Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Takräcke till Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Takräcke till Model 3

Inläggav Teslaägare themax » 30 jul 2019 07:31

Walker skrev:Min box börjar fladdra vid 140. I lagliga hastigheter - nemas problemas.

Med tanke på att många takboxtillverkare skriver in i instruktionerna för boxen att maxhastighet är 130 km/h så kanske din box vill säga nåt till dig? ;-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att nu ratta en Model 3 LR AWD. Äntligen!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Referralkod: mats15727

Re: Takräcke till Model 3

Inläggav Teslaägare Walker » 30 jul 2019 07:35

themax skrev:
Walker skrev:Min box börjar fladdra vid 140. I lagliga hastigheter - nemas problemas.

Med tanke på att många takboxtillverkare skriver in i instruktionerna för boxen att maxhastighet är 130 km/h så kanske din box vill säga nåt till dig? ;-)

Exakt. Ville bara prova. Men det var inte mycket den fladdra. Ovanligt stabil. Det bästa jag någonsin kört med box. Då snackar vi ändå Biltema för under 2 papp.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Referralkod: mikael83741

Inläggav Teslaägare Monark1954 » 14 sep 2019 21:19

Laban skrev:En på elbilforum.no har testat fem olika takboxar på 3:an: https://elbilforum.no/index.php?topic=45444.0&

Den som fungerade bäst var Thule Motion XT Alpine. Den stack nämligen inte fram så att man fick den i synfältet som de andra boxarna gjorde. Det är också den box jag hade valt i Thules sortiment. Hyfsat låg och lång så att man får plats med längdskidor i den. Ser bra ut tycker jag:

Så här ser Thule Dynamic L ut. Valde L för att få plats med längdskidor med lite marginal. M kanske ser bättre ut.
Dynamic ligger även närmare taket så höjden över takräcket är något lägre än för Motion XT Alpin.
Boxen rör sig lite men vill inte kalla det fladdra. Har provat bra mycket över manualens max 130 km/h utan att boxen rör sig oroväckande. Det är nog glipan utanför var av de fyra klämanordningarna som skulle kunna stödjas upp. Tänker leta någon tjock självhäftande list att sätta under boxen. Tycker inte trots boxens längd att det stör sikten framåt.
IMG_20190908_123153.jpg

IMG_20190908_123330.jpg

Den här glipan kanske borde få ett stöd med en tjock gummilist.
IMG_20190908_123438.jpg
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat. Den har regnr. OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla model 3 AWD, röd Multi Coat. Heter Asterix och är kvickare än sin kompis OBELIX
e-Golf 2018, Idefix.
Har haft. Nissan Leaf Tekna 30 kWh.
Kör snart på egen solel.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Referralkod: http://ts.la/mats8766

Inläggav Teslaägare perkabolo » 16 sep 2019 06:33

Monark1954 skrev:
Laban skrev:En på elbilforum.no har testat fem olika takboxar på 3:an: https://elbilforum.no/index.php?topic=45444.0&

Den som fungerade bäst var Thule Motion XT Alpine. Den stack nämligen inte fram så att man fick den i synfältet som de andra boxarna gjorde. Det är också den box jag hade valt i Thules sortiment. Hyfsat låg och lång så att man får plats med längdskidor i den. Ser bra ut tycker jag:

Så här ser Thule Dynamic L ut. Valde L för att få plats med längdskidor med lite marginal. M kanske ser bättre ut.
Dynamic ligger även närmare taket så höjden över takräcket är något lägre än för Motion XT Alpin.
Boxen rör sig lite men vill inte kalla det fladdra. Har provat bra mycket över manualens max 130 km/h utan att boxen rör sig oroväckande. Det är nog glipan utanför var av de fyra klämanordningarna som skulle kunna stödjas upp. Tänker leta någon tjock självhäftande list att sätta under boxen. Tycker inte trots boxens längd att det stör sikten framåt.
Den här glipan kanske borde få ett stöd med en tjock gummilist.
IMG_20190908_123438.jpg

Lät som en bra lösning med listen. Tänker du att ha en bit list fäst på boxen från klon och ut till kanten? Under hela eller kanske bara längst ut?
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare

Referralkod: per97214

Inläggav Teslaägare Snubblaren » 17 sep 2019 06:37

Någon som provat med thule proride 598 på teslas takräcke? :)
Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare

Inläggav Teslaägare thogr » 17 sep 2019 07:50

Jag tror jag har proride 591. Funkar perfekt. Skulle inte tro det är några problem med 598.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare

Referralkod: thomas74208

Inläggav Teslaägare Joohan » 17 sep 2019 08:58

Snubblaren skrev:Någon som provat med thule proride 598 på teslas takräcke? :)

Jepp, funkar kanon.
Har kört med 4st och det går lätt in.
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare

Inläggav Ufta » 30 sep 2019 15:36

Tjänna, försökte hitta någon info här om hur bilen ska må efter att man plockat bort räcket efter sommarsäsongen...

Hittade inget, men i mitt fall är nu gummilisten (man petade lite åt sidan vid montering) inte "tät" längre där fästena suttit - utan glipar.
Efter ett dygn har de inte gått tillbaka till ursprunglig form.

Någon som vet om man bara ska vänta eller göra något åt detta?
Gör det något om det rinner in vatten, eller kanaliseras vattnet ut någonstans längre ner?
Ufta

Föregående

Återgå till Model 3