Var köper man prisvärda trefaskablar?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Var köper man prisvärda trefaskablar?

Inlägg av kler »

ascii skrev:
Ledsen att jag är så pantad, men jag har läst igenom alla kommentarer och förstår inte kontextet här. Är jordfelsbrytaren som sitter i laddsladdar som t.ex. https://evconnect.se/collections/ladda- ... -fas-400-v av typ A?
Nej, så får du inte tänka.
Vi hjälps åt att tänka!

Det finns laddare med JFB i, men jag tror inte att det är normalfallet.

JFB installeras tillsammans med säkringar, så antagligen sitter det en jordfelsbrytare i ditt proppskåp hemma om du bor i hus. Bor du i lägenhet så sitter den kanske utanför ditt proppskåp? Gissar mest här utifrån egen erfarenhet - jag hade inge JFB i de lägenheter jag bott i vad jag minns...

En JFB är väl ganska lik en vanlig automatsäkring, men det som är mest tydligt är kanske att en JFB har en testknapp.

Bild

https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... -sakerhet/
elsäkerhetsverket skrev:
Sedan år 2000 måste jordfelsbrytare installeras i alla nyproducerade bostäder, skolor, förskolor och fritidshem. År 2004 utökades kravet även till elinstallationer som byggs ut eller ändras.
Användarvisningsbild
Dadid
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 sep 2015 14:47

Re: Var köper man prisvärda trefaskablar?

Inlägg av Dadid »

Hör för mig att jag läst att Jfb typ B skall installeras enskilt och enbart dedikerad för elbilsladdningen.

I mitt fall skulle det vara mycket smidigare att ersätta bef jfb av typ A till en typ B. Detta för att inte ändra de olika dellastmätninhar som loggas i huset. Vad är risken med att JFB försörjer mer än bara elbilsladdningen?
Model ≡ reservation 31/3 -16
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Var köper man prisvärda trefaskablar?

Inlägg av kler »

Dadid skrev:
Hör för mig att jag läst att Jfb typ B skall installeras enskilt och enbart dedikerad för elbilsladdningen.

I mitt fall skulle det vara mycket smidigare att ersätta bef jfb av typ A till en typ B. Detta för att inte ändra de olika dellastmätninhar som loggas i huset. Vad är risken med att JFB försörjer mer än bara elbilsladdningen?
Spontant låter det lustigt om det skulle vara någon nackdel att använda JFB Typ B uteslutande. Sen kanske det är en poäng att bilen har en dedikerad JFB, mest för att slippa släcka onödigt mycket om den skulle slå ifrån.

I mitt hus har varje grupp en egen JFB, jag antar att det är brukligt?

Har vi ingen elektriker på forumet som kan styra upp den här tråden? :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Basse
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 dec 2018 16:43

Re: Var köper man prisvärda trefaskablar?

Inlägg av Basse »

kler skrev:
ascii skrev:
Ledsen att jag är så pantad, men jag har läst igenom alla kommentarer och förstår inte kontextet här. Är jordfelsbrytaren som sitter i laddsladdar som t.ex. https://evconnect.se/collections/ladda- ... -fas-400-v av typ A?
Nej, så får du inte tänka.
Vi hjälps åt att tänka!

Det finns laddare med JFB i, men jag tror inte att det är normalfallet.

JFB installeras tillsammans med säkringar, så antagligen sitter det en jordfelsbrytare i ditt proppskåp hemma om du bor i hus. Bor du i lägenhet så sitter den kanske utanför ditt proppskåp? Gissar mest här utifrån egen erfarenhet - jag hade inge JFB i de lägenheter jag bott i vad jag minns...

En JFB är väl ganska lik en vanlig automatsäkring, men det som är mest tydligt är kanske att en JFB har en testknapp.

Bild

https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... -sakerhet/
elsäkerhetsverket skrev:
Sedan år 2000 måste jordfelsbrytare installeras i alla nyproducerade bostäder, skolor, förskolor och fritidshem. År 2004 utökades kravet även till elinstallationer som byggs ut eller ändras.

Så här ser mitt separat el skåp ut den går vidare till en Wall Connecor. jordfelsbrytare B är det syns dåligt på bilden
DSC_0530.JPG
Användarvisningsbild
SpaceAce
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 jun 2014 17:27
Ort: Knäred
Kontakt:

Re: Var köper man prisvärda trefaskablar?

Inlägg av SpaceAce »

En Juicebooster2 kan också vara ett alternativ och klarar upp till 22 kW. Den kostar lite mer (knappt 10 000 kr, om man beställer från tyskland: https://www.e-driver.net/en/shop-katego ... -booster-2). Kom ihåg att köpa till adapter till 16A röd 3-fas - eller köp adapterpaket, så man kan laddar överallt - även i Norge. Juicebooster är väderbeständig och tål även att bli överkört (men gör inte det).

Kolla även svensk sida här (http://pureelectric.se/laddboxar/juice-booster/) och Björn Nylands test här (

Jag använder den till min Model 3 och det fungerar utmärkt!
It's better to burn out, than to fade away!
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Var köper man prisvärda trefaskablar?

Inlägg av Splfredde »

kler skrev:
Dadid skrev:
Hör för mig att jag läst att Jfb typ B skall installeras enskilt och enbart dedikerad för elbilsladdningen.

I mitt fall skulle det vara mycket smidigare att ersätta bef jfb av typ A till en typ B. Detta för att inte ändra de olika dellastmätninhar som loggas i huset. Vad är risken med att JFB försörjer mer än bara elbilsladdningen?
Spontant låter det lustigt om det skulle vara någon nackdel att använda JFB Typ B uteslutande. Sen kanske det är en poäng att bilen har en dedikerad JFB, mest för att slippa släcka onödigt mycket om den skulle slå ifrån.

I mitt hus har varje grupp en egen JFB, jag antar att det är brukligt?

Har vi ingen elektriker på forumet som kan styra upp den här tråden? :)

Om man skall följa gällande regelverk skall laddbox föregås (eller innehålla) av egen jordfelsbrytare typ B alternativt jordfelsbrytare typ A + DC-övervakning.
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Var köper man prisvärda trefaskablar?

Inlägg av clecab »

En JFB är en manick som mäter att all ström som går ut också kommer tillbaka. "saknas" det >30mA så kommer den normala JFB att slå bort lasten.
Vad som då har hänt är att ström går en annan väg en som man tänkt. Tex genom Skyddsjorden eller en människa!

En JFB typ B kollar även om det går DC ström. Alla elbilar har ju batterier som laddas med likspänning/ström alltså tycker elsäkerhetsverket att man måste hålla koll på likströmmen.
Denna JFB är mycket dyrare än den vanliga. Man behöver inte denna funktion till andra saker därför så kopplar man bara in den till elbilsladdutrustningen.

Att koppla in andra laster är väl ok men om det blir något fel och laddningen bryts så är det kanske ett DC fel och då vill man kanske inte att andra saker sitter på den gruppen och utsätts för DC strömmar.
Större filter har förmågan att skapa stora AC och DC strömmar som löser ut JFB.
I industrier så kan det vara svårt att få JFB att fungera när dessa maskiner är i samma grupp.

/Ej elektriker men designar ibland kraftelektronik
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Var köper man prisvärda trefaskablar?

Inlägg av clecab »

Denna hembyggda Mobila UMC har jag publicerat tidigare...

Material kostnad ca 2-2.5kkr. Och lite kul byggtid. Den svarta kabeln går 4m till en Röd 3-fas handske. IP68 tät... nästan.
Hemmabyggd UMC.jpg
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
ecarcharger
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 okt 2019 12:03

Re: Var köper man prisvärda trefaskablar?

Inlägg av ecarcharger »

Hej, du kan köpa kablar och laddare från oss

ecarcharger.info

kupong för 3% rabatt: teslaclubsweden.se

Vi erbjuder leverans till Sverige upp till 31 kg.

Ha en trevlig dag!
Skriv svar