Glastak - paranoid fråga

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

karde
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 jan 2019 12:45

Glastak - paranoid fråga

Inlägg av karde »

Tjena,

Har aldrig haft en bil med glastak, paranoid fråga, men, hur stor sannolikhet är det egentligen att få stenskott på taket?
Känns som rätt extrem otur, ja har dock en jävlans otur med stenskott i vanliga fall då ja kör E4an varje dag.. :)

Har man nån försäkring på M3 på taket om det spricker osv.? Vet nån hur försäkringsbolagen brukar göra för tak?

Och - nån som har erfarenhet av dom har "nya" stenskottsfilm för framrutorna? Hört olika, men bl.a. att dom inte hjälper så mycket och att dom är dryga o ta bort :/.

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Glastak - paranoid fråga

Inlägg av Bjelke »

Dessvärre går det på vagnskade-delen på försäkringen :(
Jag försökte beställa min med vanligt plåttak men Tesla vägrade...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 01 apr 2016 18:37
Ort: Stockholm

Glastak - paranoid fråga

Inlägg av ippodrome »

Åker också dagligen E4 i Sthlm och det går inte att undvika alla dessa grus/stenar.
Spelar ingen roll hur man kör, höger- eller vänsterfil, fort eller långsamt.

Tänkte faktiskt kolla med folieringsfirman när det beger sig om att sätta stenskyddsfilm på takglaset.
Det faller väl annars på vagnskadan och den har ju inte så rolig självrisk.
Antar att det gäller alla försäkringsbolag men om nån vet annat är det intressant.
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Glastak - paranoid fråga

Inlägg av larsw »

Undvik riksväg 40 bara från motet efter flygplatsen och inåt Göteborg, under bygget av Västlänken. Konstant lastbilar in mot stan med grus, som de sprider likt regn över alla bilar, alternativt lastbilar med lera, som de sprider likt reng över alla bilar, åt andra hållet.

Redan kostat mig en ruta.
Författare och bloggare. Model S 2023
karde
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 jan 2019 12:45

Re: Glastak - paranoid fråga

Inlägg av karde »

Bjelke skrev:
Dessvärre går det på vagnskade-delen på försäkringen :(
Jag försökte beställa min med vanligt plåttak men Tesla vägrade...
Vet du vad det brukar gå loss på att fixa taket om man, mot förmodan, får stenskott?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Glastak - paranoid fråga

Inlägg av Leo »

Tyvärr blir självrisken för ”vagnskadedelen” typ ca 14000kr istället för ”glasförsäkringen” som brukar vara ca 1500-2500kr för privatperson och 3000-6000 för företag beroende på bil/märke.

Men betyyyydligt ovanligare med stenskott på taket än på framrutan. Men visst händer det.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
karde
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 jan 2019 12:45

Re: Glastak - paranoid fråga

Inlägg av karde »

Leo skrev:
Tyvärr blir självrisken för ”vagnskadedelen” typ ca 14000kr istället för ”glasförsäkringen” som brukar vara ca 1500-2500kr för privatperson och 3000-6000 för företag beroende på bil/märke.

Men betyyyydligt ovanligare med stenskott på taket än på framrutan. Men visst händer det.
Billigt :/, ja, det blir nog film på taket ändå..
Användarvisningsbild
hehehehe
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 05 feb 2019 21:48

Re: Glastak - paranoid fråga

Inlägg av hehehehe »

Så här informerar Tesla om Trygg Hansas försäkring: "•Förmånliga självrisker tex fast självrisk vid glasskador på förlängda framrutan: 5 % av prisbasbeloppet för företagsägd bil och 1500 kronor för privatpersoner"

Förlängda framrutan? Är inte det glastaket? Isf 1500kr i självrisk.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Glastak - paranoid fråga

Inlägg av Remuz »

hehehehe skrev:
Så här informerar Tesla om Trygg Hansas försäkring: "•Förmånliga självrisker tex fast självrisk vid glasskador på förlängda framrutan: 5 % av prisbasbeloppet för företagsägd bil och 1500 kronor för privatpersoner"

Förlängda framrutan? Är inte det glastaket? Isf 1500kr i självrisk.
Förlängda framrutan är väl X-rutan?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Perry
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 09 okt 2014 15:20
Ort: Helsingborg

Re: Glastak - paranoid fråga

Inlägg av Perry »

hehehehe skrev:
Så här informerar Tesla om Trygg Hansas försäkring: "•Förmånliga självrisker tex fast självrisk vid glasskador på förlängda framrutan: 5 % av prisbasbeloppet för företagsägd bil och 1500 kronor för privatpersoner"

Förlängda framrutan? Är inte det glastaket? Isf 1500kr i självrisk.
Framrutan går upp en bit på taket så det beror lite på vad du menar. Skulle man på något sätt få en skada rakt uppifrån på taket så är det nog annat som gäller. Jag tror nog dock att det är ganska ordentligt osannolikt om man inte ligger bakom en aktiv trebuchet-transport.
Användarvisningsbild
hehehehe
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 05 feb 2019 21:48

Re: Glastak - paranoid fråga

Inlägg av hehehehe »

Remuz skrev:
hehehehe skrev:
Så här informerar Tesla om Trygg Hansas försäkring: "•Förmånliga självrisker tex fast självrisk vid glasskador på förlängda framrutan: 5 % av prisbasbeloppet för företagsägd bil och 1500 kronor för privatpersoner"

Förlängda framrutan? Är inte det glastaket? Isf 1500kr i självrisk.
Förlängda framrutan är väl X-rutan?
Så är det kanske.
electricfeel
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 sep 2017 16:42
Ort: Helsingborg

Re: Glastak - paranoid fråga

Inlägg av electricfeel »

Bjelke skrev:
Dessvärre går det på vagnskade-delen på försäkringen :(
Jag försökte beställa min med vanligt plåttak men Tesla vägrade...
Den produceras ju inte med plåttak handlar inte om att dem vägrade sälja en med plåttak till dig :mrgreen:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10126
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Glastak - paranoid fråga

Inlägg av Legato »

Risken att få ett stenskott uppifrån måste ju vara försvinnande liten... Hade taket "lutat" lite framåt hade det känts som en rimlig risk att ta med i beräkningarna, nu måste det vara extremt ovanligt. Aldrig hört talas om en S som drabbats av detta.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 01 apr 2016 18:37
Ort: Stockholm

Glastak - paranoid fråga

Inlägg av ippodrome »

Legato skrev:
Risken att få ett stenskott uppifrån måste ju vara försvinnande liten... Hade taket "lutat" lite framåt hade det känts som en rimlig risk att ta med i beräkningarna, nu måste det vara extremt ovanligt. Aldrig hört talas om en S som drabbats av detta.
Fast det är väl sällan rakt uppifrån som är problemet, liksom du skriver.

Däremot skarven mellan framruta och takruta, där man vid plåttak får en liten lackskada. Alla mina tidigare bilar har haft det...

Får man ett stenskott som träffar glaskanten där är risken för sprickbildning inte obetydlig.

En kollega fick just det på sin Peugeot 508(?) och det blev en lång och dyr historia pga vagnskade-biten. Bild

Bild


Kanske skulle risken kunnat minskats med en T-gummilist i skarven mellan rutorna? Inte lika cleant men skyddar nog bättre.
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Glastak - paranoid fråga

Inlägg av Liibo »

Ssrs Sundsvall har precis börjat med tjockt stenskottsskydd för glas.

Hälsa från Daniel så kommer ni få billigare. Själv kommer jag lägga det på framruta och över hela taket :)
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 01 apr 2016 18:37
Ort: Stockholm

Glastak - paranoid fråga

Inlägg av ippodrome »

Liibo skrev:
Ssrs Sundsvall har precis börjat med tjockt stenskottsskydd för glas.

Hälsa från Daniel så kommer ni få billigare. Själv kommer jag lägga det på framruta och över hela taket :)
Har du fått nån uppfattning hur en sån folie klarar slitage, tänker på om den blir repig av vindrutetorkare.

Nån prisuppskattning?
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Glastak - paranoid fråga

Inlägg av Machris »

Legato skrev:
Risken att få ett stenskott uppifrån måste ju vara försvinnande liten... Hade taket "lutat" lite framåt hade det känts som en rimlig risk att ta med i beräkningarna, nu måste det vara extremt ovanligt. Aldrig hört talas om en S som drabbats av detta.
Jodå det kan hända. Fick ett litet (5mm) stenskott efter 1500mil med 85:an. Var fortfarande lika litet efter 8000 mil när jag sålde den i höstas.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Glastak - paranoid fråga

Inlägg av Bjelke »

electricfeel skrev:
Bjelke skrev:
Dessvärre går det på vagnskade-delen på försäkringen :(
Jag försökte beställa min med vanligt plåttak men Tesla vägrade...
Den produceras ju inte med plåttak handlar inte om att dem vägrade sälja en med plåttak till dig :mrgreen:
Jo jag vet men lika surt ändå :(
Jag tyckte det ändå var värt ett försök men dom har ju som sagt slutat tillverka med plåttak...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Glastak - paranoid fråga

Inlägg av Bjelke »

ippodrome skrev:
Legato skrev:
Risken att få ett stenskott uppifrån måste ju vara försvinnande liten... Hade taket "lutat" lite framåt hade det känts som en rimlig risk att ta med i beräkningarna, nu måste det vara extremt ovanligt. Aldrig hört talas om en S som drabbats av detta.
Fast det är väl sällan rakt uppifrån som är problemet, liksom du skriver.

Däremot skarven mellan framruta och takruta, där man vid plåttak får en liten lackskada. Alla mina tidigare bilar har haft det...

Får man ett stenskott som träffar glaskanten där är risken för sprickbildning inte obetydlig.

En kollega fick just det på sin Peugeot 508(?) och det blev en lång och dyr historia pga vagnskade-biten. Bild


Kanske skulle risken kunnat minskats med en T-gummilist i skarven mellan rutorna? Inte lika cleant men skyddar nog bättre.
Ja visst kan det hända, och jag har sett ett par rutor från model S som hade spruckit precis av den anledningen,
dvs en sten träffar precis i framkanten på glaset... Ligger man på 90km/h så träffar en sten kanten med
25m/s för att översätta det till något som gör det lättare att förstå vilken kraft det rör sig om, och precis som
du säger så är det inte ovanligt med stenskott där på kanten och lacken brukar ta skada.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Glastak - paranoid fråga

Inlägg av TeslaTissel »

Bjelke skrev:
ippodrome skrev:
Legato skrev:
Risken att få ett stenskott uppifrån måste ju vara försvinnande liten... Hade taket "lutat" lite framåt hade det känts som en rimlig risk att ta med i beräkningarna, nu måste det vara extremt ovanligt. Aldrig hört talas om en S som drabbats av detta.
Fast det är väl sällan rakt uppifrån som är problemet, liksom du skriver.

Däremot skarven mellan framruta och takruta, där man vid plåttak får en liten lackskada. Alla mina tidigare bilar har haft det...

Får man ett stenskott som träffar glaskanten där är risken för sprickbildning inte obetydlig.

En kollega fick just det på sin Peugeot 508(?) och det blev en lång och dyr historia pga vagnskade-biten. Bild


Kanske skulle risken kunnat minskats med en T-gummilist i skarven mellan rutorna? Inte lika cleant men skyddar nog bättre.
Ja visst kan det hända, och jag har sett ett par rutor från model S som hade spruckit precis av den anledningen,
dvs en sten träffar precis i framkanten på glaset... Ligger man på 90km/h så träffar en sten kanten med
25m/s för att översätta det till något som gör det lättare att förstå vilken kraft det rör sig om, och precis som
du säger så är det inte ovanligt med stenskott där på kanten och lacken brukar ta skada.

Precis, känner igen det där. Körde en Peugot med glastak som precis som på Model 3 fick stenskott som till råga på allt drog iväg övere hala glastaket.
Orsaken var att just det glastaket var en aning, en halmillimeter högre i körriktningen vilket gör att kanten ligger helt naken för stenskottsangrepp. Antar att det var rätt många bilar av just den modellen som åkte på samma sak? T-list det enda som hjälper- ;)
Tom
Inlägg: 25
Blev medlem: 26 okt 2018 20:53

Re: Glastak - paranoid fråga

Inlägg av Tom »

Normalt lägger man alltid skarvar 1 mm under framförvarande artikel för vindbrus och stenskott.
Skulle glaskanten på taket ligga högt och exponerat för stenskott så blir det just kanten som är som mest känslig.

Jag köpte en film på biltema som jag satte på båtskrovet på ett ställe det vill ta i. Sådan skulle man kunna klippa en smal remsa av och täcka kanten med. Med varmluftspistol blir den väldigt följsam. Går givetvis även bra vid dörrskarv om det kommer mycket stensprut.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Glastak - paranoid fråga

Inlägg av Jeppe_E »

Här är en som har reparerat den (precis med samma teknik som ett stenskott i framrutan)

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Glastak - paranoid fråga

Inlägg av Bjelke »

Jag kollade på min bil och glastaket sticker upp flera mm ovanför vindrutan sett rakt framifrån :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
richard788
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 dec 2018 11:47

Re: Glastak - paranoid fråga

Inlägg av richard788 »

Kom just hem från Carglass... De bytte min glaslucka på min S. Kostade 17000kr. Ja precis 17000kr. Har trygg Hansa men de täcker ej taklucka. Får visserligen 3000kr som litet plåster på såret. Kommer definitivt att foliera luckan efter detta! Rädd att 95% av teslaägarna inte känner till detta kryphål. Skräck!
B9B169EA-A003-4989-9535-1117D8B09B80.jpeg
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Glastak - paranoid fråga

Inlägg av bylund »

Det räcker med en tråd, vi behöver inte en kopia på detta inlägg i varenda tråd någonsin där "glastak" nämnts ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar