För att leasings priset är 3995/ månad och max 1500 mil/ år. Man måste lägga till 500 mil ,extra försäkring, service, el förbrukningen plus 10kr x 500 mil. Först då kan man jämföra leafen med bilarna i mestmotors listanJeppe_E skrev:Varför kostar inte leafen 32 kr/mil?nek0 skrev:Kan du inte svara på de frågorna jag ställde innanZalman3 skrev:KIA Ceed kostar 190.300 kr, det blir ca 33kr per mil.
Nu kostar en e-Golf 35kr per mil. Bensin Golfen 38kr per mil.
NIssan Leaf 62kWh, kostar 32kr per mil med en månadskostnad på 3.995kr.
https://www.blocket.se/ostergotland/Nis ... m?ca=2&w=3
Bilmodell Bränsle Milkostnad Månadskostnad
Ford Focus Bensin 36:– 6.026:–
Hyundai Kona Electric El 35:– 5.877:–
Kia Ceed Bensin 33:– 5.454:–
VW e-Golf El 35:– 5.834:–
VW Golf Bensin 38:– 6.293:–
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... nsinbilen/
Leafen kostar inte 32kr per mil.
3995kr i månaden är en bil som går 1500mil extra milen kostar 10kr/mil och som jag ser det faller din kalkyl rätt hårt eller ser jag inte något som du ser
Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Moderator: Redaktion
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
"För att leasings priset är 3995/ månad och max 1500 mil/ år. Man måste lägga till 500 mil ,extra försäkring, service, el förbrukningen plus 10kr x 500 mil. Först då kan man jämföra leafen med bilarna i mestmotors listan"
Visst måste man räkna i detalj på vad det kostar.
Syrran skulle kunna byta ut sin Nissan Leaf 24kWh mot en 62kWh och kunna ladda ladda gratis på ICA
och på jobbet. Hon kör inte mer än 1500mil per år. På 12 månader så kommer hon inte att serva bilen.
Metaliclack och Vinterhjul Friktion på Alufälg ingick ju också i Leaf 62kWh leasing priset.
PÅ blocket hittar jag bara 2 billigare elbilar,
Hyundai IONIQ Electric, för 3.527 kr/mån
Renault Zoe Life 41Kwh, för 3.099 kr/mån
Då väljer jag Nissan Leaf 62kWh för 3.995kr per månad alla dagar i veckan.
Visst måste man räkna i detalj på vad det kostar.
Syrran skulle kunna byta ut sin Nissan Leaf 24kWh mot en 62kWh och kunna ladda ladda gratis på ICA
och på jobbet. Hon kör inte mer än 1500mil per år. På 12 månader så kommer hon inte att serva bilen.
Metaliclack och Vinterhjul Friktion på Alufälg ingick ju också i Leaf 62kWh leasing priset.
PÅ blocket hittar jag bara 2 billigare elbilar,
Hyundai IONIQ Electric, för 3.527 kr/mån
Renault Zoe Life 41Kwh, för 3.099 kr/mån
Då väljer jag Nissan Leaf 62kWh för 3.995kr per månad alla dagar i veckan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Jo det du skriver här är något helt annat än det vi diskuterade innan.Zalman3 skrev:"För att leasings priset är 3995/ månad och max 1500 mil/ år. Man måste lägga till 500 mil ,extra försäkring, service, el förbrukningen plus 10kr x 500 mil. Först då kan man jämföra leafen med bilarna i mestmotors listan"
Visst måste man räkna i detalj på vad det kostar.
Syrran skulle kunna byta ut sin Nissan Leaf 24kWh mot en 62kWh och kunna ladda ladda gratis på ICA
och på jobbet. Hon kör inte mer än 1500mil per år. På 12 månader så kommer hon inte att serva bilen.
Metaliclack och Vinterhjul Friktion på Alufälg ingick ju också i Leaf 62kWh leasing priset.
PÅ blocket hittar jag bara 2 billigare elbilar,
Hyundai IONIQ Electric, för 3.527 kr/mån
Renault Zoe Life 41Kwh, för 3.099 kr/mån
Då väljer jag Nissan Leaf 62kWh för 3.995kr per månad alla dagar i veckan.
Räkna med att alla inte kan ladda gratis på Ica och många kör mer en 1500milper år.
