Laddutrustning som medföljer M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av Shven »

Var i går med min son och hämtade en M3. Det var i och för sig en trevlig upplevelse. Men det som är riktigt dåligt är laddutrustningen. Till model S o X har i alla fall följt med en kombisladd med en schuko och en adapter för runt trefas 3x16 A. Nu skickar de också med en kabel för typ 2 kontakt.

Med M3 följer en kombisladd med Schuko och ett blått industriuttag (tror på 1x32A). Har en sådan adapter med i min bil MS och har aldrig någonsin stött på ett sådant uttag i Sverige. Ingen adapter för 3-fas medföljer.

Tycker att detta är en fadäs av Tesla. Om jag inte har fel för mig är dessa industriuttag vanliga i Norge och det är väl den norska marknaden som vår bil var avsedd för? Nä skärpning Tesla.

Är det bara jag som reagerat?????
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av Smutt »

Det finns en annons här på forumet där jag försöker sälja min M3 UMC men ingen är intresserad :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av MaLund13 »

Shven skrev:
Var i går med min son och hämtade en M3. Det var i och för sig en trevlig upplevelse. Men det som är riktigt dåligt är laddutrustningen. Till model S o X har i alla fall följt med en kombisladd med en schuko och en adapter för runt trefas 3x16 A. Nu skickar de också med en kabel för typ 2 kontakt.

Med M3 följer en kombisladd med Schuko och ett blått industriuttag (tror på 1x32A). Har en sådan adapter med i min bil MS och har aldrig någonsin stött på ett sådant uttag i Sverige. Ingen adapter för 3-fas medföljer.

Tycker att detta är en fadäs av Tesla. Om jag inte har fel för mig är dessa industriuttag vanliga i Norge och det är väl den norska marknaden som vår bil var avsedd för? Nä skärpning Tesla.

Är det bara jag som reagerat?????
Nejdå, många som undrat över detta de senaste veckorna. Sedan december skickar Tesla med en ny modell av UMC till alla deras bilmodeller, inte bara Model 3. Denna klarar inte trefas, så du får bara med adaptrar till enfas-anslutningar.
Användarvisningsbild
JonasF1
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 05 dec 2018 20:24

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av JonasF1 »

Fick ni någon Typ 2 sladd? Den var restad som dom till mig...

Frågade om varför ingen röd 3 fas adapter när jag tog emot min, så svarade dom att dom försökt få Tesla USA att ändra sig men inget gehör.
Tydligen skall det komma en separat 3 fas resesladd med röd CCE kontakt senare. Dock kommer den o kosta mer än Väggladdaren som dom till mig. :(

/J
Tesla Model 3 LR, AWD, HW3.0, EAP (FSD) sedan 4 Mars 2019.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av Wahll »

Ja jag tröttnade också och köpt en från evconnect.
Nackdelen är ju att den saknar knappen vilket gör det en aning bökigare att avsluta laddning.
Varför inte laddlåset styrs av central låset är för mig en gåta. Overengineered maybe.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av jpetters »

Smutt skrev:
Det finns en annons här på forumet där jag försöker sälja min M3 UMC men ingen är intresserad :lol:
Att skaffa en UMC (Classic, helst Norsk) kan klart rekommenderas.
Ger 11kw laddning enligt Säljaren på Tesla.
De hade direkt försökt få Tesla centralt att skicka med den gamla UMCn istället för den nya "snikversionen".
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av Monark1954 »

Det följer med två laddkablar.
1. Tesla mobil conector för 230 V enfas luttag. (Förr levererades en trefas sådan för upp till 11 kW laddning). En adapter för två hål i väggen och en rund blå adapter för vissa campingplatser, båthamnar mm.

2. En typ två kabel för EU standard ladduttag, viktig att låta ligga i bilen som reservlösning. Den Tesla levererar klarar alla effekter som finns i Teslas bilar, för model 3 och många S och X är det 11 kW, det har för S och X gått utöka till 16 kW samt äldre S kan ha 22 kW ombordladdare.
Typ 2 kabeln var restad stod det i en annan tråd så de fick inte med sig den. Bevaka att det blir noterat.

https://www.tesla.com/sv_SE/Support/charging-connectors
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av TiborBlomhall »

JonasF1 skrev:
Fick ni någon Typ 2 sladd? Den var restad som dom till mig...

Frågade om varför ingen röd 3 fas adapter när jag tog emot min, så svarade dom att dom försökt få Tesla USA att ändra sig men inget gehör.
Tydligen skall det komma en separat 3 fas resesladd med röd CCE kontakt senare. Dock kommer den o kosta mer än Väggladdaren som dom till mig. :(

/J
Wahll skrev:
Ja jag tröttnade också och köpt en från evconnect.
Nackdelen är ju att den saknar knappen vilket gör det en aning bökigare att avsluta laddning.
Varför inte laddlåset styrs av central låset är för mig en gåta. Overengineered maybe.
Vafalls, menar ni att ni fick inte med nån Typ2 sladd med bilen vid leverans?! :x
Har Tesla skeppat bilarna över Atlanten ofullständiga?
sinvida
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 jan 2019 01:10

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av sinvida »

Monark1954 skrev:
Det följer med två laddkablar.
1. Tesla mobil conector för 230 V enfas luttag. (Förr levererades en trefas sådan för upp till 11 kW laddning). En adapter för två hål i väggen och en rund blå adapter för vissa campingplatser, båthamnar mm.

2. En typ två kabel för EU standard ladduttag, viktig att låta ligga i bilen som reservlösning. Den Tesla levererar klarar alla effekter som finns i Teslas bilar, för model 3 och många S och X är det 11 kW, det har för S och X gått utöka till 16 kW samt äldre S kan ha 22 kW ombordladdare.
Typ 2 kabeln var restad stod det i en annan tråd så de fick inte med sig den. Bevaka att det blir noterat.

https://www.tesla.com/sv_SE/Support/charging-connectors
Hämtade min Model 3 P idag och fick heller ingen type 2. Fick bara det du nämner i punkt 1, ej punkt 2. Kan inte se att de på sidan du länkar nämner specifikt Model 3 heller.

Jag som bara har type 2 hemma blev lite ledsen i ögat :(. Får nog ringa och fråga imorn!
Solid Black Model 3 P
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av bylund »

TiborBlomhall skrev:
Vafalls, menar ni att ni fick inte med nån Typ2 sladd med bilen vid leverans?! :x
Har Tesla skeppat bilarna över Atlanten ofullständiga?
Jag tror nog att de tysktillverkade typ 2-kablarna läggs till i Europa. Inte att de skickas till USA för att läggas i frunken där.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av oscfor »

bylund skrev:
TiborBlomhall skrev:
Vafalls, menar ni att ni fick inte med nån Typ2 sladd med bilen vid leverans?! :x
Har Tesla skeppat bilarna över Atlanten ofullständiga?
Jag tror nog att de tysktillverkade typ 2-kablarna läggs till i Europa. Inte att de skickas till USA för att läggas i frunken där.
Så är det så klart. Typ2 finns ju inte ens i USA.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Ante74
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 20 nov 2018 08:59
Ort: Skellefteå

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av Ante74 »

Shven skrev:
Var i går med min son och hämtade en M3. Det var i och för sig en trevlig upplevelse. Men det som är riktigt dåligt är laddutrustningen. Till model S o X har i alla fall följt med en kombisladd med en schuko och en adapter för runt trefas 3x16 A. Nu skickar de också med en kabel för typ 2 kontakt.

Med M3 följer en kombisladd med Schuko och ett blått industriuttag (tror på 1x32A). Har en sådan adapter med i min bil MS och har aldrig någonsin stött på ett sådant uttag i Sverige. Ingen adapter för 3-fas medföljer.

Tycker att detta är en fadäs av Tesla. Om jag inte har fel för mig är dessa industriuttag vanliga i Norge och det är väl den norska marknaden som vår bil var avsedd för? Nä skärpning Tesla.

Är det bara jag som reagerat?????
typ 2 kabel skall följa med, jag fick fråga efter min igår när jag hämtade bilen eftersom den inte låg i bagaget.
Då sa dom oj, en sån skall följa med också, så då hämtade dom en.
2019 Model 3 Performance FSD, Svart
2021 Model 3 Performance FSD, Midnight Silver Metallic
2024 BMW i4 M50
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av Monark1954 »

sinvida skrev:
Monark1954 skrev:
Det följer med två laddkablar.
1. Tesla mobil conector för 230 V enfas luttag. (Förr levererades en trefas sådan för upp till 11 kW laddning). En adapter för två hål i väggen och en rund blå adapter för vissa campingplatser, båthamnar mm.

2. En typ två kabel för EU standard ladduttag, viktig att låta ligga i bilen som reservlösning. Den Tesla levererar klarar alla effekter som finns i Teslas bilar, för model 3 och många S och X är det 11 kW, det har för S och X gått utöka till 16 kW samt äldre S kan ha 22 kW ombordladdare.
Typ 2 kabeln var restad stod det i en annan tråd så de fick inte med sig den. Bevaka att det blir noterat.

https://www.tesla.com/sv_SE/Support/charging-connectors
Hämtade min Model 3 P idag och fick heller ingen type 2. Fick bara det du nämner i punkt 1, ej punkt 2. Kan inte se att de på sidan du länkar nämner specifikt Model 3 heller.

Jag som bara har type 2 hemma blev lite ledsen i ögat :(. Får nog ringa och fråga imorn!
Länken och punkt 1 och 2 gäller som jag uppfattar det nya Teslor oavsett modell.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
sinvida
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 jan 2019 01:10

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av sinvida »

Monark1954 skrev:
sinvida skrev:
Monark1954 skrev:
Det följer med två laddkablar.
1. Tesla mobil conector för 230 V enfas luttag. (Förr levererades en trefas sådan för upp till 11 kW laddning). En adapter för två hål i väggen och en rund blå adapter för vissa campingplatser, båthamnar mm.

2. En typ två kabel för EU standard ladduttag, viktig att låta ligga i bilen som reservlösning. Den Tesla levererar klarar alla effekter som finns i Teslas bilar, för model 3 och många S och X är det 11 kW, det har för S och X gått utöka till 16 kW samt äldre S kan ha 22 kW ombordladdare.
Typ 2 kabeln var restad stod det i en annan tråd så de fick inte med sig den. Bevaka att det blir noterat.

https://www.tesla.com/sv_SE/Support/charging-connectors
Hämtade min Model 3 P idag och fick heller ingen type 2. Fick bara det du nämner i punkt 1, ej punkt 2. Kan inte se att de på sidan du länkar nämner specifikt Model 3 heller.

Jag som bara har type 2 hemma blev lite ledsen i ögat :(. Får nog ringa och fråga imorn!
Länken och punkt 1 och 2 gäller som jag uppfattar det nya Teslor oavsett modell.
Ringde SC precis och de menar att type 2 kabeln inte ingår för Model 3:an. Måste tyvärr köpa den till för lite över 2000 kr. :(

De här som fått med den kanske haft tur bara?
Solid Black Model 3 P
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av frippan »

Skall följa med enligt deras hemsida. Jag tänker kräva det.Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av jpetters »

Ska ingå, se länken ovan.


TYPE 2-KABEL
STANDARD VID LEVERANS MAX LADDEFFEKT OCH ÖKAD RÄCKVIDD PER TIMME**
Ja Model S: 16.5 kW eller 79 km
Model X: 16.5 kW eller 66 km
Model 3: 11 kW eller 69 km
OBS: laddeffekten är begränsad av bilen och inte kabeln
Typ 2-kabeln ingår som standardutrustning med en ny Tesla, så att du kan ladda på offentlig infrastruktur. Kolla i landsöversikten nedan för att ta reda på vilka offentliga laddningsoperatörer som är vanligast per land
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Ante74
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 20 nov 2018 08:59
Ort: Skellefteå

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av Ante74 »

jpetters skrev:
Ska ingå, se länken ovan.


TYPE 2-KABEL
STANDARD VID LEVERANS MAX LADDEFFEKT OCH ÖKAD RÄCKVIDD PER TIMME**
Ja Model S: 16.5 kW eller 79 km
Model X: 16.5 kW eller 66 km
Model 3: 11 kW eller 69 km
OBS: laddeffekten är begränsad av bilen och inte kabeln
Typ 2-kabeln ingår som standardutrustning med en ny Tesla, så att du kan ladda på offentlig infrastruktur. Kolla i landsöversikten nedan för att ta reda på vilka offentliga laddningsoperatörer som är vanligast per land
Exakt, det var en sådan jag fick, men jag var tvungen att säga till om det för dom hade inte lagt den i bilen.
2019 Model 3 Performance FSD, Svart
2021 Model 3 Performance FSD, Midnight Silver Metallic
2024 BMW i4 M50
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av Wahll »

Japp, fanns med vid leverans. Den på SC som säger något annat har nog förväxlat den med 3-fas UMC.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av olarsson »

Ska ingå. Fick besked vid leverans av bilen att de var restade och kommer senare.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 11 dec 2018 21:05

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av cederstock »

Fick denna info:
1. Från bilens uttag in till UMC:n (laddaren) inga problem (fast kabelanslutning in i laddaren, går inte att byta ut).
2. Sedan känner UMC:n av vilken adpater-sladd man kopplar in i laddaren och styr laddningen baserat på denna adapter-sladd.
3. Två adapter-sladdar till UMC:n medföljer bilen. Den som har ett Schuko-uttag (vanlig väggkontakt) skall klara 13A (bra för oss som har ett enfas 220-uttag på 16A) men vissa har fått en snik-variant av adapter som automatiskt drar ned laddningen till 8A, oavsett hur många ampere du har i uttaget. Tanken var att ha en sladd som man vet alltid funkar överallt i vanliga uttag, dock med nackdelen att den således drar ned laddningen till 1 mil i timme på 8A.

Riktigt dåligt
Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 11 dec 2018 21:05

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av cederstock »

Den som medföljer i USA har 32A kapacitet
https://shop.tesla.com/us/en/product/ve ... undle.html
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av kler »

cederstock skrev:
Den som medföljer i USA har 32A kapacitet
https://shop.tesla.com/us/en/product/ve ... undle.html
Enfas samt 110V då antagligen ~ 3,5 kW.
Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 11 dec 2018 21:05

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av cederstock »

kler skrev:
cederstock skrev:
Den som medföljer i USA har 32A kapacitet
https://shop.tesla.com/us/en/product/ve ... undle.html
Enfas samt 110V då antagligen ~ 3,5 kW.
100-240 volt AC single-phase om man skall tro manualen

Adapter Current Power at 120 Volts
5-20 16 amps 1.7 kW
5-15 12 amps 1.3 kW

Adapter Current Power at 240 Volts
14-50, 6-50 32 amps 7.6 kW
14-30, 10-30 24 amps 5.7 kW
6-20 16 amps 3.8 kW
6-15 12 amps 2.8 kW
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av anna__ »

Vilken Laddkabel fungerar för detta uttag?
Finns i mitt garage
43A4E482-9A70-455D-BA33-76DE249E8F68.jpeg
1B2447C9-FC2F-46F2-9D2A-825F647CD033.jpeg
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Laddutrustning som medföljer M3

Inlägg av oscfor »

Typ2-kabel
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Skriv svar