problem folk brukar ha med batterierna i sina Teslor?
Prova att köra med en Nissan Leaf, överhettning, eller en KIA e-Niro, dålig värmning, så kommer du snart märka vilket batteri som funkar bäst.
Ja men funkar bäst är en helt annan sak, vi kan inte låtsas som att Tesla inte dras med sina problem.
Vilka problem är det? *Nyfiken*
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Walker »

Men vid det här laget vet väl alla att Tesla bara är skräp. Ett företag som kursar vilken dag som helst, som har problem att leverera bilar som ingen vill ha. Ett bolag som inga biltillverkare bryr sig om, eller känner sig hotade av eftersom det är så uselt. För övrigt är rönnbären väldigt sura tycker räven.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av TeslaTissel »

Walker skrev:
Men vid det här laget vet väl alla att Tesla bara är skräp. Ett företag som kursar vilken dag som helst, som har problem att leverera bilar som ingen vill ha. Ett bolag som inga biltillverkare bryr sig om, eller känner sig hotade av eftersom det är så uselt. För övrigt är rönnbären väldigt sura tycker räven.
ÄR du ironisk nu eller? :D ;) :) :lol:

Det är det bilföretag som nog har attackerats mest de två sista åren med en massa pajkastning och rena hitte-på skandaler! ;)

Intressant tråd i jämförelser med Kia e-Niro.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av chaffis75 »

Jo jag tycker tråden spårar ut lite nu.. Jag var ute efter lite jämförelser av bilarna. Jag har åtminstone aldrig sagt tesla är skit men de finns väl för och nackdelar med alla bilar inklusive tesla. Sedan väger jag alltid detta mot priset, en billigare bil får ha fler nackdelar enkelt beskrivet.

Men för att försöka gå tillbaka till trådens syfte så bö jar jag ner och mer inse att för mig är de största skillnaden laddtid, teslan är så mycket snabbare även om alla CCS laddare där ute vore ionity laddare. Om detta är ok med den prisskillnad där är, tja jag vet inte.. Personligen måste jag räkna, har jag råd med en modell 3 midrange eller blir de för dyr för min plånbok.

En stor faktor är faktiskt också väntetiden en e-niro kan jag få i typ april men en midrange modell 3 är väldigt osäkert, finns inget officiellt även om jag tror de blir till sommaren typ. En LR modell 3 är inte på frågan för min del, för dyrt oavsett hur bra den är.

En faktor i detta är att vår leaf ska lämnas i april, går inte att förlänga leasing. Och helt vill jag inte köpa något annat mellan. Kan låna en bil ett tag men inte hur länge som helt..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Jerker »

En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.

Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av icreate »

Jag har samma funderingar som trådskaparen. Jag köade första dagen och hoppades på leverans av en Model 3 för läänge sen. Nu när det äntligen är dags kan jag bara konstatera att jag tyvärr inte har råd med en så dyr bil som Model 3 är nu.
Efter att ha provkört e-Niro och jämfört kom jag fram till följande :

För mig står valet mellan en SR och e-Niro.
Priserna är jämförbara. (gissningsvis)

e-Niro har bättre räckvidd.
e-Niro har betydligt mer utrustning som standard.
e-Niro har kanske inte större bagagevolym, men är lättare att lasta tack vare större öppning.
Kia har generösa garantier.

Model 3 har fått beröm för sin körkänsla.
Model 3 använder Teslas app och underlättar därmed vardagen för mig som elbilsägare betydligt.
Model 3 kan få mjukvaruuppdateringar OTA och behöver därmed inte åldras lika fort.
Teslas batterier är marknadsledande.
Krocksäkerheten är enastående.

Eftersom jag dagligdags klarar mig med räckvidden på Model 3 SR så väljer jag att vänta på den. Kör jag längre sträckor än de 45 mil e-Niro klarar så tror jag att skillnaden i räckvidd jämnas ut mot fördelen med Supercharger. Hade jag däremot behövt köra 35-45 mil regelbundet så hade jag nog valt e-Niro.

Utrustningsnivån på e-Niro väger i mitt tycke inte upp fördelen med förvärmning (och kylning) via appen.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Jeppe_E »

Jerker skrev:
En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.

Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
Mja.. Om man nu tittar lite på det, så skulle en Model 3 SR med Premium-paket och AP (ja, det måste man ha för en rättvisare jämförelse). Så skulle den landa in på en bit över 530.000 kr. Jämfört med den fullmatade e-Niron för 474.000 kr

Så en 12-13% dyrare, vilket förstås man kan tycka är okej beroende på vilka egenskaper man värdesätter. e-Niron är mer praktisk, medan Teslan är mer umpf.

Räckvidden är ju betydligt längre med e-niron, medan M3:an har andra saker som är bra, på bekostnad av räckvidden.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Kevork »

Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.

Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
Mja.. Om man nu tittar lite på det, så skulle en Model 3 SR med Premium-paket och AP (ja, det måste man ha för en rättvisare jämförelse). Så skulle den landa in på en bit över 530.000 kr. Jämfört med den fullmatade e-Niron för 474.000 kr

Så en 12-13% dyrare, vilket förstås man kan tycka är okej beroende på vilka egenskaper man värdesätter. e-Niron är mer praktisk, medan Teslan är mer umpf.

Räckvidden är ju betydligt längre med e-niron, medan M3:an har andra saker som är bra, på bekostnad av räckvidden.
Tittar du på räckvidd i motorvägsfart så är det intr lika stor skillnad iom att Model 3 är energieffektivare.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Jerker »

Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.

Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
Mja.. Om man nu tittar lite på det, så skulle en Model 3 SR med Premium-paket och AP (ja, det måste man ha för en rättvisare jämförelse). Så skulle den landa in på en bit över 530.000 kr. Jämfört med den fullmatade e-Niron för 474.000 kr

Så en 12-13% dyrare, vilket förstås man kan tycka är okej beroende på vilka egenskaper man värdesätter. e-Niron är mer praktisk, medan Teslan är mer umpf.

Räckvidden är ju betydligt längre med e-niron, medan M3:an har andra saker som är bra, på bekostnad av räckvidden.
Jag skrev inte att jag skulle ha AP, så du får räkna bort 55.000, vilket gör 475.000, alltså samma som e-Niro.

Men sen blir ju dragkroken på en 3:a säkert dyrare än på e-Niro (11.800) men det är fortfarande inom felmarginalen.

Nu skulle jag ju vilja ha en röd bil, och röd e-Niro kostar 6.900 och Tesla 27.600, så det skulle kanske med drag och röd färg bli 35.000 dyrare med en Tesla SR.

Med det är ju helt hypotetiskt eftersom jag inte tror att 3:an får dragkrok.
Verdi

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Verdi »

Kevork skrev:
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.

Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
Mja.. Om man nu tittar lite på det, så skulle en Model 3 SR med Premium-paket och AP (ja, det måste man ha för en rättvisare jämförelse). Så skulle den landa in på en bit över 530.000 kr. Jämfört med den fullmatade e-Niron för 474.000 kr

Så en 12-13% dyrare, vilket förstås man kan tycka är okej beroende på vilka egenskaper man värdesätter. e-Niron är mer praktisk, medan Teslan är mer umpf.

Räckvidden är ju betydligt längre med e-niron, medan M3:an har andra saker som är bra, på bekostnad av räckvidden.
Tittar du på räckvidd i motorvägsfart så är det intr lika stor skillnad iom att Model 3 är energieffektivare.
I dagsläget så ser det ut såhär:

Stockholm-Göteborg-Stockholm

Model 3 SR:
Consumption: 163 Wh/km
Charge Duration: 01:37
Charge Cost: SEK 277
Duration: 09:58
Drive Distance: 944 km
Total Duration: 11:36

Kia E-Niro:
Consumption: 213 Wh/km
Charge Duration: 03:42
Charge Cost: SEK ???
Duration: 09:47
Drive Distance: 943 km
Total Duration: 13:30

Det kommer ju bli bättre så småningom men jag hävdar att en E-Niro aldrig kommer vara lika snabb på långresa som en Model 3 SR.

Det är bara under specifika förutsättningar som man har nytta av de där extramilen. Typ att man har 32 mil till sommarstugan och inte kommer fram utan att ladda med SR men man gör det med en E-Niro. Eller om man ska åka ToR över dagen åt ett håll där det saknas snabbladdare och man hamnar precis så att man inte klarar det med en SR.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Jeppe_E »

Jerker skrev:
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.

Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
Mja.. Om man nu tittar lite på det, så skulle en Model 3 SR med Premium-paket och AP (ja, det måste man ha för en rättvisare jämförelse). Så skulle den landa in på en bit över 530.000 kr. Jämfört med den fullmatade e-Niron för 474.000 kr

Så en 12-13% dyrare, vilket förstås man kan tycka är okej beroende på vilka egenskaper man värdesätter. e-Niron är mer praktisk, medan Teslan är mer umpf.

Räckvidden är ju betydligt längre med e-niron, medan M3:an har andra saker som är bra, på bekostnad av räckvidden.
Jag skrev inte att jag skulle ha AP, så du får räkna bort 55.000, vilket gör 475.000, alltså samma som e-Niro.

Men sen blir ju dragkroken på en 3:a säkert dyrare än på e-Niro (11.800) men det är fortfarande inom felmarginalen.

Nu skulle jag ju vilja ha en röd bil, och röd e-Niro kostar 6.900 och Tesla 27.600, så det skulle kanske med drag och röd färg bli 35.000 dyrare med en Tesla SR.

Med det är ju helt hypotetiskt eftersom jag inte tror att 3:an får dragkrok.
Nja, jag håller inte riktigt med dig här. Eftersom man får en bra LKA/LKAS med e-niron OCH TACC så behöver man lägga på AP på Teslan. Sen är det ju inte samma, du får mer med Teslan, men OM du vill ha TACC, så måste du ut med 55000kr.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Jerker »

Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.

Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
Mja.. Om man nu tittar lite på det, så skulle en Model 3 SR med Premium-paket och AP (ja, det måste man ha för en rättvisare jämförelse). Så skulle den landa in på en bit över 530.000 kr. Jämfört med den fullmatade e-Niron för 474.000 kr

Så en 12-13% dyrare, vilket förstås man kan tycka är okej beroende på vilka egenskaper man värdesätter. e-Niron är mer praktisk, medan Teslan är mer umpf.

Räckvidden är ju betydligt längre med e-niron, medan M3:an har andra saker som är bra, på bekostnad av räckvidden.
Jag skrev inte att jag skulle ha AP, så du får räkna bort 55.000, vilket gör 475.000, alltså samma som e-Niro.

Men sen blir ju dragkroken på en 3:a säkert dyrare än på e-Niro (11.800) men det är fortfarande inom felmarginalen.

Nu skulle jag ju vilja ha en röd bil, och röd e-Niro kostar 6.900 och Tesla 27.600, så det skulle kanske med drag och röd färg bli 35.000 dyrare med en Tesla SR.

Med det är ju helt hypotetiskt eftersom jag inte tror att 3:an får dragkrok.
Nja, jag håller inte riktigt med dig här. Eftersom man får en bra LKA/LKAS med e-niron OCH TACC så behöver man lägga på AP på Teslan. Sen är det ju inte samma, du får mer med Teslan, men OM du vill ha TACC, så måste du ut med 55000kr.
Men om eftersom bilarnas utrustningsnivåer inte är jämförbara så kan man ju dra strecket vid olika ställen. Jag valde att dra det där man får liknande pris och se vad man får då i de olika bilarna.

Man skulle också kunna gå ner till basversionen av båda och jämföra dem. Vad kommer premiumpaketet att kosta när man får välja bort det? e-Nirons basversion kostar 429.900:-. 3:an beräknas väl kosta runt 440.000 utan extra tillval?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Jeppe_E »

Jerker skrev:

Men om eftersom bilarnas utrustningsnivåer inte är jämförbara så kan man ju dra strecket vid olika ställen. Jag valde att dra det där man får liknande pris och se vad man får då i de olika bilarna.

Man skulle också kunna gå ner till basversionen av båda och jämföra dem. Vad kommer premiumpaketet att kosta när man får välja bort det? e-Nirons basversion kostar 429.900:-. 3:an beräknas väl kosta runt 440.000 utan extra tillval?
Premiumpaketet kostar enligt uppgift 5000 USD. Standard Range för 35000 USD är således 435.750 SEK om man tar samma konvertering som för LR-modellen (12,45).
e-Nirons basversion innehåller fortfarande filhållningsassistent och TACC. Men ok, låt oss likställa bilarnas utrustningsnivåer och säga att det är samma fast olika samma :)

Då är bilarna väldigt snarlikt prissatta och den ena är praktisk och den andra är mer umpf. Det är helt enkelt en fråga vad man prioriterar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Jerker »

Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:

Men om eftersom bilarnas utrustningsnivåer inte är jämförbara så kan man ju dra strecket vid olika ställen. Jag valde att dra det där man får liknande pris och se vad man får då i de olika bilarna.

Man skulle också kunna gå ner till basversionen av båda och jämföra dem. Vad kommer premiumpaketet att kosta när man får välja bort det? e-Nirons basversion kostar 429.900:-. 3:an beräknas väl kosta runt 440.000 utan extra tillval?
Premiumpaketet kostar enligt uppgift 5000 USD. Standard Range för 35000 USD är således 435.750 SEK om man tar samma konvertering som för LR-modellen (12,45).
e-Nirons basversion innehåller fortfarande filhållningsassistent och TACC. Men ok, låt oss likställa bilarnas utrustningsnivåer och säga att det är samma fast olika samma :)

Då är bilarna väldigt snarlikt prissatta och den ena är praktisk och den andra är mer umpf. Det är helt enkelt en fråga vad man prioriterar.
Där är vi helt eniga!
krivik
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 nov 2016 21:09

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av krivik »

Jag är väldigt nyfiken på om basmodellen av SR kommer att var användbar.

Då menar jag saker som:

Kommer det gå att ha takräcke, eller måste man ha premiumpaket och glastak för det (jämför Model S)?
Kommer det gå att sätta dragkrok, eller måste man ha något större batteripaket eller AWD för att få det?
Kommer det vara sätesvärmare, eller måste man ta premiumpaket för det?

Det är så trist att Tesla inte släpper sån information.

Sen är frågan varför de har en "dokumentationsavgift" på drygt 9000kronor? Smygkostnader som ingen annan biltillverkare har. Var ärlig och lägg på det på priset.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Jeppe_E »

krivik skrev:
Jag är väldigt nyfiken på om basmodellen av SR kommer att var användbar.

Då menar jag saker som:

Kommer det gå att ha takräcke, eller måste man ha premiumpaket och glastak för det (jämför Model S)?
Kommer det gå att sätta dragkrok, eller måste man ha något större batteripaket eller AWD för att få det?
Kommer det vara sätesvärmare, eller måste man ta premiumpaket för det?

Det är så trist att Tesla inte släpper sån information.

Sen är frågan varför de har en "dokumentationsavgift" på drygt 9000kronor? Smygkostnader som ingen annan biltillverkare har. Var ärlig och lägg på det på priset.

Det är väl klart att den kommer att vara användbar...

Ja, man kommer att kunna ha takräcke även med plåttaket.
Dragkrok är fortfarande ett frågetecken oavsett modell.
Sätesvärme ingår i Premiumpaketet.

Dokumentationsavgiften ligger separat eftersom det är avdragsgillt för företag.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av chaffis75 »

Jeppe_E skrev:
krivik skrev:
Jag är väldigt nyfiken på om basmodellen av SR kommer att var användbar.

Då menar jag saker som:

Kommer det gå att ha takräcke, eller måste man ha premiumpaket och glastak för det (jämför Model S)?
Kommer det gå att sätta dragkrok, eller måste man ha något större batteripaket eller AWD för att få det?
Kommer det vara sätesvärmare, eller måste man ta premiumpaket för det?

Det är så trist att Tesla inte släpper sån information.

Sen är frågan varför de har en "dokumentationsavgift" på drygt 9000kronor? Smygkostnader som ingen annan biltillverkare har. Var ärlig och lägg på det på priset.

Det är väl klart att den kommer att vara användbar...

Ja, man kommer att kunna ha takräcke även med plåttaket.
Dragkrok är fortfarande ett frågetecken oavsett modell.
Sätesvärme ingår i Premiumpaketet.

Dokumentationsavgiften ligger separat eftersom det är avdragsgillt för företag.
Nja så självklart är de inte med takräcke på en tesla, kolla på modell s, inte alla varianter som kan ha takräcke. De är ju bara typ en månad eller två sedan de blev bekräftat att man kan ha takräcke på en modell 3.
Håller med varför gör tesla vissa sådanahär praktiska saker så svåra men all teknik och häftiga saker bara öser man på med, är inte grund kraven så roliga att jobba med...
Ja de är tråkigt för jag tror så många fler hade fortsatt vänta på modell 3 om tex krok och takräcke varit självklart att de alltid funkar och finns. Kia vinner på dessa enkla praktiska saker trots att de är en så mycket enklare bil om man får uttrycka de så.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Jerker »

chaffis75 skrev:
Ja de är tråkigt för jag tror så många fler hade fortsatt vänta på modell 3 om tex krok och takräcke varit självklart att de alltid funkar och finns. Kia vinner på dessa enkla praktiska saker trots att de är en så mycket enklare bil om man får uttrycka de så.
Jag tror att du har fångat nåt där. Med de första modellerna så var de tvungna att inrikta sig på en köpstark grupp. Och bland köpare som har väldigt gott om pengar så köper man kanske inte så ofta bil efter hur praktisk den är utan efter andra kriterier och det speglas ju även här på forumet. Så jag förstår att de första modellerna inte har tagit sikte på just den praktiska aspekten även om en del "kommit på köpet". Men ändå har ju Tesla visat oerhört fokus på grymma prestanda och det har varit viktigt för få uppmärksamhet kring företaget och för att visa att elbilskonceptet håller. Dessutom hade det varit omöjligt att sälja en så dyr bil om den inte hade haft dessa enastående prestanda.

Med X kom en bil mer inriktad på att att vara mer familjebil och så fick den krok också. Men även här fanns en vilja att verkligen sticka ut (med falkvingedörrarna) och naturligtvis med samma häftiga prestanda. Dessutom ännu dyrare än de tidigare modellerna. Alltså fortfarande för en mycket begränsad köpgrupp.

Nu när de då skulle ta fram en folkbil så borde de ha släppt på vissa detaljer som mest appellerar till samma grupp som de vände sig till när de tog fram Roadstern och fokuserat på de simpla praktiska detaljerna, som du refererar till. Det är inte bara jag som hellre sett att de vid presentationen hade sagt att det blir dragkrok och takräcke och halvkombimodell än att bilen har sportbilsprestanda.

Teslas syn på vad en folkbil är skiljer sig nog en hel del ifrån den synen som "folket" har.
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 15 jan 2019 10:30

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Latt »

Jerker skrev:
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.

Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
Mja.. Om man nu tittar lite på det, så skulle en Model 3 SR med Premium-paket och AP (ja, det måste man ha för en rättvisare jämförelse). Så skulle den landa in på en bit över 530.000 kr. Jämfört med den fullmatade e-Niron för 474.000 kr

Så en 12-13% dyrare, vilket förstås man kan tycka är okej beroende på vilka egenskaper man värdesätter. e-Niron är mer praktisk, medan Teslan är mer umpf.

Räckvidden är ju betydligt längre med e-niron, medan M3:an har andra saker som är bra, på bekostnad av räckvidden.
Jag skrev inte att jag skulle ha AP, så du får räkna bort 55.000, vilket gör 475.000, alltså samma som e-Niro.

Men sen blir ju dragkroken på en 3:a säkert dyrare än på e-Niro (11.800) men det är fortfarande inom felmarginalen.

Nu skulle jag ju vilja ha en röd bil, och röd e-Niro kostar 6.900 och Tesla 27.600, så det skulle kanske med drag och röd färg bli 35.000 dyrare med en Tesla SR.

Med det är ju helt hypotetiskt eftersom jag inte tror att 3:an får dragkrok.
Källa på dragkrok till e-Niro:n? Det senaste jag har hört är att dom fortfarande håller på att typgodkänna dragkroken till den i Schweitz och att dom befintliga modellerna INTE kommer kunna få det. Till och med ryktas där om att det först kommer vara en möjlighet vid nästa modell av e-Niro. Så på många sätt och vis känns dragkrok lika långt bort till båda bilarna.
Model S 100D
Skriv svar