Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av Nico »

Jeppe_E skrev:
Nico skrev:
Min bil med 18” Tomason TN16 nu. :)
Skulle fotograferat den från andra sidan, så att turbinbladen är på rätt håll ;)
:mrgreen:
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av Walker »

Jeppe_E skrev:
Nico skrev:
Min bil med 18” Tomason TN16 nu. :)
Skulle fotograferat den från andra sidan, så att turbinbladen är på rätt håll ;)
Fast nu ser det ut som han backar i 300, fräckt! :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av Snap02 »

Mina från megahjul åker på imorgon. Efter mycket om och men så vet jag slutpriset nu när du beställer med frakt till Sverige.
4 fälgar med frakt kostade i NK 7547
Sedan i svenska kronor 8310kr efter det tillkommer 742 kr i tull o import avgift så typ 9000kr.
Men sedan ska svenska staten ha 25% på 8310kr alltså 1638 kr.
Så totala notan hamnar på 10638 kr, visserligen så få jag dra momsen så för mig blir det 9000kr.

Jag fick priser på fälgar som matchar priset på att ta in från Norge från euromaster i Älvsjö.
38B8B036-4916-4E14-A4FE-7517D74AB348.jpeg
Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 aug 2019 19:59

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av mwest »

Någon som kastat på större storlek av PH Turbin-fälgarna, eller andra för den delen med, på sin trea (ej Performance)? Är lite sugen på 19"-20" men ville gärna höra litegrann om räckviddsförlust etc.
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 11 aug 2019 09:36

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av Snubblaren »

Kanske lite ot men vilka sommardäck är det som sitter på bilarna vid leverans?
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av nx00 »

Någon som beställt däck & fälg från Megahjul?
Vad kostade hela kalaset? Det som gäller är priserna som visas på Megahjul + 25% moms va?
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
PerS
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 jan 2019 19:52
Ort: Lund

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av PerS »

Har beställt PH turbin gunmetal + 4x Winrun R330 sommardäck + 4x Nereus NS805 vinterdäck med TPMS, allt 18”
Allt för ca 15kSEK + moms och tull, totalt 20 kSEK
Kör just nu med PH med sommardäcken men kommer att lägga på vinterdäcken i november.
Model 3 LR AWD röd aero AP+FSD
mstr
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 dec 2019 10:25

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av mstr »

Till er som köpt PH TURBIN2 SILVER 18" från Megabil i Norge, har ni fått med centreringsringar?
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av pefreli »

Mina 19-tummare från megahjul. Väldigt nöjd!
18 k inkl frakt, moms och tull.
3E434D01-6AB4-441D-B31D-7C4337B0404A.jpeg
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av taliz »

Mina 18" Khan från dekk24, 10k5 inkl däck & tpms.

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av juristen »

Just beställt dessa fälgar som föll mig i smaken. Hoppas de ska se bra ut som sommarfälgar på min nya midnattssilver M3LR!

Det var lite svårt att hitta en lämplig nyans på fälgarna nu när det är chrome delete på bilarna. Silverfärgade fälgar passar inte längre så bra, de behöver kromlisterna för att gifta sig tycker jag. Och jag vill inte ha fälgar i samma färg som bilen då jag tycker det blir som att allt flyter ihop. Målet blev fälgar som är mörkare än silver men ljusare än bilen, så det ändå blir lite kontrast. Ska bli spännande att se hur det blir på plats!

https://www.abswheels.se/falgar/image/? ... 435731&p=3

Bra sortiment, billiga fälgar men lite dyr frakt från ABSwheels. Frakten gick på 768 kr.
image_colt_l.gun.jpg
Senast redigerad av juristen, redigerad totalt 2 gång.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av Bjelke »

Lite Araschnid-känsla på dom ju :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av juristen »

Bjelke skrev:
Lite Araschnid-känsla på dom ju :)
Jo, lite så. Arachnid 21 tum är grymt snygga så jag hoppas det ska funka med den designen även i 18 tum. Ekrarna blir ju kortare i mindre dimensioner så det blir lite andra proportioner.

EDIT: Har fått fälgarna nu och färgen är inte vad jag hade förväntat mig. På bild såg de ut att vara en halvljus grå metallfärg, typ titan och kulören hette Light Gunmetal. I verkligheten skulle jag säga att de är mörkare än jag förväntade mig, snarare mellangrå och det jag skulle kalla helt vanlig gunmetal. Midnight silver är mörkare och har betydligt mer blått i sig. Befarar att det inte kommer gifta sig så bra men vi får se när jag får på dem på bilen.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av Jaegaern »

dbj skrev:
Hittade dekk24.no, är det någon som handlat där ifrån?
Funderar på någon av deras fälgar från Khan.

Tex.
https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=146503
Längesedan nu, men lyckades du handla från dekk24? Jag är med intresserad av khanfälgarna.

Mvh
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av MangeT »

Valde dessa från Gummihuset: https://www.gummihuset.se/aluminiumfalg ... rey-8x18-3
Tycker att det blev snyggt.
TM3.jpg
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av pefreli »

Vill inte förnärma någon i denna tråden men vad är anledningen till att ni väljer 18 tum?

Har kört både med 18 och 19 och upplever i princip ingen skillnad varken i åkkomfort/buller eller räckvidd (Aeroplastkåpan gör väl kanske lite skillnad såklart). Val av däck upplever jag är betydligt viktigare.

Jag kan såklart förstå 18 tum om man är ok med utseendet på standard Aero-hjulen och/eller behöver krama ut Max räckvidd.

Värderas utseendet lite högre är 19 tum en bra kompromiss (om man inte vill gå all-in på 20 tum) då det är betydligt bättre proportioner för Model 3, tycker jag.

Upplever ni verkligen drawbacksen med 19 tum som så stora?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av juristen »

MangeT skrev:
Valde dessa från Gummihuset: https://www.gummihuset.se/aluminiumfalg ... rey-8x18-3
Tycker att det blev snyggt.
[/attachment]
Det blev snyggt! Väldigt lika de jag köpt, men något bättre pris från gummihuset. Hoppas det blir lika bra med mina!
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av tor-ake »

pefreli skrev:
Vill inte förnärma någon i denna tråden men vad är anledningen till att ni väljer 18 tum?

Har kört både med 18 och 19 och upplever i princip ingen skillnad varken i åkkomfort/buller eller räckvidd (Aeroplastkåpan gör väl kanske lite skillnad såklart). Val av däck upplever jag är betydligt viktigare.

Jag kan såklart förstå 18 tum om man är ok med utseendet på standard Aero-hjulen och/eller behöver krama ut Max räckvidd.

Värderas utseendet lite högre är 19 tum en bra kompromiss (om man inte vill gå all-in på 20 tum) då det är betydligt bättre proportioner för Model 3, tycker jag.
Du har helt klart en poäng. Generellt tycker jag det är så att en fälg med många detaljer och lite mer utstuderad form, som ser fräsig ut i stora storlekar, ser inte lika bra ut nedskalad, och med relativt större däcksida. Ju mindre fälg, desto mer avskalad design om det skall se ok ut.

Med den fälgen som visas här ovan, och billigaste premiumdäcken (GoodYear F1/Pirelli P7) så skiljer det lite drygt 2000kr på hela uppsättningen om man väljer 19 istf 18, drygt 20k mot drygt 18k.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av juristen »

pefreli skrev:
Vill inte förnärma någon i denna tråden men vad är anledningen till att ni väljer 18 tum?

Har kört både med 18 och 19 och upplever i princip ingen skillnad varken i åkkomfort/buller eller räckvidd (Aeroplastkåpan gör väl kanske lite skillnad såklart). Val av däck upplever jag är betydligt viktigare.

Jag kan såklart förstå 18 tum om man är ok med utseendet på standard Aero-hjulen och/eller behöver krama ut Max räckvidd.

Värderas utseendet lite högre är 19 tum en bra kompromiss (om man inte vill gå all-in på 20 tum) då det är betydligt bättre proportioner för Model 3, tycker jag.

Upplever ni verkligen drawbacksen med 19 tum som så stora?
Jag har inte gjort någon direkt jämförelse och det är möjligt att jag skulle göra ett annat val ifall det inte var någon märkbar skillnad i åkkomfort eller buller. Räckvidden på en LR på sommaren är helt OK för mig, oavsett storleken på hjulen. Visst är det snyggare med 19", men jag tycker även det är marginellt - det blir ju inte en annan bil med större fälgar. Buller och åkkomfort är det jag inte är nöjd med på model 3 och därför blir det högt prioriterat att optimera mot det. Det handlar om vad man värdesätter mest.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av pefreli »

juristen skrev:
pefreli skrev:
Vill inte förnärma någon i denna tråden men vad är anledningen till att ni väljer 18 tum?

Har kört både med 18 och 19 och upplever i princip ingen skillnad varken i åkkomfort/buller eller räckvidd (Aeroplastkåpan gör väl kanske lite skillnad såklart). Val av däck upplever jag är betydligt viktigare.

Jag kan såklart förstå 18 tum om man är ok med utseendet på standard Aero-hjulen och/eller behöver krama ut Max räckvidd.

Värderas utseendet lite högre är 19 tum en bra kompromiss (om man inte vill gå all-in på 20 tum) då det är betydligt bättre proportioner för Model 3, tycker jag.

Upplever ni verkligen drawbacksen med 19 tum som så stora?
Jag har inte gjort någon direkt jämförelse och det är möjligt att jag skulle göra ett annat val ifall det inte var någon märkbar skillnad i åkkomfort eller buller. Räckvidden på en LR på sommaren är helt OK för mig, oavsett storleken på hjulen. Visst är det snyggare med 19", men jag tycker även det är marginellt - det blir ju inte en annan bil med större fälgar. Buller och åkkomfort är det jag inte är nöjd med på model 3 och därför blir det högt prioriterat att optimera mot det. Det handlar om vad man värdesätter mest.
Håller helt med. Det handlar absolut om vad man värdesätter. Jag värdesätter själv god bullerdämpning högt.

Som förstagångsköpare av Model 3 är det lätt att läsa om den dåliga bullerdämpningen men min erfarenhet av Model 3 (inne på min andra bil) är att 19 tum faktiskt inte försämrar bullernivån.

I år ska jag testa 20 tum till sommardäcken. Här räknar jag med att skillnaden blir mer märkbar.

En sak som jag lärt mig är att vikten på fälgarna kan skilja ordentligt. De 20 tummare jag nu köpte väger runt 11-12 kg. Ett annat märke jag kollade på låg runt 17 kg. Den skillnaden hade antagligen märkts på räckvidden.

Så vill man maxa räckvidden bör man hålla koll på fälgarnas vikt också, inte bara tumstorlek.

Lycka till med era hjulval! :)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av MangeT »

Jag vill ha 18" för att få mer komfort över små ojämnheter i vägen men visst är det snyggare med 19" och 20" ser ju riktigt bra ut!
Större fälgar får framförallt en stor bil bil att se lite mindre ut tycker jag. På Model S gör det stor skillnad i utseende.
På Model 3 ser det mer sportigt ut med 19" och framförallt 20" men tycker inte att det blir lika dramatisk skillnad som t.ex 21" på model S kontra 19".
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
christerljung
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 mar 2022 12:33

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av christerljung »

Hyundai-fälgarna var ju intressanta! Jag är helt ointresserad av hjulens utseende. Komfort och lågt buller är prioriterat. Kan man använda smalare stålfälgar och på så sätt få ett däck med högre sida som fjädrar mer? Eller är det olämpligt med tanke på att bilen är lite tung? Åka över 150kmh är jag inte intresserad av. Ingen annan sportig körning heller för den delen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av martinot »

pefreli skrev:
Vill inte förnärma någon i denna tråden men vad är anledningen till att ni väljer 18 tum?
Värdesätter längre räckvidd, lägre förbrukning, bättre komfort, lägre kostnader med 18".

Ser ingen som helst fördel med onödigt stora fälgar. Känns mest som en modegrej.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
manslundkvist
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 06 aug 2021 22:47

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av manslundkvist »

Inte svar på rubriken. Men jag kör dessa 19” Abs fälgar. Matt svarta med alloy gator plastskydd ring runt.
Var inledningsvis sugen på bredare fälg bak än fram men valde orginal ET, bredd och 235/40 runt om för räckviddens skull.

Lite besviken på däcken dock. Kör continental Premium contact 6. Men Michelin sport pilot däcken gick tystare.

Har klistrat dit tesla emblem på centrumkåpan. Beställde emblemen på nätet och de tillverkades i ukraina. De skickades 4 veckor innan kriget bröt ut.
456E9C71-5E80-4341-92F0-D9B502DBBE18.jpeg
B873A7A2-4B98-4E23-8CD4-2DD9F48C8B8D.jpeg
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Hjälp med att välja snygga 18 tumsfälgar

Inlägg av Airlift »

Finns det någon bra lista på 18” som går på Performance?

Kanske skulle bliven egen tråd..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Skriv svar