Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Moderator: Redaktion
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
KIA Ceed kostar 190.300 kr, det blir ca 33kr per mil.
Nu kostar en e-Golf 35kr per mil. Bensin Golfen 38kr per mil.
NIssan Leaf 62kWh, kostar 32kr per mil med en månadskostnad på 3.995kr.
https://www.blocket.se/ostergotland/Nis ... m?ca=2&w=3
Bilmodell Bränsle Milkostnad Månadskostnad
Ford Focus Bensin 36:– 6.026:–
Hyundai Kona Electric El 35:– 5.877:–
Kia Ceed Bensin 33:– 5.454:–
VW e-Golf El 35:– 5.834:–
VW Golf Bensin 38:– 6.293:–
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... nsinbilen/
Nu kostar en e-Golf 35kr per mil. Bensin Golfen 38kr per mil.
NIssan Leaf 62kWh, kostar 32kr per mil med en månadskostnad på 3.995kr.
https://www.blocket.se/ostergotland/Nis ... m?ca=2&w=3
Bilmodell Bränsle Milkostnad Månadskostnad
Ford Focus Bensin 36:– 6.026:–
Hyundai Kona Electric El 35:– 5.877:–
Kia Ceed Bensin 33:– 5.454:–
VW e-Golf El 35:– 5.834:–
VW Golf Bensin 38:– 6.293:–
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... nsinbilen/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Från http://www.bilsweden.se/statistik/arkiv ... 2018-(def)Crappy skrev:Personligen har jag väntat
För tre år sedan skulle jag byta bil, men fick syn på en Tesla. Den dagen var en hemsk(t bra) dag.
Jag var ohyggligt nära att köpa en S60 men samtidigt började de prata om M3 En något enklare bil och billigare, det lät perfekt.
Så nåja, den kommer om 1-1,5 år, så länge kan jag köra min gamla saab.
Efter 1 år insåg jag att jag får nog vänta 1 år till, men men det får gå
Två år gick, jag orkade inte ens tvätta min Saab längre. Men om 6 månader så kommer nya bilen, nog. Hoppas jag
Efter 2.5 år får vi reda på att snart, mycket snart ska vi få beställa vår bil.
Och se nu tre månader före 3 års jubileet fick vi beställa. Snart kommer den!
Jo, hade jag vetat om väntetiden så hade jag köpt en anna bil emellan.
De som funderat på bilköp under sena 2018 väntar garanterat. De vet att det under 2019 kommer ske massor, inte bara på elbilsfronten och olika drivmedel utan även genom lagar och regleringar. Vem köper en ny diselbil idag?
Hur många var elbilar? 2%?Under december registrerades 8 041 personbilsdieslar eller 35,0% av månadens totala nyregistreringar.
Sammanlagt registrerades under året 133 911 dieselbilar (personbilar) vilket motsvarar 37,9% av totala antalet
nyregistreringar. Förra året registrerades 186 329 personbilsdieslar eller 49,1% av totala antalet nyregistreringar.
Utanför vår lilla bubbla är det ungefär som vanligt. Folk väljer bort dieselbilar eftersom de tror de ska bli förbjudna i städer. Men det är ju en katastrof för kolidioxidutsläppen eftersom folk väljer bensinbil istället...
Hade jag inte haft möjlighet att ha en Tesla så hade jag nog kört dieselbil.
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Vi får väl se. Hur många BYD-verkstäder har du sett i Sverige? Var köper man? Är de krocktestade och godkända? Pris?Zalman3 skrev:Tyskarna vet om att de lever farligt om de inte klarar att snabbt komma ut med billiga elbilar.
Kineserna väller in i Europa 2020 med billiga och bra elbilar.
"German carmakers have only 50% chance of surviving, says Volkswagen CEO"
https://www.business-standard.com/artic ... 286_1.html
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Problemet med att sälja M3 SR i låg volym är att den skulle framför allt påverka... M3 LR. Teslas försäljningsvolym skulle minska pga alla som hellre väljer SR och får vänta nån extra månad än LR.
På sätt och vis är det så redan idag, men fler väljer LR nu när de inte vet när SR förväntas dyka upp...
Jag själv valde LR bara för jag orkar inte vänta på SR. Skulle man kunnat välja den i konfiguratorn skulle jag nog ha valt SR trots säg tre månaders längre leveranstid.
På sätt och vis är det så redan idag, men fler väljer LR nu när de inte vet när SR förväntas dyka upp...
Jag själv valde LR bara för jag orkar inte vänta på SR. Skulle man kunnat välja den i konfiguratorn skulle jag nog ha valt SR trots säg tre månaders längre leveranstid.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Tre färre än antalet Tesla-verkstäderVerdi skrev:Hur många BYD-verkstäder har du sett i Sverige?
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
TiborBlomhall skrev:Tre färre än antalet Tesla-verkstäderVerdi skrev:Hur många BYD-verkstäder har du sett i Sverige?
Ja det är ett jätteproblem för Tesla också. De måste nog bygga upp en betydligt bättre service-organisation om det ska fungera framöver.
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Bristande Tesla service verkar tyvärr vara ett problem i USA idag.Verdi skrev:TiborBlomhall skrev:Tre färre än antalet Tesla-verkstäderVerdi skrev:Hur många BYD-verkstäder har du sett i Sverige?
Ja det är ett jätteproblem för Tesla också. De måste nog bygga upp en betydligt bättre service-organisation om det ska fungera framöver.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Jo, snart kommer väckarklockan för Tesla. Det handlar inte bara om att tillverka bilar. Det är ju nu det börjar, när deras bilpark börjar bli några år gammal. Detta tillsammans med vissa brister och designfel kommer att göra att trycket på verkstäderna ökar och med 3 verkstäder i Sverige så kommer det att gå snabbt med irriterade Teslaägare som inte kan få service eller fel åtgärdade inom rimlig tid. Speciellt om man kommer från ett annat märke där service och reservdelar inte är ett problem (det tar 1 dag för Volvo att beställa hem en reservdel som de inte har i lager).Zalman3 skrev:Bristande Tesla service verkar tyvärr vara ett problem i USA idag.Verdi skrev:TiborBlomhall skrev:Tre färre än antalet Tesla-verkstäderVerdi skrev:Hur många BYD-verkstäder har du sett i Sverige?
Ja det är ett jätteproblem för Tesla också. De måste nog bygga upp en betydligt bättre service-organisation om det ska fungera framöver.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Kan du inte svara på de frågorna jag ställde innanZalman3 skrev:KIA Ceed kostar 190.300 kr, det blir ca 33kr per mil.
Nu kostar en e-Golf 35kr per mil. Bensin Golfen 38kr per mil.
NIssan Leaf 62kWh, kostar 32kr per mil med en månadskostnad på 3.995kr.
https://www.blocket.se/ostergotland/Nis ... m?ca=2&w=3
Bilmodell Bränsle Milkostnad Månadskostnad
Ford Focus Bensin 36:– 6.026:–
Hyundai Kona Electric El 35:– 5.877:–
Kia Ceed Bensin 33:– 5.454:–
VW e-Golf El 35:– 5.834:–
VW Golf Bensin 38:– 6.293:–
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... nsinbilen/
Leafen kostar inte 32kr per mil.
3995kr i månaden är en bil som går 1500mil extra milen kostar 10kr/mil och som jag ser det faller din kalkyl rätt hårt eller ser jag inte något som du ser
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Varför kostar inte leafen 32 kr/mil?nek0 skrev:Kan du inte svara på de frågorna jag ställde innanZalman3 skrev:KIA Ceed kostar 190.300 kr, det blir ca 33kr per mil.
Nu kostar en e-Golf 35kr per mil. Bensin Golfen 38kr per mil.
NIssan Leaf 62kWh, kostar 32kr per mil med en månadskostnad på 3.995kr.
https://www.blocket.se/ostergotland/Nis ... m?ca=2&w=3
Bilmodell Bränsle Milkostnad Månadskostnad
Ford Focus Bensin 36:– 6.026:–
Hyundai Kona Electric El 35:– 5.877:–
Kia Ceed Bensin 33:– 5.454:–
VW e-Golf El 35:– 5.834:–
VW Golf Bensin 38:– 6.293:–
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... nsinbilen/
Leafen kostar inte 32kr per mil.
3995kr i månaden är en bil som går 1500mil extra milen kostar 10kr/mil och som jag ser det faller din kalkyl rätt hårt eller ser jag inte något som du ser
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
För att leasings priset är 3995/ månad och max 1500 mil/ år. Man måste lägga till 500 mil ,extra försäkring, service, el förbrukningen plus 10kr x 500 mil. Först då kan man jämföra leafen med bilarna i mestmotors listanJeppe_E skrev:Varför kostar inte leafen 32 kr/mil?nek0 skrev:Kan du inte svara på de frågorna jag ställde innanZalman3 skrev:KIA Ceed kostar 190.300 kr, det blir ca 33kr per mil.
Nu kostar en e-Golf 35kr per mil. Bensin Golfen 38kr per mil.
NIssan Leaf 62kWh, kostar 32kr per mil med en månadskostnad på 3.995kr.
https://www.blocket.se/ostergotland/Nis ... m?ca=2&w=3
Bilmodell Bränsle Milkostnad Månadskostnad
Ford Focus Bensin 36:– 6.026:–
Hyundai Kona Electric El 35:– 5.877:–
Kia Ceed Bensin 33:– 5.454:–
VW e-Golf El 35:– 5.834:–
VW Golf Bensin 38:– 6.293:–
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... nsinbilen/
Leafen kostar inte 32kr per mil.
3995kr i månaden är en bil som går 1500mil extra milen kostar 10kr/mil och som jag ser det faller din kalkyl rätt hårt eller ser jag inte något som du ser
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
"För att leasings priset är 3995/ månad och max 1500 mil/ år. Man måste lägga till 500 mil ,extra försäkring, service, el förbrukningen plus 10kr x 500 mil. Först då kan man jämföra leafen med bilarna i mestmotors listan"
Visst måste man räkna i detalj på vad det kostar.
Syrran skulle kunna byta ut sin Nissan Leaf 24kWh mot en 62kWh och kunna ladda ladda gratis på ICA
och på jobbet. Hon kör inte mer än 1500mil per år. På 12 månader så kommer hon inte att serva bilen.
Metaliclack och Vinterhjul Friktion på Alufälg ingick ju också i Leaf 62kWh leasing priset.
PÅ blocket hittar jag bara 2 billigare elbilar,
Hyundai IONIQ Electric, för 3.527 kr/mån
Renault Zoe Life 41Kwh, för 3.099 kr/mån
Då väljer jag Nissan Leaf 62kWh för 3.995kr per månad alla dagar i veckan.
Visst måste man räkna i detalj på vad det kostar.
Syrran skulle kunna byta ut sin Nissan Leaf 24kWh mot en 62kWh och kunna ladda ladda gratis på ICA
och på jobbet. Hon kör inte mer än 1500mil per år. På 12 månader så kommer hon inte att serva bilen.
Metaliclack och Vinterhjul Friktion på Alufälg ingick ju också i Leaf 62kWh leasing priset.
PÅ blocket hittar jag bara 2 billigare elbilar,
Hyundai IONIQ Electric, för 3.527 kr/mån
Renault Zoe Life 41Kwh, för 3.099 kr/mån
Då väljer jag Nissan Leaf 62kWh för 3.995kr per månad alla dagar i veckan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Jo det du skriver här är något helt annat än det vi diskuterade innan.Zalman3 skrev:"För att leasings priset är 3995/ månad och max 1500 mil/ år. Man måste lägga till 500 mil ,extra försäkring, service, el förbrukningen plus 10kr x 500 mil. Först då kan man jämföra leafen med bilarna i mestmotors listan"
Visst måste man räkna i detalj på vad det kostar.
Syrran skulle kunna byta ut sin Nissan Leaf 24kWh mot en 62kWh och kunna ladda ladda gratis på ICA
och på jobbet. Hon kör inte mer än 1500mil per år. På 12 månader så kommer hon inte att serva bilen.
Metaliclack och Vinterhjul Friktion på Alufälg ingick ju också i Leaf 62kWh leasing priset.
PÅ blocket hittar jag bara 2 billigare elbilar,
Hyundai IONIQ Electric, för 3.527 kr/mån
Renault Zoe Life 41Kwh, för 3.099 kr/mån
Då väljer jag Nissan Leaf 62kWh för 3.995kr per månad alla dagar i veckan.
Räkna med att alla inte kan ladda gratis på Ica och många kör mer en 1500milper år.
Det jag reagerade på var att du påstod att en Leaf 62kWh var billigare en en Golf för 196 000. Jag tror inte att detta stämmer.
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Jag bytte bort en Toyota Auris Hybrid till en Tesla S för att få lägre milpris.nek0 skrev:Jo det du skriver här är något helt annat än det vi diskuterade innan.Zalman3 skrev:"För att leasings priset är 3995/ månad och max 1500 mil/ år. Man måste lägga till 500 mil ,extra försäkring, service, el förbrukningen plus 10kr x 500 mil. Först då kan man jämföra leafen med bilarna i mestmotors listan"
Visst måste man räkna i detalj på vad det kostar.
Syrran skulle kunna byta ut sin Nissan Leaf 24kWh mot en 62kWh och kunna ladda ladda gratis på ICA
och på jobbet. Hon kör inte mer än 1500mil per år. På 12 månader så kommer hon inte att serva bilen.
Metaliclack och Vinterhjul Friktion på Alufälg ingick ju också i Leaf 62kWh leasing priset.
PÅ blocket hittar jag bara 2 billigare elbilar,
Hyundai IONIQ Electric, för 3.527 kr/mån
Renault Zoe Life 41Kwh, för 3.099 kr/mån
Då väljer jag Nissan Leaf 62kWh för 3.995kr per månad alla dagar i veckan.
Räkna med att alla inte kan ladda gratis på Ica och många kör mer en 1500milper år.
Det jag reagerade på var att du påstod att en Leaf 62kWh var billigare en en Golf för 196 000. Jag tror inte att detta stämmer.
När jag säljer Teslan får jag se om jag lyckats.
Tror nämligen att Mestmotors kalkyl för andrahandsvärdet inte stämmer på långa vägar, att avgasbilar faller mer än 50%
på 3 år och att en elbil håller sig klart bättre än så, trots att det kommer nya bättre elbilar hela tiden.
En kompis köpte en Nissan Leaf 24kWh för 165.000kr för 1,5 år sedan, sålde den nu för 150.000kr.
Körde 2.500 mil, värde minskning på 6kr per mil.
De servade inte bilen, laddade gratis på jobbet.
De låg under 10kr per mil totalt, skatt och försäkring inräknat.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Min förra Superb byte jag bort efter 3år och 7 månader .Då hade bilen gått 6000 mil .Köpte den ny för 296 000 kr och fick 180 000kr så ingen 50% värdeminskning. Vad jag får för bilen jag har idag vet ingen det får tiden utvisa allt annat är bara gissningar.Zalman3 skrev:Jag bytte bort en Toyota Auris Hybrid till en Tesla S för att få lägre milpris.nek0 skrev:Jo det du skriver här är något helt annat än det vi diskuterade innan.Zalman3 skrev:"För att leasings priset är 3995/ månad och max 1500 mil/ år. Man måste lägga till 500 mil ,extra försäkring, service, el förbrukningen plus 10kr x 500 mil. Först då kan man jämföra leafen med bilarna i mestmotors listan"
Visst måste man räkna i detalj på vad det kostar.
Syrran skulle kunna byta ut sin Nissan Leaf 24kWh mot en 62kWh och kunna ladda ladda gratis på ICA
och på jobbet. Hon kör inte mer än 1500mil per år. På 12 månader så kommer hon inte att serva bilen.
Metaliclack och Vinterhjul Friktion på Alufälg ingick ju också i Leaf 62kWh leasing priset.
PÅ blocket hittar jag bara 2 billigare elbilar,
Hyundai IONIQ Electric, för 3.527 kr/mån
Renault Zoe Life 41Kwh, för 3.099 kr/mån
Då väljer jag Nissan Leaf 62kWh för 3.995kr per månad alla dagar i veckan.
Räkna med att alla inte kan ladda gratis på Ica och många kör mer en 1500milper år.
Det jag reagerade på var att du påstod att en Leaf 62kWh var billigare en en Golf för 196 000. Jag tror inte att detta stämmer.
När jag säljer Teslan får jag se om jag lyckats.
Tror nämligen att Mestmotors kalkyl för andrahandsvärdet inte stämmer på långa vägar, att avgasbilar faller mer än 50%
på 3 år och att en elbil håller sig klart bättre än så, trots att det kommer nya bättre elbilar hela tiden.
En kompis köpte en Nissan Leaf 24kWh för 165.000kr för 1,5 år sedan, sålde den nu för 150.000kr.
Körde 2.500 mil, värde minskning på 6kr per mil.
De servade inte bilen, laddade gratis på jobbet.
De låg under 10kr per mil totalt, skatt och försäkring inräknat.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Klart att de skulle kunna släppa bilen och sälja den med förlust ett tag, för att senare kunna börja tjäna pengar på den.
Det är precis vad spelkonsolltillverkarna gör (eller gjorde tidigare iallafall - nu har de kortare livscykler och släpper mellanmodeller). När Microsoft släppte den första x-boxen gick de back på varje enhet, medans de i slutet av livscykeln tjänade bra på det.
Tror dock inte Tesla har de finansiella musklerna att göra på det viset. Finns heller ingen Playstation som man behöver ta marknadsandelar av i dagsläget.
Det är precis vad spelkonsolltillverkarna gör (eller gjorde tidigare iallafall - nu har de kortare livscykler och släpper mellanmodeller). När Microsoft släppte den första x-boxen gick de back på varje enhet, medans de i slutet av livscykeln tjänade bra på det.
Tror dock inte Tesla har de finansiella musklerna att göra på det viset. Finns heller ingen Playstation som man behöver ta marknadsandelar av i dagsläget.
Model S Standard Range Raven
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Kommer nog dröja ett par år innan SR kommer till Europa.
Elon har twittrat/sagt i intervju (minns inte vilket) att SR måste tillverkas på den kontinenten den ska användas för att dom ska kunna få ner priset på den och ändå vara lönsam. (Om dom inte räknar med att kunna transportera SR billigt från Kina, vilket känns tveksamt.)
Elon har twittrat/sagt i intervju (minns inte vilket) att SR måste tillverkas på den kontinenten den ska användas för att dom ska kunna få ner priset på den och ändå vara lönsam. (Om dom inte räknar med att kunna transportera SR billigt från Kina, vilket känns tveksamt.)
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Inte alls tveksamt faktiskt. Det är nog ganska mycket billigare att tillverka en M3 i Kina än i USA. Om det dröjer ett par år innan den kommer till Europa är den död som modell. Den behöver komma ut på marknaden senast i början av 2020.AndreasA skrev:Kommer nog dröja ett par år innan SR kommer till Europa.
Elon har twittrat/sagt i intervju (minns inte vilket) att SR måste tillverkas på den kontinenten den ska användas för att dom ska kunna få ner priset på den och ändå vara lönsam. (Om dom inte räknar med att kunna transportera SR billigt från Kina, vilket känns tveksamt.)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
De flesta europeiska tillverkare bygger ju bilar även i Kina nuförtiden. Men trots det exporterar de inte hit dem, utan de som säljs här tillverkas främst i Europa, och i vissa fall USA.Jeppe_E skrev:Inte alls tveksamt faktiskt. Det är nog ganska mycket billigare att tillverka en M3 i Kina än i USA. Om det dröjer ett par år innan den kommer till Europa är den död som modell. Den behöver komma ut på marknaden senast i början av 2020.AndreasA skrev:Kommer nog dröja ett par år innan SR kommer till Europa.
Elon har twittrat/sagt i intervju (minns inte vilket) att SR måste tillverkas på den kontinenten den ska användas för att dom ska kunna få ner priset på den och ändå vara lönsam. (Om dom inte räknar med att kunna transportera SR billigt från Kina, vilket känns tveksamt.)
Om det vore mkt billigare att bygga i Kina och frakta hit hade nog många gjort det vid det här laget....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Det blir självklart mest vinst över om man tillverkar en Europasåld bil i Europa. Man slipper då långa och dyra frakter, tullar, lagerkostnader och mindre valutarisk om de också handlar upp lokala leverantörer. Men om det dröjer innan Tesla kommer igång med produktion här kan det mycket väl vara så att vi får se Kinabyggda M3 i Europa.taliz skrev:De flesta europeiska tillverkare bygger ju bilar även i Kina nuförtiden. Men trots det exporterar de inte hit dem, utan de som säljs här tillverkas främst i Europa, och i vissa fall USA.Jeppe_E skrev:Inte alls tveksamt faktiskt. Det är nog ganska mycket billigare att tillverka en M3 i Kina än i USA. Om det dröjer ett par år innan den kommer till Europa är den död som modell. Den behöver komma ut på marknaden senast i början av 2020.AndreasA skrev:Kommer nog dröja ett par år innan SR kommer till Europa.