Det jag reagerade på var att du påstod att en Leaf 62kWh var billigare en en Golf för 196 000. Jag tror inte att detta stämmer.
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Jag bytte bort en Toyota Auris Hybrid till en Tesla S för att få lägre milpris.nek0 skrev:Jo det du skriver här är något helt annat än det vi diskuterade innan.Zalman3 skrev:"För att leasings priset är 3995/ månad och max 1500 mil/ år. Man måste lägga till 500 mil ,extra försäkring, service, el förbrukningen plus 10kr x 500 mil. Först då kan man jämföra leafen med bilarna i mestmotors listan"
Visst måste man räkna i detalj på vad det kostar.
Syrran skulle kunna byta ut sin Nissan Leaf 24kWh mot en 62kWh och kunna ladda ladda gratis på ICA
och på jobbet. Hon kör inte mer än 1500mil per år. På 12 månader så kommer hon inte att serva bilen.
Metaliclack och Vinterhjul Friktion på Alufälg ingick ju också i Leaf 62kWh leasing priset.
PÅ blocket hittar jag bara 2 billigare elbilar,
Hyundai IONIQ Electric, för 3.527 kr/mån
Renault Zoe Life 41Kwh, för 3.099 kr/mån
Då väljer jag Nissan Leaf 62kWh för 3.995kr per månad alla dagar i veckan.
Räkna med att alla inte kan ladda gratis på Ica och många kör mer en 1500milper år.
Det jag reagerade på var att du påstod att en Leaf 62kWh var billigare en en Golf för 196 000. Jag tror inte att detta stämmer.
När jag säljer Teslan får jag se om jag lyckats.
Tror nämligen att Mestmotors kalkyl för andrahandsvärdet inte stämmer på långa vägar, att avgasbilar faller mer än 50%
på 3 år och att en elbil håller sig klart bättre än så, trots att det kommer nya bättre elbilar hela tiden.
En kompis köpte en Nissan Leaf 24kWh för 165.000kr för 1,5 år sedan, sålde den nu för 150.000kr.
Körde 2.500 mil, värde minskning på 6kr per mil.
De servade inte bilen, laddade gratis på jobbet.
De låg under 10kr per mil totalt, skatt och försäkring inräknat.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Min förra Superb byte jag bort efter 3år och 7 månader .Då hade bilen gått 6000 mil .Köpte den ny för 296 000 kr och fick 180 000kr så ingen 50% värdeminskning. Vad jag får för bilen jag har idag vet ingen det får tiden utvisa allt annat är bara gissningar.Zalman3 skrev:Jag bytte bort en Toyota Auris Hybrid till en Tesla S för att få lägre milpris.nek0 skrev:Jo det du skriver här är något helt annat än det vi diskuterade innan.Zalman3 skrev:"För att leasings priset är 3995/ månad och max 1500 mil/ år. Man måste lägga till 500 mil ,extra försäkring, service, el förbrukningen plus 10kr x 500 mil. Först då kan man jämföra leafen med bilarna i mestmotors listan"
Visst måste man räkna i detalj på vad det kostar.
Syrran skulle kunna byta ut sin Nissan Leaf 24kWh mot en 62kWh och kunna ladda ladda gratis på ICA
och på jobbet. Hon kör inte mer än 1500mil per år. På 12 månader så kommer hon inte att serva bilen.
Metaliclack och Vinterhjul Friktion på Alufälg ingick ju också i Leaf 62kWh leasing priset.
PÅ blocket hittar jag bara 2 billigare elbilar,
Hyundai IONIQ Electric, för 3.527 kr/mån
Renault Zoe Life 41Kwh, för 3.099 kr/mån
Då väljer jag Nissan Leaf 62kWh för 3.995kr per månad alla dagar i veckan.
Räkna med att alla inte kan ladda gratis på Ica och många kör mer en 1500milper år.
Det jag reagerade på var att du påstod att en Leaf 62kWh var billigare en en Golf för 196 000. Jag tror inte att detta stämmer.
När jag säljer Teslan får jag se om jag lyckats.
Tror nämligen att Mestmotors kalkyl för andrahandsvärdet inte stämmer på långa vägar, att avgasbilar faller mer än 50%
på 3 år och att en elbil håller sig klart bättre än så, trots att det kommer nya bättre elbilar hela tiden.
