Mid range borta
Moderator: Redaktion
Mid range borta
När Tesla introducerade mid range så var det många som trodde att den bara var tillfällig tills SR fanns och köpa och så är fallet, nu är den borttagen från USAs hemsida. Lär alltså aldrig vara ett val här i Sverige tyvärr men bra att Tesla i alla fall återintroducerade LR RWD.
Re: Mid range borta
Håller dock fortfarande tummarna för Midrange till Europa. Elon sa ju "At least midrange to all markets"... Så vi får se vad som händer. Dock väldigt trögt att behöva köpa ett stort batteri för att få premiuminteriör... men det kan ju också ändras.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: Mid range borta
Håller med
Känner heller inte att jag har behov av varken AWD eller 50+ mil i räckvidd men hade gärna haft interiören
Framför allt nu när de även tagit bort mjukvarufunktioner i SR och SR+
En SR med premium interiör hade vart perfekt, men hade MR i sikte nu sen de släppte SR och SR+
Hoppas den släpps eller att de gör om paketen tills de är dags i EU
//Christian
Känner heller inte att jag har behov av varken AWD eller 50+ mil i räckvidd men hade gärna haft interiören
Framför allt nu när de även tagit bort mjukvarufunktioner i SR och SR+
En SR med premium interiör hade vart perfekt, men hade MR i sikte nu sen de släppte SR och SR+
Hoppas den släpps eller att de gör om paketen tills de är dags i EU
//Christian
_______________
Christian
Model 3 LR RWD FSD
Christian
Model 3 LR RWD FSD
Re: Mid range borta
SR med Premium lär inte hända. Tesla vill förstås att folk som vill ha det lilla extra , får köpa LR och uppåt. Då tjänar Tesla mer pengar. En SR med Premium skulle kostat 39-40kusd. Jämför nu detta med en LR för 43kusd. Så ca 40000 kr skillnad mellan en SR och en LR. SR är tänkt att vara en billig bil.skegge skrev:Håller med
Känner heller inte att jag har behov av varken AWD eller 50+ mil i räckvidd men hade gärna haft interiören
Framför allt nu när de även tagit bort mjukvarufunktioner i SR och SR+
En SR med premium interiör hade vart perfekt, men hade MR i sikte nu sen de släppte SR och SR+
Hoppas den släpps eller att de gör om paketen tills de är dags i EU
//Christian
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Mid range borta
Jeppe_E skrev:SR med Premium lär inte hända. Tesla vill förstås att folk som vill ha det lilla extra , får köpa LR och uppåt. Då tjänar Tesla mer pengar. En SR med Premium skulle kostat 39-40kusd. Jämför nu detta med en LR för 43kusd. Så ca 40000 kr skillnad mellan en SR och en LR. SR är tänkt att vara en billig bil.skegge skrev:Håller med
Känner heller inte att jag har behov av varken AWD eller 50+ mil i räckvidd men hade gärna haft interiören
Framför allt nu när de även tagit bort mjukvarufunktioner i SR och SR+
En SR med premium interiör hade vart perfekt, men hade MR i sikte nu sen de släppte SR och SR+
Hoppas den släpps eller att de gör om paketen tills de är dags i EU
//Christian
SR ska vara den billigaste varianten ja, men SR avser egentligen räckvidden på batteriet och har inget att göra med att det skulle kunna finnas olika alternativ på inredningen, bara det finns en standard inredning också som är en sorts baseline.
Men nja svårt att sia om vad som är sannolika konfigurationer framöver
Men MR hade vart den bil jag valt av de alternativ som funnits men skulle önskat SR med premium.
Dock tror jag heller inte basic SR som den säljs nu i USA kommer till EU pga att den är för basic i förhållande till vad bilen faktiskt kostar och kommer skada teslas rykte mer än det ger sålda bilar här
SR+ blir nog insteget i EU sen kanske LR RWD kommer hit, den tillverkar de ju redan för Kina.
Mycket troligt att de presenterar något nytt nu på måndag när MR är borta och priserna höjs
//Christian
_______________
Christian
Model 3 LR RWD FSD
Christian
Model 3 LR RWD FSD
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Mid range borta
Jag tror SR och SR+ är samma batteri. Det nya billigare, lättare och "bättre". MR var/är det gamla LR med färre celler i, dvs tomma hål i packen. Det anser jag varit en nödlösning som blev dyrare att tillverka samt sämre för kunderna. Jag hoppas vi får se tre dedikerade paket med rätt antal celler för den räckvidd man köper. SR, MR-NG och LR_NG i den nya bättre konfigurationen(NG) som blir först in i SR. Dedikerade paket höjer laddhastigheten i km/h räknat även om effekten är lägre eftersom förbrukningen går ner. Antagligen kommer LR/LR_NG ladda snabbast men en riktig MR-NG kommer ladda snabbare i km/h än vad MR gör.
Glasklart?! Bara ytterligare tear downs kommer ge svaren på det tekniska!
Glasklart?! Bara ytterligare tear downs kommer ge svaren på det tekniska!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Mid range borta
Mid Range hette till och med officiellt LEMR, Limited Edition Medium Range, så att den försvinner var inte helt oväntat. Därför Elon drog dåliga skämt om lemurer inför dess introduktion. Lemur, LEMR...
Re: Mid range borta
Tror också SR och SR+ har samma batteri och det borde vara den nya designenHenrik Torphammar skrev:Jag tror SR och SR+ är samma batteri. Det nya billigare, lättare och "bättre". MR var/är det gamla LR med färre celler i, dvs tomma hål i packen. Det anser jag varit en nödlösning som blev dyrare att tillverka samt sämre för kunderna. Jag hoppas vi får se tre dedikerade paket med rätt antal celler för den räckvidd man köper. SR, MR-NG och LR_NG i den nya bättre konfigurationen(NG) som blir först in i SR. Dedikerade paket höjer laddhastigheten i km/h räknat även om effekten är lägre eftersom förbrukningen går ner. Antagligen kommer LR/LR_NG ladda snabbast men en riktig MR-NG kommer ladda snabbare i km/h än vad MR gör.
Glasklart?! Bara ytterligare tear downs kommer ge svaren på det tekniska!
Dock har jag iaf inte sett det rapporterat nånstans
Alt skulle det vara ännu ett nerplockat LR batteri och det nya hamnar i Y
De lämnade in ett patent i slutet av 2018 och de har pratat om ny ”paketering” oklart om det är samma batteri dock
Teardowns lär som sagt visa hur det ligger till
Men klart är att det är samma batteri i båda SR varianterna vore orimligt annars.
Vad menas med NG?
NextGeneration? Som nya designen?
Teslas balansgång är att ha tillräckligt få konfigurationer så produktionen löper smidigt men samtidigt ha tillräckligt många för att tillgodose så många kunder som möjligt.
Två batterier i produktion samtidigt för samma modell är nog det mesta de vill ha (kanske bara ett) sen kan de mjukvarustrypa dessa olika
Karosserna ochövrig hw är ju lika på alla så har de framöver även bara två inredningar och två drivlinor borde produktionen vara väldigt optimerad. sen kan det ju såklart finnas ekonomiska incitament att bundla dessa på vissa sätt.
//Christian
_______________
Christian
Model 3 LR RWD FSD
Christian
Model 3 LR RWD FSD
Re: Mid range borta
SantTiborBlomhall skrev:Mid Range hette till och med officiellt LEMR, Limited Edition Medium Range, så att den försvinner var inte helt oväntat. Därför Elon drog dåliga skämt om lemurer inför dess introduktion. Lemur, LEMR...
Den var väntad att den skulle försvinna
Var det inte tom sagt att den skulle försvinna när SR kom?
Dock kan man fundera vad Musk menade med ”atleast Midrange to all markets”
Vi får säkert en del av svaren samtidigt som priserna höjs nu
//Christian
_______________
Christian
Model 3 LR RWD FSD
Christian
Model 3 LR RWD FSD
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Mid range borta
Y är så långt fram i tiden att jag tror det blir ytterligare en ny generation SR pack i den. SR-NG så att säga. Antagligen fortfarande samma packar i 3 och Y men ett steg upp från dagens nya packdesign som finns i SR. SR-NG eller LR-NG2.skegge skrev:det nya hamnar i Y
Färre och färre celler för att behålla 240 respektive 230miles range på SR 3/Y utan SW lås för att komma ner mer och mer i prislapp. Kanske torrcoatade celler tom.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Mid range borta
Kommer garanterar sitta samma batterier i 3 och YHenrik Torphammar skrev:Y är så långt fram i tiden att jag tror det blir ytterligare en ny generation SR pack i den. SR-NG så att säga. Antagligen fortfarande samma packar i 3 och Y men ett steg upp från dagens nya packdesign som finns i SR. SR-NG eller LR-NG2.skegge skrev:det nya hamnar i Y
Färre och färre celler för att behålla 240 respektive 230miles range på SR 3/Y utan SW lås för att komma ner mer och mer i prislapp. Kanske torrcoatade celler tom.
Ekonomin i båda dessa bygger på att de delar så många komponenter som möjligt.
Det jag syfta på var om de hunnit görs ett helt nytt batteri/cellpack till SR nu när patentet lämnades in i slutet på 2018
Paketerat det annorlunda kan de dock ha gjort för att få enklare tillverkning och vikt.
//Christian
_______________
Christian
Model 3 LR RWD FSD
Christian
Model 3 LR RWD FSD
Re: Mid range borta
Jag tror det är extremt tveksamt men jag hoppas att de kommer erbjuda den i Europa en sväng ifall som de sa på "earnings call":et (aktiemöte, bokslut? Oklar på vad det blir på svenska) https://cleantechnica.com/2018/10/24/li ... ings-call/.
Är inte sugen på en Standard Range eller Standard Range Plus och 600k+ är i gränslandet till för dyrt.. F*n nu förstördes de planerna..
Är inte sugen på en Standard Range eller Standard Range Plus och 600k+ är i gränslandet till för dyrt.. F*n nu förstördes de planerna..
1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!
26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Re: Mid range borta
Tjabba,
samma här vart lite besviken att Mid range fallit bort, hade vart det val som jag vill välja.. Hade kunna tänka mig SR om det var så att man hade kunna få Full Interior.. Men synd att de snålar där.. så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.. .
Kan vara så att de kommer låsa upp en del grejer via mjukvara? För då hade man ändå kunna välja SR+
samma här vart lite besviken att Mid range fallit bort, hade vart det val som jag vill välja.. Hade kunna tänka mig SR om det var så att man hade kunna få Full Interior.. Men synd att de snålar där.. så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.. .
Kan vara så att de kommer låsa upp en del grejer via mjukvara? För då hade man ändå kunna välja SR+
Re: Mid range borta
Det verkar dock vara väldigt lite som skiljer mellan Premium och Partial Premium. Typ matta i frunken, textilmattor i kupén, subwoofer och immersive sound. Kolla här:icimasa skrev:Tjabba,
samma här vart lite besviken att Mid range fallit bort, hade vart det val som jag vill välja.. Hade kunna tänka mig SR om det var så att man hade kunna få Full Interior.. Men synd att de snålar där.. så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.. .
Kan vara så att de kommer låsa upp en del grejer via mjukvara? För då hade man ändå kunna välja SR+
https://insideevs.com/tesla-model-3-sta ... nge-video/
För egen del verkar SR+ bara bättre och bättre. Lite mattor fixar man själv, synd på Subwoofern dock.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Mid range borta
Såg en jämförelse mellan partial premium och premium på youtube. (jag talar klarspråk: jag tror inte ens Standard range får/kommer säljas här för att den saknar värmare i sitsen så det är + som gäller).
Ja, baslådan saknades, men enligt mig är det bättre då sådana baslådor låter utanför bilen och stör andra så de tittar snett på föraren. det finns högtalare i pelarna, men de är inte aktiverade (då måste man ha "immersive sound" några med premium har stängt av funktionen, men kanske något man kan köpa till, eller att de aktiverar den med firmware senare) istället för baslådan i bak finns en stålbalk (så ev kan någon händig/kunnig sätta en modifierad bas där.) jag hade tyckt de kunnat utnyttja utrymmet bättre (dvs spegla som det ser ut på andra sidan så volymen kunnat öka.
SR+ låter mer och mer lockande, var först inne på medium range, dels för det lägre priset (en jättestor faktor) men också att de har allt jag velat ha (nej inte full självkörning, bara adaptiv). gillar också textil bättre än läder (ni förstår om jag säger pga av en benny hill skets där han har på sig läder som gör att han ger ifrån sig vissa ljud) men kan tolerera det.
Hoppas på en återkomst av midrange, då det var en bra kompromiss. men det är farligt när det är så små steg mellan nivåerna, lätt att man fortsätter hoppa uppåt bara för att det är ölite lite mer.
Ja, baslådan saknades, men enligt mig är det bättre då sådana baslådor låter utanför bilen och stör andra så de tittar snett på föraren. det finns högtalare i pelarna, men de är inte aktiverade (då måste man ha "immersive sound" några med premium har stängt av funktionen, men kanske något man kan köpa till, eller att de aktiverar den med firmware senare) istället för baslådan i bak finns en stålbalk (så ev kan någon händig/kunnig sätta en modifierad bas där.) jag hade tyckt de kunnat utnyttja utrymmet bättre (dvs spegla som det ser ut på andra sidan så volymen kunnat öka.
SR+ låter mer och mer lockande, var först inne på medium range, dels för det lägre priset (en jättestor faktor) men också att de har allt jag velat ha (nej inte full självkörning, bara adaptiv). gillar också textil bättre än läder (ni förstår om jag säger pga av en benny hill skets där han har på sig läder som gör att han ger ifrån sig vissa ljud) men kan tolerera det.
Hoppas på en återkomst av midrange, då det var en bra kompromiss. men det är farligt när det är så små steg mellan nivåerna, lätt att man fortsätter hoppa uppåt bara för att det är ölite lite mer.
Re: Mid range borta
Skiljer väl "bara" $4k mellan MR och LR? Och något får man ju för pengarna också i form av väsentligt högre räckvidd. Tycker inte MR saknas så väldans. Då är ju SR+ redan förut ett bättre val än MR nånsin var. Tycker jag...
Re: Mid range borta
Så, vad tror vi om följande?
SR = 458.500 kr
SR+ = 485.000 kr
LR RWD = 563.000 kr
Personligen tror jag att SR+ kommer att bli den som säljer. Även om det förstås är lockande att få en Tesla Model 3 för under 400k efter miljöbonus. Dock är den betydligt sämre utrustad än t.ex. en e-niro och Kona. Steget upp till SR+ är ju så liten att det knappast är någon som kommer att välja en SR.
Eftersom den tidigare merkostnaden för premium var 5000 USD, så är skillnaden mellan en SR och en LR RWD bara 39000 kr. Det är inte mycket, med tanke på hur mycket mer räckvidd man får. 16 mil extra räckvidd är inte fy skam. Det är väl mer de 78000kr mellan SR+ och LR AWD som skapar diffrentieringen mellan bilarna.
SR = 458.500 kr
SR+ = 485.000 kr
LR RWD = 563.000 kr
Personligen tror jag att SR+ kommer att bli den som säljer. Även om det förstås är lockande att få en Tesla Model 3 för under 400k efter miljöbonus. Dock är den betydligt sämre utrustad än t.ex. en e-niro och Kona. Steget upp till SR+ är ju så liten att det knappast är någon som kommer att välja en SR.
Eftersom den tidigare merkostnaden för premium var 5000 USD, så är skillnaden mellan en SR och en LR RWD bara 39000 kr. Det är inte mycket, med tanke på hur mycket mer räckvidd man får. 16 mil extra räckvidd är inte fy skam. Det är väl mer de 78000kr mellan SR+ och LR AWD som skapar diffrentieringen mellan bilarna.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Mid range borta
Jag tror att ingen i Sverige kommer välja SR helt enkelt på grund av att den saknar sätesvärmare. Som ICE-bilist anser jag att det inte går att leva utan sätesvärme på vintern. Men vad säger ni som kört elbil ett tag? Är det ett måste?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Mid range borta
Vi får väl se vad priserna hamnar på imorgon då en höjning kommer ske, kanske även på LR RWD
Re: Mid range borta
Hade verkligen velat ha SR premium. Totalt ointresserad av stort batteri men vill ha bästa möjliga skärm och ljud. Något som saknas på SR+.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: Mid range borta
På twitter skrev Elon att Standard versionen Kommer till Europa om ~6 månader , antar att sr plus räknas in där?
Någon som läst något annat?
Någon som läst något annat?
Re: Mid range borta
"Gamla" priser var följande (justeras midnatt usa tid):Verdi skrev:Skiljer väl "bara" $4k mellan MR och LR? Och något får man ju för pengarna också i form av väsentligt högre räckvidd. Tycker inte MR saknas så väldans. Då är ju SR+ redan förut ett bättre val än MR nånsin var. Tycker jag...
AWD LR 47000 USD
RWD LR 43000 USD
RWD MR 40000 USD
Jag för min del hade hellre köpt en RW MR i den färgen jag vill ha med vinterdäck och småplocket runt (wc, mattor etc) än en RW LR med "bara det nödvändigaste" men det beror ju helt och hållet på vilken plånbok man har och vad man är villig och prioritera.
Jag tippar på att RWD LR:n kommer upp till 45usd och omkring 590sek efter prishöjningen och det är för min del i gränslandet.
1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!
26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Re: Mid range borta
Undrar om sr + kommer höjas också, det var väl enbart standard som inte skulle ändrasBejje skrev:"Gamla" priser var följande (justeras midnatt usa tid):Verdi skrev:Skiljer väl "bara" $4k mellan MR och LR? Och något får man ju för pengarna också i form av väsentligt högre räckvidd. Tycker inte MR saknas så väldans. Då är ju SR+ redan förut ett bättre val än MR nånsin var. Tycker jag...
AWD LR 47000 USD
RWD LR 43000 USD
RWD MR 40000 USD
Jag för min del hade hellre köpt en RW MR i den färgen jag vill ha med vinterdäck och småplocket runt (wc, mattor etc) än en RW LR med "bara det nödvändigaste" men det beror ju helt och hållet på vilken plånbok man har och vad man är villig och prioritera.
Jag tippar på att RWD LR:n kommer upp till 45usd och omkring 590sek efter prishöjningen och det är för min del i gränslandet.
Re: Mid range borta
Jjonas skrev:Hade verkligen velat ha SR premium. Totalt ointresserad av stort batteri men vill ha bästa möjliga skärm och ljud. Något som saknas på SR+.
Jag tror att skärmen är den samma på SR som LR utan bara mjukvara som skiljer dem åt..
/Martin
Re: Mid range borta
Absolut, menade grafik och funktioner. Ingen streaming i SR+ t.ex.icimasa skrev:Jjonas skrev:Hade verkligen velat ha SR premium. Totalt ointresserad av stort batteri men vill ha bästa möjliga skärm och ljud. Något som saknas på SR+.
Jag tror att skärmen är den samma på SR som LR utan bara mjukvara som skiljer dem åt..
/Martin
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp