Autopilot kalibrering

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Autopilot kalibrering

Inlägg av Elof »

ippii skrev:
mrjrn skrev:
helix skrev:
mrjrn skrev:
Filip skrev:
Jag hämtade min igår i Stockholm. Autompilotsymbolen blev gradvis blå och det stod en text om att den kalibrerade.
då verkar något vara konstigt... får ringa service igen..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Har du beställt bil med Uppgraderad autopilot? Då borde det funka efter några mil och kalibrering är komplett.

Är det däremot så att du fått Autopilot "gratis" som kompensation för den tidigare prissänkningen så är det med största sannolikhet detta som är problemet. Det verkar som att det kan ta några dagar eller mer innan bilarna uppdateras och du måste få ny mjukvara skickad till bilen för att den ska "kicka igång". Flera i Norge som rapporterat samma sak och fått detta besked från kundtjänst på Tesla.
Har fått den ”gratis” som kompensation. Får ev avvakta då. SC ”visste ju inte riktigt hur de hittade den funktionen” i datorn:/. Har mailat leveransteamet. Får väl svar om några veckor..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vad jag vet så har ingen som fick den "gratis" fått AP aktiverat än. Bilen vet inte att den har AP, så kalibrering har inte börjats.
Alla bilar har ju vissa AP-funktioner, såsom filhållning och döda-vinkel-varnare. Dessa borde ju kalibreras och börja fungera?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Autopilot kalibrering

Inlägg av e5m1r »

Finns ens fliken att slå på AP
( obs vet ej om det ska finnas eller var den finns på en 3a kör S )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
petervonsydow
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 maj 2019 07:39

Re: Autopilot kalibrering

Inlägg av petervonsydow »

Jag hämtade min M3 med autopilot i går. Har kört ca 150 km men kalibreringen är långt ifrån klar. Bilen position har också fastnat utanför Trosta...grymt irriterande och fick några tips i går om att köra power off, sitta kvar i bilen 5 minuter och sedan köra någon mil. Tyvärr hjälpte inte det. Tesla svarade nu på morgonen att jag behöver ha mer tålamod och att det kan ta 500 till 1000 km... Men att kartan och navigering inte fungerar känns ju sådär på helt ny bil. Det funkar dock att lägga in mål men navigeringen startar ju i helt fel position. Inte där bolen finns, några mil därifrån. I appen ser jag också fel position. Någon som känner igen?
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Autopilot kalibrering

Inlägg av fredli74 »

petervonsydow skrev:
Jag hämtade min M3 med autopilot i går. Har kört ca 150 km men kalibreringen är långt ifrån klar. Bilen position har också fastnat utanför Trosta...grymt irriterande och fick några tips i går om att köra power off, sitta kvar i bilen 5 minuter och sedan köra någon mil. Tyvärr hjälpte inte det. Tesla svarade nu på morgonen att jag behöver ha mer tålamod och att det kan ta 500 till 1000 km... Men att kartan och navigering inte fungerar känns ju sådär på helt ny bil. Det funkar dock att lägga in mål men navigeringen startar ju i helt fel position. Inte där bolen finns, några mil därifrån. I appen ser jag också fel position. Någon som känner igen?
Nä, det där låter ju inte helt rätt. Min kartposition var korrekt direkt, jag körde med navigation hem från Trosta. Vad sa Tesla om just GPS problemet?
Skriv svar