Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Var köper man prisvärda trefaskablar?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Var köper man prisvärda trefaskablar?

Inläggav Teslaägare johan_w » 15 mar 2019 20:36

Wahll skrev:Jag har köpt denna till min model 3.
Väldigt nöjd hittills. Får alltid ut max 11kw som bilen kan ta emot.
Dock, liten brist är att knappen för att låsa upp laddlåset saknas vilket gör att man får göra det i telefonen eller på skärmen i bilen.
Tillhör nog kategorin i-lands problem.
Köpte även till ett vägg fäste och det är kanon smidigt.
https://evconnect.se/collections/portab ... -fas-400-v

Den har jag med på landet! Laddar både MS och min i3 (enfas) och funkar bra.

Dyr? Ja lite, men smidig..
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare

Inläggav ascii » 16 mar 2019 12:11

rssvanberg skrev:
ascii skrev:Pratade just med Tesla Service center, och de kommer inte börja sälja trefaskablar för Model 3 förr än om en månad. Jag vill inte ha en wall connector utan en laddkabel. Har någon tips på var man köper bra, prisvärda trefasladdkablar för Model 3?

Fick du något pris på den från Tesla?

Näe, men de indikerade att gummimattor och diverse andra tillbehör också skulle finnas tillgängliga.
ascii

Inläggav Teslaägare ephracis » 16 mar 2019 18:40

Vad är det mest prisvärda om jag vill ha möjlighet att ladda min Model 3 hemma hos någon som har ett rött 3-fas uttag och få ut så mycket powah som möjligt? Måste jag punga ut med 6000 kr?
Model 3: AWD LR, Blå med svart interiör, AP+FSD, 18" Aero

Köpa Tesla? Använd https://ts.la/christoffer28029 så får du 1 500 km GRATIS! ♥
Användarvisningsbild
ephracis
Teslaägare

Referralkod: christoffer28029

Inläggav Teslaägare Svenssons » 16 mar 2019 18:46

ephracis skrev:Vad är det mest prisvärda om jag vill ha möjlighet att ladda min Model 3 hemma hos någon som har ett rött 3-fas uttag och få ut så mycket powah som möjligt? Måste jag punga ut med 6000 kr?

En begagnad Wall Connector och Bjelke-metoden är nog det billigaste men det blir inte mycket billigare än 6000:-.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav Teslaägare ephracis » 16 mar 2019 19:12

Svenssons skrev:
ephracis skrev:Vad är det mest prisvärda om jag vill ha möjlighet att ladda min Model 3 hemma hos någon som har ett rött 3-fas uttag och få ut så mycket powah som möjligt? Måste jag punga ut med 6000 kr?

En begagnad Wall Connector och Bjelke-metoden är nog det billigaste men det blir inte mycket billigare än 6000:-.

Känns som att det är lika bra att köpa en sån där "gammal" UMC för 7k och ha i bilen till de gånger jag träffar släkten på landet. Då får man ju en knapp som öppnar laddluckan också.

Fast jag antar att jag inte behöver köpa det nu på direkten. Borde inte det gå att köpa en adapter mellan "blå camping" och "röd 3-fas" och använda den UMC som följer med M3? Även om det så klart blir sämre kräm. Vad blir det för laddhastighet (kw, km/h) då, tro? Röd 3-fas ger väl 11kw (vet inte vad det blir i km/h) för Model 3 om jag inte är ute och cyklar.

Användarvisningsbild
ephracis
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 16 mar 2019 19:31

ephracis skrev:
Svenssons skrev:

Känns som att det är lika bra att köpa en sån där "gammal" UMC för 7k och ha i bilen till de gånger jag träffar släkten på landet. Då får man ju en knapp som öppnar laddluckan också.

Fast jag antar att jag inte behöver köpa det nu på direkten. Borde inte det gå att köpa en adapter mellan "blå camping" och "röd 3-fas" och använda den UMC som följer med M3? Även om det så klart blir sämre kräm. Vad blir det för laddhastighet (kw, km/h) då, tro? Röd 3-fas ger väl 11kw (vet inte vad det blir i km/h) för Model 3 om jag inte är ute och cyklar.

Den laddbox som följer med Model 3 klarar inte av 3-fas så det kommer aldrig gå att ladda 3-fas med den utan den kommer begränsas till 3,7 kW om man laddar "blå camping" CEE enfas 16A. Knappen på handsken får du även med Wall Connector och Bjelkemetoden där du kan koppla in den på en röd CEE trefas-uttag.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare ephracis » 16 mar 2019 20:11

Vad är den här "Bjelkemetoden" alla talar om?

Användarvisningsbild
ephracis
Teslaägare

Inläggav Teslaägare ephracis » 16 mar 2019 20:15

Svenssons skrev:
ephracis skrev:
Svenssons skrev:

Den laddbox som följer med Model 3 klarar inte av 3-fas så det kommer aldrig gå att ladda 3-fas med den utan den kommer begränsas till 3,7 kW om man laddar "blå camping" CEE enfas 16A. Knappen på handsken får du även med Wall Connector och Bjelkemetoden där du kan koppla in den på en röd CEE trefas-uttag.

Menar du att det inte går att använda 1-fas UMC + https://www.clasohlson.com/se/3-fas-adapter/32-6039 och koppla på ett rött 3-fas uttag? Känner villaägare som har rött 3-fas men ingen blå "camping 1-fas".

9585702109214.jpg

Användarvisningsbild
ephracis
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 16 mar 2019 20:46

ephracis skrev:
Menar du att det inte går att använda 1-fas UMC + https://www.clasohlson.com/se/3-fas-adapter/32-6039 och koppla på ett rött 3-fas uttag? Känner villaägare som har rött 3-fas men ingen blå "camping 1-fas".

9585702109214.jpg

Du kommer endast få enfas max 16A dvs 3.7 kW. Det går inte att ladda med trefas från Model 3:s UMC (eller nyare för Model S/X).

Bjelkemetoden är att istället för att koppla in Tesla WallConnector på en fast kabel vid huset så sätter man en rött CEE kontakt 16A eller 32A. Då har man en "mobil" Wall Connector som kan kopplas in på röda CEE-uttag.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare evilirish » 16 mar 2019 20:47

ephracis skrev:Vad är den här "Bjelkemetoden" alla talar om?
Du tar en Tesla WallCharger, sätter i en kabel i den och skruvar fast en trefas-handske i andra änden.
Så istället för en fast dragen kabel till ledningscentralen så har du en "mobil" laddbox. Kräver då att du sätter upp/har ett vanligt trefasuttag.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Referralkod: martin88158

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3