Leveransupplevelse Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av MrStarhouse »

Hämtade min i Fredags,

Fick mail om ägarbyte och 14 dagars försäkring direkt på morgonen på Fredagen, fler timmar innan jag åkte för att hämta.

På plats funkade det perfekt. Jag var ca 30min för tidig på plats, men dom var ändå redo så vi kunde köra igång nästan direkt.

Alla dokument signeras med Mobilt BankID så hela den processen gick ju på bara några minuter.

Riktig rusch där, det var 6st bilar samtidigt som var under leverans till kunder.

Hon som lämnade ut bilen nämnde även det som diskuterats här med larm om SOS systemet, och att det är en bugg som kommer åtgärdas, för mig försvann det dock efter några timmar.

Tyvärr så vräkte regnet ner så bilen var blöt, det innebar att inspekterande var lite svårare, jag hittade dock inga av dom problem som nämnts med lösa lister och dylikt under. Inget problem alls med inredningen. Jag ser inget problem med karossglipor heller.

Hittade vad jag först trodde var en repa på fronten, men när vi skrapade lite på den så visade det sig bara vara några tejp/lim rester. När jag sedan tvättade bilen igår så hittade jag vad jag trodde var fler liknande repor, även på fälgarna, men alla dessa gick bort med lite Meguiar's rengöring. Det är nån form av avskrap, tex så kan nog det på fälgarna vara rester av några krokar som hållt fast bilen på skeppet, men dom måste ha varit plastbelagda och gnuggat in lite plast mot fälgen, hade det varit metallkrokar så hade det ju blivit riktiga repor.

Annars när jag tvättade så hittade jag inga repor alls. Lacken är också riktigt bra, bättre än vad jag förväntat mig, har ju läst om apelsinskal och dylikt, men inte på min bil i alla fall.

Det enda övrigt jag hittade när jag tvättade är att det blivit lite för mycket fästmassa mellan glas-taksektion 2 och 3, ligger några små klumpar i skarven, skulle säkert kunna skära bort dom själv, men ska låta SC göra det för säkerhetsskull.

Sen kom hemresan till Örebro, och förutom att det vräkte ner med regn så funkade allt perfekt. Helt underbar bil. Detta är garanterat framtiden som anlänt :)
IMG_3245.JPG
IMG_3244.JPG
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Cygnus01
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 mar 2019 18:39

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Cygnus01 »

Malmö levererar - Mkt kunnig och trevlig personal och en bil i toppskick!
Hämtade ut en svart LR AWD 18'' i Malmö den 14/3 och det blev en utomjordisk upplevelse :D
Superhärlig känsla och overkligt efter två års väntan och tidigare bara fossil-Volvo modell äldre i vår ägo (V70 år 2006, den senaste).
Nu är elbilsrevolutionen här och körglädjen är fenomenal, om ni inte tror mig - kolla på detta foto från hemresan :lol: :lol:
IMG_3251.jpeg
Användarvisningsbild
Macrobson
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 23 jul 2018 07:50
Ort: Helsingborg

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Macrobson »

Hämtade min bil förra veckan i Malmö. Supernöjd! :D
Hittade två små lackskador vid avhämtningen som noterades av Tesla. Men nu när solen äntligen kommit fram igen i Skåne upptäckte jag en rätt stor repa på framrutan.
Hur har ni gjort med de fel som ni upptäckt efter ni godkände leveransen? Vilket nummer ringde ni, eller vilken mail använde ni?
Tesla M3 LR AWD röd, vitt interiör, 18" aero, Acc boost, FSD. KÖPT mars 2019-SÅLD april 2022
Tesla M3 LR AWD blå, vitt interiör, TheNewAero 19". KÖPT april 2022
Användarvisningsbild
vthorsell
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 jan 2019 16:28

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av vthorsell »

Macrobson skrev:
Hämtade min bil förra veckan i Malmö. Supernöjd! :D
Hittade två små lackskador vid avhämtningen som noterades av Tesla. Men nu när solen äntligen kommit fram igen i Skåne upptäckte jag en rätt stor repa på framrutan.
Hur har ni gjort med de fel som ni upptäckt efter ni godkände leveransen? Vilket nummer ringde ni, eller vilken mail använde ni?
Då min levererades i vått tillstånd så kunde jag inte kontrollera lacken, så hittade tre stora repor idag och ringde Teslas "vanliga leveransnummer" +46 85 250 3886 och de hjälpte mig sen och lovade att leverans skulle kontakta mig med hur vi ska göra för att ordna detta, dvs planera in en tid.
Tesla Model 3 P3D (Solid Black)
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av anna__ »

vthorsell skrev:
Macrobson skrev:
Hämtade min bil förra veckan i Malmö. Supernöjd! :D
Hittade två små lackskador vid avhämtningen som noterades av Tesla. Men nu när solen äntligen kommit fram igen i Skåne upptäckte jag en rätt stor repa på framrutan.
Hur har ni gjort med de fel som ni upptäckt efter ni godkände leveransen? Vilket nummer ringde ni, eller vilken mail använde ni?
Då min levererades i vått tillstånd så kunde jag inte kontrollera lacken, så hittade tre stora repor idag och ringde Teslas "vanliga leveransnummer" +46 85 250 3886 och de hjälpte mig sen och lovade att leverans skulle kontakta mig med hur vi ska göra för att ordna detta, dvs planera in en tid.
Jag börjar bli väldigt skeptisk till detta och väntan på min bil känns inte lika kul, det är ju helt galet vad mkt problem det har varit med dessa bilar? Repor, vatten i bagage, rutor som lmmar igen, listan kan göras lång.. Detta är inte accebtabelt
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Bjelke »

anna__ skrev:
vthorsell skrev:
Macrobson skrev:
Hämtade min bil förra veckan i Malmö. Supernöjd! :D
Hittade två små lackskador vid avhämtningen som noterades av Tesla. Men nu när solen äntligen kommit fram igen i Skåne upptäckte jag en rätt stor repa på framrutan.
Hur har ni gjort med de fel som ni upptäckt efter ni godkände leveransen? Vilket nummer ringde ni, eller vilken mail använde ni?
Då min levererades i vått tillstånd så kunde jag inte kontrollera lacken, så hittade tre stora repor idag och ringde Teslas "vanliga leveransnummer" +46 85 250 3886 och de hjälpte mig sen och lovade att leverans skulle kontakta mig med hur vi ska göra för att ordna detta, dvs planera in en tid.
Jag börjar bli väldigt skeptisk till detta och väntan på min bil känns inte lika kul, det är ju helt galet vad mkt problem det har varit med dessa bilar? Repor, vatten i bagage, rutor som lmmar igen, listan kan göras lång.. Detta är inte accebtabelt
Jag skulle inte ta emot en bil som står ute i regn, den ska stå inne och vara helt ren, that's it, det är väl typ den
äldsta regel som finns när man köper bil...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av anna__ »

Bjelke skrev:
anna__ skrev:
vthorsell skrev:
Macrobson skrev:
Hämtade min bil förra veckan i Malmö. Supernöjd! :D
Hittade två små lackskador vid avhämtningen som noterades av Tesla. Men nu när solen äntligen kommit fram igen i Skåne upptäckte jag en rätt stor repa på framrutan.
Hur har ni gjort med de fel som ni upptäckt efter ni godkände leveransen? Vilket nummer ringde ni, eller vilken mail använde ni?
Då min levererades i vått tillstånd så kunde jag inte kontrollera lacken, så hittade tre stora repor idag och ringde Teslas "vanliga leveransnummer" +46 85 250 3886 och de hjälpte mig sen och lovade att leverans skulle kontakta mig med hur vi ska göra för att ordna detta, dvs planera in en tid.
Jag börjar bli väldigt skeptisk till detta och väntan på min bil känns inte lika kul, det är ju helt galet vad mkt problem det har varit med dessa bilar? Repor, vatten i bagage, rutor som lmmar igen, listan kan göras lång.. Detta är inte accebtabelt
Jag skulle inte ta emot en bil som står ute i regn, den ska stå inne och vara helt ren, that's it, det är väl typ den
äldsta regel som finns när man köper bil...
Håller jag helt med om, det känns bara som att fel marginalen på antalet bilar är väldigt hög med tanke på de antal som blivit levererade..
Nästan som att man får räkna med att inte få en felfri bil och det är rätt sjukt när man betalar +600.000
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Liibo »

anna__ skrev:
Bjelke skrev:
anna__ skrev:
vthorsell skrev:
Macrobson skrev:
Hämtade min bil förra veckan i Malmö. Supernöjd! :D
Hittade två små lackskador vid avhämtningen som noterades av Tesla. Men nu när solen äntligen kommit fram igen i Skåne upptäckte jag en rätt stor repa på framrutan.
Hur har ni gjort med de fel som ni upptäckt efter ni godkände leveransen? Vilket nummer ringde ni, eller vilken mail använde ni?
Då min levererades i vått tillstånd så kunde jag inte kontrollera lacken, så hittade tre stora repor idag och ringde Teslas "vanliga leveransnummer" +46 85 250 3886 och de hjälpte mig sen och lovade att leverans skulle kontakta mig med hur vi ska göra för att ordna detta, dvs planera in en tid.
Jag börjar bli väldigt skeptisk till detta och väntan på min bil känns inte lika kul, det är ju helt galet vad mkt problem det har varit med dessa bilar? Repor, vatten i bagage, rutor som lmmar igen, listan kan göras lång.. Detta är inte accebtabelt
Jag skulle inte ta emot en bil som står ute i regn, den ska stå inne och vara helt ren, that's it, det är väl typ den
äldsta regel som finns när man köper bil...
Håller jag helt med om, det känns bara som att fel marginalen på antalet bilar är väldigt hög med tanke på de antal som blivit levererade..
Nästan som att man får räkna med att inte få en felfri bil och det är rätt sjukt när man betalar +600.000
Tycker också detta börjar gå för långt med problem nu. Men många verkar bara säga att det får man räkna med.

Men jag kommer inte ens acceptera att ta bilen om jag har en lång lista med fel på, utan isf får dom fixa det direkt eller ge tillbaka pengarna till mig.

Kanske är annat när man köper den privat som mej, att man blir mer noggrann?
Användarvisningsbild
Martey
Inlägg: 297
Blev medlem: 06 dec 2018 19:17
Ort: Stockholm

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Martey »

anna__ skrev:
Bjelke skrev:
anna__ skrev:
vthorsell skrev:
Macrobson skrev:
Hämtade min bil förra veckan i Malmö. Supernöjd! :D
Hittade två små lackskador vid avhämtningen som noterades av Tesla. Men nu när solen äntligen kommit fram igen i Skåne upptäckte jag en rätt stor repa på framrutan.
Hur har ni gjort med de fel som ni upptäckt efter ni godkände leveransen? Vilket nummer ringde ni, eller vilken mail använde ni?
Då min levererades i vått tillstånd så kunde jag inte kontrollera lacken, så hittade tre stora repor idag och ringde Teslas "vanliga leveransnummer" +46 85 250 3886 och de hjälpte mig sen och lovade att leverans skulle kontakta mig med hur vi ska göra för att ordna detta, dvs planera in en tid.
Jag börjar bli väldigt skeptisk till detta och väntan på min bil känns inte lika kul, det är ju helt galet vad mkt problem det har varit med dessa bilar? Repor, vatten i bagage, rutor som lmmar igen, listan kan göras lång.. Detta är inte accebtabelt
Jag skulle inte ta emot en bil som står ute i regn, den ska stå inne och vara helt ren, that's it, det är väl typ den
äldsta regel som finns när man köper bil...
Håller jag helt med om, det känns bara som att fel marginalen på antalet bilar är väldigt hög med tanke på de antal som blivit levererade..
Nästan som att man får räkna med att inte få en felfri bil och det är rätt sjukt när man betalar +600.000
Hur vet du felmarginalen på bilarna? Har du uppgifter på detta, eller utgår du från någon slags magkänsla? :)
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av anna__ »

Martey skrev:
anna__ skrev:
vthorsell skrev:
Macrobson skrev:
Hämtade min bil förra veckan i Malmö. Supernöjd! :D
Hittade två små lackskador vid avhämtningen som noterades av Tesla. Men nu när solen äntligen kommit fram igen i Skåne upptäckte jag en rätt stor repa på framrutan.
Hur har ni gjort med de fel som ni upptäckt efter ni godkände leveransen? Vilket nummer ringde ni, eller vilken mail använde ni?
Då min levererades i vått tillstånd så kunde jag inte kontrollera lacken, så hittade tre stora repor idag och ringde Teslas "vanliga leveransnummer" +46 85 250 3886 och de hjälpte mig sen och lovade att leverans skulle kontakta mig med hur vi ska göra för att ordna detta, dvs planera in en tid.
Jag börjar bli väldigt skeptisk till detta och väntan på min bil känns inte lika kul, det är ju helt galet vad mkt problem det har varit med dessa bilar? Repor, vatten i bagage, rutor som lmmar igen, listan kan göras lång.. Detta är inte accebtabelt
Jag skulle inte ta emot en bil som står ute i regn, den ska stå inne och vara helt ren, that's it, det är väl typ den
äldsta regel som finns när man köper bil...
Håller jag helt med om, det känns bara som att fel marginalen på antalet bilar är väldigt hög med tanke på de antal som blivit levererade..
Nästan som att man får räkna med att inte få en felfri bil och det är rätt sjukt när man betalar +600.000[/quote]

Hur vet du felmarginalen på bilarna? Har du uppgifter på detta, eller utgår du från någon slags magkänsla? :)[/quote]

Det räcker väl bara att läsa på detta forum och få en ganska bra överblick, eller det tycker inte du?
Självklart är det säker en del som inte skriver här men det är ändå en stor andel som har gjort det och faktiskt haft både det en och andra
okaenrique
Inlägg: 80
Blev medlem: 01 feb 2018 13:35
Ort: Stockholm

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av okaenrique »

MrStarhouse skrev:
Hämtade min i Fredags,

Fick mail om ägarbyte och 14 dagars försäkring direkt på morgonen på Fredagen, fler timmar innan jag åkte för att hämta.
Hittade vad jag först trodde var en repa på fronten, men när vi skrapade lite på den så visade det sig bara vara några tejp/lim rester. När jag sedan tvättade bilen igår så hittade jag vad jag trodde var fler liknande repor, även på fälgarna, men alla dessa gick bort med lite Meguiar's rengöring. Det är nån form av avskrap, tex så kan nog det på fälgarna vara rester av några krokar som hållt fast bilen på skeppet, men dom måste ha varit plastbelagda och gnuggat in lite plast mot fälgen, hade det varit metallkrokar så hade det ju blivit riktiga repor.
Sen kom hemresan till Örebro, och förutom att det vräkte ner med regn så funkade allt perfekt. Helt underbar bil. Detta är garanterat framtiden som anlänt :)




Grattis , vad körde du för Meguiar's rengöring för tabort repor ?
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Martey
Inlägg: 297
Blev medlem: 06 dec 2018 19:17
Ort: Stockholm

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Martey »

anna__ skrev:
Det räcker väl bara att läsa på detta forum och få en ganska bra överblick, eller det tycker inte du?
Självklart är det säker en del som inte skriver här men det är ändå en stor andel som har gjort det och faktiskt haft både det en och andra
Skulle vara försiktig med att dra för breda och generella slutsatser :) Att ta urvalet av medlemmarna på det här forumet som underlag för vad felmarginalen är blir inte särskilt signifikant. Varken i totalt antal eller för att få ett oberoende stickprov, särskilt med tanke på hur många bilar Transportstyrelsen har registrerat vid det här laget. Skulle även vilja påstå att detta forum hör till en särskild grupp av "intressenter" när det kommer till Tesla.
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av dd88 »

Bara en sån sak som att dom transporterar bilarna på lastbil utan lackskydd är i mina ögon rätt så anmärkningsvärt, finns ingen anledning till att inte göra det med tanke på risken för lackskada.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av anna__ »

Martey skrev:
anna__ skrev:
Det räcker väl bara att läsa på detta forum och få en ganska bra överblick, eller det tycker inte du?
Självklart är det säker en del som inte skriver här men det är ändå en stor andel som har gjort det och faktiskt haft både det en och andra
Skulle vara försiktig med att dra för breda och generella slutsatser :) Att ta urvalet av medlemmarna på det här forumet som underlag för vad felmarginalen är blir inte särskilt signifikant. Varken i totalt antal eller för att få ett oberoende stickprov, särskilt med tanke på hur många bilar Transportstyrelsen har registrerat vid det här laget. Skulle även vilja påstå att detta forum hör till en särskild grupp av "intressenter" när det kommer till Tesla.
Visst, men att kolla på det amerikanska forumet, där finns liknande problem.
Hur många har reg då av transportstyrelsen?
Men glad att du är positivt till det hela.
Hoppas du får en fin bil om du beställt nån
Användarvisningsbild
Martey
Inlägg: 297
Blev medlem: 06 dec 2018 19:17
Ort: Stockholm

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Martey »

anna__ skrev:
Martey skrev:
anna__ skrev:
Det räcker väl bara att läsa på detta forum och få en ganska bra överblick, eller det tycker inte du?
Självklart är det säker en del som inte skriver här men det är ändå en stor andel som har gjort det och faktiskt haft både det en och andra
Skulle vara försiktig med att dra för breda och generella slutsatser :) Att ta urvalet av medlemmarna på det här forumet som underlag för vad felmarginalen är blir inte särskilt signifikant. Varken i totalt antal eller för att få ett oberoende stickprov, särskilt med tanke på hur många bilar Transportstyrelsen har registrerat vid det här laget. Skulle även vilja påstå att detta forum hör till en särskild grupp av "intressenter" när det kommer till Tesla.
Visst, men att kolla på det amerikanska forumet, där finns liknande problem.
Hur många har reg då av transportstyrelsen?
Men glad att du är positivt till det hela.
Hoppas du får en fin bil om du beställt nån
Absolut, det har jag också sett. Men eftersom jag inte känner till mörkertalet av de som har problemfria och problematiska leveranser som inte berättar något är det svårt att säga något om vad felmarginalen på en bil är (om man nu vill leka med tanken "Hur stor sannolikhet är det att just min bil bil har defekter?").

Väntar själv på en bil (se signatur). Planerad leverans 20/3.

Car.info har just nu 600+ (https://www.car.info/en-se/tesla/model- ... on-8142134) Model 3 registrerade i Sverige. Men den informationen har inte uppdaterats på över 10 dagar (nästa uppdatering sker i morgon från Transportstyrelsens register).
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av anna__ »

Martey skrev:
anna__ skrev:
Martey skrev:
anna__ skrev:
Det räcker väl bara att läsa på detta forum och få en ganska bra överblick, eller det tycker inte du?
Självklart är det säker en del som inte skriver här men det är ändå en stor andel som har gjort det och faktiskt haft både det en och andra
Skulle vara försiktig med att dra för breda och generella slutsatser :) Att ta urvalet av medlemmarna på det här forumet som underlag för vad felmarginalen är blir inte särskilt signifikant. Varken i totalt antal eller för att få ett oberoende stickprov, särskilt med tanke på hur många bilar Transportstyrelsen har registrerat vid det här laget. Skulle även vilja påstå att detta forum hör till en särskild grupp av "intressenter" när det kommer till Tesla.
Visst, men att kolla på det amerikanska forumet, där finns liknande problem.
Hur många har reg då av transportstyrelsen?
Men glad att du är positivt till det hela.
Hoppas du får en fin bil om du beställt nån
Absolut, det har jag också sett. Men eftersom jag inte känner till mörkertalet av de som har problemfria och problematiska leveranser som inte berättar något är det svårt att säga något om vad felmarginalen på en bil är (om man nu vill leka med tanken "Hur stor sannolikhet är det att just min bil bil har defekter?").

Väntar själv på en bil (se signatur). Planerad leverans 20/3.

Car.info har just nu 600+ (https://www.car.info/en-se/tesla/model- ... on-8142134) Model 3 registrerade i Sverige. Men den informationen har inte uppdaterats på över 10 dagar (nästa uppdatering sker i morgon från Transportstyrelsens register).
Jag hoppas att du har rätt :)
Och att det bara känns som det är ett större antal än det faktiskt är
Användarvisningsbild
Martey
Inlägg: 297
Blev medlem: 06 dec 2018 19:17
Ort: Stockholm

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Martey »

anna__ skrev:
Martey skrev:
anna__ skrev:
Martey skrev:
anna__ skrev:
Det räcker väl bara att läsa på detta forum och få en ganska bra överblick, eller det tycker inte du?
Självklart är det säker en del som inte skriver här men det är ändå en stor andel som har gjort det och faktiskt haft både det en och andra
Skulle vara försiktig med att dra för breda och generella slutsatser :) Att ta urvalet av medlemmarna på det här forumet som underlag för vad felmarginalen är blir inte särskilt signifikant. Varken i totalt antal eller för att få ett oberoende stickprov, särskilt med tanke på hur många bilar Transportstyrelsen har registrerat vid det här laget. Skulle även vilja påstå att detta forum hör till en särskild grupp av "intressenter" när det kommer till Tesla.
Visst, men att kolla på det amerikanska forumet, där finns liknande problem.
Hur många har reg då av transportstyrelsen?
Men glad att du är positivt till det hela.
Hoppas du får en fin bil om du beställt nån
Absolut, det har jag också sett. Men eftersom jag inte känner till mörkertalet av de som har problemfria och problematiska leveranser som inte berättar något är det svårt att säga något om vad felmarginalen på en bil är (om man nu vill leka med tanken "Hur stor sannolikhet är det att just min bil bil har defekter?").

Väntar själv på en bil (se signatur). Planerad leverans 20/3.

Car.info har just nu 600+ (https://www.car.info/en-se/tesla/model- ... on-8142134) Model 3 registrerade i Sverige. Men den informationen har inte uppdaterats på över 10 dagar (nästa uppdatering sker i morgon från Transportstyrelsens register).
Jag hoppas att du har rätt :)
Och att det bara känns som det är ett större antal än det faktiskt är
En parallel kan dras till app reviews och recensioner (t.ex. prisjakt). Finns ofta extremer av betygen om man ser till typvärdena, där man ofta kan se många låga betyg och många bra betyg. De som verkligen älskar sina produkter/appar och de som verkligen hatar. Saker som bara "fungerar" och är "ok" ser man sällan. Why bother?
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av MrStarhouse »

okaenrique skrev:
MrStarhouse skrev:
Hämtade min i Fredags,

Fick mail om ägarbyte och 14 dagars försäkring direkt på morgonen på Fredagen, fler timmar innan jag åkte för att hämta.
Hittade vad jag först trodde var en repa på fronten, men när vi skrapade lite på den så visade det sig bara vara några tejp/lim rester. När jag sedan tvättade bilen igår så hittade jag vad jag trodde var fler liknande repor, även på fälgarna, men alla dessa gick bort med lite Meguiar's rengöring. Det är nån form av avskrap, tex så kan nog det på fälgarna vara rester av några krokar som hållt fast bilen på skeppet, men dom måste ha varit plastbelagda och gnuggat in lite plast mot fälgen, hade det varit metallkrokar så hade det ju blivit riktiga repor.
Sen kom hemresan till Örebro, och förutom att det vräkte ner med regn så funkade allt perfekt. Helt underbar bil. Detta är garanterat framtiden som anlänt :)




Grattis , vad körde du för Meguiar's rengöring för tabort repor ?
Meguiars ultimate compound

https://shop.meguiars.se/shop/product/u ... nd?tm=&sm=

Gnuggade in med en applikator lite cirkulärt, inget hårt tryck bara lätt tryck, sen torka av med mikrofiber duk. Jag tror inte det egentligen blir nån polering, det är nog mer att kemikalierna löser vad det nu var.
Gick övenr hela bilen med det då lacken kändes lite sträv, antagligen avlagringar av resan från staterna.

Efter det la jag på vax

https://shop.meguiars.se/shop/product/u ... ax?tm=&sm=

Dessa produkter har jag använt även på mina tidigare bilar och gillar skarpt.

Produkterna säljs även på Mekonomen

Den blev skinande blank, men detta är bara temporärt, jag ska lämna den på nån form av lackbehandling, kanske keramisk
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
dala
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 mar 2019 15:53
Ort: Göteborg

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av dala »

Mitt första inlägg här på forumet efter att ha läst och lärt några månader. Vill börja med ett tack till er alla som delar information och kunskap på ett trevligt sätt!

Bäställde en M3 LR i början av januari. Blev kontaktad i början av mars då de ville leverera den 13:e. Datumet funkade inte för mig så jag ringde in och bokade om leverans till imorrn, alltså den 19:e mars.

Idag, mindre än ett dygn innan planerad leverans ringde de från Tesla Mölndal och sa att leverans tyvärr inte kunde ske eftersom bilen blivit transportskadad och behövde både nya delar och lack... Ingen höjdare alls, dels för att jag verkligen sett fram emot att få bilen så som utlovat och inte så kul att få en kärra som varit skadad. Men framförallt problematiskt då jag sålt min nuvarande bil som kommer hämtas av köparen på torsdag (21:a). Förklarade detta dilemma för personen som ringde och frågade vad de kunde göra. Svaret var "troligen ingenting" men det skulle kollas upp med Serviceavdelningen. Reparationstid och tid för ny leverans kunde de inte säga något om men hoppades på innan mars är slut.

Så efter att ha fått ett utlovat leveransdatum står jag nu strax helt utan bil och väntar på att få en försenad och reparerad Model 3. Vad tycker ni här på forumet om detta, vilket ansvar bör Tesla ta och vilken kompensation är rimlig att begära?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Walker »

En bil består av flera ihopsatta delar. Om något går sönder på vägen och man byter det är väl inte hela världen.
Bilen är ju inte ”använd” av någon annan. Däremot skulle jag kräva en loaner eller ersättning för hyrbil när utlovat datum försenas och du står utan bil.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av lator »

Walker skrev:
En bil består av flera ihopsatta delar. Om något går sönder på vägen och man byter det är väl inte hela världen.
Bilen är ju inte ”använd” av någon annan. Däremot skulle jag kräva en loaner eller ersättning för hyrbil när utlovat datum försenas och du står utan bil.
Det beror ju lite på vilken typ av skada det är frågan om. Fast som vanligt, det man inte vet lider man inte av. :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
dala
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 mar 2019 15:53
Ort: Göteborg

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av dala »

lator skrev:
Walker skrev:
En bil består av flera ihopsatta delar. Om något går sönder på vägen och man byter det är väl inte hela världen.
Bilen är ju inte ”använd” av någon annan. Däremot skulle jag kräva en loaner eller ersättning för hyrbil när utlovat datum försenas och du står utan bil.
Det beror ju lite på vilken typ av skada det är frågan om. Fast som vanligt, det man inte vet lider man inte av. :(
Fick info om att det var skada på underredet bakom höger framhjul. Nya delar inkl plåt och lack krävdes. Vet ej hur allvarlig/djup skadan var. Antar och hoppas batteripaketet sitter väl skyddat :?
Användarvisningsbild
dala
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 mar 2019 15:53
Ort: Göteborg

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av dala »

Walker skrev:
En bil består av flera ihopsatta delar. Om något går sönder på vägen och man byter det är väl inte hela världen.
Bilen är ju inte ”använd” av någon annan. Däremot skulle jag kräva en loaner eller ersättning för hyrbil när utlovat datum försenas och du står utan bil.
Nja, manuell efterhandsreparation av en helt ny modell jämfört med resultatet av bil byggd i fabrik i en vältrimmad process kan ju skilja en del i kvalitet och passning. Är ju en sak om jag själv varit vållande, något annat om det sker innan leverans.
Användarvisningsbild
Marcus88
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 dec 2018 18:16

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av Marcus88 »

Då va leveransen avklarad igår kl 4 i Göteborg.

Jag fick SMS en vecka innan men vågade ju inte köpa bussbiljett från Jönköping förens de ringde 2 dagar innan i lördags.

Allt gick smidigt när vi kom dit, efter 5-10 minuters genomgång och papperspåskrivning så var jag iväg. Enda problemet jag hittade där va vad såg ut som ett stenskott i lacken på vänster bakdörr som hade gått igenom lacken. De tog på sig att fixa det.

Supernöjd med bilen!
Model 3 LR AWD, Red multicoat, EAP
Reservation: 31/3 -16
Beställning: 6/12 -18
Levererad: 18/3 -19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Leveransupplevelse Model 3

Inlägg av themax »

dala skrev:

Fick info om att det var skada på underredet bakom höger framhjul. Nya delar inkl plåt och lack krävdes. Vet ej hur allvarlig/djup skadan var. Antar och hoppas batteripaketet sitter väl skyddat :?
Samma skada som jag har alltså. Beror på oförsiktig transport. Jag upptäckte efter leverans men Tesla har beställt delar (så jag lär få vänta på att den fixas tyvärr). De har uppenbarligen anlitat rena bondfångare för transporterna.

Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar