Vad tycker du om din Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Jeppe_E »

Zalman3 skrev:

Hyundai Kona var 5h 30 minuter efter Tesla Model S, mellan Haparanda-Ystad. Visar ju bara hur överlägsna Tesla är.
Det där är lika dumt som att säga att om jag kört samma sträcka med min XC60 på 3h snabbare än vad Tibor gjorde det, visar hur överlägsen en fossilbil är jämfört med en Tesla.

Tesla har en fördel när man åker långt, men det är ju precis samma feltänk som när man argumenterar för t.ex. en dragkrok eller andra saker som man utnyttjar kanske 5% av tiden.

Allt handlar ju om vilka egenskaper man har behov av. Vid daglig användning (förutsätter här att man inte reser mellan Haparanda och Ystad) så funkar de allra flesta elbilar alldeles utmärkt. Om några år kommer Teslas försprång med SuC att vara minimerat. Men ja, Tesla är väldigt smidiga vid långresor. Dock skall man inte överskatta det, eftersom den stora massan av biltransporter är korta.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Jeppe_E »

Ptesla skrev:
Lasse S skrev:
Många är så nöjda med sin M3 men ingen skriver något om vägljudet. Jag är nöjd med allt annat än med vägljudet. Jag har kört e-Golf i tre år och när jag nu jämför med M3 så känns det nästan som att man behöver hörselproppar i öronen. Man tappar känslan för att det är en elbil. Däcken är medföljande Michelin sommardäck 18 tum.
Känns som det där är väldigt subjektivt, oavsett de faktiska nivåerna. Jag har kört i3 innan Model 3 och den var ganska bullrig så märker ingen större skillnad, förutom att Teslan känns tystare trots 19-tums hjulen. Sen verkar det skilja väldigt mycket beroende på asfaltskvalitet också.

Kan föreställa mig att det är rejält mycket bättre ljudisolerat i tunga premiumbilar som t.ex en BMW 5-serie eller Audi A6. Men jag tar hellre en lättare bil med bättre köregenskaper och räckvidd än en massivt ljudisolerad tyngre bil, så stör inte mig.

Sen gäller ju detta i motorvägsfart givetvis. I lägre hastigheter är ju alla elbilar betydligt trevligare att susa runt i än bensinare och dieselbilar med sina brummande ångmaskiner där framme.
Ja, ljud är en väldigt subjektiv uppfattning. Var i Landskrona i går och deras elbussar är läskigt tysta. När det gäller motorväg, så är ljudnivån i min XC60 runt 81 dB med friktionsdäck (mätt med mobilen, vet inte hur tillförlitlig en sådan är).
Hade varit intressant att göra samma mätning i en elbil, under samma förhållanden för att se vilken skillnad det egentligen är. Jag har lite förhoppningar om att Polestar 2 ska vara tystare. De hävdar ju att den skall vara 3,7 dB (väldigt exakt :lol: ) tystare än en konventionell konstruktion (vad de nu menar med detta). Men ljudisolering är viktigt, ännu viktigare i en elbil anser jag. Men som sagt, personliga preferenser. :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Elof »

Hur får man loss laddkontakten från bilen på enklaste vis? Är det meningen att man ska behöva öppna appen och låsa loss kontakten eller öppna en dörr för att få loss den? Jag hoppas jag har missat något uppenbart.
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av MaLund13 »

Elof skrev:
Hur får man loss laddkontakten från bilen på enklaste vis? Är det meningen att man ska behöva öppna appen och låsa loss kontakten eller öppna en dörr för att få loss den? Jag hoppas jag har missat något uppenbart.
Om det är med UMC, Wall Connector eller Supercharger du laddar har du en knapp på kontakten som låser upp laddporten
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Elof »

MaLund13 skrev:
Elof skrev:
Hur får man loss laddkontakten från bilen på enklaste vis? Är det meningen att man ska behöva öppna appen och låsa loss kontakten eller öppna en dörr för att få loss den? Jag hoppas jag har missat något uppenbart.
Om det är med UMC, Wall Connector eller Supercharger du laddar har du en knapp på kontakten som låser upp laddporten
UMC. Funkar inte, med mindre än att jag öppnar en dörr eller låser loss kontakten med appen.
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av UrbanL »

