Sida 3 av 12

Re: 3or I Linköping

Postat: 09 mar 2019 10:22
av thogr
Väntan kan bli frustrerande. :? Fortfarande inget besked om VIN, eller leveransdatum. Så tog en promenad i Linköping för att skingra tankarna. Först snurrade tankarna kring när jag skulle kunna få bilen med tanke på att de levererar 50 bilar per dag i Trosta, men att det säker är 1000 före mig som ju beställde ganska sent 24/1. Bara att ta det lugnt. Det tar nog flera veckor till. :|
Så efter ett tag tänkte jag på helt andra saker. T.ex. hur världen såg ut på istiden och hur vissa formationer jag såg som rester av från den tiden bildades när isen smälte.
Men så plötsligt kom jag att tänka på att det faktiskt finns ett par personer här i stan som fått sina Model 3. Kanske jag ser på en om jag tittar mig omkring på min promenad.
Bokstavligen 1 sekund efter den tanken såg jag en röd Model 3, parkerad bara en liten bit ifrån mig. Mycket märkligt. :shock:
fullsizeoutput_9b9.jpeg

Re: 3or I Linköping

Postat: 09 mar 2019 12:14
av Carge73
Kanske var min, var på City Gross nära Lambohov i förmiddags ;) Men troligen inte, min är tyvärr mycket smutsigare än den på bilden för tillfället. Håller tummarna för dig ang snar leverans!

Re: 3or I Linköping

Postat: 09 mar 2019 12:33
av thogr
Carge73 skrev:
Kanske var min, var på City Gross nära Lambohov i förmiddags ;) Men troligen inte, min är tyvärr mycket smutsigare än den på bilden för tillfället. Håller tummarna för dig ang snar leverans!
Nej, det var nog inte din. Men jag ser en annan misstänkt här på forumet ;)

Re: 3or I Linköping

Postat: 09 mar 2019 18:10
av AiO
Sådär. På tisdag ska jag hämta min efterlängtade bil!!! :D :D :D

Re: 3or I Linköping

Postat: 09 mar 2019 20:25
av jonas
Hämtade en svart precis.
Nu har jag kört ner batteriet till precis 0 och laddar upp för att se hur mycket ström jag får i enligt min energimätare. Och som referens till framtiden.
Upptäckte att automatiskt halvljus verkar inte finnas.
Körde med både M3 och S85 i karavan och kunde konstatera att M3 var 0,3kWh/mil snålare. Trodde det skulle vara större skillnad.

Re: 3or I Linköping

Postat: 10 mar 2019 00:33
av bolleboll
Hämtade bilen idag efter att ha tagit tåget upp till Arlanda och sedan lite taxifärd.

Jag har aldrig tidigare haft en elbil och jag har endast provkört MS i ca 10 minuter på motorväg...
Efter att ha kontrollerat bilen i en timme så bar det iväg, och jag försökte komma ihåg alla färgkoder på Teslasymbolen på laddluckan.
Dock kom jag inte ihåg hur fasen han fick fram kartan med alla SUC stationer... Men jag har ju min Clevertag så det skulle nog lösa sig på ett eller annat sätt.
Bilen var tankad med 297km så det borde räcka till LInköping tyckte jag...

Provade lite acceleration tillsammans som jag hade igång Waze för att kolla hur långt det var kvar och hur mycket bilen tyckte batteriet skulle klara.
Det var först ca 45 km tillgodo, men efter kungens kurva var jag ner till 20km tillgodo... Hmm måste nog tanka på vägen ändå.
Kartan som rullade hade märkt ut alla SUC så det fanns tydligen en vid OkQ8 i Tystberga. Det var typ den enda hela vägen fram till Linköping...

Jag startade upp navigationen och den hjälpte mycket bra. Den planerade att jag var tvungen att tanka på Tystberga för att hålla marginalerna på rätt sida.
Skulle tro att Tesla vill ha typ 100km i marginal eller nått sånt.
Navigationen bad mig svänga in på macken och mycket riktigt, där stod det en annan M3. :-) Har man otur kan det bli tjockt där.
Det finns två M3 stolpar, men den ena hade en säck överdraget...

Jag hade frågat DM och han sade att man bara skulle trycka i kablen. Bilen skulle sedan kommunicera med laddstationen och då var man redan känd och Tesla kunde så debitera kunden på valfritt sätt. Så jag tryckte i kabeln, och då fick jag upp att jag behövde tanka i 20 minuter för "time remaining". Oj tänkte jag det var mycket kräm i den. Perfekt att få fullladdat på 20 minuter... Men det är ju typ omöjligt... Då insåg jag att bilen rapporterade "20 minuter time remaining" men menade att jag skulle "klara" mig till Linköping som var slutdestination, eller till Ödeshög som verkar vara nästa ställe... Ingen aning varför den valde 20 minuter, om det var pga navigationen eller pga nästa SUC.

In och köpa korv och ut. Efter 20 minuter så visade bilen 67kr (fint att få upp priset direkt på skärmen) och så växlade bilden om from 5 minuter time remaining och skrev helt plöstligt 30 minuter time remaining. Vilken destination som då åsyftas vet jag inte. Helt självklart var det i alla fall inte.

Hem kom jag :-)

Re: 3or I Linköping

Postat: 10 mar 2019 00:40
av bolleboll
Jag provade laddstolparna på US i Norra garaget.
Det var endast 16A och det kommer att ta många timmar att fylla upp en M3...

Re: 3or I Linköping

Postat: 10 mar 2019 08:34
av bylund
Har du en destination satt så står det något i stil med “time remaining to continue trip” alltså som du misstänker, tillräckligt för att fortsätta till målet eller nästa laddare. Åtminstone på Model S, men jag antar att det är liknande på Model 3. Den fortsätter såklart att ladda även när det är uppnått.

Re: 3or I Linköping

Postat: 10 mar 2019 10:04
av Yxel
När det är uppnått räknar den om till tiden för att få fullt batteri.

Re: 3or I Linköping

Postat: 10 mar 2019 10:55
av jonas
bolleboll skrev:
Hämtade bilen idag efter att ha tagit tåget upp till Arlanda och sedan lite taxifärd.

Jag har aldrig tidigare haft en elbil och jag har endast provkört MS i ca 10 minuter på motorväg...
Efter att ha kontrollerat bilen i en timme så bar det iväg, och jag försökte komma ihåg alla färgkoder på Teslasymbolen på laddluckan.
Dock kom jag inte ihåg hur fasen han fick fram kartan med alla SUC stationer... Men jag har ju min Clevertag så det skulle nog lösa sig på ett eller annat sätt.
Bilen var tankad med 297km så det borde räcka till LInköping tyckte jag...

Provade lite acceleration tillsammans som jag hade igång Waze för att kolla hur långt det var kvar och hur mycket bilen tyckte batteriet skulle klara.
Det var först ca 45 km tillgodo, men efter kungens kurva var jag ner till 20km tillgodo... Hmm måste nog tanka på vägen ändå.
Kartan som rullade hade märkt ut alla SUC så det fanns tydligen en vid OkQ8 i Tystberga. Det var typ den enda hela vägen fram till Linköping...

Jag startade upp navigationen och den hjälpte mycket bra. Den planerade att jag var tvungen att tanka på Tystberga för att hålla marginalerna på rätt sida.
Skulle tro att Tesla vill ha typ 100km i marginal eller nått sånt.
Navigationen bad mig svänga in på macken och mycket riktigt, där stod det en annan M3. :-) Har man otur kan det bli tjockt där.
Det finns två M3 stolpar, men den ena hade en säck överdraget...

Jag hade frågat DM och han sade att man bara skulle trycka i kablen. Bilen skulle sedan kommunicera med laddstationen och då var man redan känd och Tesla kunde så debitera kunden på valfritt sätt. Så jag tryckte i kabeln, och då fick jag upp att jag behövde tanka i 20 minuter för "time remaining". Oj tänkte jag det var mycket kräm i den. Perfekt att få fullladdat på 20 minuter... Men det är ju typ omöjligt... Då insåg jag att bilen rapporterade "20 minuter time remaining" men menade att jag skulle "klara" mig till Linköping som var slutdestination, eller till Ödeshög som verkar vara nästa ställe... Ingen aning varför den valde 20 minuter, om det var pga navigationen eller pga nästa SUC.

In och köpa korv och ut. Efter 20 minuter så visade bilen 67kr (fint att få upp priset direkt på skärmen) och så växlade bilden om from 5 minuter time remaining och skrev helt plöstligt 30 minuter time remaining. Vilken destination som då åsyftas vet jag inte. Helt självklart var det i alla fall inte.

Hem kom jag :-)
Jag var där vid ca 19.30 igår den 9:e men jag såg iallafall 2st stolpar utöver den med säck på som hade M3 prioritet. Bägge var i den passage mellan de olika parkeringarna. Jag fick information vid leverans att även en vanlig Typ 2 på SuC skulle fungera, men det gjorde det inte, fick parkera om. Kabeln passade men inget hände.
På nya stolpen med både Typ 2 och CCS gick inte Typ2 att stoppa i M3:an men med CCS gick det bra. Med 25% SOC laddade jag med ca 85kW, laddade till 30% och tog mig hem med 0 i batteriet som planerat. Jag körmed inställning energy istället för distans. På S:en som jag laddade bakom hade jag 7% och 114kW i laddeffekt laddades till 35% Soc och kom hem med planerade 0 där också.

Re: 3or I Linköping

Postat: 10 mar 2019 13:42
av bylund
Vanlig typ 2 fungerar, men på superladdaren finns ingen vanlig typ 2, de som inte är CCS liknar bara typ 2, så påståendet att vanlig typ 2 skulle fungera på superladdare är fel på flera nivåer (även om det så klart hade fungerat om det fanns en vanlig typ 2).

Re: 3or I Linköping

Postat: 10 mar 2019 13:56
av bolleboll
bylund skrev:
Har du en destination satt så står det något i stil med “time remaining to continue trip” alltså som du misstänker, tillräckligt för att fortsätta till målet eller nästa laddare. Åtminstone på Model S, men jag antar att det är liknande på Model 3. Den fortsätter såklart att ladda även när det är uppnått.
Jag har för vana att alltid ta kort nuförtiden :-)

Stod så här på skärmen, men var bättre info i appen, men det tänkte jag inte på just då...

Re: 3or I Linköping

Postat: 10 mar 2019 18:04
av TeslaMartin
20 minuter för att kunna fortsätta resan till nästa destination, antingen nästa SuC om bilen planerat det eller till slutdestinationen.

Dock så gäller planerad laddning enligt bilen att du håller hastighetsbegränsning och att det inte är motvind, regn eller annat som drar upp förbrukningen. Jag brukar ”överladda” minst 10%, så finns det marginal att rulla med lite överfart och/eller om det är sämre väder längs vägen.

Och som sagt så slår informationen om när bilen tycker den har tillräcklig nivå för att nå fram, till att visa ”remaining time” och då är det upp till inställd laddnivå. Tex 90% om du har det inställt i bilen.

Dock går det oftast att rädda överfört ilning genom att sänka farten något, typ släppa av 10 km/h så vinner man tillbaka massa räckvidd - även bilen kommer börja varna och meddela om att sänka farten till ”keep speed under xx km/h to reach destination” vilket stämmer bra i det läget.

Re: 3or I Linköping

Postat: 11 mar 2019 05:52
av Kalle
bolleboll skrev:
Jag provade laddstolparna på US i Norra garaget.
Det var endast 16A och det kommer att ta många timmar att fylla upp en M3...
Jag försökte ladda där i fredags, men då funkade det inte :(
Åkte till akilles istellet

Re: 3or I Linköping

Postat: 11 mar 2019 18:29
av bolleboll
Provade ladda på Ikea igår söndag... alla stolpar var igång och det varierade rejält med uteffekt. Började på 30km/hr men sjönk ner till 7km/hr och sedan upp något.
Det var ialla fall 32A.

Alltså ska man vara där måndag eller tisdag :-)

Re: 3or I Linköping

Postat: 13 mar 2019 11:59
av robsam
Finns det några planer på att bygga superchargers i lkpg? Känns konstigt att en stad som ödeshög har superchargers men inte lkpg...

Re: 3or I Linköping

Postat: 13 mar 2019 12:13
av Kalle
Nej men i norrköping ska de komma en

Re: 3or I Linköping

Postat: 13 mar 2019 12:21
av robsam
Kalle skrev:
Nej men i norrköping ska de komma en
Lite ovärt att åka dit för att ladda med tanke på att man kan använda tiden för pendling fram o tillbaka för att bara ladda på en långsammare laddare här i lkpg. Men får hoppas att det kommer en i lkpg snart då med!

Re: 3or I Linköping

Postat: 13 mar 2019 14:46
av Ziggesax
Går omkring i väntans tider.
Är det någon M3 levererad till LKP?

Re: 3or I Linköping

Postat: 13 mar 2019 15:01
av thogr
Ziggesax skrev:
Går omkring i väntans tider.
Är det någon M3 levererad till LKP?
7 stycken enligt car.info. Eller ja, inte levererade till Linköping. De fick hämta dem själva i Trosta, t.ex. Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: 3or I Linköping

Postat: 13 mar 2019 17:23
av andersjo
Ziggesax skrev:
Går omkring i väntans tider.
Är det någon M3 levererad till LKP?
Ja, hämtade den 6:e. Och idag såg jag för första gången en Model 3 förutom min egen i Linköping. Mötte en blå på Norrköpingsvägen för ca. en timme sedan. :-)

Re: 3or I Linköping

Postat: 13 mar 2019 17:35
av thogr
andersjo skrev:
Ziggesax skrev:
Går omkring i väntans tider.
Är det någon M3 levererad till LKP?
Ja, hämtade den 6:e. Och idag såg jag för första gången en Model 3 förutom min egen i Linköping. Mötte en blå på Norrköpingsvägen för ca. en timme sedan. :-)
Jag såg din röda (av allt att döma) för några dagar sedan (se bild i mitt inlägg ovan). Såg en svart på Lambohovsleden i förrgår också.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: 3or I Linköping

Postat: 13 mar 2019 19:50
av andersjo
thogr skrev:
andersjo skrev:
Ziggesax skrev:
Går omkring i väntans tider.
Är det någon M3 levererad till LKP?
Ja, hämtade den 6:e. Och idag såg jag för första gången en Model 3 förutom min egen i Linköping. Mötte en blå på Norrköpingsvägen för ca. en timme sedan. :-)
Jag såg din röda (av allt att döma) för några dagar sedan (se bild i mitt inlägg ovan). Såg en svart på Lambohovsleden i förrgår också.
Läste din fina historia men kopplade inte till någon möjlig tid och plats för än nu, men nu förstår jag också hur du kom att tänka på istiden. ;-)

Re: 3or I Linköping

Postat: 13 mar 2019 19:56
av thogr
andersjo skrev:
thogr skrev:
andersjo skrev:
Ziggesax skrev:
Går omkring i väntans tider.
Är det någon M3 levererad till LKP?
Ja, hämtade den 6:e. Och idag såg jag för första gången en Model 3 förutom min egen i Linköping. Mötte en blå på Norrköpingsvägen för ca. en timme sedan. :-)
Jag såg din röda (av allt att döma) för några dagar sedan (se bild i mitt inlägg ovan). Såg en svart på Lambohovsleden i förrgår också.
Läste din fina historia men kopplade inte till någon möjlig tid och plats för än nu, men nu förstår jag också hur du kom att tänka på istiden. ;-)
Jo istiden var en liten hint, he he Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: 3or I Linköping

Postat: 13 mar 2019 20:14
av bullen
robsam skrev:
Finns det några planer på att bygga superchargers i lkpg? Känns konstigt att en stad som ödeshög har superchargers men inte lkpg...
Suc är för långresor. Inte för lokal hemmaladdning. Just därför undviker dom att lägga dom i större städer. Vissa misstag har dom dock gjort. Uddevalla Karlstad Bredden tex