En kompis köpte en Nissan Leaf 24kWh för 165.000kr för 1,5 år sedan, sålde den nu för 150.000kr.
Körde 2.500 mil, värde minskning på 6kr per mil.
De servade inte bilen, laddade gratis på jobbet.
De låg under 10kr per mil totalt, skatt och försäkring inräknat.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Klart att de skulle kunna släppa bilen och sälja den med förlust ett tag, för att senare kunna börja tjäna pengar på den.
Det är precis vad spelkonsolltillverkarna gör (eller gjorde tidigare iallafall - nu har de kortare livscykler och släpper mellanmodeller). När Microsoft släppte den första x-boxen gick de back på varje enhet, medans de i slutet av livscykeln tjänade bra på det.
Tror dock inte Tesla har de finansiella musklerna att göra på det viset. Finns heller ingen Playstation som man behöver ta marknadsandelar av i dagsläget.
Det är precis vad spelkonsolltillverkarna gör (eller gjorde tidigare iallafall - nu har de kortare livscykler och släpper mellanmodeller). När Microsoft släppte den första x-boxen gick de back på varje enhet, medans de i slutet av livscykeln tjänade bra på det.
Tror dock inte Tesla har de finansiella musklerna att göra på det viset. Finns heller ingen Playstation som man behöver ta marknadsandelar av i dagsläget.
Model S Standard Range Raven
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Kommer nog dröja ett par år innan SR kommer till Europa.
Elon har twittrat/sagt i intervju (minns inte vilket) att SR måste tillverkas på den kontinenten den ska användas för att dom ska kunna få ner priset på den och ändå vara lönsam. (Om dom inte räknar med att kunna transportera SR billigt från Kina, vilket känns tveksamt.)
Elon har twittrat/sagt i intervju (minns inte vilket) att SR måste tillverkas på den kontinenten den ska användas för att dom ska kunna få ner priset på den och ändå vara lönsam. (Om dom inte räknar med att kunna transportera SR billigt från Kina, vilket känns tveksamt.)
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Inte alls tveksamt faktiskt. Det är nog ganska mycket billigare att tillverka en M3 i Kina än i USA. Om det dröjer ett par år innan den kommer till Europa är den död som modell. Den behöver komma ut på marknaden senast i början av 2020.AndreasA skrev:Kommer nog dröja ett par år innan SR kommer till Europa.
Elon har twittrat/sagt i intervju (minns inte vilket) att SR måste tillverkas på den kontinenten den ska användas för att dom ska kunna få ner priset på den och ändå vara lönsam. (Om dom inte räknar med att kunna transportera SR billigt från Kina, vilket känns tveksamt.)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
De flesta europeiska tillverkare bygger ju bilar även i Kina nuförtiden. Men trots det exporterar de inte hit dem, utan de som säljs här tillverkas främst i Europa, och i vissa fall USA.Jeppe_E skrev:Inte alls tveksamt faktiskt. Det är nog ganska mycket billigare att tillverka en M3 i Kina än i USA. Om det dröjer ett par år innan den kommer till Europa är den död som modell. Den behöver komma ut på marknaden senast i början av 2020.AndreasA skrev:Kommer nog dröja ett par år innan SR kommer till Europa.
Elon har twittrat/sagt i intervju (minns inte vilket) att SR måste tillverkas på den kontinenten den ska användas för att dom ska kunna få ner priset på den och ändå vara lönsam. (Om dom inte räknar med att kunna transportera SR billigt från Kina, vilket känns tveksamt.)
Om det vore mkt billigare att bygga i Kina och frakta hit hade nog många gjort det vid det här laget....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Det blir självklart mest vinst över om man tillverkar en Europasåld bil i Europa. Man slipper då långa och dyra frakter, tullar, lagerkostnader och mindre valutarisk om de också handlar upp lokala leverantörer. Men om det dröjer innan Tesla kommer igång med produktion här kan det mycket väl vara så att vi får se Kinabyggda M3 i Europa.taliz skrev:De flesta europeiska tillverkare bygger ju bilar även i Kina nuförtiden. Men trots det exporterar de inte hit dem, utan de som säljs här tillverkas främst i Europa, och i vissa fall USA.Jeppe_E skrev:Inte alls tveksamt faktiskt. Det är nog ganska mycket billigare att tillverka en M3 i Kina än i USA. Om det dröjer ett par år innan den kommer till Europa är den död som modell. Den behöver komma ut på marknaden senast i början av 2020.AndreasA skrev:Kommer nog dröja ett par år innan SR kommer till Europa.
Elon har twittrat/sagt i intervju (minns inte vilket) att SR måste tillverkas på den kontinenten den ska användas för att dom ska kunna få ner priset på den och ändå vara lönsam. (Om dom inte räknar med att kunna transportera SR billigt från Kina, vilket känns tveksamt.)
Om det vore mkt billigare att bygga i Kina och frakta hit hade nog många gjort det vid det här laget....
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Svensklevererade Volvo s90 byggs i Kina
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... et-i-kina/
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... et-i-kina/
ms 76132 "Eleamore"
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Alla S90 byggs i Kina så det är ingen skräll. S90 är ingen volymbil i Europa direkt, och en viss volym lär ju krävas för att det ska vara lönsamt att tillverka en bilmodell på flera kontinenter. Om man tar en storsäljare som XC60 så tillverkas den både i Sverige och i Kina.12man skrev:Svensklevererade Volvo s90 byggs i Kina
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... et-i-kina/
Det är ju Model 3 som behöver lokal produktion (och förmodligen i ännu större utsträckning Model Y), inte Model S och X.
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Geni87 skrev:Alla S90 byggs i Kina så det är ingen skräll. S90 är ingen volymbil i Europa direkt, och en viss volym lär ju krävas för att det ska vara lönsamt att tillverka en bilmodell på flera kontinenter. Om man tar en storsäljare som XC60 så tillverkas den både i Sverige och i Kina.12man skrev:Svensklevererade Volvo s90 byggs i Kina
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... et-i-kina/
Det är ju Model 3 som behöver lokal produktion (och förmodligen i ännu större utsträckning Model Y), inte Model S och X.
XC60 tillverkas väl i Gent (om inget drastiskt har ändrats). S60 däremot, är en Svensktillverkad modell. Men visst, det var ju 8 år sedan jag köpte min
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Nä nu får du uppdatera dig lite, nya XC60 tillverkas i Torslanda. Din gamla XC60 tillverkades däremot i Gent. XC40 tillverkas i Gent.Jeppe_E skrev:Geni87 skrev:Alla S90 byggs i Kina så det är ingen skräll. S90 är ingen volymbil i Europa direkt, och en viss volym lär ju krävas för att det ska vara lönsamt att tillverka en bilmodell på flera kontinenter. Om man tar en storsäljare som XC60 så tillverkas den både i Sverige och i Kina.12man skrev:Svensklevererade Volvo s90 byggs i Kina
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... et-i-kina/
Det är ju Model 3 som behöver lokal produktion (och förmodligen i ännu större utsträckning Model Y), inte Model S och X.
XC60 tillverkas väl i Gent (om inget drastiskt har ändrats). S60 däremot, är en Svensktillverkad modell. Men visst, det var ju 8 år sedan jag köpte min
Re: Börja sälja Tesla 3 för 35.000 dollar nu?
Va svar på dettataliz skrev:De flesta europeiska tillverkare bygger ju bilar även i Kina nuförtiden. Men trots det exporterar de inte hit dem, utan de som säljs här tillverkas främst i Europa, och i vissa fall USA.Jeppe_E skrev:Inte alls tveksamt faktiskt. Det är nog ganska mycket billigare att tillverka en M3 i Kina än i USA. Om det dröjer ett par år innan den kommer till Europa är den död som modell. Den behöver komma ut på marknaden senast i början av 2020.AndreasA skrev:Kommer nog dröja ett par år innan SR kommer till Europa.
Elon har twittrat/sagt i intervju (minns inte vilket) att SR måste tillverkas på den kontinenten den ska användas för att dom ska kunna få ner priset på den och ändå vara lönsam. (Om dom inte räknar med att kunna transportera SR billigt från Kina, vilket känns tveksamt.)
Om det vore mkt billigare att bygga i Kina och frakta hit hade nog många gjort det vid det här laget....
ms 76132 "Eleamore"