Model S eller Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
October1st
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 feb 2019 09:54

Model S eller Model 3?

Inlägg av October1st »

Hej! Första inlägget här men har nog läst igenom de flesta trådar... :D
Gjorde ”misstaget” att provköra Model S i höstas och blev såklart fast...! Har räknat och räknat sedan dess men kommit fram till flera gånger att jag tycker det blir för dyrt, givetvis beroende på vad den faktiska värdeminskningen blir efter tex 3 år, dvs om det blir så lågt som det garanterade restvärde på 50%. Jag köper privat, så det gör lite ont minst sagt. Dubbel så dyrt och lite till som min senaste bil, en BMW 530d. Kör 2500-3000 mil om året.
Har nu istället varit och tittat på Model 3 och ska provköra en imorgon i Malmö. Fick känslan av betydligt enklare (läs billigare) inredning, och är tveksam om bilen är lika bra som en S i material, hållbarhet osv.
Ni som byter er Model S till en 3a, är det för att testa något nytt, för att ni inte behöver stor bil, eller vad är den främsta anledningen?

Vad tycker panelen, en Model 3 LR AWD eller en begagnad Model S? Hade gärna köpt en 75D inventory men landar i att det nog blir för dyrt.

Vad tror ni om TCO på dessa två bilar. Hur kommer en M3 LR stå sig i pris när det kommer en massa SR och MR om nåt år? Plus ev bilar i olika prisklasser från andra märken.

Många frågor jag vet, men tacksam för svar och funderingar... :)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Model S eller Model 3?

Inlägg av bjelkeman »

Jag byter min S75D mot en 3 AWD/LR? Varför? Jag skulle egentligen ha en 3a, men insåg att det skulle ta minst ett par år innan jag kunde få en. Så det blev en S60D som uppgraderades när de sänkte priset.

Jag tycker att S75D är en jättebra bil (Sept 2016), röd, soltak, stålfjädring. Anledningen att jag byter är att jag tycker en mindre bil passar mig bättre. Min 75a ha skött sig perfekt hela tiden. Den är jättebra att köra långt i. Det jag vet att jag kommer att sakna är lastutrymmet och det öppningsbara soltaket.

Annars så tror jag att jag kommer att gilla med 3an (inte brytt mig att provköra): väghållningen, räckvidden, storleken, stereon, lägre kostnader. Billigare inredning är inget som stör mig, den såg bra nog ut. Jag kör inte Tesla för traditionell ”lyxkänsla”. Lyx för mig är drivlinan, autopilot, eldrift, UX/UI, att kunna vara med och betala för omställningen till fossilfritt.

Provkör en S och en 3. Bestäm vad som är viktigare: komfort vs körglädje, storlek, lastutrymme, extra prylar (två skärmar, luftfjädring, bagageluckeöppnare), kostnad. Jag skulle själv ta en begagnad S från Tesla, om jag valde en S, då många byts in nu tror jag. Själv väljer jag en 3a.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S eller Model 3?

Inlägg av Legato »

Jag älskar S och har valt att byta bort vår X mot 3a. (Så vi kommer ha S+3).Trots detta, om valet stod mellan S och 3 så hade jag valt 3.

Följande är det viktigaste som talar för 3an imo:
* Körglädje.
* Räckvidd.
* Laddhastighet.
* Nyare, snabbare, bättre hårdvara och elektronik.
* Smidigare i garage osv.
* Kostnad.

Följande är det viktigaste som talar för S imo:
* Utrymmen.
* Utseende.

Personligen känner jag mig ganska neutral till interiören. Upplever inte S som signifikant exklusivare, bara lite "mer". Jag gillar att trean känns mer avskalad/modern men hade väldigt gärna sett att den hade HUD...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Model S eller Model 3?

Inlägg av Foluke »

Legato skrev:
Jag älskar S och har valt att byta bort vår X mot 3a. (Så vi kommer ha S+3).Trots detta, om valet stod mellan S och 3 så hade jag valt 3.

Följande är det viktigaste som talar för 3an imo:
* Körglädje.
* Räckvidd.
* Laddhastighet.
* Nyare, snabbare, bättre hårdvara och elektronik.
* Smidigare i garage osv.
* Kostnad.

Följande är det viktigaste som talar för S imo:
* Utrymmen.
* Utseende.

Personligen känner jag mig ganska neutral till interiören. Upplever inte S som signifikant exklusivare, bara lite "mer". Jag gillar att trean känns mer avskalad/modern men hade väldigt gärna sett att den hade HUD...
Instämmer. Min S behåller jag länge. Nu över tre år och 8000 mil. (Jag vill gärna ha en 3:a som andra bil.)
Jag köper privat och räknar med lååång livslängd på bilen. I din situation skulle jag nog valt en välutrustad, några år begagnad S.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Model S eller Model 3?

Inlägg av Feddan »

Jag röstar för att du ska ta en begagnad Model S. Det borde vara billigare.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model S eller Model 3?

Inlägg av Jeppe_E »

Feddan skrev:
Jag röstar för att du ska ta en begagnad Model S. Det borde vara billigare.
I inköp ja, men TCO?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Model S eller Model 3?

Inlägg av Jjonas »

Ta en trea. Troligtvis betydligt bättre TCO (garanti, miljöbonus, troligtvis billigare försäkring m.m.) samt en mycket nyare konstruktion. Tycker S känns klart daterar idag. Inredningen i Trean sitter ihop bättre än i S.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model S eller Model 3?

Inlägg av Leo »

Skulle rösta på en begagnad, lågmilad, välskött S85D. Blir nog lägsta värdeminskning i kronor. Däremot kan ju både försäkring och reparationskostnader kosta en del.

Såg tex den här på forumet nyligen. Som känns som ett vettigt alternativ. Saknar dock panoramaglastak om du behöver takräcke.

Obs jag vet inte vems det är och vet inget om just den bilen.
4870EFCC-BB9B-47C9-BAFC-E3668F9A29D6.png
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S eller Model 3?

Inlägg av Legato »

Leo skrev:
Skulle rösta på en begagnad, lågmilad, välskött S85D. Blir nog lägsta värdeminskning i kronor. Däremot kan ju både försäkring och reparationskostnader kosta en del.

Såg tex den här på forumet nyligen. Som känns som ett vettigt alternativ. Saknar dock panoramaglastak om du behöver takräcke.

Obs jag vet inte vems det är och vet inget om just den bilen.
Personligen tror jag TCO och värdefall blir lägre på en faceliftad 75a. Ej facelift S känns väldigt gammal imo. Med tanke på allt som blivit standard i S numera så är prisskillnaden liten. (Tesla bjöd 608k för min december 17 75a med 2000 mil...).

Men lägst TCO tror jag ändå en LR3AWD kommer ha. Ungefär samma inköpspris efter premie. Lägre servicekostnad (om man väljer att serva), garanti, lägre förbrukning och troligen något billigare försäkring. Ännu större skillnad till 3ans fördel på företag dock såklart.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S eller Model 3?

Inlägg av OfarligTesla »

Som privatköp tror jag en bättre begagnad S hamnar på ungefär samma kostnad som en ny 3 LR gör över 3-4 år, så frågan är mer vad du helst tar. Jag hade nog själv tagit en begagnad S om jag kunde hitta någon fin 75D facelift som är 1-2 år gammal, gillar S mer än 3.
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Model S eller Model 3?

Inlägg av FutureTesla »

Står själv inför detta svåra val:)

Jag har provkört både s75d och model3 Performance, 3an kändes bättre att köra, kanske för att det va en performance? Skulle jag gå på enbart körkänsla hade jag valt 3an utan tvekan, men då en performance tror jag...har ej kört LR. Dock behöver jag tänka på utrymme, kvalitetkänsla m m och då verkar en model S bättre val. Prismässigt hamnar en relativt ny (demo) model s 75 i ungefär i samma pris som M3 LR. Performance modellen hamnar högre. Detta gäller då månadskostnad för företagsbil.
Jag avvaktar dock lite innan jag slår till på en model S, vill gärna se priser för strypt 100D samt info om ny inredning som ev. ska komma i mars?
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Model S eller Model 3?

Inlägg av danni »

Jag har ägt en Model S och provkört Model 3. Jag säger att om du inte behöver den större bilen och framförallt det rymligare och mer lättlastade bagaget i Model S, köp Model 3. Den känns som en modernare, fräschare bil, och på många sätt minst lika lyxig som Model S, och den är mycket, mycket trevligare att köra. När jag körde Model 3 kände jag starkt att Model S behöver en rejäl uppdatering. Och risken är dessutom att en sån kommer snart, och då blir du stående med en S som börjar kännas gammal redan. Så har du inte specifika anledningar att välja S skulle jag som sagt kört på en 3:a.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Model S eller Model 3?

Inlägg av FutureTesla »

Precis så tänker jag :)
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
October1st
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 feb 2019 09:54

Re: Model S eller Model 3?

Inlägg av October1st »

Tack för alla svar och mycket bra kommentarer!
Tycker också att ej facelift S börjar kännas lite gammal, och tycker de är alldeles för högt prissatta!
För mig låter det definitivt som att 3:an är ett bättre köp just nu. Ny, modern, roligare att köra, billigare (inköp, drift, försäkring) och står sig (eventuellt) bättre i värde.

Hade kunnat tänka mig utrymmena i en S. Behöver det iofs inte just nu eftersom 2 av 3 barn är små och sitter bakåtvänt och därför får stanna i fruns bil i c 1.5 år till, men när de kan vändas framåtvänt hade det varit nice att ha tre barn framåtvända i baksätet på en S. Men det får bli ett senare bekymmer... Får väl forstätta köra runt i fruns minibuss när vi ska någonstans alla fem. (Model X är tyvär inte ett alternativ för henne så lite som hon kör).
Som det är nu kör jag 95% av tiden ensam i min, så en Model 3 hade ju räckt utmärkt ur den aspekten. Är också lite rädd för att en facelift på S inom snar framtid ger ett relativt stort värdetapp. Inte kul att ge en mille för en bil och ett halvår senare köra runt i en "gammal" modell...

Ska bli intressant att provköra 3:an senare idag!
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Model S eller Model 3?

Inlägg av FutureTesla »

En sak som kan vara viktig att tänka på (gäller främst företagsbilar) är att återköpsgaranti/restvärdegaranti inte gäller för model 3, gäller endast model S. Personligen tycker jag att det är viktigt att ha någon form av garanti för restvärdet om man lägger ut ca 700-800 tk på en bil, vilket en model 3 kan hamna på med utrustning, eller performance modell.
Model S Plaid 2023
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Model S eller Model 3?

Inlägg av +46 »

Det är alltid svårt att råda andra men lite lättare att motivera sina egna beslut. Jag har valt att behålla min S85D istället för byta in den mot en Model 3. Först och främst för att jag gillar min nuvarande bil på alla sätt och vis (stor, snygg, snabb och säker).
Den har också all den teknik som jag uppskattar och till och med mer än jag behöver i daglig trafik (AP 1)
Eftersom jag äger den privat sedan den var ny så behöver jag heller inte bry mig om värdeminskningen all den stund som den inte är till salu. På lite längre sikt, dvs om ett par tre år när det kostar minst 6 - 7 kronor milen att snabbladda så kommer fri SUC bli en dealbraker för många bilköpare, vilket borde påverka andrahandsvärdet positivt. Att bilens hela kaross är i aluminium är också ett plus på en äldre bil för många.
Det som är ett minus med att behålla bilen efter att nybilsgarantin gått ut är risken för dyra framtida reparationer som inte omfattas av den åttaåriga batteri- och drivlinegarantin. Men den risken är till stora delar kalkylerbar om man väljer att teckna en försäkring som omfattar de flesta dyrbara riskerna. Eller om man väljer att köpa begagnad Model S av Tesla och få en förlängd nybilsgaranti.

Men om jag (som privatperson) inte redan hade ägt en Model S så skulle jag valt en ny Model 3 istället för en ny Model S, alla dagar i veckan, av rent ekonomiska skäl.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S eller Model 3?

Inlägg av Legato »

FutureTesla skrev:
En sak som kan vara viktig att tänka på (gäller främst företagsbilar) är att återköpsgaranti/restvärdegaranti inte gäller för model 3, gäller endast model S. Personligen tycker jag att det är viktigt att ha någon form av garanti för restvärdet om man lägger ut ca 700-800 tk på en bil, vilket en model 3 kan hamna på med utrustning, eller performance modell.
Det beror ju på vilken lösning man väljer...

Kör man operationell leasing (vilket jag kommer göra på 3an) så är ju restvärdet garanterat. Sixt som jag leasar av brukar även ordna så man får option att köpa ut bilen om man vill.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Model S eller Model 3?

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
FutureTesla skrev:
En sak som kan vara viktig att tänka på (gäller främst företagsbilar) är att återköpsgaranti/restvärdegaranti inte gäller för model 3, gäller endast model S. Personligen tycker jag att det är viktigt att ha någon form av garanti för restvärdet om man lägger ut ca 700-800 tk på en bil, vilket en model 3 kan hamna på med utrustning, eller performance modell.
Det beror ju på vilken lösning man väljer...

Kör man operationell leasing (vilket jag kommer göra på 3an) så är ju restvärdet garanterat. Sixt som jag leasar av brukar även ordna så man får option att köpa ut bilen om man vill.

Vad har Sixt för restvärde på en Model 3 då?
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Model S eller Model 3?

Inlägg av FutureTesla »

Legato:

Jag tänkte mer på restvärdesgaranti från Tesla.
Kör du privatleasing via Sixt? Jag tycker de har ganska hög månadskostnad på deras leasingvarianter....
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S eller Model 3?

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
FutureTesla skrev:
En sak som kan vara viktig att tänka på (gäller främst företagsbilar) är att återköpsgaranti/restvärdegaranti inte gäller för model 3, gäller endast model S. Personligen tycker jag att det är viktigt att ha någon form av garanti för restvärdet om man lägger ut ca 700-800 tk på en bil, vilket en model 3 kan hamna på med utrustning, eller performance modell.
Det beror ju på vilken lösning man väljer...

Kör man operationell leasing (vilket jag kommer göra på 3an) så är ju restvärdet garanterat. Sixt som jag leasar av brukar även ordna så man får option att köpa ut bilen om man vill.

Vad har Sixt för restvärde på en Model 3 då?
50% efter 3 år och 4500 mil. Jag räknar med att köpa ut den, men alltid trevligt med lite hängslen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S eller Model 3?

Inlägg av Legato »

FutureTesla skrev:
Legato:

Jag tänkte mer på restvärdesgaranti från Tesla.
Kör du privatleasing via Sixt? Jag tycker de har ganska hög månadskostnad på deras leasingvarianter....
Operationell företagsleasing. Det är dyrare än finansiell leasing, dock inte så stor skillnad samt smidigare och med garanterat restvärde.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Model S eller Model 3?

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
FutureTesla skrev:
En sak som kan vara viktig att tänka på (gäller främst företagsbilar) är att återköpsgaranti/restvärdegaranti inte gäller för model 3, gäller endast model S. Personligen tycker jag att det är viktigt att ha någon form av garanti för restvärdet om man lägger ut ca 700-800 tk på en bil, vilket en model 3 kan hamna på med utrustning, eller performance modell.
Det beror ju på vilken lösning man väljer...

Kör man operationell leasing (vilket jag kommer göra på 3an) så är ju restvärdet garanterat. Sixt som jag leasar av brukar även ordna så man får option att köpa ut bilen om man vill.

Vad har Sixt för restvärde på en Model 3 då?
50% efter 3 år och 4500 mil. Jag räknar med att köpa ut den, men alltid trevligt med lite hängslen.
Är det 50% av 650 200:- så är det ju inte så tokigt. Då blir värdeminskningen "bara" 265 100:-. :)

Kollade på https://www.sixtleasing.se/produkt/tesl ... motor-awd/ och de skriver inte riktigt hur de hanterar miljöbonusen eller vad månadskostnaden blir med den inräknad.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S eller Model 3?

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
FutureTesla skrev:
En sak som kan vara viktig att tänka på (gäller främst företagsbilar) är att återköpsgaranti/restvärdegaranti inte gäller för model 3, gäller endast model S. Personligen tycker jag att det är viktigt att ha någon form av garanti för restvärdet om man lägger ut ca 700-800 tk på en bil, vilket en model 3 kan hamna på med utrustning, eller performance modell.
Det beror ju på vilken lösning man väljer...

Kör man operationell leasing (vilket jag kommer göra på 3an) så är ju restvärdet garanterat. Sixt som jag leasar av brukar även ordna så man får option att köpa ut bilen om man vill.

Vad har Sixt för restvärde på en Model 3 då?
50% efter 3 år och 4500 mil. Jag räknar med att köpa ut den, men alltid trevligt med lite hängslen.
Är det 50% av 650 200:- så är det ju inte så tokigt. Då blir värdeminskningen "bara" 265 100:-. :)

Kollade på https://www.sixtleasing.se/produkt/tesl ... motor-awd/ och de skriver inte riktigt hur de hanterar miljöbonusen eller vad månadskostnaden blir med den inräknad.
De är tyvärr inte supertransparenta... Leasingen baseras på ett restvärde på 50% efter premien, men man får betala drygt 53% om man vill köpa ut den sen.

Mitt upplägg (alla siffror inkl. moms):

Bilens pris: 725.480:- (efter premie 665.480:-)

Första förhöjd avgift = 212.500:-
Månadsavgift (efter premie) = 4.346:-
Möjligt Utköp = 358.150:-

I månadsavgiften ingår försäkring men ej service.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Model S eller Model 3?

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
De är tyvärr inte supertransparenta... Leasingen baseras på ett restvärde på 50% efter premien, men man får betala drygt 53% om man vill köpa ut den sen.

Mitt upplägg (alla siffror inkl. moms):

Bilens pris: 725.480:- (efter premie 665.480:-)

Första förhöjd avgift = 212.500:-
Månadsavgift (efter premie) = 4.346:-
Möjligt Utköp = 358.150:-

I månadsavgiften ingår försäkring men ej service.
Tack. Tyvärr för mycket för vad jag vill betala för en andrabil. :(

Men om ett år hoppas jag kunna byta ut i3:an mot en SR. Eller möjligen en MR.
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Model S eller Model 3?

Inlägg av FutureTesla »

För er som kan få tjänstebil/personalbil via jobbet blir det väldigt förmånligt, ingen kontantinsats och försäkring, däck, service m m ingår, månadskostnaden bli lite högre än förmånsvärdet...
Model S Plaid 2023
Skriv svar