Modell 3 vs kia e-Niro

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Jerker »

En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.

Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av icreate »

Jag har samma funderingar som trådskaparen. Jag köade första dagen och hoppades på leverans av en Model 3 för läänge sen. Nu när det äntligen är dags kan jag bara konstatera att jag tyvärr inte har råd med en så dyr bil som Model 3 är nu.
Efter att ha provkört e-Niro och jämfört kom jag fram till följande :

För mig står valet mellan en SR och e-Niro.
Priserna är jämförbara. (gissningsvis)

e-Niro har bättre räckvidd.
e-Niro har betydligt mer utrustning som standard.
e-Niro har kanske inte större bagagevolym, men är lättare att lasta tack vare större öppning.
Kia har generösa garantier.

Model 3 har fått beröm för sin körkänsla.
Model 3 använder Teslas app och underlättar därmed vardagen för mig som elbilsägare betydligt.
Model 3 kan få mjukvaruuppdateringar OTA och behöver därmed inte åldras lika fort.
Teslas batterier är marknadsledande.
Krocksäkerheten är enastående.

Eftersom jag dagligdags klarar mig med räckvidden på Model 3 SR så väljer jag att vänta på den. Kör jag längre sträckor än de 45 mil e-Niro klarar så tror jag att skillnaden i räckvidd jämnas ut mot fördelen med Supercharger. Hade jag däremot behövt köra 35-45 mil regelbundet så hade jag nog valt e-Niro.

Utrustningsnivån på e-Niro väger i mitt tycke inte upp fördelen med förvärmning (och kylning) via appen.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Jeppe_E »

Jerker skrev:
En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.

Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
Mja.. Om man nu tittar lite på det, så skulle en Model 3 SR med Premium-paket och AP (ja, det måste man ha för en rättvisare jämförelse). Så skulle den landa in på en bit över 530.000 kr. Jämfört med den fullmatade e-Niron för 474.000 kr

Så en 12-13% dyrare, vilket förstås man kan tycka är okej beroende på vilka egenskaper man värdesätter. e-Niron är mer praktisk, medan Teslan är mer umpf.

Räckvidden är ju betydligt längre med e-niron, medan M3:an har andra saker som är bra, på bekostnad av räckvidden.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Kevork »

Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.

Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
Mja.. Om man nu tittar lite på det, så skulle en Model 3 SR med Premium-paket och AP (ja, det måste man ha för en rättvisare jämförelse). Så skulle den landa in på en bit över 530.000 kr. Jämfört med den fullmatade e-Niron för 474.000 kr

Så en 12-13% dyrare, vilket förstås man kan tycka är okej beroende på vilka egenskaper man värdesätter. e-Niron är mer praktisk, medan Teslan är mer umpf.

Räckvidden är ju betydligt längre med e-niron, medan M3:an har andra saker som är bra, på bekostnad av räckvidden.
Tittar du på räckvidd i motorvägsfart så är det intr lika stor skillnad iom att Model 3 är energieffektivare.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Jerker »

Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.

Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
Mja.. Om man nu tittar lite på det, så skulle en Model 3 SR med Premium-paket och AP (ja, det måste man ha för en rättvisare jämförelse). Så skulle den landa in på en bit över 530.000 kr. Jämfört med den fullmatade e-Niron för 474.000 kr

Så en 12-13% dyrare, vilket förstås man kan tycka är okej beroende på vilka egenskaper man värdesätter. e-Niron är mer praktisk, medan Teslan är mer umpf.

Räckvidden är ju betydligt längre med e-niron, medan M3:an har andra saker som är bra, på bekostnad av räckvidden.
Jag skrev inte att jag skulle ha AP, så du får räkna bort 55.000, vilket gör 475.000, alltså samma som e-Niro.

Men sen blir ju dragkroken på en 3:a säkert dyrare än på e-Niro (11.800) men det är fortfarande inom felmarginalen.

Nu skulle jag ju vilja ha en röd bil, och röd e-Niro kostar 6.900 och Tesla 27.600, så det skulle kanske med drag och röd färg bli 35.000 dyrare med en Tesla SR.

Med det är ju helt hypotetiskt eftersom jag inte tror att 3:an får dragkrok.
Verdi

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Verdi »

Kevork skrev:
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.

Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
Mja.. Om man nu tittar lite på det, så skulle en Model 3 SR med Premium-paket och AP (ja, det måste man ha för en rättvisare jämförelse). Så skulle den landa in på en bit över 530.000 kr. Jämfört med den fullmatade e-Niron för 474.000 kr

Så en 12-13% dyrare, vilket förstås man kan tycka är okej beroende på vilka egenskaper man värdesätter. e-Niron är mer praktisk, medan Teslan är mer umpf.

Räckvidden är ju betydligt längre med e-niron, medan M3:an har andra saker som är bra, på bekostnad av räckvidden.
Tittar du på räckvidd i motorvägsfart så är det intr lika stor skillnad iom att Model 3 är energieffektivare.
I dagsläget så ser det ut såhär:

Stockholm-Göteborg-Stockholm

Model 3 SR:
Consumption: 163 Wh/km
Charge Duration: 01:37
Charge Cost: SEK 277
Duration: 09:58
Drive Distance: 944 km
Total Duration: 11:36

Kia E-Niro:
Consumption: 213 Wh/km
Charge Duration: 03:42
Charge Cost: SEK ???
Duration: 09:47
Drive Distance: 943 km
Total Duration: 13:30

Det kommer ju bli bättre så småningom men jag hävdar att en E-Niro aldrig kommer vara lika snabb på långresa som en Model 3 SR.

Det är bara under specifika förutsättningar som man har nytta av de där extramilen. Typ att man har 32 mil till sommarstugan och inte kommer fram utan att ladda med SR men man gör det med en E-Niro. Eller om man ska åka ToR över dagen åt ett håll där det saknas snabbladdare och man hamnar precis så att man inte klarar det med en SR.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Jeppe_E »

Jerker skrev:
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.

Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
Mja.. Om man nu tittar lite på det, så skulle en Model 3 SR med Premium-paket och AP (ja, det måste man ha för en rättvisare jämförelse). Så skulle den landa in på en bit över 530.000 kr. Jämfört med den fullmatade e-Niron för 474.000 kr

Så en 12-13% dyrare, vilket förstås man kan tycka är okej beroende på vilka egenskaper man värdesätter. e-Niron är mer praktisk, medan Teslan är mer umpf.

Räckvidden är ju betydligt längre med e-niron, medan M3:an har andra saker som är bra, på bekostnad av räckvidden.
Jag skrev inte att jag skulle ha AP, så du får räkna bort 55.000, vilket gör 475.000, alltså samma som e-Niro.

Men sen blir ju dragkroken på en 3:a säkert dyrare än på e-Niro (11.800) men det är fortfarande inom felmarginalen.

Nu skulle jag ju vilja ha en röd bil, och röd e-Niro kostar 6.900 och Tesla 27.600, så det skulle kanske med drag och röd färg bli 35.000 dyrare med en Tesla SR.

Med det är ju helt hypotetiskt eftersom jag inte tror att 3:an får dragkrok.
Nja, jag håller inte riktigt med dig här. Eftersom man får en bra LKA/LKAS med e-niron OCH TACC så behöver man lägga på AP på Teslan. Sen är det ju inte samma, du får mer med Teslan, men OM du vill ha TACC, så måste du ut med 55000kr.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Jerker »

Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.

Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
Mja.. Om man nu tittar lite på det, så skulle en Model 3 SR med Premium-paket och AP (ja, det måste man ha för en rättvisare jämförelse). Så skulle den landa in på en bit över 530.000 kr. Jämfört med den fullmatade e-Niron för 474.000 kr

Så en 12-13% dyrare, vilket förstås man kan tycka är okej beroende på vilka egenskaper man värdesätter. e-Niron är mer praktisk, medan Teslan är mer umpf.

Räckvidden är ju betydligt längre med e-niron, medan M3:an har andra saker som är bra, på bekostnad av räckvidden.
Jag skrev inte att jag skulle ha AP, så du får räkna bort 55.000, vilket gör 475.000, alltså samma som e-Niro.

Men sen blir ju dragkroken på en 3:a säkert dyrare än på e-Niro (11.800) men det är fortfarande inom felmarginalen.

Nu skulle jag ju vilja ha en röd bil, och röd e-Niro kostar 6.900 och Tesla 27.600, så det skulle kanske med drag och röd färg bli 35.000 dyrare med en Tesla SR.

Med det är ju helt hypotetiskt eftersom jag inte tror att 3:an får dragkrok.
Nja, jag håller inte riktigt med dig här. Eftersom man får en bra LKA/LKAS med e-niron OCH TACC så behöver man lägga på AP på Teslan. Sen är det ju inte samma, du får mer med Teslan, men OM du vill ha TACC, så måste du ut med 55000kr.
Men om eftersom bilarnas utrustningsnivåer inte är jämförbara så kan man ju dra strecket vid olika ställen. Jag valde att dra det där man får liknande pris och se vad man får då i de olika bilarna.

Man skulle också kunna gå ner till basversionen av båda och jämföra dem. Vad kommer premiumpaketet att kosta när man får välja bort det? e-Nirons basversion kostar 429.900:-. 3:an beräknas väl kosta runt 440.000 utan extra tillval?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Jeppe_E »

Jerker skrev:

Men om eftersom bilarnas utrustningsnivåer inte är jämförbara så kan man ju dra strecket vid olika ställen. Jag valde att dra det där man får liknande pris och se vad man får då i de olika bilarna.

Man skulle också kunna gå ner till basversionen av båda och jämföra dem. Vad kommer premiumpaketet att kosta när man får välja bort det? e-Nirons basversion kostar 429.900:-. 3:an beräknas väl kosta runt 440.000 utan extra tillval?
Premiumpaketet kostar enligt uppgift 5000 USD. Standard Range för 35000 USD är således 435.750 SEK om man tar samma konvertering som för LR-modellen (12,45).
e-Nirons basversion innehåller fortfarande filhållningsassistent och TACC. Men ok, låt oss likställa bilarnas utrustningsnivåer och säga att det är samma fast olika samma :)

Då är bilarna väldigt snarlikt prissatta och den ena är praktisk och den andra är mer umpf. Det är helt enkelt en fråga vad man prioriterar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Jerker »

Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:

Men om eftersom bilarnas utrustningsnivåer inte är jämförbara så kan man ju dra strecket vid olika ställen. Jag valde att dra det där man får liknande pris och se vad man får då i de olika bilarna.

Man skulle också kunna gå ner till basversionen av båda och jämföra dem. Vad kommer premiumpaketet att kosta när man får välja bort det? e-Nirons basversion kostar 429.900:-. 3:an beräknas väl kosta runt 440.000 utan extra tillval?
Premiumpaketet kostar enligt uppgift 5000 USD. Standard Range för 35000 USD är således 435.750 SEK om man tar samma konvertering som för LR-modellen (12,45).
e-Nirons basversion innehåller fortfarande filhållningsassistent och TACC. Men ok, låt oss likställa bilarnas utrustningsnivåer och säga att det är samma fast olika samma :)

Då är bilarna väldigt snarlikt prissatta och den ena är praktisk och den andra är mer umpf. Det är helt enkelt en fråga vad man prioriterar.
Där är vi helt eniga!
krivik
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 nov 2016 21:09

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av krivik »

Jag är väldigt nyfiken på om basmodellen av SR kommer att var användbar.

Då menar jag saker som:

Kommer det gå att ha takräcke, eller måste man ha premiumpaket och glastak för det (jämför Model S)?
Kommer det gå att sätta dragkrok, eller måste man ha något större batteripaket eller AWD för att få det?
Kommer det vara sätesvärmare, eller måste man ta premiumpaket för det?

Det är så trist att Tesla inte släpper sån information.

Sen är frågan varför de har en "dokumentationsavgift" på drygt 9000kronor? Smygkostnader som ingen annan biltillverkare har. Var ärlig och lägg på det på priset.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Jeppe_E »

krivik skrev:
Jag är väldigt nyfiken på om basmodellen av SR kommer att var användbar.

Då menar jag saker som:

Kommer det gå att ha takräcke, eller måste man ha premiumpaket och glastak för det (jämför Model S)?
Kommer det gå att sätta dragkrok, eller måste man ha något större batteripaket eller AWD för att få det?
Kommer det vara sätesvärmare, eller måste man ta premiumpaket för det?

Det är så trist att Tesla inte släpper sån information.

Sen är frågan varför de har en "dokumentationsavgift" på drygt 9000kronor? Smygkostnader som ingen annan biltillverkare har. Var ärlig och lägg på det på priset.

Det är väl klart att den kommer att vara användbar...

Ja, man kommer att kunna ha takräcke även med plåttaket.
Dragkrok är fortfarande ett frågetecken oavsett modell.
Sätesvärme ingår i Premiumpaketet.

Dokumentationsavgiften ligger separat eftersom det är avdragsgillt för företag.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av chaffis75 »

Jeppe_E skrev:
krivik skrev:
Jag är väldigt nyfiken på om basmodellen av SR kommer att var användbar.

Då menar jag saker som:

Kommer det gå att ha takräcke, eller måste man ha premiumpaket och glastak för det (jämför Model S)?
Kommer det gå att sätta dragkrok, eller måste man ha något större batteripaket eller AWD för att få det?
Kommer det vara sätesvärmare, eller måste man ta premiumpaket för det?

Det är så trist att Tesla inte släpper sån information.

Sen är frågan varför de har en "dokumentationsavgift" på drygt 9000kronor? Smygkostnader som ingen annan biltillverkare har. Var ärlig och lägg på det på priset.

Det är väl klart att den kommer att vara användbar...

Ja, man kommer att kunna ha takräcke även med plåttaket.
Dragkrok är fortfarande ett frågetecken oavsett modell.
Sätesvärme ingår i Premiumpaketet.

Dokumentationsavgiften ligger separat eftersom det är avdragsgillt för företag.
Nja så självklart är de inte med takräcke på en tesla, kolla på modell s, inte alla varianter som kan ha takräcke. De är ju bara typ en månad eller två sedan de blev bekräftat att man kan ha takräcke på en modell 3.
Håller med varför gör tesla vissa sådanahär praktiska saker så svåra men all teknik och häftiga saker bara öser man på med, är inte grund kraven så roliga att jobba med...
Ja de är tråkigt för jag tror så många fler hade fortsatt vänta på modell 3 om tex krok och takräcke varit självklart att de alltid funkar och finns. Kia vinner på dessa enkla praktiska saker trots att de är en så mycket enklare bil om man får uttrycka de så.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Jerker »

chaffis75 skrev:
Ja de är tråkigt för jag tror så många fler hade fortsatt vänta på modell 3 om tex krok och takräcke varit självklart att de alltid funkar och finns. Kia vinner på dessa enkla praktiska saker trots att de är en så mycket enklare bil om man får uttrycka de så.
Jag tror att du har fångat nåt där. Med de första modellerna så var de tvungna att inrikta sig på en köpstark grupp. Och bland köpare som har väldigt gott om pengar så köper man kanske inte så ofta bil efter hur praktisk den är utan efter andra kriterier och det speglas ju även här på forumet. Så jag förstår att de första modellerna inte har tagit sikte på just den praktiska aspekten även om en del "kommit på köpet". Men ändå har ju Tesla visat oerhört fokus på grymma prestanda och det har varit viktigt för få uppmärksamhet kring företaget och för att visa att elbilskonceptet håller. Dessutom hade det varit omöjligt att sälja en så dyr bil om den inte hade haft dessa enastående prestanda.

Med X kom en bil mer inriktad på att att vara mer familjebil och så fick den krok också. Men även här fanns en vilja att verkligen sticka ut (med falkvingedörrarna) och naturligtvis med samma häftiga prestanda. Dessutom ännu dyrare än de tidigare modellerna. Alltså fortfarande för en mycket begränsad köpgrupp.

Nu när de då skulle ta fram en folkbil så borde de ha släppt på vissa detaljer som mest appellerar till samma grupp som de vände sig till när de tog fram Roadstern och fokuserat på de simpla praktiska detaljerna, som du refererar till. Det är inte bara jag som hellre sett att de vid presentationen hade sagt att det blir dragkrok och takräcke och halvkombimodell än att bilen har sportbilsprestanda.

Teslas syn på vad en folkbil är skiljer sig nog en hel del ifrån den synen som "folket" har.
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 15 jan 2019 10:30

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Latt »

Jerker skrev:
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.

Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
Mja.. Om man nu tittar lite på det, så skulle en Model 3 SR med Premium-paket och AP (ja, det måste man ha för en rättvisare jämförelse). Så skulle den landa in på en bit över 530.000 kr. Jämfört med den fullmatade e-Niron för 474.000 kr

Så en 12-13% dyrare, vilket förstås man kan tycka är okej beroende på vilka egenskaper man värdesätter. e-Niron är mer praktisk, medan Teslan är mer umpf.

Räckvidden är ju betydligt längre med e-niron, medan M3:an har andra saker som är bra, på bekostnad av räckvidden.
Jag skrev inte att jag skulle ha AP, så du får räkna bort 55.000, vilket gör 475.000, alltså samma som e-Niro.

Men sen blir ju dragkroken på en 3:a säkert dyrare än på e-Niro (11.800) men det är fortfarande inom felmarginalen.

Nu skulle jag ju vilja ha en röd bil, och röd e-Niro kostar 6.900 och Tesla 27.600, så det skulle kanske med drag och röd färg bli 35.000 dyrare med en Tesla SR.

Med det är ju helt hypotetiskt eftersom jag inte tror att 3:an får dragkrok.
Källa på dragkrok till e-Niro:n? Det senaste jag har hört är att dom fortfarande håller på att typgodkänna dragkroken till den i Schweitz och att dom befintliga modellerna INTE kommer kunna få det. Till och med ryktas där om att det först kommer vara en möjlighet vid nästa modell av e-Niro. Så på många sätt och vis känns dragkrok lika långt bort till båda bilarna.
Model S 100D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Jerker »

Latt skrev:
Källa på dragkrok till e-Niro:n? Det senaste jag har hört är att dom fortfarande håller på att typgodkänna dragkroken till den i Schweitz och att dom befintliga modellerna INTE kommer kunna få det. Till och med ryktas där om att det först kommer vara en möjlighet vid nästa modell av e-Niro. Så på många sätt och vis känns dragkrok lika långt bort till båda bilarna.
Källan är Kia själva. Det är priset de tar för dragkrok på laddhybriden. Jag har själv skrivit ett kontrakt på en e-Niro med dragkrok och det är det priset jag har fått.

Angående när det kommer en dragkrok till e-Niro så har Kia slutat att slingra sig när man frågar. Nu säger de att de håller på med de sista testerna för att kunna bestämma dragvikt och så fort de är klara med typgodkännandet så börjar de leverera bilar med drag. Man kommer inte att vänta till nästa årsmodell utan så fort de är klara med formalia. Man gjorde precis så med laddhybriden; den fick drag under pågående modellår.

Skillnaden mot 3:an är att jag tror att den bilen inte kommer att få nån dragkrok nånsin. Men det är vad jag tror.
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 15 jan 2019 10:30

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Latt »

Jerker skrev:
Latt skrev:
Källa på dragkrok till e-Niro:n? Det senaste jag har hört är att dom fortfarande håller på att typgodkänna dragkroken till den i Schweitz och att dom befintliga modellerna INTE kommer kunna få det. Till och med ryktas där om att det först kommer vara en möjlighet vid nästa modell av e-Niro. Så på många sätt och vis känns dragkrok lika långt bort till båda bilarna.
Källan är Kia själva. Det är priset de tar för dragkrok på laddhybriden. Jag har själv skrivit ett kontrakt på en e-Niro med dragkrok och det är det priset jag har fått.

Angående när det kommer en dragkrok till e-Niro så har Kia slutat att slingra sig när man frågar. Nu säger de att de håller på med de sista testerna för att kunna bestämma dragvikt och så fort de är klara med typgodkännandet så börjar de leverera bilar med drag. Man kommer inte att vänta till nästa årsmodell utan så fort de är klara med formalia. Man gjorde precis så med laddhybriden; den fick drag under pågående modellår.

Skillnaden mot 3:an är att jag tror att den bilen inte kommer att få nån dragkrok nånsin. Men det är vad jag tror.
Ah spännande. Tack för info
Model S 100D
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Mickep »

Hoppas kia får igenom att dragkrok kommer, så det sätts lite blåslampa på de andra.
När en bil har 200+hp så skulle det vara konstigt om en dragkrok inte gick att ordna. Ja, räckvidden blir sämre, men det blir det med alla bilar sedan bilens födelse och det av naturliga förklaringar. vaddå om motor blir ansträngd? argumenten för att inte ha blir konstiga enligt mig.
Skriv svar