Sida 1 av 1

Dubbdäck M3P

Postat: 15 mar 2019 05:39
av Delevi
Beställde äntligen min M3P i förrgår, Tesla ringde mig igår för att kolla finansiering och frågade om jag ville ha vinterdäck till bilen, vilket jag såklart vill.
Dock så är dubbdäck ett måste för mig, fick då till svar att till M3P så måste det vara 20” även på vinterdäcken och dessa finns bara med dubbfria vinterdäck. Går att få dubbdäck i mindre dimensioner men dessa ska inte passa till Perfomance... Hade nåt att göra med bromsarna tydligen.
Är på andra sidan jordklotet, så hade rätt kass mottagning och fördröjning men kan detta verkligen stämma? Nån som har koll?
Vill ju gärna ha originalfälgar men ska jag då vara begränsad till dubbfria innerstadsdäck? :(

Re: Dubbdäck M3P

Postat: 15 mar 2019 05:41
av SR-71-BlackBird
Kan du inte plocka ut bilen nu på sommardäck och avvakta utbudet i höst?

Re: Dubbdäck M3P

Postat: 15 mar 2019 06:08
av Delevi
Jo, såklart. Lutar ju åt det.

Re: Dubbdäck M3P

Postat: 15 mar 2019 08:02
av Ante74
Delevi skrev:
Beställde äntligen min M3P i förrgår, Tesla ringde mig igår för att kolla finansiering och frågade om jag ville ha vinterdäck till bilen, vilket jag såklart vill.
Dock så är dubbdäck ett måste för mig, fick då till svar att till M3P så måste det vara 20” även på vinterdäcken och dessa finns bara med dubbfria vinterdäck. Går att få dubbdäck i mindre dimensioner men dessa ska inte passa till Perfomance... Hade nåt att göra med bromsarna tydligen.
Är på andra sidan jordklotet, så hade rätt kass mottagning och fördröjning men kan detta verkligen stämma? Nån som har koll?
Vill ju gärna ha originalfälgar men ska jag då vara begränsad till dubbfria innerstadsdäck? :(
Har kört 1,5 vecka nu med min M3P med dom dubbfria Pirrelli Sottozero 3 som sitter på min.
Bor i Skellefteå och har haft snöstormar, modd och 2plusgrader mm
Jag har alltid kört dubb tidigare, bilen har i detta väder varit hur bra som helst, inte ett hjulspinn.
Jag är nog nöjd med dom dubbfria just nu iallafall.
Men på svartis tror jag inte det går så bra att bromsa

Re: Dubbdäck M3P

Postat: 15 mar 2019 08:24
av Legato
Delevi skrev:

Dock så är dubbdäck ett måste för mig
Hur pass mycket Tesla har du kört på friktionsdäck innan du kom fram till den slutsatsen? Jag hade dubb på min första Tesla, det misstaget gör jag inte igen. Fantastisk väghållning på friktion och i en elbil är det ännu viktigare att hålla nere däckljud imo.

Re: Dubbdäck M3P

Postat: 15 mar 2019 09:28
av Delevi
Ok, där ser man.
Då blir det friktionsdäck trots allt. Tack för hjälpen!

Re: Dubbdäck M3P

Postat: 15 mar 2019 13:04
av Tellus
Ante74 skrev:
Delevi skrev:
Beställde äntligen min M3P i förrgår, Tesla ringde mig igår för att kolla finansiering och frågade om jag ville ha vinterdäck till bilen, vilket jag såklart vill.
Dock så är dubbdäck ett måste för mig, fick då till svar att till M3P så måste det vara 20” även på vinterdäcken och dessa finns bara med dubbfria vinterdäck. Går att få dubbdäck i mindre dimensioner men dessa ska inte passa till Perfomance... Hade nåt att göra med bromsarna tydligen.
Är på andra sidan jordklotet, så hade rätt kass mottagning och fördröjning men kan detta verkligen stämma? Nån som har koll?
Vill ju gärna ha originalfälgar men ska jag då vara begränsad till dubbfria innerstadsdäck? :(
Har kört 1,5 vecka nu med min M3P med dom dubbfria Pirrelli Sottozero 3 som sitter på min.
Bor i Skellefteå och har haft snöstormar, modd och 2plusgrader mm
Jag har alltid kört dubb tidigare, bilen har i detta väder varit hur bra som helst, inte ett hjulspinn.
Jag är nog nöjd med dom dubbfria just nu iallafall.
Men på svartis tror jag inte det går så bra att bromsa
Hur gjorde du för att få dom däcken? Jag kan bara välja nokian r3 fast jag pratat med dom.
Upplever du Sottozero3 bullriga?

Re: Dubbdäck M3P

Postat: 15 mar 2019 13:09
av Yxel
Delevi skrev:
Ok, där ser man.
Då blir det friktionsdäck trots allt. Tack för hjälpen!
Älskar inställningen :)

"Jag måste ha dubbdäck"

3 användare skriver att man inte behöver ha dubbdäck

"Ok, där ser man då blir det friktion"

:) Instämmer med övriga, framkomligheten är fenomenal. Det är bara svartisen som är det farliga.

Re: Dubbdäck M3P

Postat: 15 mar 2019 13:16
av Ante74
Tellus skrev:
Ante74 skrev:
Delevi skrev:
Beställde äntligen min M3P i förrgår, Tesla ringde mig igår för att kolla finansiering och frågade om jag ville ha vinterdäck till bilen, vilket jag såklart vill.
Dock så är dubbdäck ett måste för mig, fick då till svar att till M3P så måste det vara 20” även på vinterdäcken och dessa finns bara med dubbfria vinterdäck. Går att få dubbdäck i mindre dimensioner men dessa ska inte passa till Perfomance... Hade nåt att göra med bromsarna tydligen.
Är på andra sidan jordklotet, så hade rätt kass mottagning och fördröjning men kan detta verkligen stämma? Nån som har koll?
Vill ju gärna ha originalfälgar men ska jag då vara begränsad till dubbfria innerstadsdäck? :(
Har kört 1,5 vecka nu med min M3P med dom dubbfria Pirrelli Sottozero 3 som sitter på min.
Bor i Skellefteå och har haft snöstormar, modd och 2plusgrader mm
Jag har alltid kört dubb tidigare, bilen har i detta väder varit hur bra som helst, inte ett hjulspinn.
Jag är nog nöjd med dom dubbfria just nu iallafall.
Men på svartis tror jag inte det går så bra att bromsa
Hur gjorde du för att få dom däcken? Jag kan bara välja nokian r3 fast jag pratat med dom.
Upplever du Sottozero3 bullriga?

Jag gjorde ingenting, trodde det skulle vara Nokian som det står på hemsidan.
När jag kom hem efter 75mil så kollade jag vad det stod på dom och då var det Pirrelli Sottozero 3 .
Dom kanske hade slut Nokian eller inte hade fått dom ännu.
Nokian är väl lite bättre tror jag.
Tyckte dom var väldigt tysta faktiskt. Eftersom jag är van dubbdäck så var det väldigt skönt att slippa dubbljudet.

Re: Dubbdäck M3P

Postat: 15 mar 2019 13:38
av Grovsnus
har beställt 19 tum med dubb!
Men nu så börjar jag få lite ångest! blir ljudet så mycket mer med dubb i en model 3????
Någon som har dubb och kan jämföra med utan dubb??

Jo fälgarana passar m3p!

Re: Dubbdäck M3P

Postat: 22 mar 2019 20:10
av Johan84
Jag tänkte beställa 2 uppsättningar 19” fälgar och sälja mina 20” orginalhjul då jag inte tycker dom är så snygga och vill hellre köra på 19”.

Är det någon som satt på 3e parts fälgar på en performance än. Är centrumhål på 75 på dessa och tänkte köra med centreringsrin och ifall det inte går att fräsa ur 5mm för bultskallen på navet så kör jag 5mm spacers, är et 38 på fälgarna och et 40 original så blir +/- 2-3mm vilket borde va inom marginal. Har kollat på USA filmen i tråden och tänkte gå på det. Någon som tror på det?

Svart på sommar och grå på vinter, tror det blir nice med röda bromsoken.
96627328-0285-4305-8D00-C293B32FB82F.jpeg
83569DFE-2365-4427-8216-31CB78B13077.jpeg

Re: Dubbdäck M3P

Postat: 22 mar 2019 20:35
av TiborBlomhall
Allmänt är det så att elbilar klarar sig bättre med odubbade däck än avgasbilar

http://teslaclubsweden.se/odubbade-vinterdack/

Måste man ändå ha dubbade däck skulle jag föreslå Michelin X-Ice North 4 som är tystare än vanliga dubbdäck

http://teslaclubsweden.se/michelin-x-ic ... xperience/

Re: Dubbdäck M3P

Postat: 22 mar 2019 20:37
av Legato
Johan84 skrev:
Jag tänkte beställa 2 uppsättningar 19” fälgar och sälja mina 20” orginalhjul då jag inte tycker dom är så snygga och vill hellre köra på 19”.

Är det någon som satt på 3e parts fälgar på en performance än. Är centrumhål på 75 på dessa och tänkte köra med centreringsrin och ifall det inte går att fräsa ur 5mm för bultskallen på navet så kör jag 5mm spacers, är et 38 på fälgarna och et 40 original så blir +/- 2-3mm vilket borde va inom marginal. Har kollat på USA filmen i tråden och tänkte gå på det. Någon som tror på det?

Svart på sommar och grå på vinter, tror det blir nice med röda bromsoken.
96627328-0285-4305-8D00-C293B32FB82F.jpeg
83569DFE-2365-4427-8216-31CB78B13077.jpeg
Hehe jag gör tvärtom. Har beställt nästan samma fälg fast i 20".

Re: Dubbdäck M3P

Postat: 22 mar 2019 20:52
av TeslaTissel
[quote="Grovsnus"]har beställt 19 tum med dubb!
Men nu så börjar jag få lite ångest! blir ljudet så mycket mer med dubb i en model 3????
Någon som har dubb och kan jämföra med utan dubb??

Jo fälgarana passar m3p![/

Ja givetvis blir det bullrigt -


Re: Dubbdäck M3P

Postat: 23 mar 2019 00:58
av Johan84
TiborBlomhall skrev:
Allmänt är det så att elbilar klarar sig bättre med odubbade däck än avgasbilar

http://teslaclubsweden.se/odubbade-vinterdack/

Måste man ändå ha dubbade däck skulle jag föreslå Michelin X-Ice North 4 som är tystare än vanliga dubbdäck

http://teslaclubsweden.se/michelin-x-ic ... xperience/
Det är inte hjulspinn jag är orolig över. Pendlar på isiga inlandsvägar i Norrland och är bromssträcka för renar som känns anledningen att köra dubbat. Vet inte hur det skulle va olika mot en avgasbil? Skulle det va någon teknik i teslan som gör det bättre? Kört första vintern med friktion på min andra bil som är en allroad och det är helt ohållbart. Men kanske finns bättre däck än dom men ofta väldigt lite asfalt och mest is utan salt. Bra tips med x-Ice. Hade tänkt gå på hakka9 annars men ska jämföra buller.

Re: Dubbdäck M3P

Postat: 23 mar 2019 10:49
av juristen
Precis, en elbil upphäver inte fysikens lagar. Dubbar har bättre grepp än odubbat på is, det går inte att komma ifrån. Jag kör mycket Norrlands inland med min fyrhjulsdrivna Audi som också går mycket mjukt med sin automatlåda - växlingarna märks aldrig. Jag kör odubbat och har aldrig problem med hjulspinn, jag har aldrig kört fast och jag tar mig iväg fort. Men jag blir ifrånkörd av tvåhjulsdrivna bilar med dubbdäck på kurviga vägar och jag får anpassa farten efter min längre bromssträcka på halt underlag.

Jag har alltid kört odubbat tidigare, för jag har ansett att fördelarna övervägt. Då har jag bott längs kusten och vägarna har ofta varit bara även på vintern. Nu i inlandet är det mycket mer is på vintern och jag ångrar att jag inte köpte dubbade däck. Det beror på vart man bor, hur man kör och vilka behov man har, men jag förstår att dubbat verkligen kan vara ett krav.

Hakka 9 ska ju ha stötdämpare på dubbarna och vara tystare också, men jag har inte sett någon jämförelse med dom.

Re: Dubbdäck M3P

Postat: 23 mar 2019 10:55
av ovelundkvist
Körde också dubbat första säsongen men aldrig mer! Med den tysta bilen blir rasslet outhärdligt. De två däckfirmor jag pratat med avråder från Nokia friktionsdäck på Model S & X eftersom de är så tunga, så jag kör med Pirelli Sottosero sen tre år och är väldigt nöjd!

Re: Dubbdäck M3P

Postat: 23 mar 2019 12:44
av Nicke Nyfiken
Ante74 skrev:
Tellus skrev:
Ante74 skrev:
Delevi skrev:
Beställde äntligen min M3P i förrgår, Tesla ringde mig igår för att kolla finansiering och frågade om jag ville ha vinterdäck till bilen, vilket jag såklart vill.
Dock så är dubbdäck ett måste för mig, fick då till svar att till M3P så måste det vara 20” även på vinterdäcken och dessa finns bara med dubbfria vinterdäck. Går att få dubbdäck i mindre dimensioner men dessa ska inte passa till Perfomance... Hade nåt att göra med bromsarna tydligen.
Är på andra sidan jordklotet, så hade rätt kass mottagning och fördröjning men kan detta verkligen stämma? Nån som har koll?
Vill ju gärna ha originalfälgar men ska jag då vara begränsad till dubbfria innerstadsdäck? :(
Har kört 1,5 vecka nu med min M3P med dom dubbfria Pirrelli Sottozero 3 som sitter på min.
Bor i Skellefteå och har haft snöstormar, modd och 2plusgrader mm
Jag har alltid kört dubb tidigare, bilen har i detta väder varit hur bra som helst, inte ett hjulspinn.
Jag är nog nöjd med dom dubbfria just nu iallafall.
Men på svartis tror jag inte det går så bra att bromsa
Hur gjorde du för att få dom däcken? Jag kan bara välja nokian r3 fast jag pratat med dom.
Upplever du Sottozero3 bullriga?
Jag gjorde ingenting, trodde det skulle vara Nokian som det står på hemsidan.
När jag kom hem e är van dubbdäck så var det väldigt skönt att slippa dubbljudet.
Pirelli Sottozero och Nokian R3 är två olika typer av däck som inte går att jämföra rakt av.

Sottozero är europeiskt vinterdäck och Nokian R3 är nordiskt vinterdäck. Europeiska vinterdäck har mycket sämre grepp i snö och vid låga temperaturer eftersom gummiblandningen är mycket hårdare. Fördelen är att de är mycket stabilare på torrt underlag och när temperaturen är över 0˚.

Jag bor på skånska västkusten och snö finns i realiteten inte mer än en handfull dagar per år. Och temperaturen är väldigt sällan under 0˚. Jag har kört på Pirelli Sottozero och Nokian WR (som också är europeiskt vinterdäck) på min Model S eftersom de nordiska vinterdäcken blir svajiga på en så tung bil så fort tempen stiger lite.

Jag skulle dock aldrig köra på Sottozero, Nokian WR eller något annan europeiskt vinterdäck om jag bodde/körde där snö faktisk är en realitet. För då är de däcken faktiskt inte så mycket att hurra för. Så hade jag bott där det finns snö och beställt Nokian R3 men fått Sottozero, hade jag krävt att få byta.