Vad tycker du om din Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av ippii »

Är det bara jag som är däckssnobb? Jag skulle aldrig sätta något konstig kinesiskt eller indonesiskt däck på min 660.000 kr bil.
För mig är det Michelin som gäller, eventuellt något av de andra kända märkena.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Jeppe_E »

ippii skrev:
Är det bara jag som är däckssnobb? Jag skulle aldrig sätta något konstig kinesiskt eller indonesiskt däck på min 660.000 kr bil.
För mig är det Michelin som gäller, eventuellt något av de andra kända märkena.
Det är väl lite hur man ser på det. Ibland har vi väldigt förutfattade meningar och tar beslut på gammal information/känsla. So t.ex. att saker ifrån Kina skulle vara av dålig kvalitet. Kineserna tillverkar alla sorters kvalitet. Allt i från väldigt hög, till väldigt låg.

Vi kan ta som exempel ett par kolfiberhjul till en cykel. Dessa kan man köpa för 3000kr för ett par. Jag har nu cyklat 700 mil med dessa hjul och de är fortfarande hela och raka. Samtidig kan man köpa kolfiberhjul för 15-20 kkr med ett märke på som förvisso är utvecklade i vindtunnel och anpassade för optimal hastighet (jag har ett par sådana också). Visst är det skillnad på hjulen, men inte 12000 kronor skillnad :)

Vår omvärdesbild av vad som är "kända" märken kan ibland vara hämmande. Själv köper jag lite billigare däck, men inte de billigaste. Men det beror mer på att jag inte behöver ha plumeny på däcken, då jag kör ganska städat. Om jag skulle kört mer utmanande och aggresivt så hade jag definitivt satsat på dyrare däck med bättre prestanda. Annars kan man lika gärna strunta i att köpa en snabb bil.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Bjelke »

Jeppe_E skrev:
Bjelke skrev:
Jeppe_E skrev:
Sjugge skrev:
Vad säger de om Premium Connectivity när ni hämtar ut bilen?
1 år, 4 år, eller vad gäller?
1 år är det som ingår i TM3.
Nu blev jag helt snurrig i bollen (igen) och har glömt allt om det här men finns det här kvar eller har dom tagit bort det, för på min beställning nu (en S)
så står det att allt ingår precis som förr...
Eller är det tillval på model 3?
Det är inte lätt :)

1 år är det numera för alla Teslor.

Hur det är för just din beställning är ju svårt att svara på. Med på Teslas sida så står det att 1 år premium connectivity ingår.
Aha så kanske det är, bara jag som läste slarvigt då :oops:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av perre »

Bjelke skrev:
Jeppe_E skrev:
Bjelke skrev:
Jeppe_E skrev:
Sjugge skrev:
Vad säger de om Premium Connectivity när ni hämtar ut bilen?
1 år, 4 år, eller vad gäller?
1 år är det som ingår i TM3.
Nu blev jag helt snurrig i bollen (igen) och har glömt allt om det här men finns det här kvar eller har dom tagit bort det, för på min beställning nu (en S)
så står det att allt ingår precis som förr...
Eller är det tillval på model 3?
Det är inte lätt :)

1 år är det numera för alla Teslor.

Hur det är för just din beställning är ju svårt att svara på. Med på Teslas sida så står det att 1 år premium connectivity ingår.
Aha så kanske det är, bara jag som läste slarvigt då :oops:
Är det någon som har koll på vad motsvarande premium connectivity kostar efter första året och om man köter det via Tesla och ifall de tär ett krav för att man ska kunna få OTA updates.
Model 3 LR AWD
Model3LR
Inlägg: 52
Blev medlem: 14 jan 2019 11:08

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Model3LR »

Haft den en dag. Inser att det aldrig kommer stå något annat än en Tesla på uppfarten i framtiden 8-) :lol: :mrgreen:
Oddjobb
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 mar 2019 20:12

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Oddjobb »

Nu har jag haft min model 3 i två veckor. Allt funkar perfekt: laddningen, alla funktioner - ja tom leveransen var smärtfri. Jag har aldrig haft en häftigare bil. Jag går ut med ett leende på läpparna varje morgon. Accet, skärmen, media...ja allt är helt otroligt. Man ser Vi Bilägares recension och alla andra old time petrol heads som söker fel...jag säger; det kommer aldrig att stå en fossilbil på min garageuppfart. Ni som inte fått er trea ännu, håll ut...det är värt det
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Zalman3 »

Oddjobb skrev:
Nu har jag haft min model 3 i två veckor. Allt funkar perfekt: laddningen, alla funktioner - ja tom leveransen var smärtfri. Jag har aldrig haft en häftigare bil. Jag går ut med ett leende på läpparna varje morgon. Accet, skärmen, media...ja allt är helt otroligt. Man ser Vi Bilägares recension och alla andra old time petrol heads som söker fel...jag säger; det kommer aldrig att stå en fossilbil på min garageuppfart. Ni som inte fått er trea ännu, håll ut...det är värt det
Kan bara hålla med. Har kört knappt 8000 mil med min S75D.
Är jättenöjd. Kommer aldrig mera köpa annat än en elbil.
Gjorde en snabb rutt till Bryssel i veckan på 520mil.
Och med Teslas supercharger är det löjligt smidigt!

Hyundai Kona var 5h 30 minuter efter Tesla Model S, mellan Haparanda-Ystad. Visar ju bara hur överlägsna Tesla är.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Lasse S
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 dec 2017 09:22
Ort: Karlskrona

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Lasse S »

Många är så nöjda med sin M3 men ingen skriver något om vägljudet. Jag är nöjd med allt annat än med vägljudet. Jag har kört e-Golf i tre år och när jag nu jämför med M3 så känns det nästan som att man behöver hörselproppar i öronen. Man tappar känslan för att det är en elbil. Däcken är medföljande Michelin sommardäck 18 tum.
e-Golf 2015
Tesla M3, LR 2019
Laddar med ström från 45 st solpaneler.
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Ptesla »

Lasse S skrev:
Många är så nöjda med sin M3 men ingen skriver något om vägljudet. Jag är nöjd med allt annat än med vägljudet. Jag har kört e-Golf i tre år och när jag nu jämför med M3 så känns det nästan som att man behöver hörselproppar i öronen. Man tappar känslan för att det är en elbil. Däcken är medföljande Michelin sommardäck 18 tum.
Känns som det där är väldigt subjektivt, oavsett de faktiska nivåerna. Jag har kört i3 innan Model 3 och den var ganska bullrig så märker ingen större skillnad, förutom att Teslan känns tystare trots 19-tums hjulen. Sen verkar det skilja väldigt mycket beroende på asfaltskvalitet också.

Kan föreställa mig att det är rejält mycket bättre ljudisolerat i tunga premiumbilar som t.ex en BMW 5-serie eller Audi A6. Men jag tar hellre en lättare bil med bättre köregenskaper och räckvidd än en massivt ljudisolerad tyngre bil, så stör inte mig.

Sen gäller ju detta i motorvägsfart givetvis. I lägre hastigheter är ju alla elbilar betydligt trevligare att susa runt i än bensinare och dieselbilar med sina brummande ångmaskiner där framme.
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av mjwahl »

Lasse S skrev:
Många är så nöjda med sin M3 men ingen skriver något om vägljudet. Jag är nöjd med allt annat än med vägljudet. Jag har kört e-Golf i tre år och när jag nu jämför med M3 så känns det nästan som att man behöver hörselproppar i öronen. Man tappar känslan för att det är en elbil. Däcken är medföljande Michelin sommardäck 18 tum.

Det gäller fler Teslamodeller, min X med 22 tum var väldigt mycket mer bullrig än samtliga bensin och dieselbilar jag har ägt under min livstid.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Jeppe_E »

Zalman3 skrev:

Hyundai Kona var 5h 30 minuter efter Tesla Model S, mellan Haparanda-Ystad. Visar ju bara hur överlägsna Tesla är.
Det där är lika dumt som att säga att om jag kört samma sträcka med min XC60 på 3h snabbare än vad Tibor gjorde det, visar hur överlägsen en fossilbil är jämfört med en Tesla.

Tesla har en fördel när man åker långt, men det är ju precis samma feltänk som när man argumenterar för t.ex. en dragkrok eller andra saker som man utnyttjar kanske 5% av tiden.

Allt handlar ju om vilka egenskaper man har behov av. Vid daglig användning (förutsätter här att man inte reser mellan Haparanda och Ystad) så funkar de allra flesta elbilar alldeles utmärkt. Om några år kommer Teslas försprång med SuC att vara minimerat. Men ja, Tesla är väldigt smidiga vid långresor. Dock skall man inte överskatta det, eftersom den stora massan av biltransporter är korta.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Jeppe_E »

Ptesla skrev:
Lasse S skrev:
Många är så nöjda med sin M3 men ingen skriver något om vägljudet. Jag är nöjd med allt annat än med vägljudet. Jag har kört e-Golf i tre år och när jag nu jämför med M3 så känns det nästan som att man behöver hörselproppar i öronen. Man tappar känslan för att det är en elbil. Däcken är medföljande Michelin sommardäck 18 tum.
Känns som det där är väldigt subjektivt, oavsett de faktiska nivåerna. Jag har kört i3 innan Model 3 och den var ganska bullrig så märker ingen större skillnad, förutom att Teslan känns tystare trots 19-tums hjulen. Sen verkar det skilja väldigt mycket beroende på asfaltskvalitet också.

Kan föreställa mig att det är rejält mycket bättre ljudisolerat i tunga premiumbilar som t.ex en BMW 5-serie eller Audi A6. Men jag tar hellre en lättare bil med bättre köregenskaper och räckvidd än en massivt ljudisolerad tyngre bil, så stör inte mig.

Sen gäller ju detta i motorvägsfart givetvis. I lägre hastigheter är ju alla elbilar betydligt trevligare att susa runt i än bensinare och dieselbilar med sina brummande ångmaskiner där framme.
Ja, ljud är en väldigt subjektiv uppfattning. Var i Landskrona i går och deras elbussar är läskigt tysta. När det gäller motorväg, så är ljudnivån i min XC60 runt 81 dB med friktionsdäck (mätt med mobilen, vet inte hur tillförlitlig en sådan är).
Hade varit intressant att göra samma mätning i en elbil, under samma förhållanden för att se vilken skillnad det egentligen är. Jag har lite förhoppningar om att Polestar 2 ska vara tystare. De hävdar ju att den skall vara 3,7 dB (väldigt exakt :lol: ) tystare än en konventionell konstruktion (vad de nu menar med detta). Men ljudisolering är viktigt, ännu viktigare i en elbil anser jag. Men som sagt, personliga preferenser. :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Elof »

Hur får man loss laddkontakten från bilen på enklaste vis? Är det meningen att man ska behöva öppna appen och låsa loss kontakten eller öppna en dörr för att få loss den? Jag hoppas jag har missat något uppenbart.
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av MaLund13 »

Elof skrev:
Hur får man loss laddkontakten från bilen på enklaste vis? Är det meningen att man ska behöva öppna appen och låsa loss kontakten eller öppna en dörr för att få loss den? Jag hoppas jag har missat något uppenbart.
Om det är med UMC, Wall Connector eller Supercharger du laddar har du en knapp på kontakten som låser upp laddporten
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Elof »

MaLund13 skrev:
Elof skrev:
Hur får man loss laddkontakten från bilen på enklaste vis? Är det meningen att man ska behöva öppna appen och låsa loss kontakten eller öppna en dörr för att få loss den? Jag hoppas jag har missat något uppenbart.
Om det är med UMC, Wall Connector eller Supercharger du laddar har du en knapp på kontakten som låser upp laddporten
UMC. Funkar inte, med mindre än att jag öppnar en dörr eller låser loss kontakten med appen.
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av UrbanL »

Elof skrev:
Hur får man loss laddkontakten från bilen på enklaste vis? Är det meningen att man ska behöva öppna appen och låsa loss kontakten eller öppna en dörr för att få loss den? Jag hoppas jag har missat något uppenbart.
Tryck lätt till på dörrhandaget närmast (utan att öppna dörren), så kan du låsa upp laddkabeln med dess knapp sedan. Upptäcke det själv för ett tag sedan, såg sedan en youtube video med samma tips -men enligt den personen hade det tydligen ändrats nyligen efter en uppdatering så att det räckte att trycka på laddkabeln (så länge din telefon är med).
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Pontus »

UrbanL skrev:
Elof skrev:
Hur får man loss laddkontakten från bilen på enklaste vis? Är det meningen att man ska behöva öppna appen och låsa loss kontakten eller öppna en dörr för att få loss den? Jag hoppas jag har missat något uppenbart.
Tryck lätt till på dörrhandaget närmast (utan att öppna dörren), så kan du låsa upp laddkabeln med dess knapp sedan. Upptäcke det själv för ett tag sedan, såg sedan en youtube video med samma tips -men enligt den personen hade det tydligen ändrats nyligen efter en uppdatering så att det räckte att trycka på laddkabeln (så länge din telefon är med).
Det ändrades väl i samband med att bilen inte låser upp sig med mer än att du öppnar med ett handtag på bilen. Vill man ha säkrare lösning för handsfree öppning av bilen så får man det på laddkontakten också gissar jag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Elof »

Tyvärr verkar det vara så illa att man måste peta på dörrhandtaget så till den grad att dörren hoppar ut innan man kan få loss kontakten. Åtminstone på min mjukvaruversion. Ganska uselt faktiskt.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Pontus »

Elof skrev:
Tyvärr verkar det vara så illa att man måste peta på dörrhandtaget så till den grad att dörren hoppar ut innan man kan få loss kontakten. Åtminstone på min mjukvaruversion. Ganska uselt faktiskt.
Jag missade lite, när jag använder UMC behöver jag bara trycka på knappen på laddhandtaget för att den ska gå att ta loss. Kanske en miss i Europa versionen av SW?
Men här i USA har jag en adapter för att kunna använda typ 1 laddare och då måste jag öppna dörren för att få loss den och är bilen färdig laddad måste jag tom aktivt lås upp ifrån skärmen eller telefon.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av UrbanL »

Installerar en software update på min bil just nu. Återkommer med test om det funkar annorlunda när den är klar.
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av UrbanL »

Jepp, på 2019.8.3 behöver man bara trycka på laddkabelns knapp för att låsa upp den!
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av M3apan »

Hur man ser att någon har plockat ut sin första tesla idag...
IMG_1624.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Bjelke »

:lol:
Fast så där kan kurvan se ut dom kommande typ 4 åren också (minst hehe) ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4341
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av dstr »

Bjelke skrev:
:lol:
Fast så där kan kurvan se ut dom kommande typ 4 åren också (minst hehe) ;)
Precis. En sådan graf kan man inte dra några slutsatser på.

Över 4 år här... :D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Zalman3 »

Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:

Hyundai Kona var 5h 30 minuter efter Tesla Model S, mellan Haparanda-Ystad. Visar ju bara hur överlägsna Tesla är.
Det där är lika dumt som att säga att om jag kört samma sträcka med min XC60 på 3h snabbare än vad Tibor gjorde det, visar hur överlägsen en fossilbil är jämfört med en Tesla.

Tesla har en fördel när man åker långt, men det är ju precis samma feltänk som när man argumenterar för t.ex. en dragkrok eller andra saker som man utnyttjar kanske 5% av tiden.

Allt handlar ju om vilka egenskaper man har behov av. Vid daglig användning (förutsätter här att man inte reser mellan Haparanda och Ystad) så funkar de allra flesta elbilar alldeles utmärkt. Om några år kommer Teslas försprång med SuC att vara minimerat. Men ja, Tesla är väldigt smidiga vid långresor. Dock skall man inte överskatta det, eftersom den stora massan av biltransporter är korta.
1. Många har behov att kunna köra långt, åtminstone ibland.
Har kört en Nissan Leaf 24kWh från Göteborg till Umeå. Tog 3 dagar för 2 år sedan. Med min Tesla tog det 12 timmar.
2. Tror inte alls att Teslas SuC kommer att tappa sitt försprång. Detta för att Tesla redan tagit dom allra flesta bästa laddplatserna. Dels för att de kan optimera SuC för just Tesla. Dels för att det kommer dröja minst 3 år innan man har en lika smidig betalningslösning som Tesla. Dels för att det kommer dröja minst 3 år innan man har 250kW laddning på de billigaste bilarna. Dels för att priset för laddning kommer att vara billigare hos Tesla. De talar ju om att Tesla Semi kostar 7cent per kWh.
Utgår ifrån att det blir rejäla prissänkningar även för Teslas personbilar att ladda på V3 SuC då man kör med egen el i form av solceller och batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar