Leveransupplevelse Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av MEL »

I morse hämtade jag ut min bil på Trosta. Mitt första leveransdatum var 19/2, men de välkända skyltproblemen och ett sportlov kom emellan. Väldigt många (hundratals), lätt snötäckta Model 3 på flera parkeringar. Fortfarande en hel del utan både skylthållare och skyltar. Mycket (förhållandevis ung) personal på plats, dock vänligt och korrekt bemötande i den temporära utlämnings-hallen. Skulle beskriva stämningen på plats som någon form av ordnat kaos. De kommer ha mycket att göra de närmats veckorna. Stod ett par leveransklara bilar inomhus på nedervåningen. Snabb inspektion av bilen, passningar mellan delarna helt ok. Krita på lite papper och sen iväg. Lätt snöfall och väglag var väl inte drömförutsättningarna för första bil-turen, men allt känns bra.
Användarvisningsbild
Grovsnus
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 14 maj 2018 21:59
Ort: Sandviken

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Grovsnus »

Grattis till bilen! Kör lugnt!
Tesla Model P3D röd med vit inredning!
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
iksvo
Inlägg: 18
Blev medlem: 17 feb 2016 14:21

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av iksvo »

Kul! Gratulerar!
Är du den förste att hämta ut tros?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av bjelkeman »

iksvo skrev:
Kul! Gratulerar!
Är du den förste att hämta ut tros?
Hämtade inte TeslaMartin sin där?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Matsisenberg
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 dec 2018 13:05

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Matsisenberg »

Vad får man med för sladdar? Har inte haft elbil förut och har fått olika information när jag pratat med Tesla.

Har fått en Schneider laddbox i min BRF och tänkt installera ett trefastuttag vid sommarstugan.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Daoops »

Jag fick ett mail idag där dom hade lagt på 9180:- på köpeavtalet som inte funnits där tidigare på imn ännu ej levererade M3. Jag trodde kanske lite naivt att det ingick i grundpriset. Tänkte bara kolla så det här är något som händer alla?
Användarvisningsbild
La Liberte
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 03 aug 2016 17:03
Ort: Åhus

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av La Liberte »

Alla
Model 3 LR Röd
Model S 85 Såld
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av MaLund13 »

Matsisenberg skrev:
Vad får man med för sladdar? Har inte haft elbil förut och har fått olika information när jag pratat med Tesla.

Har fått en Schneider laddbox i min BRF och tänkt installera ett trefastuttag vid sommarstugan.
Du får en Typ 2-kabel samt en UMC med adapter för Schuko samt blått 16A industriuttag. Den medföljande UMCn stödjer inte trefas, du behöver isf en UMC av äldre modell eller tredjepartslösning, ex.vis Juicebooster.
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av TeslaMartin »

bjelkeman skrev:
iksvo skrev:
Kul! Gratulerar!
Är du den förste att hämta ut tros?
Hämtade inte TeslaMartin sin där?
Jo, hämtade i fredags 1/3, klockan 10:00 (men de själva trodde det skulle vara 11:00 - medan det gick bra ändå)

Men det var ingen annan civilist där, bara massa personal, både ute och inne.

Vet inte om jag var absolut först eller inte i Trosta, kanske jag var?!
Användarvisningsbild
iksvo
Inlägg: 18
Blev medlem: 17 feb 2016 14:21

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av iksvo »

TeslaMartin skrev:
bjelkeman skrev:
iksvo skrev:
Kul! Gratulerar!
Är du den förste att hämta ut tros?
Hämtade inte TeslaMartin sin där?
Jo, hämtade i fredags 1/3, klockan 10:00 (men de själva trodde det skulle vara 11:00 - medan det gick bra ändå)

Men det var ingen annan civilist där, bara massa personal, både ute och inne.

Vet inte om jag var absolut först eller inte i Trosta, kanske jag var?!
Kul! Grattis till dig med! :)
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av MEL »

I morse var det en till som hämtade en Model 3 samtidigt som mig - gissar att de lämnar ut ett par bilar i timmen. Vi körde sedan i karavan ut förbi Arlanda. Efter att ha kört bilen ett tag fick jag en varning att TPMS inte fungerar att jag ska kontakta Tesla Service. Jag har fått varningen tillfälligt vid däcksbyte på Model S någon gång och det brukar ge sig efter ett tag. Samma sak denna gång, efter ytterligare några mil verkar systemet få kontakt ordentligt och ha koll på trycket. Ett däck hade dock på tok för högt tryck 3,4 så det blev till att justera.
Användarvisningsbild
Martey
Inlägg: 297
Blev medlem: 06 dec 2018 19:17
Ort: Stockholm

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Martey »

MEL skrev:
I morse var det en till som hämtade en Model 3 samtidigt som mig - gissar att de lämnar ut ett par bilar i timmen. Vi körde sedan i karavan ut förbi Arlanda. Efter att ha kört bilen ett tag fick jag en varning att TPMS inte fungerar att jag ska kontakta Tesla Service. Jag har fått varningen tillfälligt vid däcksbyte på Model S någon gång och det brukar ge sig efter ett tag. Samma sak denna gång, efter ytterligare några mil verkar systemet få kontakt ordentligt och ha koll på trycket. Ett däck hade dock på tok för högt tryck 3,4 så det blev till att justera.
Utöver däcktrycket som var för högt på ena kanske det berodde på att kalibreringen för vinterdäcksbytet inte gjorts?
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av MEL »

Så kan det säkert vara. Säkert fler som kommer få samma felmeddelande.
Användarvisningsbild
Iceman
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 okt 2014 16:28
Ort: Lidingö

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Iceman »

Yepp. Har fått samma felmeddelande. Dock inte gett sig än.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Wahll »

Iceman skrev:
Yepp. Har fått samma felmeddelande. Dock inte gett sig än.
Original däcken ska ha 42psi, vilket mina inte hade. Fick fylla på +2 psi.det räckte för att få den nöjd.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Martey
Inlägg: 297
Blev medlem: 06 dec 2018 19:17
Ort: Stockholm

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Martey »

Wahll skrev:
Iceman skrev:
Yepp. Har fått samma felmeddelande. Dock inte gett sig än.
Original däcken ska ha 42psi, vilket mina inte hade. Fick fylla på +2 psi.det räckte för att få den nöjd.
Mellan 39-45 PSI borde vara OK enligt Elon Musk beroende på om man optimerar för komfort eller räckvidd. Att det hjälpte dig att justera lufttrycket är för att den väljer att kalibrera som en följd av att du ändrat lufttrycket, inte att du hade "fel" lufttryck.

Tweet:
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
Iceman
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 okt 2014 16:28
Ort: Lidingö

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Iceman »

Jag får inte upp något tryck alls i displayen... ska kolla om det får att forcera recal om man tar av en ventil.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Pontus »

Martey skrev:
Wahll skrev:
Iceman skrev:
Yepp. Har fått samma felmeddelande. Dock inte gett sig än.
Original däcken ska ha 42psi, vilket mina inte hade. Fick fylla på +2 psi.det räckte för att få den nöjd.
Mellan 39-45 PSI borde vara OK enligt Elon Musk beroende på om man optimerar för komfort eller räckvidd. Att det hjälpte dig att justera lufttrycket är för att den väljer att kalibrera som en följd av att du ändrat lufttrycket, inte att du hade "fel" lufttryck.

Tweet:
Trycket i sig verkar inte spela någon roll. Har fått varning om lågt tryck med 39 pro samtidigt som ett annat däck hade 38 utan varning.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av MEL »

Efter 5-6 mil med felmeddelandet fick jag en fråga på skärmen om storlek på däcken. Ungefär av samma typ som man aktivt kan välja på Model S (reset sensor). Därefter försvann felmeddelandet och jag såg däcktrycket på respektive däck. En Tesla-anställd som fick leverans förra veckan hade upplevt samma sak.
Användarvisningsbild
jomo
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 01 apr 2016 10:42
Ort: Täby, Stockholm

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av jomo »

På tal om däck, har någon av er som hämtat bilen fått info om var sommardäcken finns att hämta upp sedan? Skulle väl finnas hos någon Euromaster? Eller vet de inte? :D
Användarvisningsbild
Iceman
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 okt 2014 16:28
Ort: Lidingö

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Iceman »

jomo skrev:
På tal om däck, har någon av er som hämtat bilen fått info om var sommardäcken finns att hämta upp sedan? Skulle väl finnas hos någon Euromaster? Eller vet de inte? :D
Glömde faktiskt att fråga...
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av UrbanL »

Iceman skrev:
jomo skrev:
På tal om däck, har någon av er som hämtat bilen fått info om var sommardäcken finns att hämta upp sedan? Skulle väl finnas hos någon Euromaster? Eller vet de inte? :D
Glömde faktiskt att fråga...
Den som ringde från Tesla för en liten stund sedan för bekräftelse av leveranstid sade Euromaster nära SC.
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av MEL »

Angående däckförvaring så sa de till mig att däcken blir levererade till en Euromaster nära mitt boende.
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av bolleboll »

Daoops skrev:
Jag fick ett mail idag där dom hade lagt på 9180:- på köpeavtalet som inte funnits där tidigare på imn ännu ej levererade M3. Jag trodde kanske lite naivt att det ingick i grundpriset. Tänkte bara kolla så det här är något som händer alla?
Det är destinations- och dokumentavgiften de har lagt på. Alltså vad det kostar för för Tesla att registrera bilen i sverige och annan dokument som jag inte har full kolla på.
Jag blev också förvånad, men om man beställer en bil idag är det mera tydligt:
destinations- och dokumentavgift.JPG
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
MikaelE
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 feb 2018 22:44
Ort: Vällingby

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av MikaelE »

Ni som har hämtat ut, har ni hittat några repor/lackskador? Man har ju hört en del från USA, samt sett bilder på bilar som fraktats över utan skydd.
Skriv svar