Elon har twittrat/sagt i intervju (minns inte vilket) att SR måste tillverkas på den kontinenten den ska användas för att dom ska kunna få ner priset på den och ändå vara lönsam. (Om dom inte räknar med att kunna transportera SR billigt från Kina, vilket känns tveksamt.)
Om det vore mkt billigare att bygga i Kina och frakta hit hade nog många gjort det vid det här laget....
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Svensklevererade Volvo s90 byggs i Kina
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... et-i-kina/
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... et-i-kina/
ms 76132 "Eleamore"
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Alla S90 byggs i Kina så det är ingen skräll. S90 är ingen volymbil i Europa direkt, och en viss volym lär ju krävas för att det ska vara lönsamt att tillverka en bilmodell på flera kontinenter. Om man tar en storsäljare som XC60 så tillverkas den både i Sverige och i Kina.12man skrev:Svensklevererade Volvo s90 byggs i Kina
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... et-i-kina/
Det är ju Model 3 som behöver lokal produktion (och förmodligen i ännu större utsträckning Model Y), inte Model S och X.
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Geni87 skrev:Alla S90 byggs i Kina så det är ingen skräll. S90 är ingen volymbil i Europa direkt, och en viss volym lär ju krävas för att det ska vara lönsamt att tillverka en bilmodell på flera kontinenter. Om man tar en storsäljare som XC60 så tillverkas den både i Sverige och i Kina.12man skrev:Svensklevererade Volvo s90 byggs i Kina
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... et-i-kina/
Det är ju Model 3 som behöver lokal produktion (och förmodligen i ännu större utsträckning Model Y), inte Model S och X.
XC60 tillverkas väl i Gent (om inget drastiskt har ändrats). S60 däremot, är en Svensktillverkad modell. Men visst, det var ju 8 år sedan jag köpte min
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Nä nu får du uppdatera dig lite, nya XC60 tillverkas i Torslanda. Din gamla XC60 tillverkades däremot i Gent. XC40 tillverkas i Gent.Jeppe_E skrev:Geni87 skrev:Alla S90 byggs i Kina så det är ingen skräll. S90 är ingen volymbil i Europa direkt, och en viss volym lär ju krävas för att det ska vara lönsamt att tillverka en bilmodell på flera kontinenter. Om man tar en storsäljare som XC60 så tillverkas den både i Sverige och i Kina.12man skrev:Svensklevererade Volvo s90 byggs i Kina
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... et-i-kina/
Det är ju Model 3 som behöver lokal produktion (och förmodligen i ännu större utsträckning Model Y), inte Model S och X.
XC60 tillverkas väl i Gent (om inget drastiskt har ändrats). S60 däremot, är en Svensktillverkad modell. Men visst, det var ju 8 år sedan jag köpte min
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Va svar på dettataliz skrev:De flesta europeiska tillverkare bygger ju bilar även i Kina nuförtiden. Men trots det exporterar de inte hit dem, utan de som säljs här tillverkas främst i Europa, och i vissa fall USA.Jeppe_E skrev:Inte alls tveksamt faktiskt. Det är nog ganska mycket billigare att tillverka en M3 i Kina än i USA. Om det dröjer ett par år innan den kommer till Europa är den död som modell. Den behöver komma ut på marknaden senast i början av 2020.AndreasA skrev:Kommer nog dröja ett par år innan SR kommer till Europa.
Elon har twittrat/sagt i intervju (minns inte vilket) att SR måste tillverkas på den kontinenten den ska användas för att dom ska kunna få ner priset på den och ändå vara lönsam. (Om dom inte räknar med att kunna transportera SR billigt från Kina, vilket känns tveksamt.)
Om det vore mkt billigare att bygga i Kina och frakta hit hade nog många gjort det vid det här laget....
ms 76132 "Eleamore"