Vad tycker du om din Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av bjelkeman »

Det är många som är nyfikna. Så, vad tycker du om din Model 3?

Gärna med lite bilder. :mrgreen:
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av pefreli »

Jag är intresserad av att veta hur skillnaden mellan P och LR AWD upplevs.

Kom igen nu, ni lyckligt lottade som fått era bilar! :mrgreen:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av perre »

Verkar som att de som fått sin bil inte har tid att skriva här. De är förmodligen ute och kör :D
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
FlodaFreddan
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 17 feb 2019 12:28

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av FlodaFreddan »

Jag hämtade ut min model3 i fredags. Det blev lite förvirrat pga prissättningen efter torsdagskvällens prissänkning.
Nu hade jag inte beställt min bil med EAP, då jag hade svårt ändå att få ihop pengar till denna bilen.
Från Tesla har jag fått besked att jag kommer att få Autopiloten som SW-update, som kompensation för prissänkningen. Det känns kanon för mig och jag var nöjd och kände inte att det var aktuellt att inte hämta bilen.

Trevligt bemötande på SC i Mölndal vid leverans. Tog kring halvtimman för mig som hade många frågor och inte haft Tesla innan.

Min första känsla med bilen är att det känns lite overkligt. Så tyst. Så kraftfull. Himla roligt att trycka plattan i mattan såklart.
Väldigt enkelt enkelt att komma iväg. Upplåsning/låsning sker automatiskt med telefon i fickan, så man går bara fram och öppnar bilen, sätter sig i sätet, på med bälte, och drar växelväljar spaken ner för drive och man är iväg.
Behöver inte låsa upp sin bil eller "starta" bilen.

Alla funktioner i skärmen kände först lite rörigt, men nu jag jag kommit in i det.
En stund efter att jag hämtat bilen så klagade bilen på däcktrycks-övervakning. Jag kollade däcktryck på mack men det var samma och bra tryck i samtliga däcken. Hittade ingenstans att trigga kalibrera däcktryck. Men efter att ha kört lite längre kom fråga upp om jag hade bytt hjul och jag svarade Ja, och då kalibrerades detta automatiskt. Min bil levererades med vinterhjul från Tesla alltså.

Regeneringen är rätt så kraftig, men jag har sett att den går att sätta på låg(men det har jag inte provat). Innan man kommer in i detta med att bilen bromsar så mycket när gasen (eller säger man accelerationspedal?) släpps, så blir det lite ryckigt. Väcker lite känsla av åksjuka. Men jag blir nog bättre på att köra jämnare.

Jag upplever kvalitets-känslan i bilen bra. Bättre än min känsla efter att ha tittat och suttit i M3 på mässan i Göteborg, kanske hade mässbilen 1:a gen säten?
Hur som helst så känns det bra i bilen. Pianosvarta konsolen blir snabbt full med fingeravtryck, så jag skall nog titta på kit för detta. Liksom inköp av gummimattor och centrumkapsel till Aero-fäljarna.

Hann med en sväng till Kungälv igår och provade snabbladdning. Funkade fint när man valde station med CCS, tog fel först :-)
Fick ingen fråga om betalning, så jag får väl anta att de gratis-månader med laddning gått igenom.

Hade lite strul med laddning hemma på min Tesla WC. Bilen klagade på low-quality-grid och gick ner i laddning. Efter omstart av laddstation har det fungerat bra.

Slutsummeringen är at jag är fantastiskt nöjd. Går runt med en stort leende mest hela dagarna.
IMG_1147.jpg
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av lator »

Du pratar om att köpa centrumkåpor... Något utöver de kapslar som sitter på bilen? Menar du små kåpor om man kör utan kapslar?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
FlodaFreddan
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 17 feb 2019 12:28

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av FlodaFreddan »

Jag utryckte mig nog lite oklart där. Jag har 18" aero som sommarhjul också.
Tänker mig att på sommarhjulen ta av den stora hjulsidan och köpa kit med navkapsel och kåpa för hjulbultarna. Tesla Mölndal sa att de ännu inte har tillbehör till model3 hemma, så jag får väl lugna mig eller beställa på nätet.
Gummimattor och bagagerumsmatta vore nog också bra.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av vigge50 »

Grattis till bilen :)
Hur är det med trefas laddning, får du 11 kW eller är det problem med det precis som när Tesla Björn testade?
Användarvisningsbild
FlodaFreddan
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 17 feb 2019 12:28

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av FlodaFreddan »

Har inte märkt av något problem med 3-fas-laddning hemma.
Själv funderar jag på hur bilen gör om jag i bilen skruvar ner laddning till typ 10-12A för att ge mer plats till annat i huset. Om den drar mindre effekt ifrån alla tre säkringar, eller om den drar ifrån endast två. Jag hade nämligen bilen på 10A och tittade i säkring-skåpet där jag har mätare för laddboxen. Där lyste det då "bara" ifrån två faser A+C. När jag skruvade upp till 16A i bilen indikerade mätaren i skåpet uttag ifrån tre faser A+B+C. Eller så är det mätaren som lurar mig.
Jag kan ta en bild på hur laddningen ser ut med 3-fas ifrån med Tesla WC senare när frun kommer hem med bilen :-)

Jag trodde Tesla Björn hade synpunkter på laddning i snabbladdare. Såg video med ABB laddare.
Jag provade Tesla snabbladdare i Kungälv igår, men bilen var halv-full när jag kom och det var personer framme och pratade med mig i början. När jag väl fick kommit in i bilen och skulle titta på laddningen, så var batteriet redan typ 60% laddat och laddning skedde med inte jättesnabba 35kW och det sjönk till typ 33kW efter en stund till på SUCen. Jag nog försöka prova att komma till snabbladdare med mer uttömt batteri nästa gång.

Känslan är att det är jättemycket kapacitet i batteriet, så till vardags hade ett mindre batteri funkat väl så bra.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av vigge50 »

FlodaFreddan skrev:
Har inte märkt av något problem med 3-fas-laddning hemma.
Själv funderar jag på hur bilen gör om jag i bilen skruvar ner laddning till typ 10-12A för att ge mer plats till annat i huset. Om den drar mindre effekt ifrån alla tre säkringar, eller om den drar ifrån endast två. Jag hade nämligen bilen på 10A och tittade i säkring-skåpet där jag har mätare för laddboxen. Där lyste det då "bara" ifrån två faser A+C. När jag skruvade upp till 16A i bilen indikerade mätaren i skåpet uttag ifrån tre faser A+B+C. Eller så är det mätaren som lurar mig.
Jag kan ta en bild på hur laddningen ser ut med 3-fas ifrån med Tesla WC senare när frun kommer hem med bilen :-)

Jag trodde Tesla Björn hade synpunkter på laddning i snabbladdare. Såg video med ABB laddare.
Jag provade Tesla snabbladdare i Kungälv igår, men bilen var halv-full när jag kom och det var personer framme och pratade med mig i början. När jag väl fick kommit in i bilen och skulle titta på laddningen, så var batteriet redan typ 60% laddat och laddning skedde med inte jättesnabba 35kW och det sjönk till typ 33kW efter en stund till på SUCen. Jag nog försöka prova att komma till snabbladdare med mer uttömt batteri nästa gång.

Känslan är att det är jättemycket kapacitet i batteriet, så till vardags hade ett mindre batteri funkat väl så bra.
Han pratade mest om snabbladdning ja men han lyckades inte få mer än typ 7 kW via typ2 även om han kopplade sig till stolpe på 22 kW, om du får 11 kW så är det bra.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Wahll »

Jag är imponerad över hur otroligt bra AP funkar på skogsvägarna på landet. Knappt synliga vägmärken men den darrar inte på manchetten.
Underbart "säkra omkörningar" om man säger så.
Laddar hemma med evconnects trefas/typ2 kabel och får exakt 11kw.
Efter ösregn i natt fanns inte en droppe vatten i ccs hålen, trots typ 2 handske i.
Saknar automatik för helljusavbländning men det skulle komma OTA.
Tycker inte jag fick riktigt krut i laddning på sc Falkenberg men har ju inget att jämföra med
Liten anmärkning på att USB kabel för mini USB inte ingick, bara iphone och USB C.
Älskar fria sikten framåt. BildBildBild
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
FlodaFreddan
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 17 feb 2019 12:28

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av FlodaFreddan »

Jag saknar också automatik för helljusavbländning, men hoppas också att det kommer senare. Det ska bli spännande att få prova AP när jag får tillgång till den.

Hur vet man hur många kW man får med hemmaladdning (AC via bilens laddare)? I bilen står ju då bara hur många kilometer som laddas per timma. Jag verkar få kring 50+ km/timma, vilket är samma som jag får på kommunens laddstople som klarar 22kW.

Jag sade tidigare att min laddning fungerade bra hemma. Bara för att jag sade det, så dampade den förstås nu senast och laddning gick ner i 12km/h.
Provade att resetta laddboxen, stoppa i/ur laddkabel, slå av strömmen till boxen osv. Men laddning ville inte gå snabbare nu. Lite att undersöka alltså. Så var det inte under gårdagen.

För övrigt är bilen helt fantastisk att köra. Lite likheter med Scalectrix bilbanor om någon provat dem :-)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av e5m1r »

FlodaFreddan skrev:
Jag saknar också automatik för helljusavbländning, men hoppas också att det kommer senare. Det ska bli spännande att få prova AP när jag får tillgång till den.

Hur vet man hur många kW man får med hemmaladdning (AC via bilens laddare)? I bilen står ju då bara hur många kilometer som laddas per timma. Jag verkar få kring 50+ km/timma, vilket är samma som jag får på kommunens laddstople som klarar 22kW.

Jag sade tidigare att min laddning fungerade bra hemma. Bara för att jag sade det, så dampade den förstås nu senast och laddning gick ner i 12km/h.
Provade att resetta laddboxen, stoppa i/ur laddkabel, slå av strömmen till boxen osv. Men laddning ville inte gå snabbare nu. Lite att undersöka alltså. Så var det inte under gårdagen.

För övrigt är bilen helt fantastisk att köra. Lite likheter med Scalectrix bilbanor om någon provat dem :-)
Lite omständigt men byt enhet till energy istället för distance så ser du kW samt %
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Wahll »

Max är 11kw i m3, vilket är 400v x 16A
3.7kw är 240 x 16A
7.2kw är 240 x 32A

S och X har 16.5kw ombord laddare
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Wahll »

Men volt och ampere står på laddnings sidan i bilen och i appen
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
FlodaFreddan
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 17 feb 2019 12:28

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av FlodaFreddan »

e5m1r skrev:
FlodaFreddan skrev:
Jag saknar också automatik för helljusavbländning, men hoppas också att det kommer senare. Det ska bli spännande att få prova AP när jag får tillgång till den.

Hur vet man hur många kW man får med hemmaladdning (AC via bilens laddare)? I bilen står ju då bara hur många kilometer som laddas per timma. Jag verkar få kring 50+ km/timma, vilket är samma som jag får på kommunens laddstople som klarar 22kW.

Jag sade tidigare att min laddning fungerade bra hemma. Bara för att jag sade det, så dampade den förstås nu senast och laddning gick ner i 12km/h.
Provade att resetta laddboxen, stoppa i/ur laddkabel, slå av strömmen till boxen osv. Men laddning ville inte gå snabbare nu. Lite att undersöka alltså. Så var det inte under gårdagen.

För övrigt är bilen helt fantastisk att köra. Lite likheter med Scalectrix bilbanor om någon provat dem :-)
Lite omständigt men byt enhet till energy istället för distance så ser du kW samt %
Skit vad trög jag känner mig :o
Klart jag skall byta enhet. Tack för tipset!!!
Användarvisningsbild
BoaNeo
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 19 feb 2019 12:47

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av BoaNeo »

Hvis man får lov at väre petig så er det vel
11kw = 3faser*16A*230V
7.2kw = 1fase*32A*230V
3.7kw = 1fase*16A*230V
Og ja, laderen i bilen klarer max 11kw, så ikke meget mening at køre 22kw (3fase*32A*230V) hjemme (med mindre man har to biler :) ).
Superchargeren anvender ikke bilens lader så der gælder begrænsningen ikke.
Incoming: Midnight Silver LR AWD +FSD
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Wahll »

BoaNeo skrev:
Hvis man får lov at väre petig så er det vel
11kw = 3faser*16A*230V
7.2kw = 1fase*32A*230V
3.7kw = 1fase*16A*230V
Og ja, laderen i bilen klarer max 11kw, så ikke meget mening at køre 22kw (3fase*32A*230V) hjemme (med mindre man har to biler :) ).
Superchargeren anvender ikke bilens lader så der gælder begrænsningen ikke.
Tack.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Pontus »

Wahll skrev:
Jag är imponerad över hur otroligt bra AP funkar på skogsvägarna på landet. Knappt synliga vägmärken men den darrar inte på manchetten.
Underbart "säkra omkörningar" om man säger så.
Laddar hemma med evconnects trefas/typ2 kabel och får exakt 11kw.
Efter ösregn i natt fanns inte en droppe vatten i ccs hålen, trots typ 2 handske i.
Saknar automatik för helljusavbländning men det skulle komma OTA.
Tycker inte jag fick riktigt krut i laddning på sc Falkenberg men har ju inget att jämföra med
Liten anmärkning på att USB kabel för mini USB inte ingick, bara iphone och USB C.
Älskar fria sikten framåt. BildBildBild
Krutet i laddningen är säkert låg beroende på det kalla vädret. Tror inte du kommer upp i max innan det är 15 grader minst ute. 3an är mycket mer känslig för temperatur än S/X.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av UrbanL »

Vill bara säga grattis till de som fått sina 3:or levererade, och tack för att ni tar er tid att skriva om det här!

Får se om jag kan bidra med lite intryck från min kommande leverans så småningom, men då kanske många fler hunnit flöda över forumet med sina berättelser så att det blir onödigt :-)

Förresten, hur ser det ut med prisjusteringarna som skedde 1:e mars? Hur löste det sig för er?
Och sommardäck/vinterdäck -fick ni däckhotell nära ert hem eller nära SC?
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Wahll »

Okej låter ju sådär med tanke på medeltemperaturen i Sverige.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Wahll »

@urbanl fick uppgraderat till FSD en timme innan leverans. snabba beslut på Tesla.
Löste däck frågan själv så vet ej.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av taliz »

Teslabjörn klagade på vägbuller i M3P(20”), hur tycker ni som har 18” eller 19” att det upplevs?

Jag störde mig som fan på vägbullret i min Volvo v60, men tror det var nått fel(två verkstäder lyckades inte hitta ngt dock).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av DrSweden »

taliz skrev:
Teslabjörn klagade på vägbuller i M3P(20”), hur tycker ni som har 18” eller 19” att det upplevs?

Jag störde mig som fan på vägbullret i min Volvo v60, men tror det var nått fel(två verkstäder lyckades inte hitta ngt dock).
Så som 20" lät i den Performance jag körde, är det en deal breaker. Kanske hörs mer för att den är tyst, men både jag och damen på Tesla, och andra provkörare har reagerat på ljudet från 20". Kanske kan andra däck minska ljudet dock?
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av pefreli »

Jag tyckte TM3 med 20 tum var jämförbar med min 3-serie med 18 tum.

Nu är 3-serien inte känd för att vara den tystaste i klassen. Vill man ha en tyst bil är det bättre att satsa på Audi A4 och MB C-klass är min erfarenhet.

Men de är ju så tråkiga att man somnar bakom ratten... :mrgreen:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av TeslaMartin »

Efter 55 mil sedan i fredags så är bilen fortfarande bra :D

LR, 18”

Smidig att köra. Frugan gillar den mycket bättre än MS P100D som vi också har.

Något ovant med mittskärmen, ”knappar” har lite annat upplägg. Vindrutetorkare största skillnaden, trycka på skärm för att starta/ändra, men hanterbart.

Något högt vägljud (mot MS), 18” dubbfria Nokian. Borde vara hyggligt tysta - får se hur sommardäcken låter?

Annars väldigt lättkörd, tightare känsla än S. Liten ratt, mindre bil, lite mer go-kart. Dock inte P, som säkert känns mer som en gokart.
Den stora rutan och lilla/sluttande huven ger riktigt bra utsikt.

Som skrivet på annat ställe på forumet, batterierna verkar känsligare för kyla. Laddade i Enköping Suc, gick först inte igång. Sedan efter omstart så gav den bara 34 kW i cirka 15 innan den kom upp i någorlunda 70-80 kW. Detta med laddningsstarr från 130 km oh avslutade med 350 innan avfärd. Hade hoppats på bättre laddningsfart.. Var +1 vid laddningen. Hade kört 20 mil innan.

Kort summering, trevlig bil!
Skriv svar