Kända fel på våra nya model 3
Moderator: Redaktion
Re: Kända fel på våra nya model 3
Ja man får trycka hårt på bromsen inget som stör mig direkt tycker det käns lättare dimensionera bromsverkan.då
Värmen däremot är skum, blir jättevarmt på golvet oavsett inställd temperatur och iskallt på rutan och friskluft
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Värmen däremot är skum, blir jättevarmt på golvet oavsett inställd temperatur och iskallt på rutan och friskluft
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Kända fel på våra nya model 3
Har haft min Model 3 i exakt en vecka nu och hittat några saker:
- Högtalarna betedde sig konstigt direkt efter jag hämtat ut den. Allt ljud (musik, röster från telefon, röst ifrån navigeringen) lät som de kom ifrån en gammal transistorradio. All bas försvann och ljudet blev kasst! Efter råd här på forumet så gjorde jag en "soft reboot" (korrekt uttryck?) och då verkar de för tillfället har hjälpt iaf.
- Ingen möjlighet att slå på "Auto High Beam", alltså automatiskt helljus. Den valmöjligheten finns helt enkelt inte under Control -> Lights. Engelsktalande supportpersonal rekommenderade en reset via Control -> Security & Safety. Är tveksam om det hjälper men återkommer med resultat om någon är intresserad.
- Listen på passagerardörren fram "buktar ut" (se bild) och ser ut att passa jäkligt dåligt Har rapporterat detta till Servicecentret och de lär beställa en ny som jag får slänga dit när jag är i Malmö nån gång.
- Högtalarna betedde sig konstigt direkt efter jag hämtat ut den. Allt ljud (musik, röster från telefon, röst ifrån navigeringen) lät som de kom ifrån en gammal transistorradio. All bas försvann och ljudet blev kasst! Efter råd här på forumet så gjorde jag en "soft reboot" (korrekt uttryck?) och då verkar de för tillfället har hjälpt iaf.
- Ingen möjlighet att slå på "Auto High Beam", alltså automatiskt helljus. Den valmöjligheten finns helt enkelt inte under Control -> Lights. Engelsktalande supportpersonal rekommenderade en reset via Control -> Security & Safety. Är tveksam om det hjälper men återkommer med resultat om någon är intresserad.
- Listen på passagerardörren fram "buktar ut" (se bild) och ser ut att passa jäkligt dåligt Har rapporterat detta till Servicecentret och de lär beställa en ny som jag får slänga dit när jag är i Malmö nån gång.
Kör Model 3 LR AWD+, 19" Sport-fälgar, Pearlwhite med vit interiör, EAP + FSD.
- MrStarhouse
- Teslaägare
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
- Ort: Örebro
Re: Kända fel på våra nya model 3
Jag hade samma sak med ljudet en gång, gjorde "soft boot", då blev det bra och har inte dykt upp igen.Max79 skrev:Har haft min Model 3 i exakt en vecka nu och hittat några saker:
- Högtalarna betedde sig konstigt direkt efter jag hämtat ut den. Allt ljud (musik, röster från telefon, röst ifrån navigeringen) lät som de kom ifrån en gammal transistorradio. All bas försvann och ljudet blev kasst! Efter råd här på forumet så gjorde jag en "soft reboot" (korrekt uttryck?) och då verkar de för tillfället har hjälpt iaf.
- Ingen möjlighet att slå på "Auto High Beam", alltså automatiskt helljus. Den valmöjligheten finns helt enkelt inte under Control -> Lights. Engelsktalande supportpersonal rekommenderade en reset via Control -> Security & Safety. Är tveksam om det hjälper men återkommer med resultat om någon är intresserad.
- Listen på passagerardörren fram "buktar ut" (se bild) och ser ut att passa jäkligt dåligt Har rapporterat detta till Servicecentret och de lär beställa en ny som jag får slänga dit när jag är i Malmö nån gång.
Vad gäller "Auto High Beam" så har jag förstått att Teslas teknik för detta inte är certifierad inom EU än, men den ska komma sen, antagligen vis uppdatering.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Kända fel på våra nya model 3
Verkar som att buckliga isoleringslister på dörrarna är relativt vanligt - har likadant på min på båda sidor. Ang taket har jag bara uv-skyddsfilm eller vad det nu innebär med det annorlunda skimmeret över främre sätena..
Förövrigt håller jag med om att bakluckan stänger sig lite dåligt...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Förövrigt håller jag med om att bakluckan stänger sig lite dåligt...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Kända fel på våra nya model 3
Tänker på alla som nu sitter och är oroliga över sina leveranser. Tror dom flesta problemen har med leveranspersonalen att göra. Min P har ett nedtryck på passagerarstolen som går att leva med men i övrigt så är allt perfekt. Har kört 105 mil, inget som strulat eller hängt sig! Lacken och passningen är utsn anmärkning. Har ägt ett antal miljon bilar tidigare som alla haft sämre karosspassning. Har köpt kanske 8 nya bilar och alla har haft skavanker efter leverans. Teslan har nog varit i bäst skick hittils, kanske har jag haft tur men jag tror att många har fått felfria bilar och det är nog säkert så att dom inte är i detta forum. Längtar tills jag får köra till jobbet imorrn i min bil! Vädret här uppe är hell men bilen är det roligaste jag någonsin har haft. Jag skulle köpa/köra den även om den bara såldes med tvåtonslack rosa på ena sidan och beige på andra sidan
2024 BMW i4 M50
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Kända fel på våra nya model 3
Du bör hålla hårt i din TM3.Ante74 skrev:Tänker på alla som nu sitter och är oroliga över sina leveranser. Tror dom flesta problemen har med leveranspersonalen att göra. Min P har ett nedtryck på passagerarstolen som går att leva med men i övrigt så är allt perfekt. Har kört 105 mil, inget som strulat eller hängt sig! Lacken och passningen är utsn anmärkning. Har ägt ett antal miljon bilar tidigare som alla haft sämre karosspassning. Har köpt kanske 8 nya bilar och alla har haft skavanker efter leverans. Teslan har nog varit i bäst skick hittils, kanske har jag haft tur men jag tror att många har fått felfria bilar och det är nog säkert så att dom inte är i detta forum. Längtar tills jag får köra till jobbet imorrn i min bil! Vädret här uppe är hell men bilen är det roligaste jag någonsin har haft. Jag skulle köpa/köra den även om den bara såldes med tvåtonslack rosa på ena sidan och beige på andra sidan
Re: Kända fel på våra nya model 3
Jag är också (peppar peppar) skonad, det största felet jag har hittills är att vänster bakdörr "hänger" något och behöver justeras några mm.
Annars är det mest smådetaljer hittills som jag upptäckt.
Annars är det mest smådetaljer hittills som jag upptäckt.
Re: Kända fel på våra nya model 3
Håller med! Inga större problem. Svin-nöjd!Ante74 skrev:Tänker på alla som nu sitter och är oroliga över sina leveranser. Tror dom flesta problemen har med leveranspersonalen att göra. Min P har ett nedtryck på passagerarstolen som går att leva med men i övrigt så är allt perfekt. Har kört 105 mil, inget som strulat eller hängt sig! Lacken och passningen är utsn anmärkning. Har ägt ett antal miljon bilar tidigare som alla haft sämre karosspassning. Har köpt kanske 8 nya bilar och alla har haft skavanker efter leverans. Teslan har nog varit i bäst skick hittils, kanske har jag haft tur men jag tror att många har fått felfria bilar och det är nog säkert så att dom inte är i detta forum. Längtar tills jag får köra till jobbet imorrn i min bil! Vädret här uppe är hell men bilen är det roligaste jag någonsin har haft. Jag skulle köpa/köra den även om den bara såldes med tvåtonslack rosa på ena sidan och beige på andra sidan
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Kända fel på våra nya model 3
Hehe... precis som MrStarhouse skriver så hälsar Tesla att "Auto High Beam" inte är tillgänligt för oss än. Kommer via uppdatering.Max79 skrev:Har haft min Model 3 i exakt en vecka nu och hittat några saker:
- Högtalarna betedde sig konstigt direkt efter jag hämtat ut den. Allt ljud (musik, röster från telefon, röst ifrån navigeringen) lät som de kom ifrån en gammal transistorradio. All bas försvann och ljudet blev kasst! Efter råd här på forumet så gjorde jag en "soft reboot" (korrekt uttryck?) och då verkar de för tillfället har hjälpt iaf.
- Ingen möjlighet att slå på "Auto High Beam", alltså automatiskt helljus. Den valmöjligheten finns helt enkelt inte under Control -> Lights. Engelsktalande supportpersonal rekommenderade en reset via Control -> Security & Safety. Är tveksam om det hjälper men återkommer med resultat om någon är intresserad.
- Listen på passagerardörren fram "buktar ut" (se bild) och ser ut att passa jäkligt dåligt Har rapporterat detta till Servicecentret och de lär beställa en ny som jag får slänga dit när jag är i Malmö nån gång.
Det lustiga är dock att servicepersonalen i samma mail skriver "det är precis som med automatic wipers, det kommer senare" Visst fasen har vi automatiska vindrutetorkare på M3?
Nåja, jag kan förstå att det är svårt för Teslas anställda att hålla reda på vilka funktioner som släppts i vilka regioner osv. Och eftersom vi kommer få mjukvaruuppdateringar som löser fel och lägger till nya funktioner så är jag nöjd.
Jag har fått en ny list beställd till passagerardörren som monteras nästa gång jag är i Malmö.
Tack för all feedback här på forumet! Kul med hjälpsamma människor som gillar att dela med sig av information.
Kör Model 3 LR AWD+, 19" Sport-fälgar, Pearlwhite med vit interiör, EAP + FSD.
Re: Kända fel på våra nya model 3
Någon som har svar på detta fel med SOS som kommer upp? Kommer inte ihåg exakt vad det stod men är samma fel som andra fått
Re: Kända fel på våra nya model 3
Prova med att göra en Reset på datorn, håll båda rattknappar intryckta en stund...Liibo skrev:Någon som har svar på detta fel med SOS som kommer upp? Kommer inte ihåg exakt vad det stod men är samma fel som andra fått
Re: Kända fel på våra nya model 3
Nu har jag fått tillbaka bilen efter att SC torkat ur den. Tyvärr visste de inte hur vattnet kommit in. Teknikern har spolat från olika håll i tvätthallen men kunde inte se något.ap_ skrev:Jag har samma problem. Körde 10 mil i regn idag och hade mer än en liter vatten i brunnen i bagaget. Det finns mer under när jag trycker.Jejfe skrev:Hämtade bilen idag och kunde inte hitta några repor, felmonterade delar eller liknande. Skulle säga att den var i så bra skick jag kunde förvänta mig.
Dock regnade det väldigt mycket och när jag visade det nedre bagageutrymmet så upptäckte jag att det på något sätt kommer upp vatten genom golvet. Verkar som att vatten stannar i kåpan som sitter under bilen och sedan går vattnet genom bagagegolvet. Det är vått men vid lite tryck så ser man tydligt en pöl av vatten.
Vet inte var det kommer ifrån, men det verkar inte vara blött uppe i bagaget.
Blir ett besök på SC i morgon.
De kunde se i loggarna att bakluckan varit öppen under tisdagen och tyckte att det kanske var därför. Bilden jag tog på vattnet var dock från söndagen innan och jag bokade servicetid på måndagen...
Får nog hålla koll på om det kommer in igen.
Tesla M3 LR AWD
Re: Kända fel på våra nya model 3
Hämtade ut en vit Long Range med vit inredning idag. Lite limmrester, damm och en liten lucka under bilen som var öppen (enkel att stänga) var det enda vi hittade.
Efter lite körning med bilen så varnade den att tire pressure sensor needs service men det sa Tesla Service att det inte var någon fara, att det var för vinterdäcken satts på nyligen.
Testade att ladda på Superchargern i Kungälv, fungerade direkt.
Fick dock ingen leksaksbil, är det någon annan som fått det?
Efter lite körning med bilen så varnade den att tire pressure sensor needs service men det sa Tesla Service att det inte var någon fara, att det var för vinterdäcken satts på nyligen.
Testade att ladda på Superchargern i Kungälv, fungerade direkt.
Fick dock ingen leksaksbil, är det någon annan som fått det?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Kända fel på våra nya model 3
Höger sidoruta åker ner av sig själv . Det har hänt 3ggr. Sen Tisdag den 19\3. Det händer alltid när bilen står parkerad.Har läst på amerikanska forum om liknande problem. För vissa har det varit den högra sidorutan där bak som har åkt ner helt eller delvis. Jobbigt om man står parkerad i stan o detta händer. Nån annan med samma problem?
Kända fel på våra nya model 3
Jag hade det problemet på min Volvo V60. Höger bakruta åkte ner ibland när den stod parkerad i garaget. Såg det i Volvo On Call appen, så gick ner å stängde när det hände.Clayman76 skrev:Höger sidoruta åker ner av sig själv . Det har hänt 3ggr. Sen Tisdag den 19\3. Det händer alltid när bilen står parkerad.Har läst på amerikanska forum om liknande problem. För vissa har det varit den högra sidorutan där bak som har åkt ner helt eller delvis. Jobbigt om man står parkerad i stan o detta händer. Nån annan med samma problem?
Hittade aldrig nån lösning.
Går de å se i tesla-appen om dörrar eller fönster är öppna?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kända fel på våra nya model 3
Får fel så det blir jättevarmt bak medans normal värme fram.
Läste någon som hade detta på forumet men hittar inte den tråden nu. Någon mer som har det felet?
Läste någon som hade detta på forumet men hittar inte den tråden nu. Någon mer som har det felet?
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Kända fel på våra nya model 3
Jag gjorde en reser med rattknapparna men det hjälpte inte.Sascha skrev:Prova med att göra en Reset på datorn, håll båda rattknappar intryckta en stund...Liibo skrev:Någon som har svar på detta fel med SOS som kommer upp? Kommer inte ihåg exakt vad det stod men är samma fel som andra fått
Då sa Tesla support att jag ska hålla in knapparna ända tills Tesla-T kommer upp på skärmen igen (inte släppa så snart skärmen går svart). Jag gjorde så och aldrig sett SOS varningen sen dess.
Supporten sa även att om det inte skulle ha hjälpt att man ska trycka på knappen på taket och trigga igång ett SOS. Man har 9 sekunder på sig att ångra så man kan avbryta innan larmet går.
Re: Kända fel på våra nya model 3
Är ”SOS-felet” på vissa bilar eller vissa mjukvaruvarianter?
Har 2019.5.25 och har inte fått något felmeddelande om det. Pepparpeppar var det inga fel eller skavanker alls på bilen och den går helt perfekt!
Har 2019.5.25 och har inte fått något felmeddelande om det. Pepparpeppar var det inga fel eller skavanker alls på bilen och den går helt perfekt!
Re: Kända fel på våra nya model 3
Min har också varit inne på SC för upptorkning. De kunde se att bakluckan inte satt riktigt som den skulle och antog att vattnet hade kommit in eftersom bakluckan inte låg emot listen som den skulle. De tvättade även och spolade utan att där kom in nytt vatten så förhoppningsvis är problemet avlöst nu.ap_ skrev:Nu har jag fått tillbaka bilen efter att SC torkat ur den. Tyvärr visste de inte hur vattnet kommit in. Teknikern har spolat från olika håll i tvätthallen men kunde inte se något.ap_ skrev:Jag har samma problem. Körde 10 mil i regn idag och hade mer än en liter vatten i brunnen i bagaget. Det finns mer under när jag trycker.Jejfe skrev:Hämtade bilen idag och kunde inte hitta några repor, felmonterade delar eller liknande. Skulle säga att den var i så bra skick jag kunde förvänta mig.
Dock regnade det väldigt mycket och när jag visade det nedre bagageutrymmet så upptäckte jag att det på något sätt kommer upp vatten genom golvet. Verkar som att vatten stannar i kåpan som sitter under bilen och sedan går vattnet genom bagagegolvet. Det är vått men vid lite tryck så ser man tydligt en pöl av vatten.
Vet inte var det kommer ifrån, men det verkar inte vara blött uppe i bagaget.
Blir ett besök på SC i morgon.
De kunde se i loggarna att bakluckan varit öppen under tisdagen och tyckte att det kanske var därför. Bilden jag tog på vattnet var dock från söndagen innan och jag bokade servicetid på måndagen...
Får nog hålla koll på om det kommer in igen.
Kan även tillägga att nu är det mycket lättare att stänga bakluckan, tidigare fick jag smälla igen den riktigt hårt och nu är det mer normal kraft som behövs för att den ska stängas.
Model 3 LR Dual motor (boosted), vit exteriör, svart interiör, AP (”Free” FSD)
Re: Kända fel på våra nya model 3
Vad gäller SOS-felet så har jag bara struntat i det, går att svepa in åt vänster så är det bara en liten boll med texten (SOS)
Vad gäller rutan så kan det vara samma fel som jag hade... jag satte armbågen i knapparna när jag steg ur bilen så rutorna gick ner... olika rutor varje gång och olika mycket.
Vad gäller rutan så kan det vara samma fel som jag hade... jag satte armbågen i knapparna när jag steg ur bilen så rutorna gick ner... olika rutor varje gång och olika mycket.
Re: Kända fel på våra nya model 3
Min ena list under tröskeln hängde ner lite på mitten precis som många andra beskrivit. Jag kunde dock trycka tillbaka denna idag när jag försökte och den fäste ordentligt. Passade på att kolla skärmhusen också och eventuellt saknar jag att par fästskruvar, ser några tomma hål som ser ut som de är infästningar. Flera av fästmuttrarna (plastskallarna) kunde jag dra åt många varv så antingen var de inte ordentligt monterade eller så har de vibrerat loss. Hittade även två små veck på dörrlisten vänster bak, men inget som ser ut att påverka tätningen så det struntar jag i.
Re: Kända fel på våra nya model 3
Tryckte oxå till listen som hängde lite på ena sidan förra veckan. Man hörde att det klicka på plats.
Har för mig att jag har oxå bara främre tak rutan som har ifra skydd, när jag tvättade av den förra veckan. Ska undersöka det engång till.
Någon som fått svar om det varför båda takrutorna inte har infra skydd?
Har för mig att jag har oxå bara främre tak rutan som har ifra skydd, när jag tvättade av den förra veckan. Ska undersöka det engång till.
Någon som fått svar om det varför båda takrutorna inte har infra skydd?
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Re: Kända fel på våra nya model 3
Basen på stereon försvann lite sporadiskt. Sen var den borta helt. Trodde det var glapp, men sen startade jag om systemet och basen var tillbaka. Tror jag läst om andra som haft liknande problem på något annat forum.
Antingen så är Model 3 känsligare om laddspänningen/strömmen än Model S eller så är kontakten min WallConnector dålig, igen. Klagade om kvaliten på elförbindelsen och drog ned laddhastigheten ordentligt. Måste prova lite mer.
Antingen så är Model 3 känsligare om laddspänningen/strömmen än Model S eller så är kontakten min WallConnector dålig, igen. Klagade om kvaliten på elförbindelsen och drog ned laddhastigheten ordentligt. Måste prova lite mer.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Kända fel på våra nya model 3
Basbortfall har även hänt mig en gång.
Omstart och det blev åtgärdat den gången
Omstart och det blev åtgärdat den gången
Re: Kända fel på våra nya model 3
Vänster sidospegel går inte att justera till fullo.
Framlucka väldigt svår att stänga. Måste trycka väldigt hårt.
Locket inuti på mittkonsolen också svår att få att låsa. Det som sitter närmast telefonhållaren.
Framlucka väldigt svår att stänga. Måste trycka väldigt hårt.
Locket inuti på mittkonsolen också svår att få att låsa. Det som sitter närmast telefonhållaren.
Model 3 LR AWD