Elof skrev:
Hur får man loss laddkontakten från bilen på enklaste vis? Är det meningen att man ska behöva öppna appen och låsa loss kontakten eller öppna en dörr för att få loss den? Jag hoppas jag har missat något uppenbart.
Tryck lätt till på dörrhandaget närmast (utan att öppna dörren), så kan du låsa upp laddkabeln med dess knapp sedan. Upptäcke det själv för ett tag sedan, såg sedan en youtube video med samma tips -men enligt den personen hade det tydligen ändrats nyligen efter en uppdatering så att det räckte att trycka på laddkabeln (så länge din telefon är med).
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Pontus »

UrbanL skrev:
Elof skrev:
Hur får man loss laddkontakten från bilen på enklaste vis? Är det meningen att man ska behöva öppna appen och låsa loss kontakten eller öppna en dörr för att få loss den? Jag hoppas jag har missat något uppenbart.
Tryck lätt till på dörrhandaget närmast (utan att öppna dörren), så kan du låsa upp laddkabeln med dess knapp sedan. Upptäcke det själv för ett tag sedan, såg sedan en youtube video med samma tips -men enligt den personen hade det tydligen ändrats nyligen efter en uppdatering så att det räckte att trycka på laddkabeln (så länge din telefon är med).
Det ändrades väl i samband med att bilen inte låser upp sig med mer än att du öppnar med ett handtag på bilen. Vill man ha säkrare lösning för handsfree öppning av bilen så får man det på laddkontakten också gissar jag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Elof »

Tyvärr verkar det vara så illa att man måste peta på dörrhandtaget så till den grad att dörren hoppar ut innan man kan få loss kontakten. Åtminstone på min mjukvaruversion. Ganska uselt faktiskt.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Pontus »

Elof skrev:
Tyvärr verkar det vara så illa att man måste peta på dörrhandtaget så till den grad att dörren hoppar ut innan man kan få loss kontakten. Åtminstone på min mjukvaruversion. Ganska uselt faktiskt.
Jag missade lite, när jag använder UMC behöver jag bara trycka på knappen på laddhandtaget för att den ska gå att ta loss. Kanske en miss i Europa versionen av SW?
Men här i USA har jag en adapter för att kunna använda typ 1 laddare och då måste jag öppna dörren för att få loss den och är bilen färdig laddad måste jag tom aktivt lås upp ifrån skärmen eller telefon.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av UrbanL »

Installerar en software update på min bil just nu. Återkommer med test om det funkar annorlunda när den är klar.
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av UrbanL »

Jepp, på 2019.8.3 behöver man bara trycka på laddkabelns knapp för att låsa upp den!
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av M3apan »

Hur man ser att någon har plockat ut sin första tesla idag...
IMG_1624.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Bjelke »

:lol:
Fast så där kan kurvan se ut dom kommande typ 4 åren också (minst hehe) ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av dstr »

Bjelke skrev:
:lol:
Fast så där kan kurvan se ut dom kommande typ 4 åren också (minst hehe) ;)
Precis. En sådan graf kan man inte dra några slutsatser på.

Över 4 år här... :D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Zalman3 »

Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:

Hyundai Kona var 5h 30 minuter efter Tesla Model S, mellan Haparanda-Ystad. Visar ju bara hur överlägsna Tesla är.
Det där är lika dumt som att säga att om jag kört samma sträcka med min XC60 på 3h snabbare än vad Tibor gjorde det, visar hur överlägsen en fossilbil är jämfört med en Tesla.

Tesla har en fördel när man åker långt, men det är ju precis samma feltänk som när man argumenterar för t.ex. en dragkrok eller andra saker som man utnyttjar kanske 5% av tiden.

Allt handlar ju om vilka egenskaper man har behov av. Vid daglig användning (förutsätter här att man inte reser mellan Haparanda och Ystad) så funkar de allra flesta elbilar alldeles utmärkt. Om några år kommer Teslas försprång med SuC att vara minimerat. Men ja, Tesla är väldigt smidiga vid långresor. Dock skall man inte överskatta det, eftersom den stora massan av biltransporter är korta.
1. Många har behov att kunna köra långt, åtminstone ibland.
Har kört en Nissan Leaf 24kWh från Göteborg till Umeå. Tog 3 dagar för 2 år sedan. Med min Tesla tog det 12 timmar.
2. Tror inte alls att Teslas SuC kommer att tappa sitt försprång. Detta för att Tesla redan tagit dom allra flesta bästa laddplatserna. Dels för att de kan optimera SuC för just Tesla. Dels för att det kommer dröja minst 3 år innan man har en lika smidig betalningslösning som Tesla. Dels för att det kommer dröja minst 3 år innan man har 250kW laddning på de billigaste bilarna. Dels för att priset för laddning kommer att vara billigare hos Tesla. De talar ju om att Tesla Semi kostar 7cent per kWh.
Utgår ifrån att det blir rejäla prissänkningar även för Teslas personbilar att ladda på V3 SuC då man kör med egen el i form av solceller och batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av M3apan »

dstr skrev:
Bjelke skrev:
:lol:
Fast så där kan kurvan se ut dom kommande typ 4 åren också (minst hehe) ;)
Precis. En sådan graf kan man inte dra några slutsatser på.

Över 4 år här... :D
Jo, jo, såklart är det så. Men kul när det är över 10km som i det här fallet.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Mickep »

Zalman3 skrev:
Har kört en Nissan Leaf 24kWh från Göteborg till Umeå. Tog 3 dagar för 2 år sedan. Med min Tesla tog det 12 timmar.
Enligt google maps tar det 2 dagar att cykla (54 timmar). Tror dock att majoriteten inte har behov att åka långt. Vilket undersökningar också överbevisar. MEN när man skall åka långt så är större batteri att föredra. Men enligt abetter routeplanner inte så väldigt viktigt. med en standard model3 tar en resa (umeå-gbg)12.5 timmar med en midrange/long range 12 timmar. med en ioniq tar det 14 timmar. 2 timmar är inte extra dagar... (med reanult zoe 22 kwh tar det 20 timmar dubbelt så lång tid, men vet inte ens om de säljs). Det kommer som alla vet snabbladdare med ccs (där model 3 kan ladda i SuC+ hastighet).
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av juristen »

Mickep skrev:
Zalman3 skrev:
Har kört en Nissan Leaf 24kWh från Göteborg till Umeå. Tog 3 dagar för 2 år sedan. Med min Tesla tog det 12 timmar.
Enligt google maps tar det 2 dagar att cykla (54 timmar). Tror dock att majoriteten inte har behov att åka långt. Vilket undersökningar också överbevisar. MEN när man skall åka långt så är större batteri att föredra. Men enligt abetter routeplanner inte så väldigt viktigt. med en standard model3 tar en resa (umeå-gbg)12.5 timmar med en midrange/long range 12 timmar. med en ioniq tar det 14 timmar. 2 timmar är inte extra dagar... (med reanult zoe 22 kwh tar det 20 timmar dubbelt så lång tid, men vet inte ens om de säljs). Det kommer som alla vet snabbladdare med ccs (där model 3 kan ladda i SuC+ hastighet).
Argumentet att man behöver stort batteri på långresa tycker jag är överskattat. Batteriets kapacitet har nästan bara betydelse för längden på första etappen, dvs från start till första laddningen. Det som därefter sätter begränsningen för hur fort resan går är hur snabbt bilen laddar och vad förbrukningen är per mil. Detta förutsätter förstås att batteriet är tillräckligt stort för att man ska kunna ta sig mellan laddstationerna. Men det är klart, med ett större batteri så kan man ladda i högre hastighet längre.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Elof »

UrbanL skrev:
Jepp, på 2019.8.3 behöver man bara trycka på laddkabelns knapp för att låsa upp den!
Funkar inte på min.:/
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av MrStarhouse »

Elof skrev:
UrbanL skrev:
Jepp, på 2019.8.3 behöver man bara trycka på laddkabelns knapp för att låsa upp den!
Funkar inte på min.:/
Funkar på min, funkade inte innan 2019.8.3.

Telefon i fickan, trycker på knappen (och håller intryckt) på kontakten som sitter i bilen (Från WC), den var släckt för laddningen var klar sedan länge.
När jag trycker så blir den blå en kort liten stund, och sedan vit så jag kan ta bort den.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Teslalink »

Med WC och 2019.15.x så brukar det funka med knappen på kabeln för att öppna laddluckan. En gång har det hänt att det inte fungerade men då resettade jag WC'n så har det funkat fint sedan dess.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av Legato »

Teslalink skrev:
Med WC och 2019.15.x så brukar det funka med knappen på kabeln för att öppna laddluckan. En gång har det hänt att det inte fungerade men då resettade jag WC'n så har det funkat fint sedan dess.
Coolt att ha en uppdatering från framtiden ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av bjelkeman »

Sådär spontant så måsta jag ju stämma in i hyllningskören. Fan va kul att köra. :mrgreen:

Lite ovant med den hårda och lite mindre ratten. Att inte ha en skärm framför sig känns lite konstigt i en halvtimme, tills jag inser att jag koncentrerar mig mer på körning och körupplevelsen. Framrutan känns jättebra med den korta huven (tänkte skriva motorhuven...). Jag tycker att jag har mycket bättre uppsikt runt bilen, förutom bakrutan där man ser typ taket på bilen bakom. Hade 1/3 kvar i batteriet, men det var riktigt bra tryck i accelerationen fortfarande, inte en P, men helt tillräckligt. Och då har jag inte fått den senaste versionen med 5% mer ännu.

Översikten runt bilen på skärmen, är rätt plottrig. Dessutom är de andra bilarna i så låg kontrast att det är svåra att se ibland. Annars känns navigatorn bra. Det är ju en kompromiss med bara en skärm och mindre dessutom, men det kan jag leva med.

Träpanelen är skitful. Tur jag har en fix som ligger på skrivbordet, redo att installera, från Abstract Ocean.

Så hittils, riktigt bra.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
jomo
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 01 apr 2016 10:42
Ort: Täby, Stockholm

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av jomo »

Så, då fick till slut även jag leverans av min 3:a. 1092 dagar efter att jag en tidig morgon parkerat min BMW i3 i garaget i Täby Centrum och placerat mig som nummer 5 i kön på min nyinköpta fällstol. (i onödan..)

Leveransen i Trosta blev 20 min försenad, men det gjorde inget.En mycket trevlig (och lite sliten..) leveranskille började med pappersjobbet och jag fick svar (typ) på ett par frågor. Bland annat varför min leverans för tbå veckor sen blev inställd: Flera bilar (min inräknad) hade levererats med fel knapp för aktivering av varningstriangeln! Den var av amerikansk modell och inte europeisk, och det går ju inte! :shock:

Ut till bilen. Jag kollar igenom min lista och finner att bilen ser riktigt bra ut. Bra karosspassning, fin lack, inga lösa lister eller annat! Inredningen fin också. Alla kablar o sladdar med. Allt funkade som det skulle, bara ett litet fel som jag hittade senare: Autostängningen funkar på alla rutor utom förarrutan..Kan leva med det tills jag får det fixat! EDIT: Fick tips av kompis att köra ner rutan max och hålla inne knappen 5s, sen köra upp rutan max, hålla inne 5s för att programmera om ändlägena. Funkade!!

Färden hem samt resten av kvällen visar att bilen varit värd pengarna, all väntan samt leveransstrulet. Den är HELT fantastisk!! Som flera sagt så glöms leveransstrulet bort snabbt!

/Johan
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Vad tycker du om din Model 3?

Inlägg av perre »

MrStarhouse skrev:
Elof skrev:
UrbanL skrev:
Jepp, på 2019.8.3 behöver man bara trycka på laddkabelns knapp för att låsa upp den!
Funkar inte på min.:/
Funkar på min, funkade inte innan 2019.8.3.

Telefon i fickan, trycker på knappen (och håller intryckt) på kontakten som sitter i bilen (Från WC), den var släckt för laddningen var klar sedan länge.
När jag trycker så blir den blå en kort liten stund, och sedan vit så jag kan ta bort den.
Jag har haft problem några gånger. Men också märkt att telefonen inte alltid låser upp dörren direkt när jag kommer. Så kan ju då vara fallet på morgonen när jag kommer ut och ska ta bort laddkabeln att dörren inte låsts upp än. I morse fick jag lossa den med appen. Tesla WC
Model 3 LR AWD
Skriv svar