Teslakontot uppderat nu

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av Bjelke »

Nokiadäck på en performance-bil känns ju lite som att servera mjukglass i servett...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av TeslaTissel »

Bjelke skrev:
Nokiadäck på en performance-bil känns ju lite som att servera mjukglass i servett...
Hur motiverar du det?

Har ni sett tester på dessa som dissar dem?
Har fått ordning på min order nu. Äntligen. ;)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av Tellus »

Nokian r3 är ett mjukare däck och bättre om man bor i norr eller kör mycket osaltade vägar.
Pirelli sottozero har sämre fäste i riktigt vinterväglag men har andra fördelar jag gillar, sportigare. Sottozero är ett europeiskt vdäck, dom är ofta bättre än nordiska på torr, våt, slaskig väg, dvs runt noll grader och stabilare.
Läste på norska forumet där performance demobilarna har r3, slingrade sig vid gaspådrag, nej tack. Nokian A4 hade passat bättre för min smak.

En annan fördel med Pirelli är när man har track mode aktiverat på snöig väg, då behöver man inte köra så fort innan det blir roligt :lol:
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av TeslaTissel »

Tellus skrev:
Nokian r3 är ett mjukare däck och bättre om man bor i norr eller kör mycket osaltade vägar.
Pirelli sottozero har sämre fäste i riktigt vinterväglag men har andra fördelar jag gillar, sportigare. Sottozero är ett europeiskt vdäck, dom är ofta bättre än nordiska på torr, våt, slaskig väg, dvs runt noll grader och stabilare.
Läste på norska forumet där performance demobilarna har r3, slingrade sig vid gaspådrag, nej tack. Nokian A4 hade passat bättre för min smak.

En annan fördel med Pirelli är när man har track mode aktiverat på snöig väg, då behöver man inte köra så fort innan det blir roligt :lol:

Intressant input. Jag får se över detta.

Tack!
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av Tellus »

Så här skrev hen i norgeforumet

”Prøvde et råskinn av en europeisk performance versjon idag.
Den hadde 20" performence felger med Nokian R3, og det e et av minus poenga fra meg. Altfor blaute og fikk "sjøgang følelse" ved pådrag. Trudde i starten at bilen slapp i svingane, men nei det va dekka.”
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av Bjelke »

TeslaTissel skrev:
Bjelke skrev:
Nokiadäck på en performance-bil känns ju lite som att servera mjukglass i servett...
Hur motiverar du det?

Har ni sett tester på dessa som dissar dem?
Har fått ordning på min order nu. Äntligen. ;)
Jag har helt enkelt provat själv på min egen bil, har testat både dubbfria och dubbade samt Michelin dubbade och nu Continental på två bilar...
Nokia är absolut sämst och Michelin lite mitt emellan ungefär.
Har även haft många loaners och hyrbilar och kommer fram till samma sak hela tiden.
Med Continental fick jag en helt annan och stabilare bil :)
Tittar jag på fästet så känns dom ungefär lika bra allihop (utav dessa lite dyrare däck alltså), om man jämför odubbat med odubbat och dubbat med dubbat såklart.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av helix »

Bjelke skrev:
TeslaTissel skrev:
Bjelke skrev:
Nokiadäck på en performance-bil känns ju lite som att servera mjukglass i servett...
Hur motiverar du det?

Har ni sett tester på dessa som dissar dem?
Har fått ordning på min order nu. Äntligen. ;)
Jag har helt enkelt provat själv på min egen bil, har testat både dubbfria och dubbade samt Michelin dubbade och nu Continental på två bilar...
Nokia är absolut sämst och Michelin lite mitt emellan ungefär.
Har även haft många loaners och hyrbilar och kommer fram till samma sak hela tiden.
Med Continental fick jag en helt annan och stabilare bil :)
Tittar jag på fästet så känns dom ungefär lika bra allihop (utav dessa lite dyrare däck alltså), om man jämför odubbat med odubbat och dubbat med dubbat såklart.
Har du testat Nokian R3?
Jag har provat både R2 och R3 på Model S och R3 är en rejäl uppgradering. R2 är så svajiga att man blir lite rädd i plusgrader ;) . R3 är fortfarande inte i klass med europeiska vinterdäck när det gäller stabilitet, men R3 är rejält mycket stabilare än R2 ivarjefall.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av Bjelke »

helix skrev:
Bjelke skrev:
TeslaTissel skrev:
Bjelke skrev:
Nokiadäck på en performance-bil känns ju lite som att servera mjukglass i servett...
Hur motiverar du det?

Har ni sett tester på dessa som dissar dem?
Har fått ordning på min order nu. Äntligen. ;)
Jag har helt enkelt provat själv på min egen bil, har testat både dubbfria och dubbade samt Michelin dubbade och nu Continental på två bilar...
Nokia är absolut sämst och Michelin lite mitt emellan ungefär.
Har även haft många loaners och hyrbilar och kommer fram till samma sak hela tiden.
Med Continental fick jag en helt annan och stabilare bil :)
Tittar jag på fästet så känns dom ungefär lika bra allihop (utav dessa lite dyrare däck alltså), om man jämför odubbat med odubbat och dubbat med dubbat såklart.
Har du testat Nokian R3?
Jag har provat både R2 och R3 på Model S och R3 är en rejäl uppgradering. R2 är så svajiga att man blir lite rädd i plusgrader ;) . R3 är fortfarande inte i klass med europeiska vinterdäck när det gäller stabilitet, men R3 är rejält mycket stabilare än R2 ivarjefall.
R2 skulle ju vara typ Guds gåva till mänskligheten så jag körde med dom första vintern och efter dem mardrömmen så tänkte jag först att aldrig i helv....e mer något från det företaget men provade ändå deras
dubbade året efter (läste så mycket bra om dom) och visst fick man mycket bättre fäste men fortfarande väldigt ostabila så efter det fick det bli Michelin dubbade som var skapliga...
Men nej jag har inte testat R3 och kommer inte att betala för att göra det iaf. Continental var så sjukt mycket bättre att jag har svårt att se någon anledning alls till att chansa på att prova något annat nu, möjligen om jag måste spara pengar för dom är ganska dyra...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av Tellus »

Hur upplever ni ljudnivån med dom olika däcken, här en som inte är nöjd med bullret av sottozero (kanske ingen tillförlitlig källa dock)
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ktigt-dyr/
Gissar Nokian R3 är tystare?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av jpetters »

Tellus skrev:
Hur upplever ni ljudnivån med dom olika däcken, här en som inte är nöjd med bullret av sottozero (kanske ingen tillförlitlig källa dock)
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ktigt-dyr/
Gissar Nokian R3 är tystare?
Jag föredrar Nokian WR A4 över Sottozero. Continental TS860 är ju ett alternativ i storlek 235/35 20".
I 245 finns fler val, bl.a. Nokian WR A4.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av Johnalm »

Finns det ingen tråd som behandlar vinterdäck?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av Legato »

Fascinerad att så många verkar gilla Sottozero. I Skåne kan jag möjligen förstå det, men ett däck som är så uselt på is och snö går verkligen bort för mig. Blev inte precis mer sugen efter att Teslasäljarna berättade hur otäckt det varit när de tvingats åka med vid provkörningar när det är halt och bilarna har sotto... Har för mig att de nämnde X med 22" som allra värst, men görs det verkligen Sotto till så stor fälg?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av Johnalm »

Legato skrev:
Fascinerad att så många verkar gilla Sottozero. I Skåne kan jag möjligen förstå det, men ett däck som är så uselt på is och snö går verkligen bort för mig. Blev inte precis mer sugen efter att Teslasäljarna berättade hur otäckt det varit när de tvingats åka med vid provkörningar när det är halt och bilarna har sotto... Har för mig att de nämnde X med 22" som allra värst, men görs det verkligen Sotto till så stor fälg?
Hur ser det ut på ditt Tesla-konto btw? :D
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av Legato »

Johnalm skrev:
Legato skrev:
Fascinerad att så många verkar gilla Sottozero. I Skåne kan jag möjligen förstå det, men ett däck som är så uselt på is och snö går verkligen bort för mig. Blev inte precis mer sugen efter att Teslasäljarna berättade hur otäckt det varit när de tvingats åka med vid provkörningar när det är halt och bilarna har sotto... Har för mig att de nämnde X med 22" som allra värst, men görs det verkligen Sotto till så stor fälg?
Hur ser det ut på ditt Tesla-konto btw? :D
Haha det är väl alltid kaos. Den diskussionen trodde jag var passerad för länge sen :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AiO
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 02 feb 2019 09:34

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av AiO »

Jag fick info om att de jobbar med min leverans och det mailet var signerat med Holmgrens Bil... Så det är väl möjligt att det kan bli iaf något lite närmre Linköping (i mitt fall) än Stockholm. Kanske har de gjort en deal med några firmor för att hyra in sig på någon befintlig distributionskedja?
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av thogr »

AiO skrev:
Jag fick info om att de jobbar med min leverans och det mailet var signerat med Holmgrens Bil... Så det är väl möjligt att det kan bli iaf något lite närmre Linköping (i mitt fall) än Stockholm. Kanske har de gjort en deal med några firmor för att hyra in sig på någon befintlig distributionskedja?
Intressant. Jag bor också i Linköping. Dock kan det ju handla om däckförvaring. Kanske Euromaster inte har plats till våra däck.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av Kalle »

Hmm, spennande, :)
Då blir vi minst 3 3or i stan
Användarvisningsbild
andersjo
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 25 jul 2017 23:58
Ort: Linköping

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av andersjo »

Kalle skrev:
Hmm, spennande, :)
Då blir vi minst 3 3or i stan
Jag höjer till fyra. Ska vi skapa en egen tråd? :-)
Model 3, LR-AWD, röd, 18", svart interiör, EAP (uppgraderad till FSD), Nokian R3 18".
Bor i Linköping, hyresrätt i innerstaden.
Användarvisningsbild
Peje85
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 24 nov 2017 13:45

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av Peje85 »

Jag höjer till fem :D Klart vi ska ha en egen tråd!

Har förövrigt inte blivit kontaktad än, men reserverade dag 0 (inte befintlig ägare), beställde mitten av december och har fyllt i uppgifterna på kontot löpande (något före Tesla "påmin" med SMS och mail). Börjar kännas nära ju, spännande!
Användarvisningsbild
ulfhe
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 jan 2018 09:51
Ort: Brokind, Linköping

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av ulfhe »

En till. Sex st
2019 Tesla M3 LR röd
2016 Nissan Leaf svart
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av thogr »

Oj oj, det här kommer att bli plågsamt. Jag reserverade i oktober och beställde i januari. Fem TM3 på gatorna medan jag fortfarande väntar... :( Säker några av er som jobbar i Mjärdevi, precis som jag. :?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av Kalle »

andersjo skrev:

Jag höjer till fyra. Ska vi skapa en egen tråd? :-)
De tycker ja vi gör, vi ärju minst 6st nu :)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 51&t=14788
Användarvisningsbild
100procent
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 02 jan 2016 17:19

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av 100procent »

En till här. Sju st. :)
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av perre »

Tycker inte det känns som att de jobbar i turordning. Dvs efter det datum man reserverade. Jag reserverade 1 april 2016, dvs första dygnet, och bör rimligtvis ligga rätt högt upp i kön, men har inte hört ett dyft annat än att de säger sig jobba med min faktura. Inge telefonsamtal, inget om leverans etc... Suck...
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av pejvic »

Jag ringde dem då de ej hörde av sig.
Han sa att tidpunkten för samtalet ej har något att göra med turordningen.
Tidigare har man ju hört att det skall vara reservationsdatumet som styrde. Enligt han som jag pratade med så är det reservationsdatum, men även att beställningsdatum hade påverkan. Plus de faktum att de faktiskt bara tillverkat bilar, dvs ej enligt beställningar, utan istället matchas de i ett senare skede.
Dvs har man otur så har de lite för få med just ens egen konfig skeppade, då kan det också påverka. Ungefär så lät det.
Haft alla 3/Y
Skriv svar