Restvärdesgaranti model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Restvärdesgaranti model 3

Inlägg av FutureTesla »

Provkörde Model 3 performance förra veckan och måste bara säga att det är en mycket rolig bil att köra och vilken prestanda! Jag fick info om att restvärdesgarantin som Tesla har för Model S/X inte kommer gälla för Model 3, ngn som känner till detta?
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 01 apr 2016 18:37
Ort: Stockholm

Re: Restvärdesgaranti model 3

Inlägg av ippodrome »

Det stämmer, gäller inte Model3 men hittills har ingen ModelS/X sålts billigare än restvärdesgarantin vad jag har hört.
Känns inte kritiskt på Model3 för min del.
Verdi

Re: Restvärdesgaranti model 3

Inlägg av Verdi »

ippodrome skrev:
Det stämmer, gäller inte Model3 men hittills har ingen ModelS/X sålts billigare än restvärdesgarantin vad jag har hört.
Känns inte kritiskt på Model3 för min del.

Fast det är inte relevant före fem öre. Många faktorer har gjort det gynnsamt att ha en S/X. Dollarkurs, obefintlig konkurrens, lågt utbud osv osv. Det som sker framöver kan få helt andra konsekvenser för begagnatpriserna.
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Restvärdesgaranti model 3

Inlägg av FutureTesla »

Håller med Verdi
Model S Plaid 2023
Verdi

Re: Restvärdesgaranti model 3

Inlägg av Verdi »

FutureTesla skrev:
Håller med Verdi
Tack! :)

Det är ju bara att kolla på utbudet av Model S på blocket. Finns 96 st ute nu. Det är väl en dubblering sen i höstas? Tyder på orimliga förväntningar på priset.
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Restvärdesgaranti model 3

Inlägg av MrStarhouse »

Verdi skrev:
Det är ju bara att kolla på utbudet av Model S på blocket. Finns 96 st ute nu. Det är väl en dubblering sen i höstas? Tyder på orimliga förväntningar på priset.
Kan iofs också bero på att många S/X ägare ska byta till en M3. Men som sagt ändå okänd mark.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Restvärdesgaranti model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Sen tycker jag inte restvärdesgarantin är hög nog för att man kan förvänta sig att få speciellt mycket mindre om det inte händer något extraordinärt. Typ som att kronan helt plötsligt skulle sluta vara i det närmaste värdelös.
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Restvärdesgaranti model 3

Inlägg av FutureTesla »

Jag förstår inte helt varför så många ska byta från S/X till en model 3? Det är ju en mindre bil, har man en S så antar jag det är pga behovet av större bil?
Model S Plaid 2023
Verdi

Re: Restvärdesgaranti model 3

Inlägg av Verdi »

FutureTesla skrev:
Jag förstår inte helt varför så många ska byta från S/X till en model 3? Det är ju en mindre bil, har man en S så antar jag det är pga behovet av större bil?
Det är ju enkelt. Långt ifrån alla som har en S har behov av storleken.

Förr fanns det inga mindre alternativ till Model S så även de som inte behövde storleken "tvingades" köpa en sån. Nu kan de som inte behöver en så stor bil äntligen byta till en mindre. Finns fördelar med en mindre bil också. Roligare att köra, lättare, snålare, smidigare... Och såklart billigare.

Det här kommer pressa priserna på S nu under våren iaf. Sen får vi se om det stabiliserar sig eller om MR och SR gör att raset fortsätter. Jag tror faktiskt att LR och P påverkar priserna på S mest faktiskt. De som köper en SR har nog aldrig köpt en dyr S under tiden de väntade. Däremot är det nog en del S-ägare som lockas av P och LR.
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 01 apr 2016 18:37
Ort: Stockholm

Re: Restvärdesgaranti model 3

Inlägg av ippodrome »

Verdi skrev:
ippodrome skrev:
Det stämmer, gäller inte Model3 men hittills har ingen ModelS/X sålts billigare än restvärdesgarantin vad jag har hört.
Känns inte kritiskt på Model3 för min del.

Fast det är inte relevant före fem öre. Många faktorer har gjort det gynnsamt att ha en S/X. Dollarkurs, obefintlig konkurrens, lågt utbud osv osv. Det som sker framöver kan få helt andra konsekvenser för begagnatpriserna.
Kanske var lite otydlig även om du kanske fortfarande inte kommer tycka att det är relevant. ;)

Dollarkursen är självklart en tråkig faktor för oss som köper en USA-bil i dag.

Men jag gissar att det kommer bli ungefär samma situation med Model3, det finns i dagsläget inga andra bilar i samma priskategori med samma features.
En smula dyr såklart men bra räckvidd, snygg och modern.
Vi får se vad VW/Audi och Volvo kan prestera, ingen vidare fart i deras leveranser av elbilar änsålänge.
Hur kommer batteri-tillgången se ut dom närmaste åren, finns det resurser för dessa märken att producera stort?

Kona & E-Niro känns som en annan målgrupp men det kanske inte är avgörande för folk när det väl är dags att öppna plånboken.
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Restvärdesgaranti model 3

Inlägg av swegarm »

Har precis beställt en 3a , LR RWD :)
Går man in på detaljer om leasing på hemsidan så står (detta för en LR AWD) :
”Företagsleasing:
Leasing beräknad på 20% första förhöjd hyra, 36 månader, samt ett 52% restvärde, administrationsavgift 55 kr, uppläggningsavgift 595 kr. Garanterad restvärde vid 15 000 km körning per år, restvärde garanteras av Tesla.”

Innebär att de har garanterat restvärde för 3an mu?
Verdi

Re: Restvärdesgaranti model 3

Inlägg av Verdi »

swegarm skrev:
Har precis beställt en 3a , LR RWD :)
Går man in på detaljer om leasing på hemsidan så står (detta för en LR AWD) :
”Företagsleasing:
Leasing beräknad på 20% första förhöjd hyra, 36 månader, samt ett 52% restvärde, administrationsavgift 55 kr, uppläggningsavgift 595 kr. Garanterad restvärde vid 15 000 km körning per år, restvärde garanteras av Tesla.”

Innebär att de har garanterat restvärde för 3an mu?

Verkar så. 53% för 1000 mil per år, 52% för 1500 mil per år och 51% för 2000 mil per år. (Törs man gissa på 50% för 2500 mil per år?)

Inte så dumt.
Verdi

Re: Restvärdesgaranti model 3

Inlägg av Verdi »

Nu står det att det _inte_ garanteras av Tesla. Kan svära på att det stod annorlunda i morse. :(
Skriv svar