Billigare tesla?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

robegb
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 okt 2018 11:56

Billigare tesla?

Inlägg av robegb »



Snack om att kapa 10% på importen av bilarna! Kan klirra gott i kassan om det går igenom :)
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Billigare tesla?

Inlägg av Bjelke »

Man kan ju alltid hoppas :)
Det gör det ju mer sannolikt att vi får se billigaste config av 3:an här också (om den ens blir av)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Billigare tesla?

Inlägg av infelicitas »

Jag trodde tesla skeppade bilarna "i delar" för att de slapp den här beskattningen?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Billigare tesla?

Inlägg av Bjelke »

Ja på S & X men inte på 3:an...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
robegb
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 okt 2018 11:56

Re: Billigare tesla?

Inlägg av robegb »

10% + 60k premie blir ju väsentligt mycket billigare! Om det nu kommer hända över huvud taget...
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Billigare tesla?

Inlägg av Gustafsson »

Vore bra om tullen därmed försvann även på import av norska bilar. Med lite hjälp av svagare norsk krona kan det bli intressant för svenskar som vill köpa beg bil i Norge.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Billigare tesla?

Inlägg av Geni87 »

Hm, det förutsätter ju att USA med Trump vid rodret plockar bort och/eller sänker tullar på andra varor från EU. Jag är skeptisk men blir väldigt positivt överraskad om det skulle hända. Det vore fint om vi kunde ha låga eller inga tullar, förutsatt att det gäller åt bägge håll.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Billigare tesla?

Inlägg av Jeppe_E »

Geni87 skrev:
Hm, det förutsätter ju att USA med Trump vid rodret plockar bort och/eller sänker tullar på andra varor från EU. Jag är skeptisk men blir väldigt positivt överraskad om det skulle hända. Det vore fint om vi kunde ha låga eller inga tullar, förutsatt att det gäller åt bägge håll.
Jag är högst tveksam till den mannens agenda. Tullavgifterna på utomamerikanska bilar skyddar den inhemska produktionen av pickuper, som väl är den enskilt största gruppen bilar i USA? han bryr ju sig som bekant inte ett dugg om omvärlden, utan fokuserar på USA (eller ja......på sig själv) :roll:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Billigare tesla?

Inlägg av Geni87 »

Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
Hm, det förutsätter ju att USA med Trump vid rodret plockar bort och/eller sänker tullar på andra varor från EU. Jag är skeptisk men blir väldigt positivt överraskad om det skulle hända. Det vore fint om vi kunde ha låga eller inga tullar, förutsatt att det gäller åt bägge håll.
Jag är högst tveksam till den mannens agenda. Tullavgifterna på utomamerikanska bilar skyddar den inhemska produktionen av pickuper, som väl är den enskilt största gruppen bilar i USA? han bryr ju sig som bekant inte ett dugg om omvärlden, utan fokuserar på USA (eller ja......på sig själv) :roll:
Exakt. 25% tar de ut på importen av pickisar för att skydda F-150 och de andra... Har svårt att ta den mannen på allvar av många anledningar. Men ett exempel var ju när han lipade på Tyskland för att Amerikaner kör fler Tyska bilar än vad Tyskar kör Amerikanska. Han glömde då kanske att produkten i sig kan ha något med saken att göra. Att BMW är USA:s största bilexportör (från deras fabrik i SC) säger väl allt om den Amerikanska bilindustrins förmåga att producera produkter som folk utanför USA vill ha. Tesla har ju bevisat att det faktiskt går att bygga Amerikanska bilar som även Européer vill ha, vi är lite kräsna bara. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Billigare tesla?

Inlägg av Wilson »

Så länge som vi i Europa tar ut en tull om 10% på amerikanska bilar men USA endast tar ut 2,5% på våra bilar, fattar jag att det skaver en del hos amerikanarna. OK pickisarna tar de mer betalt för, men jag tror inte att det är anledningen till att det inte finns någon europeisk Silverado-motsvarighet. Bättre att slopa tullarna och låta bästa produkten vinna.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Billigare tesla?

Inlägg av Geni87 »

Wilson skrev:
Så länge som vi i Europa tar ut en tull om 10% på amerikanska bilar men USA endast tar ut 2,5% på våra bilar, fattar jag att det skaver en del hos amerikanarna. OK pickisarna tar de mer betalt för, men jag tror inte att det är anledningen till att det inte finns någon europeisk Silverado-motsvarighet. Bättre att slopa tullarna och låta bästa produkten vinna.

De tre stora har sina absolut högsta marginaler och volymer på just pickisarna, det är inte speciellt långsökt att anta att det kan finnas ett samband mellan det och de höga importtullarna. :) Det lär pågå ett intensivt lobbande för att de ska få vara kvar.
Sen gäller det inte bara pickisar, det gäller alla "lätta" transportfordon så som skåpbilar etc. Något som Europeiska tillverkare är stora på, så visst lär den 25%-iga tullen skava.

EU och den förra administrationen i USA höll faktiskt på att förhandla fram ett nytt handelsavtal, men Trump avbröt de förhandlingarna.

EDIT: EU och Japan har nyss ingått ett nytt handelsavtal, där är importtullarna på Japanska bilar bortplockade, och Japanerna tillverkar bilar som faktiskt säljer bra här, mao bör det vara en större "förlust" jämfört med i fallet med USA. Det verkar därför inte vara en helig tull för EU, men det krävs förmodligen motsvarande motprestation. (inte nödvändigtvis begränsad till just fordon)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Billigare tesla?

Inlägg av Jeppe_E »

Wilson skrev:
Så länge som vi i Europa tar ut en tull om 10% på amerikanska bilar men USA endast tar ut 2,5% på våra bilar, fattar jag att det skaver en del hos amerikanarna. OK pickisarna tar de mer betalt för, men jag tror inte att det är anledningen till att det inte finns någon europeisk Silverado-motsvarighet. Bättre att slopa tullarna och låta bästa produkten vinna.
Fast.. då skulle ju jänkarna förlora :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar