Model 3 Performance prisutveckling
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Model 3 Performance prisutveckling
Vilken prisutveckling på Performance, var ska detta sluta
Maj18 78000 dollar lanseringspris som ingen behövde betala
Juni18 69000 var priset vid första leverans
Juli18 64000 performance paket tillval 5000
Okt18 64000 performance paket blir standard
Jan19 62000 pga minskade incentives kompensation
Feb19 60900 pga referral upphör
Mars19 58000
~~~~~~~?
Juni18 55000
Reservation för faktafel
Maj18 78000 dollar lanseringspris som ingen behövde betala
Juni18 69000 var priset vid första leverans
Juli18 64000 performance paket tillval 5000
Okt18 64000 performance paket blir standard
Jan19 62000 pga minskade incentives kompensation
Feb19 60900 pga referral upphör
Mars19 58000
~~~~~~~?
Juni18 55000
Reservation för faktafel
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Performance prisutveckling
Det måste vara ett oslagbart "pris för prestanda", oaktat drift och bränslekostnader.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Performance prisutveckling
Ja, det börjar faktiskt bli svårt att motstå en P nu... För privatköpare då.
Ska bli intressant att se hur försäkringskostnaden skiljer sig mellan P och LR.
Men om försäkringskostnaden är i princip densamma vilket verkar vara något många fått indikationer på (i andra trådar) då är det ju i princip ”bara” dyrare däck för P när det kommer till driften.
Eftersom LR är såpass förmånlig som företagsbil så kommer det finnas betydligt fler LR vilket talar för att andrahandsvärdet på P kommer stå sig bättre.
Eller vad tror ni på forumet?
Ska bli intressant att se hur försäkringskostnaden skiljer sig mellan P och LR.
Men om försäkringskostnaden är i princip densamma vilket verkar vara något många fått indikationer på (i andra trådar) då är det ju i princip ”bara” dyrare däck för P när det kommer till driften.
Eftersom LR är såpass förmånlig som företagsbil så kommer det finnas betydligt fler LR vilket talar för att andrahandsvärdet på P kommer stå sig bättre.
Eller vad tror ni på forumet?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Performance prisutveckling
Självklart! P är alltid bättre!
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Performance prisutveckling
Dessutom behöver man ju egentligen inte AP till P. Det är ju en bil som ska köras!!
Fast nu när standard AP blivit billigare är det kanske inte så dumt att välja till den...
För en privatköpare med en budget på 700 k (inkl. miljöbilspremie) känns en svart P med AP som ett riktigt bra alternativ.
Fast nu när standard AP blivit billigare är det kanske inte så dumt att välja till den...
För en privatköpare med en budget på 700 k (inkl. miljöbilspremie) känns en svart P med AP som ett riktigt bra alternativ.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Performance prisutveckling
Velat länge mellan awd och performance men kunde inte hålla mig efter prissänkningen. Så avbokade min och bokade ny p ist.
Hoppas jag inte ångrar mig
Hoppas jag inte ångrar mig
Re: Performance prisutveckling
OH me 2!!!Liibo skrev:Velat länge mellan awd och performance men kunde inte hålla mig efter prissänkningen. Så avbokade min och bokade ny p ist.
Hoppas jag inte ångrar mig
Re: Performance prisutveckling
Börjar nästan luta mot en p nu då om man får ihop övriga kostnader. Om man kör över 3000mil i egen firma som jag nog kan få till och bara tar ut lön upp till margiginalskatt (överskott i utdelning) så blir det väll bara 1188kr extra i skatt för mig och 1060 extra i sociala Avg för firman. Blir försäkringen någorlunda lik eftersom det är ganska lik reggae effekt så känns det ju som en P med trackmode hade varit roligt. Räknar jag rätt då?
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Re: Performance prisutveckling
Har du bestämt dig ännu?pefreli skrev:Ja, det börjar faktiskt bli svårt att motstå en P nu... För privatköpare då.
Ska bli intressant att se hur försäkringskostnaden skiljer sig mellan P och LR.
Men om försäkringskostnaden är i princip densamma vilket verkar vara något många fått indikationer på (i andra trådar) då är det ju i princip ”bara” dyrare däck för P när det kommer till driften.
Eftersom LR är såpass förmånlig som företagsbil så kommer det finnas betydligt fler LR vilket talar för att andrahandsvärdet på P kommer stå sig bättre.
Eller vad tror ni på forumet?
Re: Model 3 Performance prisutveckling
Som privatköpare hade jag inte tvekat en sekund. På företag kände jag mig "tvungen" att ta en LR men det grämer mig en liten aning faktiskt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model 3 Performance prisutveckling
+1 på denLegato skrev:Som privatköpare hade jag inte tvekat en sekund. På företag kände jag mig "tvungen" att ta en LR men det grämer mig en liten aning faktiskt.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Model 3 Performance prisutveckling
Hoppas att det går att köpa Performance-mjukvara till LR awd senare Dubbelt förmånsvärde nu är inte värt det. Då hade det blivit S Performance istället isåfall.
Re: Performance prisutveckling
Ja kan få till de 3000 mil så är det ju en rimlig kostnad. Det blir drygt 60 mil i veckan.Johan84 skrev:Börjar nästan luta mot en p nu då om man får ihop övriga kostnader. Om man kör över 3000mil i egen firma som jag nog kan få till och bara tar ut lön upp till margiginalskatt (överskott i utdelning) så blir det väll bara 1188kr extra i skatt för mig och 1060 extra i sociala Avg för firman. Blir försäkringen någorlunda lik eftersom det är ganska lik reggae effekt så känns det ju som en P med trackmode hade varit roligt. Räknar jag rätt då?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Performance prisutveckling
Nej, jag kan sitta still i båten några månader till. Även om det kliar i fingrarna...anna__ skrev:Har du bestämt dig ännu?pefreli skrev:Ja, det börjar faktiskt bli svårt att motstå en P nu... För privatköpare då.
Ska bli intressant att se hur försäkringskostnaden skiljer sig mellan P och LR.
Men om försäkringskostnaden är i princip densamma vilket verkar vara något många fått indikationer på (i andra trådar) då är det ju i princip ”bara” dyrare däck för P när det kommer till driften.
Eftersom LR är såpass förmånlig som företagsbil så kommer det finnas betydligt fler LR vilket talar för att andrahandsvärdet på P kommer stå sig bättre.
Eller vad tror ni på forumet?
Skulle vilja få koll på hur försäkringskostnaden skiljer sig.
Men att ta sig från 4,7 s till 3,4 s brukar ju normalt kosta BETYDLIGT mer än ca 100 k.
700 k känns som ett klipp.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Performance prisutveckling
Jag ringde länsförsäkringar idag och fick samma prisuppgift:)pefreli skrev:Nej, jag kan sitta still i båten några månader till. Även om det kliar i fingrarna...anna__ skrev:Har du bestämt dig ännu?pefreli skrev:Ja, det börjar faktiskt bli svårt att motstå en P nu... För privatköpare då.
Ska bli intressant att se hur försäkringskostnaden skiljer sig mellan P och LR.
Men om försäkringskostnaden är i princip densamma vilket verkar vara något många fått indikationer på (i andra trådar) då är det ju i princip ”bara” dyrare däck för P när det kommer till driften.
Eftersom LR är såpass förmånlig som företagsbil så kommer det finnas betydligt fler LR vilket talar för att andrahandsvärdet på P kommer stå sig bättre.
Eller vad tror ni på forumet?
Skulle vilja få koll på hur försäkringskostnaden skiljer sig.
Men att ta sig från 4,7 s till 3,4 s brukar ju normalt kosta BETYDLIGT mer än ca 100 k.
700 k känns som ett klipp.
Re: Performance prisutveckling
Tror du den kommer gå ner i pris ytterligare?anna__ skrev:Jag ringde länsförsäkringar idag och fick samma prisuppgift:)pefreli skrev:Nej, jag kan sitta still i båten några månader till. Även om det kliar i fingrarna...anna__ skrev:Har du bestämt dig ännu?pefreli skrev:Ja, det börjar faktiskt bli svårt att motstå en P nu... För privatköpare då.
Ska bli intressant att se hur försäkringskostnaden skiljer sig mellan P och LR.
Men om försäkringskostnaden är i princip densamma vilket verkar vara något många fått indikationer på (i andra trådar) då är det ju i princip ”bara” dyrare däck för P när det kommer till driften.
Eftersom LR är såpass förmånlig som företagsbil så kommer det finnas betydligt fler LR vilket talar för att andrahandsvärdet på P kommer stå sig bättre.
Eller vad tror ni på forumet?
Skulle vilja få koll på hur försäkringskostnaden skiljer sig.
Men att ta sig från 4,7 s till 3,4 s brukar ju normalt kosta BETYDLIGT mer än ca 100 k.
700 k känns som ett klipp.
Re: Performance prisutveckling
Fick du exakt samma pris på P och Dual?anna__ skrev:Jag ringde länsförsäkringar idag och fick samma prisuppgift:)pefreli skrev:Nej, jag kan sitta still i båten några månader till. Även om det kliar i fingrarna...anna__ skrev:Har du bestämt dig ännu?pefreli skrev:Ja, det börjar faktiskt bli svårt att motstå en P nu... För privatköpare då.
Ska bli intressant att se hur försäkringskostnaden skiljer sig mellan P och LR.
Men om försäkringskostnaden är i princip densamma vilket verkar vara något många fått indikationer på (i andra trådar) då är det ju i princip ”bara” dyrare däck för P när det kommer till driften.
Eftersom LR är såpass förmånlig som företagsbil så kommer det finnas betydligt fler LR vilket talar för att andrahandsvärdet på P kommer stå sig bättre.
Eller vad tror ni på forumet?
Skulle vilja få koll på hur försäkringskostnaden skiljer sig.
Men att ta sig från 4,7 s till 3,4 s brukar ju normalt kosta BETYDLIGT mer än ca 100 k.
700 k känns som ett klipp.
Vilket pris fick du för halv eller hel?
Trygg-Hansa gav samma uppgifter till mig idag också ungefär. Dom hade inte hundra färdigt med performance men skulle man ha hel så skulle det max skilja 900 kr
Re: Performance prisutveckling
Halvförsäkring runt 8800 kr 1500 mil för bådaLiibo skrev:Fick du exakt samma pris på P och Dual?anna__ skrev:Jag ringde länsförsäkringar idag och fick samma prisuppgift:)pefreli skrev:Nej, jag kan sitta still i båten några månader till. Även om det kliar i fingrarna...anna__ skrev:Har du bestämt dig ännu?pefreli skrev:Ja, det börjar faktiskt bli svårt att motstå en P nu... För privatköpare då.
Ska bli intressant att se hur försäkringskostnaden skiljer sig mellan P och LR.
Men om försäkringskostnaden är i princip densamma vilket verkar vara något många fått indikationer på (i andra trådar) då är det ju i princip ”bara” dyrare däck för P när det kommer till driften.
Eftersom LR är såpass förmånlig som företagsbil så kommer det finnas betydligt fler LR vilket talar för att andrahandsvärdet på P kommer stå sig bättre.
Eller vad tror ni på forumet?
Skulle vilja få koll på hur försäkringskostnaden skiljer sig.
Men att ta sig från 4,7 s till 3,4 s brukar ju normalt kosta BETYDLIGT mer än ca 100 k.
700 k känns som ett klipp.
Vilket pris fick du för halv eller hel?
Trygg-Hansa gav samma uppgifter till mig idag också ungefär. Dom hade inte hundra färdigt med performance men skulle man ha hel så skulle det max skilja 900 kr
Kollade också med trygg hansa men de var dyrare dock sa T H att den förmodligen är billigare att försäkra genom handlaren då man får 25% rabatt
Re: Performance prisutveckling
8800? Holy smokes. Min S75D kostade 6k första året. På företag (vilket ofta är dyrare).anna__ skrev:Halvförsäkring runt 8800 kr 1500 mil för bådaLiibo skrev:Fick du exakt samma pris på P och Dual?anna__ skrev:Jag ringde länsförsäkringar idag och fick samma prisuppgift:)pefreli skrev:Nej, jag kan sitta still i båten några månader till. Även om det kliar i fingrarna...anna__ skrev:
Ska bli intressant att se hur försäkringskostnaden skiljer sig mellan P och LR.
Men om försäkringskostnaden är i princip densamma vilket verkar vara något många fått indikationer på (i andra trådar) då är det ju i princip ”bara” dyrare däck för P när det kommer till driften.
Eftersom LR är såpass förmånlig som företagsbil så kommer det finnas betydligt fler LR vilket talar för att andrahandsvärdet på P kommer stå sig bättre.
Eller vad tror ni på forumet?
Har du bestämt dig ännu?
Skulle vilja få koll på hur försäkringskostnaden skiljer sig.
Men att ta sig från 4,7 s till 3,4 s brukar ju normalt kosta BETYDLIGT mer än ca 100 k.
700 k känns som ett klipp.
Vilket pris fick du för halv eller hel?
Trygg-Hansa gav samma uppgifter till mig idag också ungefär. Dom hade inte hundra färdigt med performance men skulle man ha hel så skulle det max skilja 900 kr
Kollade också med trygg hansa men de var dyrare dock sa T H att den förmodligen är billigare att försäkra genom handlaren då man får 25% rabatt
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Model 3 Performance prisutveckling
Performance nu 699900SEK! (709)
649000 SEK efter premie
Sr+ 39000 dollar
Lr awd 48000
Performance 55000
Sr+ 531700 (540880) -60000
Lr awd 644600 (653780) -60000
Känns som lr awd är minst prisvärd nu?
649000 SEK efter premie
Sr+ 39000 dollar
Lr awd 48000
Performance 55000
Sr+ 531700 (540880) -60000
Lr awd 644600 (653780) -60000
Känns som lr awd är minst prisvärd nu?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Model 3 Performance prisutveckling
Ja, den kanske är på väg bort? Precis som i UK. Där finns bara SR+ och P nu.Tellus skrev:Performance nu 699900SEK! (709)
649000 SEK efter premie
Sr+ 39000 dollar
Lr awd 48000
Performance 55000
Sr+ 531700 (540880) -60000
Lr awd 644600 (653780) -60000
Känns som lr awd är minst prisvärd nu?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Model 3 Performance prisutveckling
Jag köpte en svart awd lagerbil för 622k för några veckor sen, dvs 32k rabbat, det kan antyda att det är så, att de ville rensa ut dem ur lagret på samma sätt som S/X med gamla motorerna utförsäljningen. Pärlvit P modell för 709k är ingen dum deal heller, hade nog kört på det ifall jag väntat tills nu.ippii skrev:Ja, den kanske är på väg bort? Precis som i UK. Där finns bara SR+ och P nu.Tellus skrev:Performance nu 699900SEK! (709)
649000 SEK efter premie
Sr+ 39000 dollar
Lr awd 48000
Performance 55000
Sr+ 531700 (540880) -60000
Lr awd 644600 (653780) -60000
Känns som lr awd är minst prisvärd nu?
Re: Model 3 Performance prisutveckling
Fråga: Jag kollade på precis de bilarna med men då de inte hade Autopilot med i beskrivningen och det fanns identiska bilar som kostade normalpriset med Autopilot nämnt i beskrivningen så vart jag övertygad att de saknade Autopilot.Jag köpte en svart awd lagerbil för 622k för några veckor sen, dvs 32k rabbat
Fick du med autopilot i din bil för det priset?
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
Re: Model 3 Performance prisutveckling
Sinnessjukt bra deal.mck skrev:Pärlvit P modell för 709k är ingen dum deal heller, hade nog kört på det ifall jag väntat tills nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Model 3 Performance prisutveckling
-60taliz skrev:Sinnessjukt bra deal.mck skrev:Pärlvit P modell för 709k är ingen dum deal heller, hade nog kört på det ifall jag väntat tills nu.
Tänk om dollarn stod i 6 SEK, då skulle alla åka model 3
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler