Vad tycker du om din Model 3?
Postat: 03 mar 2019 14:27
Det är många som är nyfikna. Så, vad tycker du om din Model 3?
Gärna med lite bilder.
Gärna med lite bilder.
Han pratade mest om snabbladdning ja men han lyckades inte få mer än typ 7 kW via typ2 även om han kopplade sig till stolpe på 22 kW, om du får 11 kW så är det bra.FlodaFreddan skrev:Har inte märkt av något problem med 3-fas-laddning hemma.
Själv funderar jag på hur bilen gör om jag i bilen skruvar ner laddning till typ 10-12A för att ge mer plats till annat i huset. Om den drar mindre effekt ifrån alla tre säkringar, eller om den drar ifrån endast två. Jag hade nämligen bilen på 10A och tittade i säkring-skåpet där jag har mätare för laddboxen. Där lyste det då "bara" ifrån två faser A+C. När jag skruvade upp till 16A i bilen indikerade mätaren i skåpet uttag ifrån tre faser A+B+C. Eller så är det mätaren som lurar mig.
Jag kan ta en bild på hur laddningen ser ut med 3-fas ifrån med Tesla WC senare när frun kommer hem med bilen
Jag trodde Tesla Björn hade synpunkter på laddning i snabbladdare. Såg video med ABB laddare.
Jag provade Tesla snabbladdare i Kungälv igår, men bilen var halv-full när jag kom och det var personer framme och pratade med mig i början. När jag väl fick kommit in i bilen och skulle titta på laddningen, så var batteriet redan typ 60% laddat och laddning skedde med inte jättesnabba 35kW och det sjönk till typ 33kW efter en stund till på SUCen. Jag nog försöka prova att komma till snabbladdare med mer uttömt batteri nästa gång.
Känslan är att det är jättemycket kapacitet i batteriet, så till vardags hade ett mindre batteri funkat väl så bra.
Lite omständigt men byt enhet till energy istället för distance så ser du kW samt %FlodaFreddan skrev:Jag saknar också automatik för helljusavbländning, men hoppas också att det kommer senare. Det ska bli spännande att få prova AP när jag får tillgång till den.
Hur vet man hur många kW man får med hemmaladdning (AC via bilens laddare)? I bilen står ju då bara hur många kilometer som laddas per timma. Jag verkar få kring 50+ km/timma, vilket är samma som jag får på kommunens laddstople som klarar 22kW.
Jag sade tidigare att min laddning fungerade bra hemma. Bara för att jag sade det, så dampade den förstås nu senast och laddning gick ner i 12km/h.
Provade att resetta laddboxen, stoppa i/ur laddkabel, slå av strömmen till boxen osv. Men laddning ville inte gå snabbare nu. Lite att undersöka alltså. Så var det inte under gårdagen.
För övrigt är bilen helt fantastisk att köra. Lite likheter med Scalectrix bilbanor om någon provat dem
Skit vad trög jag känner mige5m1r skrev:Lite omständigt men byt enhet till energy istället för distance så ser du kW samt %FlodaFreddan skrev:Jag saknar också automatik för helljusavbländning, men hoppas också att det kommer senare. Det ska bli spännande att få prova AP när jag får tillgång till den.
Hur vet man hur många kW man får med hemmaladdning (AC via bilens laddare)? I bilen står ju då bara hur många kilometer som laddas per timma. Jag verkar få kring 50+ km/timma, vilket är samma som jag får på kommunens laddstople som klarar 22kW.
Jag sade tidigare att min laddning fungerade bra hemma. Bara för att jag sade det, så dampade den förstås nu senast och laddning gick ner i 12km/h.
Provade att resetta laddboxen, stoppa i/ur laddkabel, slå av strömmen till boxen osv. Men laddning ville inte gå snabbare nu. Lite att undersöka alltså. Så var det inte under gårdagen.
För övrigt är bilen helt fantastisk att köra. Lite likheter med Scalectrix bilbanor om någon provat dem
Tack.BoaNeo skrev:Hvis man får lov at väre petig så er det vel
11kw = 3faser*16A*230V
7.2kw = 1fase*32A*230V
3.7kw = 1fase*16A*230V
Og ja, laderen i bilen klarer max 11kw, så ikke meget mening at køre 22kw (3fase*32A*230V) hjemme (med mindre man har to biler ).
Superchargeren anvender ikke bilens lader så der gælder begrænsningen ikke.
Krutet i laddningen är säkert låg beroende på det kalla vädret. Tror inte du kommer upp i max innan det är 15 grader minst ute. 3an är mycket mer känslig för temperatur än S/X.Wahll skrev:Jag är imponerad över hur otroligt bra AP funkar på skogsvägarna på landet. Knappt synliga vägmärken men den darrar inte på manchetten.
Underbart "säkra omkörningar" om man säger så.
Laddar hemma med evconnects trefas/typ2 kabel och får exakt 11kw.
Efter ösregn i natt fanns inte en droppe vatten i ccs hålen, trots typ 2 handske i.
Saknar automatik för helljusavbländning men det skulle komma OTA.
Tycker inte jag fick riktigt krut i laddning på sc Falkenberg men har ju inget att jämföra med
Liten anmärkning på att USB kabel för mini USB inte ingick, bara iphone och USB C.
Älskar fria sikten framåt.
Så som 20" lät i den Performance jag körde, är det en deal breaker. Kanske hörs mer för att den är tyst, men både jag och damen på Tesla, och andra provkörare har reagerat på ljudet från 20". Kanske kan andra däck minska ljudet dock?taliz skrev:Teslabjörn klagade på vägbuller i M3P(20”), hur tycker ni som har 18” eller 19” att det upplevs?
Jag störde mig som fan på vägbullret i min Volvo v60, men tror det var nått fel(två verkstäder lyckades inte hitta ngt dock).