Modell 3 vs kia e-Niro

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av chaffis75 »

Jag var igår och körde en kia e-Niro lite längre och får säga att jag gillar bilen på många sätt men en sak som sticker ut och som såklart är känt redan är laddningen. Vore de inte för tesla laddnätverket och den effektiva laddningen så tror jag inte jag hade funderat på Tesla längre då min budget är begränsad.

Ja så till frågan.
Vad kostar egentligen en tesla modell 3 midrange?
Jag gillar att se priset på de olika delarna av bilen, stämmer detta?

Basbilen $35000
Premium $5000
Midrange $4000

Totalt $44000 I USA och I Sverige finns de en gissning på att detta översätts till cs 572000 kr.

Utöver detta vill jag ha adaptiv farthållare $5000 eller 55000kr.

Ställer allt detta ovan?

Ja med annan färg än svart så blir tesla I grunden ca 150000 kr dyrare för midrange vs en maxad kia e-Niro om jag nu räknat rätt.

Kanske vänta på standard range, ja de är $4000 så kanske en ca 50000kr billigare, men jag kommer få vänta annu längre, mmm.
Ja premium paket vill jag ha oavsett batteri.

Ja detta är väldigt svårt beslut tycker jag och helt ärligt som inledningen säger så handlar de väldigt mycket om de snabbare snabbladdningen och tesla nätverket. Även om ionity är bra så kommer tesla fortfarande ladda ganska mycket snabbare. Vi kör gärna ner i Europa en 300-400 mil på en sommar och då blir snabbladdare väldigt viktigt för att resan ska flyta på.

De tråkiga i de hela är att jag ser ingen perfekt bil för mig, både modell 3 och kia e-Niro har sina nackdelar trots att jag kanske kommer betala mer för nästan bil än jag någon betalat för en bil.

Några tanker från er andra, hur tänker ni som inte har en obegränsad budget?

Är midrange värd sina $4000 extra vs standard range?

Kan lägga till att de där 0-100 siffran inte är värd något för mig, även e-niro är tillräckligt bra för mig däremot att sätta bekvämt med bra komfort och bra ljudisolering är viktigt, där tror jag tesla också vinner även om jag inte haft möjlighet att köra en modell 3.

Ja långt inlägg med många frågor..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Zalman3 »

Teslas nätverk är en väldigt stor fördel. Snabbt, väl utbyggt, gratis eller hyfsat billigt.
Väldigt enkel dessutom, lätt att hitta till, bara att stoppa i sladden. Inga plastbrickor att hålla rätt på.
Dessutom minst 4 stolpar, sällan du behöver vänta på att få ladda. Är någon trasigt finns en annan stolpe som fungerar.

Bor i Norrland, där finns oftast bara EN stolpe med 50kW CCS
eller Chademo, är den upptagen, eller ännu värre trasig, är du illa ute.

Men det kommer VÄLDIGT mycket elbilar nu, från nästan alla biltillverkare.
Intressant är Volvos XC40 och Polestar 2 som ska gå att förboka i början av 2019 och leverans i slutet av 20019. Räckvidd ca 50 mil, pris 35-50.000dollar.

Kia e-Niro är en väldigt bra bil, dock har den inte en app, vilket för mig är en dealbreaker. Jag vill kunna slå på laddning, se laddstatus, få varning om laddningen avbryts, slå på värmen mm.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av dhanjel »

Finns det någon vettig information om XC40 EV? Tycker det är väldigt tyst om den.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Zalman3 »

dhanjel skrev:
Finns det någon vettig information om XC40 EV? Tycker det är väldigt tyst om den.
Storleken på Volvo XC40 är ju känd. Räckvidden blir runt 50 mil.
Den ska konkurrera med Tesla 3.
Den har app.

Pratades om 35.000 dollar i början.
Tyvärr pratas det nu om 40-50.000 dollar.

Kan ju vara så att de kommer först med den dyraste modellen.

Känns allmänt att man i Europa kommer att vara lite mer förberedd än i Usa.
Att många konkurrenter kommer med alternativ till Tesla, till ungefär samma peng.

Visst kommer Tesla 3 att sälja bra, men det är först nästa år då Tesla Y kommer som Svennson får en billig och bra bil med stora utrymmen, 4wd och drag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Jerker »

Model Y "billig"? Model 3 är inte och kommer aldrig att bli billig, rent objektivt sett, och därmed inte heller Y. På det här forumet verkar folk ha svårt att fatta att en folkbil, en bil som alla kastar sig över, inte kan kosta över 400000, inte ens före miljöbonus. När baspriset på vettiga elbilar hamnar mellan 200000 och 300000 så kommer det att lossna, inte förr.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
Model Y "billig"? Model 3 är inte och kommer aldrig att bli billig, rent objektivt sett, och därmed inte heller Y. På det här forumet verkar folk ha svårt att fatta att en folkbil, en bil som alla kastar sig över, inte kan kosta över 400000, inte ens före miljöbonus. När baspriset på vettiga elbilar hamnar mellan 200000 och 300000 så kommer det att lossna, inte förr.
Det återstår att se vad priset måste vara för att det ska lossna på riktigt.
Men visst finns det elbilar till låga priser.
Nissan Leaf 62kWh, 215hk, för 3.995kr i månaden är ju billigare än en bensin Golf per mil.

Renault Zoe 41kWh för 215.000kr efter rabatt och stöd.

VW e-up för 196.000kr efter rabatt och stöd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av dbar »

Nu är det kanske inte är en aktuell jämförelse för dig.

Men jag tycker Model 3 Long range AWD är på tok för dyr för mig egentligen. Jag har råd, men "tycker det är för mycket pengar för en bil".
Den dyraste bilen jag ägt är den jag har nu, en välutrustad A3:a med billigaste motorn. Den har nu blivit 9år gammal i väntan på en elbil jag och mina ~1200mil om året tycker är vettig.

Jämförde pris på Audi A4 Avant, Volvo V60 bensin, Volvo V60 T8 (hybrid).

Summa summarum, efter tre års ägande, är teslan billigare, alla kostnader inräknade.

Så, det jag försöker få fram här är väl att nypriset på en elbil är svårt att jämföra med tidigare fosilbilar. Att säga att en tesla eller e-niro kommer vara din dyraste bil kan vara sant i ur nyprissynpunkt. Inte säkert att den är det i ett totalägarperspektiv.

Nu vet jag du jämför två olika elbilar. Som kostar ungefär lika mycket per mil, i skatt, liknande försäkring, samma incitament, etc.
Så där är det såklart så att Kia:n är billigare, med lite sämre funktioner. Men om du inte redan gjort dig medveten om de ekonomiska fördelarna med elbil (du kanske redan har stenkoll), gör det så kanske en mid-range verkar billig helt plötsligt.

Teslakalkyken.se är ett fantastiskt verktyg för detta
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Model Y "billig"? Model 3 är inte och kommer aldrig att bli billig, rent objektivt sett, och därmed inte heller Y. På det här forumet verkar folk ha svårt att fatta att en folkbil, en bil som alla kastar sig över, inte kan kosta över 400000, inte ens före miljöbonus. När baspriset på vettiga elbilar hamnar mellan 200000 och 300000 så kommer det att lossna, inte förr.
Det återstår att se vad priset måste vara för att det ska lossna på riktigt.
Men visst finns det elbilar till låga priser.
Nissan Leaf 62kWh, 215hk, för 3.995kr i månaden är ju billigare än en bensin Golf per mil.

Renault Zoe 41kWh för 215.000kr efter rabatt och stöd.

VW e-up för 196.000kr efter rabatt och stöd.
Kan du visa mig hur du räknar?
Vilken golf, bensinförbrukning , bensinpris,hur länge ska man behålla golfen, värdeminskning, osv.
ascii
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 jan 2019 16:33

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av ascii »

Svenska priset på AWD var ganska exakt priset i USA konverterat till kronor (multiplicera med 9) med moms plus straffskatt applicerat (multiplicera med 1.35). Enligt den logiken bör MR kosta 535 kkr när den kommer runt juni, och SR bör kosta 420 när den (kanske) kommer i vinter.

Kia e-Niro och Tesla Model 3 är två utmärkta och prisvärda bilar i fullständigt olika kategorier av allt jag läst. Vad som är bäst val för dig beror på vad som är viktigt för dig.
  • Model 3 lär vara roligare att köra.
  • Model 3 har längre räckvidd om du har pengarna.
  • Model 3 kan snabbladda på fler ställen.
  • Model 3 fyller på räckvid snabbare vid laddning eftersom den är energieffektivare.
  • Model 3 lär få många uppgraderingar via OTA.
  • Model 3 kan ge dig en bättre förarassistans i utbyte mot en rejäl slant pengar.
  • e-Niro har bättre lastutrymme.
  • e-Niro är mycket billigare.
Därtill kommer att bilarna har väldigt olika "personlighet", e-Niro är en ganska traditionell bil, Teslan är ganska "annorlunda".

Mestadels kan man väl sammanfatta det med att Teslan är en lyxig och rolig fyrdörrars, Kian är en pragmatisk mini-SUV. Ganska uppenbart vilken som väcker ens habegär, men vilken du köper kan ju eventuellt dikteras av din plånbok, också.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Jerker »

ascii skrev:
Svenska priset på AWD var ganska exakt priset i USA konverterat till kronor (multiplicera med 9) med moms plus straffskatt applicerat (multiplicera med 1.35). Enligt den logiken bör MR kosta 535 kkr när den kommer runt juni, och SR bör kosta 420 när den (kanske) kommer i vinter.

Kia e-Niro och Tesla Model 3 är två utmärkta och prisvärda bilar i fullständigt olika kategorier av allt jag läst. Vad som är bäst val för dig beror på vad som är viktigt för dig.
  • Model 3 lär vara roligare att köra.
  • Model 3 har längre räckvidd om du har pengarna.
  • Model 3 kan snabbladda på fler ställen.
  • Model 3 fyller på räckvid snabbare vid laddning eftersom den är energieffektivare.
  • Model 3 lär få många uppgraderingar via OTA.
  • Model 3 kan ge dig en bättre förarassistans i utbyte mot en rejäl slant pengar.
  • e-Niro har bättre lastutrymme.
  • e-Niro är mycket billigare.
Därtill kommer att bilarna har väldigt olika "personlighet", e-Niro är en ganska traditionell bil, Teslan är ganska "annorlunda".

Mestadels kan man väl sammanfatta det med att Teslan är en lyxig och rolig fyrdörrars, Kian är en pragmatisk mini-SUV. Ganska uppenbart vilken som väcker ens habegär, men vilken du köper kan ju eventuellt dikteras av din plånbok, också.
Ja, det är ganska uppenbart vilken bil som väcker mitt habegär, och det är e-Niro. Många av de egenskaper som man lyfter fram hos Tesla betyder inget för mig. "Rolig bil att köra" betyder i princip inget. "Praktisk" betyder allt. Så när jag summerar alla argument för och emot så vinner e-Niro.

När man lyfter fram SuC som ett av Teslas största fördelar så bygger det på att man tycker att det är viktigt att kunna åka på långresor. Det gör jag så sällan att det u princip inte är nåt som talar emot e-Niro på den punkten. Just nu sitter jag och laddar min Zoe i Katrineholm på min väg till Örebro. Så här års kommer jag inte de 12 milen mellan hem och Örebro utan att ladda en gång på vägen, en gång i Örebro och en gång på vägen hem igen. Med e-Niro kommer jag ToR på en laddning och det är sånt som har en avgörande betydelse för mig. Jag har inget behov av att sträckköra genom Europa på sommarsemestern.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Walker »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Model Y "billig"? Model 3 är inte och kommer aldrig att bli billig, rent objektivt sett, och därmed inte heller Y. På det här forumet verkar folk ha svårt att fatta att en folkbil, en bil som alla kastar sig över, inte kan kosta över 400000, inte ens före miljöbonus. När baspriset på vettiga elbilar hamnar mellan 200000 och 300000 så kommer det att lossna, inte förr.
Det återstår att se vad priset måste vara för att det ska lossna på riktigt.
Men visst finns det elbilar till låga priser.
Nissan Leaf 62kWh, 215hk, för 3.995kr i månaden är ju billigare än en bensin Golf per mil.

Renault Zoe 41kWh för 215.000kr efter rabatt och stöd.

VW e-up för 196.000kr efter rabatt och stöd.
Kan du visa mig hur du räknar?
Vilken golf, bensinförbrukning , bensinpris,hur länge ska man behålla golfen, värdeminskning, osv.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... nsinbilen/
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
ascii
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 jan 2019 16:33

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av ascii »

Jerker skrev:
Ja, det är ganska uppenbart vilken bil som väcker mitt habegär, och det är e-Niro. Många av de egenskaper som man lyfter fram hos Tesla betyder inget för mig. "Rolig bil att köra" betyder i princip inget. "Praktisk" betyder allt. Så när jag summerar alla argument för och emot så vinner e-Niro.

När man lyfter fram SuC som ett av Teslas största fördelar så bygger det på att man tycker att det är viktigt att kunna åka på långresor. Det gör jag så sällan att det u princip inte är nåt som talar emot e-Niro på den punkten. Just nu sitter jag och laddar min Zoe i Katrineholm på min väg till Örebro. Så här års kommer jag inte de 12 milen mellan hem och Örebro utan att ladda en gång på vägen, en gång i Örebro och en gång på vägen hem igen. Med e-Niro kommer jag ToR på en laddning och det är sånt som har en avgörande betydelse för mig. Jag har inget behov av att sträckköra genom Europa på sommarsemestern.
Då tycker jag absolut att e-Niro låter som rätt bil för dig! Hoppas du blir nöjd med ditt framtida köp.
Verdi

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
ascii skrev:
Svenska priset på AWD var ganska exakt priset i USA konverterat till kronor (multiplicera med 9) med moms plus straffskatt applicerat (multiplicera med 1.35). Enligt den logiken bör MR kosta 535 kkr när den kommer runt juni, och SR bör kosta 420 när den (kanske) kommer i vinter.

Kia e-Niro och Tesla Model 3 är två utmärkta och prisvärda bilar i fullständigt olika kategorier av allt jag läst. Vad som är bäst val för dig beror på vad som är viktigt för dig.
  • Model 3 lär vara roligare att köra.
  • Model 3 har längre räckvidd om du har pengarna.
  • Model 3 kan snabbladda på fler ställen.
  • Model 3 fyller på räckvid snabbare vid laddning eftersom den är energieffektivare.
  • Model 3 lär få många uppgraderingar via OTA.
  • Model 3 kan ge dig en bättre förarassistans i utbyte mot en rejäl slant pengar.
  • e-Niro har bättre lastutrymme.
  • e-Niro är mycket billigare.
Därtill kommer att bilarna har väldigt olika "personlighet", e-Niro är en ganska traditionell bil, Teslan är ganska "annorlunda".

Mestadels kan man väl sammanfatta det med att Teslan är en lyxig och rolig fyrdörrars, Kian är en pragmatisk mini-SUV. Ganska uppenbart vilken som väcker ens habegär, men vilken du köper kan ju eventuellt dikteras av din plånbok, också.
Ja, det är ganska uppenbart vilken bil som väcker mitt habegär, och det är e-Niro. Många av de egenskaper som man lyfter fram hos Tesla betyder inget för mig. "Rolig bil att köra" betyder i princip inget. "Praktisk" betyder allt. Så när jag summerar alla argument för och emot så vinner e-Niro.

När man lyfter fram SuC som ett av Teslas största fördelar så bygger det på att man tycker att det är viktigt att kunna åka på långresor. Det gör jag så sällan att det u princip inte är nåt som talar emot e-Niro på den punkten. Just nu sitter jag och laddar min Zoe i Katrineholm på min väg till Örebro. Så här års kommer jag inte de 12 milen mellan hem och Örebro utan att ladda en gång på vägen, en gång i Örebro och en gång på vägen hem igen. Med e-Niro kommer jag ToR på en laddning och det är sånt som har en avgörande betydelse för mig. Jag har inget behov av att sträckköra genom Europa på sommarsemestern.
Ja e int' bitter. :lol:
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Jeppe_E »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
När man lyfter fram SuC som ett av Teslas största fördelar så bygger det på att man tycker att det är viktigt att kunna åka på långresor. Det gör jag så sällan att det u princip inte är nåt som talar emot e-Niro på den punkten. Just nu sitter jag och laddar min Zoe i Katrineholm på min väg till Örebro. Så här års kommer jag inte de 12 milen mellan hem och Örebro utan att ladda en gång på vägen, en gång i Örebro och en gång på vägen hem igen. Med e-Niro kommer jag ToR på en laddning och det är sånt som har en avgörande betydelse för mig. Jag har inget behov av att sträckköra genom Europa på sommarsemestern.
Ja e int' bitter. :lol:
Nej, men jag håller med Jerker. Många härinne bygger sitt resonemang kring att köpa en Tesla pga SuC-nätverket och att man i princip ska kunna köra inom varje dag och fylla på, för det går så snabbt och är så smidigt. SuC-nätverket är ju inte byggt för sådant användande och hänger man för mycket, så begränsar ju Tesla laddningen från SuC. Personligen så skulle min nytta av SuC vara ungefär 0 till 5 besök per år.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Zalman3 »

Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
När man lyfter fram SuC som ett av Teslas största fördelar så bygger det på att man tycker att det är viktigt att kunna åka på långresor. Det gör jag så sällan att det u princip inte är nåt som talar emot e-Niro på den punkten. Just nu sitter jag och laddar min Zoe i Katrineholm på min väg till Örebro. Så här års kommer jag inte de 12 milen mellan hem och Örebro utan att ladda en gång på vägen, en gång i Örebro och en gång på vägen hem igen. Med e-Niro kommer jag ToR på en laddning och det är sånt som har en avgörande betydelse för mig. Jag har inget behov av att sträckköra genom Europa på sommarsemestern.
Ja e int' bitter. :lol:
Nej, men jag håller med Jerker. Många härinne bygger sitt resonemang kring att köpa en Tesla pga SuC-nätverket och att man i princip ska kunna köra inom varje dag och fylla på, för det går så snabbt och är så smidigt. SuC-nätverket är ju inte byggt för sådant användande och hänger man för mycket, så begränsar ju Tesla laddningen från SuC. Personligen så skulle min nytta av SuC vara ungefär 0 till 5 besök per år.
Jag kör ca 5-6000mil per år. Kan inte ladda hemma än. Som resande är det jätteviktigt för mig att det finns SuC överallt.
Laddar till ca 95% på SuC.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Jeppe_E »

Zalman3 skrev:
Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
När man lyfter fram SuC som ett av Teslas största fördelar så bygger det på att man tycker att det är viktigt att kunna åka på långresor. Det gör jag så sällan att det u princip inte är nåt som talar emot e-Niro på den punkten. Just nu sitter jag och laddar min Zoe i Katrineholm på min väg till Örebro. Så här års kommer jag inte de 12 milen mellan hem och Örebro utan att ladda en gång på vägen, en gång i Örebro och en gång på vägen hem igen. Med e-Niro kommer jag ToR på en laddning och det är sånt som har en avgörande betydelse för mig. Jag har inget behov av att sträckköra genom Europa på sommarsemestern.
Ja e int' bitter. :lol:
Nej, men jag håller med Jerker. Många härinne bygger sitt resonemang kring att köpa en Tesla pga SuC-nätverket och att man i princip ska kunna köra inom varje dag och fylla på, för det går så snabbt och är så smidigt. SuC-nätverket är ju inte byggt för sådant användande och hänger man för mycket, så begränsar ju Tesla laddningen från SuC. Personligen så skulle min nytta av SuC vara ungefär 0 till 5 besök per år.
Jag kör ca 5-6000mil per år. Kan inte ladda hemma än. Som resande är det jätteviktigt för mig att det finns SuC överallt.
Laddar till ca 95% på SuC.
Absolut, det finns ju olika aspekter på det. Jag pekade mer på den generella teslaägaren i framtiden, som använder bilen att pendla 4-10 mil om dagen och som kör 1-2 ggr på semester.

Intressant ändå att du kör 5-6000 mil per år och laddar på SuC och inte är begränsad. Undra var gränsen går. 6000 mil om året är ju rätt mycket (kan jag tycka som kör 2500)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Zalman3 »

Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
När man lyfter fram SuC som ett av Teslas största fördelar så bygger det på att man tycker att det är viktigt att kunna åka på långresor. Det gör jag så sällan att det u princip inte är nåt som talar emot e-Niro på den punkten. Just nu sitter jag och laddar min Zoe i Katrineholm på min väg till Örebro. Så här års kommer jag inte de 12 milen mellan hem och Örebro utan att ladda en gång på vägen, en gång i Örebro och en gång på vägen hem igen. Med e-Niro kommer jag ToR på en laddning och det är sånt som har en avgörande betydelse för mig. Jag har inget behov av att sträckköra genom Europa på sommarsemestern.
Ja e int' bitter. :lol:
Nej, men jag håller med Jerker. Många härinne bygger sitt resonemang kring att köpa en Tesla pga SuC-nätverket och att man i princip ska kunna köra inom varje dag och fylla på, för det går så snabbt och är så smidigt. SuC-nätverket är ju inte byggt för sådant användande och hänger man för mycket, så begränsar ju Tesla laddningen från SuC. Personligen så skulle min nytta av SuC vara ungefär 0 till 5 besök per år.
Jag kör ca 5-6000mil per år. Kan inte ladda hemma än. Som resande är det jätteviktigt för mig att det finns SuC överallt.
Laddar till ca 95% på SuC.
Absolut, det finns ju olika aspekter på det. Jag pekade mer på den generella teslaägaren i framtiden, som använder bilen att pendla 4-10 mil om dagen och som kör 1-2 ggr på semester.

Intressant ändå att du kör 5-6000 mil per år och laddar på SuC och inte är begränsad. Undra var gränsen går. 6000 mil om året är ju rätt mycket (kan jag tycka som kör 2500)
För mig fungerar bara Tesla. Att ladda i 50kW på en CCS laddare i +2timmar funkar inte som resande.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Model Y "billig"? Model 3 är inte och kommer aldrig att bli billig, rent objektivt sett, och därmed inte heller Y. På det här forumet verkar folk ha svårt att fatta att en folkbil, en bil som alla kastar sig över, inte kan kosta över 400000, inte ens före miljöbonus. När baspriset på vettiga elbilar hamnar mellan 200000 och 300000 så kommer det att lossna, inte förr.
Det återstår att se vad priset måste vara för att det ska lossna på riktigt.
Men visst finns det elbilar till låga priser.
Nissan Leaf 62kWh, 215hk, för 3.995kr i månaden är ju billigare än en bensin Golf per mil.

Renault Zoe 41kWh för 215.000kr efter rabatt och stöd.

VW e-up för 196.000kr efter rabatt och stöd.
Kan du visa mig hur du räknar?
Vilken golf, bensinförbrukning , bensinpris,hur länge ska man behålla golfen, värdeminskning, osv.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... nsinbilen/
"När vi jämför VW Golf med 1,5-liters bensinmotor mot eldrivna e-Golf har elbilen bara drygt hälften så hög driftkostnad (skatt, försäkring, service, bränsle och så vidare) som bensinversionen – trots att elbilen kostar 100.000 kronor mer i inköp. På sista raden i vår kalkyl skiljer det nästan 460 kronor i månaden till elbilens fördel."
Var hittar man en golf 1,5 för 196000kr?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av chaffis75 »

Jo detta handlar nog mycket om vad man värdesätter. De är ju egentligen dyra europa resor om man köper en tesla vs e-niro om bara är SuC som är fördelen.

Lämnade precis tillbaka en e-niro som vi provkört under gårdagen. Körde en 30 mil och får säga att jag gillade den. Men kia ligger mitt emot tesla i Malmö och jag körde bort där efter, shit så bra man sitter i en tesla säger jag. Ja tesla ha begäret ökade igen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av LarsL »

Jämförelsen blir lite sned mellan e-Niro och Model 3, åtminstone för mig. E-Niro är en lite för dyr andra bil och Model 3 är en lite för dålig första bil :? :cry:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Zalman3 »

chaffis75 skrev:
Jo detta handlar nog mycket om vad man värdesätter. De är ju egentligen dyra europa resor om man köper en tesla vs e-niro om bara är SuC som är fördelen.

Lämnade precis tillbaka en e-niro som vi provkört under gårdagen. Körde en 30 mil och får säga att jag gillade den. Men kia ligger mitt emot tesla i Malmö och jag körde bort där efter, shit så bra man sitter i en tesla säger jag. Ja tesla ha begäret ökade igen.

Visst är Tesla lite dyrare än andra elbilar.
Men den är så mycket bättre.

Min Tesla S jämför jag mot min systers Nissan Leaf 24kWh.
Orättvis jämförelse kan tyckas, men många saker som skiljer är bara en dum konstruktion hos Nissan, som för en billig peng kunde åtgärdas.

Tesla snabbladdning på 120kW.
Nissan Leaf 50kW.
Intressant är att laddningstiden inte skiljer så mycket, 30-40 minuter kan de flesta stå ut med.
Men hur mycket räckvidd man får in på den tiden skiljer dramatiskt.
Så att få+100kW laddning skulle underlätta mycket för Leafen.

Lätt att på GPSen hitta Tesla laddare, inte lika enkelt på Leafen.

Lätt att öppna laddluckan men en knapp på laddaren. Finns inte på Leafen.

Bara stoppa i kabeln så börjar den ladda hos Tesla. På Leafen ska man ha en uppsjö av knappar+kort+appar för att kunna ladda.

Bättre och snabbare app har Tesla.

Man kan slå på värmen utan att ha bilen på laddning hos Tesla.

Man tex. på jobbet slå in hur många ampere man vill att Tesla bilen ska ladda med, precis så säkringen håller.
Detta gör man en gång, GPSen håller ordning på vilken ampere som gäller.
PÅ Leafen har syrran en kabel där hon ställer in amperen, men den mins inte var det är, så hon får hela tiden ställa in rätt ampere.

Teslas räckviddsmätare är mycket bättre och mer noggrann än Leafens.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
Jämförelsen blir lite sned mellan e-Niro och Model 3, åtminstone för mig. E-Niro är en lite för dyr andra bil och Model 3 är en lite för dålig första bil :? :cry:
Motivera gärna varför modell 3 är så mycket bättre som fösta bil vs e-niro, så stora skills der ser jag verkligen inte speciellt om man jämför med en standard range modell 3?
Och pratar vi pris så är ju en modell 3 ca 150000kr dyrare mot en midrange, se gärna första inläggen i tråden.

Vår plan är att ha den som fösta bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
chaffis75 skrev:
Jo detta handlar nog mycket om vad man värdesätter. De är ju egentligen dyra europa resor om man köper en tesla vs e-niro om bara är SuC som är fördelen.

Lämnade precis tillbaka en e-niro som vi provkört under gårdagen. Körde en 30 mil och får säga att jag gillade den. Men kia ligger mitt emot tesla i Malmö och jag körde bort där efter, shit så bra man sitter i en tesla säger jag. Ja tesla ha begäret ökade igen.

Visst är Tesla lite dyrare än andra elbilar.
Men den är så mycket bättre.

Min Tesla S jämför jag mot min systers Nissan Leaf 24kWh.
Orättvis jämförelse kan tyckas, men många saker som skiljer är bara en dum konstruktion hos Nissan, som för en billig peng kunde åtgärdas.

Tesla snabbladdning på 120kW.
Nissan Leaf 50kW.
Intressant är att laddningstiden inte skiljer så mycket, 30-40 minuter kan de flesta stå ut med.
Men hur mycket räckvidd man får in på den tiden skiljer dramatiskt.
Så att få+100kW laddning skulle underlätta mycket för Leafen.

Lätt att på GPSen hitta Tesla laddare, inte lika enkelt på Leafen.

Lätt att öppna laddluckan men en knapp på laddaren. Finns inte på Leafen.

Bara stoppa i kabeln så börjar den ladda hos Tesla. På Leafen ska man ha en uppsjö av knappar+kort+appar för att kunna ladda.

Bättre och snabbare app har Tesla.

Man kan slå på värmen utan att ha bilen på laddning hos Tesla.

Man tex. på jobbet slå in hur många ampere man vill att Tesla bilen ska ladda med, precis så säkringen håller.
Detta gör man en gång, GPSen håller ordning på vilken ampere som gäller.
PÅ Leafen har syrran en kabel där hon ställer in amperen, men den mins inte var det är, så hon får hela tiden ställa in rätt ampere.

Teslas räckviddsmätare är mycket bättre och mer noggrann än Leafens.
Om du jämför en Model 3 med Leafe 62 blir det inte orättvist. Leafen är dyyyr och Model 3 är ännu dyrare fast om man tar vad de klarar av så är Model 3 billigare för den klarar så mycket mer. Jag kan inte komma på något som är bättre hos Nissan
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
chaffis75 skrev:
Jo detta handlar nog mycket om vad man värdesätter. De är ju egentligen dyra europa resor om man köper en tesla vs e-niro om bara är SuC som är fördelen.

Lämnade precis tillbaka en e-niro som vi provkört under gårdagen. Körde en 30 mil och får säga att jag gillade den. Men kia ligger mitt emot tesla i Malmö och jag körde bort där efter, shit så bra man sitter i en tesla säger jag. Ja tesla ha begäret ökade igen.

Visst är Tesla lite dyrare än andra elbilar.
Men den är så mycket bättre.

Min Tesla S jämför jag mot min systers Nissan Leaf 24kWh.
Orättvis jämförelse kan tyckas, men många saker som skiljer är bara en dum konstruktion hos Nissan, som för en billig peng kunde åtgärdas.

Tesla snabbladdning på 120kW.
Nissan Leaf 50kW.
Intressant är att laddningstiden inte skiljer så mycket, 30-40 minuter kan de flesta stå ut med.
Men hur mycket räckvidd man får in på den tiden skiljer dramatiskt.
Så att få+100kW laddning skulle underlätta mycket för Leafen.

Lätt att på GPSen hitta Tesla laddare, inte lika enkelt på Leafen.

Lätt att öppna laddluckan men en knapp på laddaren. Finns inte på Leafen.

Bara stoppa i kabeln så börjar den ladda hos Tesla. På Leafen ska man ha en uppsjö av knappar+kort+appar för att kunna ladda.

Bättre och snabbare app har Tesla.

Man kan slå på värmen utan att ha bilen på laddning hos Tesla.

Man tex. på jobbet slå in hur många ampere man vill att Tesla bilen ska ladda med, precis så säkringen håller.
Detta gör man en gång, GPSen håller ordning på vilken ampere som gäller.
PÅ Leafen har syrran en kabel där hon ställer in amperen, men den mins inte var det är, så hon får hela tiden ställa in rätt ampere.

Teslas räckviddsmätare är mycket bättre och mer noggrann än Leafens.
Om du jämför en Model 3 med Leafe 62 blir det inte orättvist. Leafen är dyyyr och Model 3 är ännu dyrare fast om man tar vad de klarar av så är Model 3 billigare för den klarar så mycket mer. Jag kan inte komma på något som är bättre hos Nissan
Nissan Leaf är ganska hög, du tar dig i och ur lite lättare i Leafen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3628
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av Tellus »

Jag tycker e-niro tillhör golfklassen, model3 är mer jämförbar med mb c klass, bmw 3 serie och audi a4.
Och det är inte så lätt att jämföra en golf med en mb c klass, så olika bilar. För att få samma prestanda så är det egentligen amg versionen model 3 ska jämföras med och då är model 3 prisvärd.
Men inom elbilsvärlden så tycker jag model3 är helt överlägsen e-niro på dom flesta punkter, precis som en mercedes amg är är överlägsen en golf.
Här är mina spontana negativa saker med e-niro jämfört med model 3
- ingen app styrning
- rätt ful
- väldigt ålderdomlig inredning
- krav på service 12mån/1500mil för att garantin ska gälla
- medioker prestanda
- inget bra eller tillförlitligt snabbladdningsnätverk
- dyr snabbladdning
- sämre körglädje
- man sponsrar en fossiltillverkare
- man kan inte bli sektmedlem :D
- e-niro ej prisvärd, dubbelt så dyr mot niro hybrid
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar