Mid range borta

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Mid range borta

Inlägg av Bejje »

Jeppe_E skrev:
Bejje skrev:
Verdi skrev:
Skiljer väl "bara" $4k mellan MR och LR? Och något får man ju för pengarna också i form av väsentligt högre räckvidd. Tycker inte MR saknas så väldans. Då är ju SR+ redan förut ett bättre val än MR nånsin var. Tycker jag... :)
"Gamla" priser var följande (justeras midnatt usa tid):
AWD LR 47000 USD
RWD LR 43000 USD
RWD MR 40000 USD

Jag för min del hade hellre köpt en RW MR i den färgen jag vill ha med vinterdäck och småplocket runt (wc, mattor etc) än en RW LR med "bara det nödvändigaste" men det beror ju helt och hållet på vilken plånbok man har och vad man är villig och prioritera.

Jag tippar på att RWD LR:n kommer upp till 45usd och omkring 590sek efter prishöjningen och det är för min del i gränslandet.
Priserna är inte justerade än, eller sker det först när dagen är slut i US menar du?

De skulle justeras midnatt måndag till tisdsg amerikansk tid men ingenting har dykt upp ännu.

De priserna jag skrev var/är de som gällt innan den höjningen går igenom.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Mid range borta

Inlägg av anna__ »

Bejje skrev:
Jeppe_E skrev:
Bejje skrev:
Verdi skrev:
Skiljer väl "bara" $4k mellan MR och LR? Och något får man ju för pengarna också i form av väsentligt högre räckvidd. Tycker inte MR saknas så väldans. Då är ju SR+ redan förut ett bättre val än MR nånsin var. Tycker jag... :)
"Gamla" priser var följande (justeras midnatt usa tid):
AWD LR 47000 USD
RWD LR 43000 USD
RWD MR 40000 USD

Jag för min del hade hellre köpt en RW MR i den färgen jag vill ha med vinterdäck och småplocket runt (wc, mattor etc) än en RW LR med "bara det nödvändigaste" men det beror ju helt och hållet på vilken plånbok man har och vad man är villig och prioritera.

Jag tippar på att RWD LR:n kommer upp till 45usd och omkring 590sek efter prishöjningen och det är för min del i gränslandet.
Priserna är inte justerade än, eller sker det först när dagen är slut i US menar du?

De skulle justeras midnatt måndag till tisdsg amerikansk tid men ingenting har dykt upp ännu.

De priserna jag skrev var/är de som gällt innan den höjningen går igenom.
Kanske ännu ett trick att få sålt lite fler bilar under Q1 :|
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mid range borta

Inlägg av taliz »

anna__ skrev:
Kanske ännu ett trick att få sålt lite fler bilar under Q1 :|
Självklart är det så. Att de satte 18e som deadline är just för att de då finns en chans för dem att leverera innan kvartalet är slut.

Innan har de som sagt haft referalprogrammet för att skapa incitament, nu är det borta så då får dom hitta på andra saker.
Hur många ggr sa Elon tex att fri supercharging skulle försvinna? Varje kvartalsslut var det samma visa..

Det fascinerande är ju att det funkar, gång på gång lyckas de få folk att trycka på beställknappen, och det är ju faktiskt huvudsaken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Mid range borta

Inlägg av Mickep »

Tycker det är konstigt att man kan konfigurare och "beställa" en model y med svenska priser, en bil som inte ens produceras och bara finns i några enstaka exemplar medans däremot model 3 standard range som sprutar ut i fabriken så de får sätta upp stora tennisnät för att fånga alla bilar som skjuts ut i luften ur fabriken, inte går att ens beställa. model y kommer om ng 2 år. Då borde Eu i allmänhet, Norden i synnerhet och sverige spekifikt kunna få beställa med leverans om något halv/hel år.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Mid range borta

Inlägg av Jeppe_E »

Mickep skrev:
Tycker det är konstigt att man kan konfigurare och "beställa" en model y med svenska priser, en bil som inte ens produceras och bara finns i några enstaka exemplar medans däremot model 3 standard range som sprutar ut i fabriken så de får sätta upp stora tennisnät för att fånga alla bilar som skjuts ut i luften ur fabriken, inte går att ens beställa. model y kommer om ng 2 år. Då borde Eu i allmänhet, Norden i synnerhet och sverige spekifikt kunna få beställa med leverans om något halv/hel år.
Därför att de vill ha in beställningar på MY för att se hur stort behovet är. Detta för att kunna anpassa sin framtida kapacitet. Inget konstigt alls inom tillverkningsindustrin.

När det gäller SR av M3, så är det inte lika viktigt, då det handlar mer om att fördela en befintlig kapacitet och så länge som efterfrågan är lika stor som tillgången på den interna marknaden, så finns det inte ett behov för Tesla att få in beställningar från övriga världen.

Fortfarande samma priser i design studion på M3
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Mid range borta

Inlägg av anna__ »

...
BF681519-B90F-438D-9C54-749FE584BA4E.jpeg
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Mid range borta

Inlägg av ippii »

anna__ skrev:
...
:D
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Martey
Inlägg: 297
Blev medlem: 06 dec 2018 19:17
Ort: Stockholm

Re: Mid range borta

Inlägg av Martey »

ippii skrev:
anna__ skrev:
...
:D
De säljer bilarna som om det vore en Swedish House Mafia-concert, "Det blir en extrakonsert!" :lol:
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Mid range borta

Inlägg av ippii »

Martey skrev:
ippii skrev:
anna__ skrev:
...
:D
De säljer bilarna som om det vore en Swedish House Mafia-concert, "Det blir en extrakonsert!" :lol:
Haha, ja! Eller så är det så högt tryck i nätverkskablarna så att det ej går att dra ner priserna.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Mid range borta

Inlägg av helix »

Solklart att det där var planerat från början. Bara ett trix för att locka över några ytterligare beställningar över mållinjen genom att förlänga fönstret ett dygn och därmed boosta försäljningssiffrorna för Q1. Att de inte skulle kunna höja priserna på grund av att det kommer in för många beställningar låter som en riktigt dålig vit lögn :lol:
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Mid range borta

Inlägg av wector »

Fan, jag föll för tricket
Men räknar inte Tesla bilar som faktiskt levererats till kund? Isåfall spelar min beställning nog ingen roll för Q1?
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Mid range borta

Inlägg av Surfaren »

wector skrev:
Men räknar inte Tesla bilar som faktiskt levererats till kund? Isåfall spelar min beställning nog ingen roll för Q1?
Nej, vi som bor i andra världsdelar hinner inte längre bidra till Q1. Men i USA kan ju Tesla trycka ut några fler bilar innan månaden är slut.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mid range borta

Inlägg av taliz »

Surfaren skrev:
wector skrev:
Men räknar inte Tesla bilar som faktiskt levererats till kund? Isåfall spelar min beställning nog ingen roll för Q1?
Nej, vi som bor i andra världsdelar hinner inte längre bidra till Q1. Men i USA kan ju Tesla trycka ut några fler bilar innan månaden är slut.
Lär väl finnas en del Model 3 "i lager" i EU. Alla de skeppat lär ju inte varit built to order. Dessutom har det säkert trillat in en del avbeställningar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Mid range borta

Inlägg av Surfaren »

taliz skrev:
Lär väl finnas en del Model 3 "i lager" i EU. Alla de skeppat lär ju inte varit built to order. Dessutom har det säkert trillat in en del avbeställningar.
Förvisso. Jag utgick ifrån att vi pratade om nybeställningar.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
icimasa
Inlägg: 93
Blev medlem: 18 mar 2019 15:08

Re: Mid range borta

Inlägg av icimasa »

Som jag fattar det så har väl även SR+ möjlighet att Ansluta via appen för att kunna göra pre heat osv.? Vilket betyder att den måste ju va konstant uppkopplad? Och då borde de ju kunna släppa på streaming tjänster.. Va tror ni?

Jag hade ju tänkt mig Mid Range men nu blir det nog ändå en SR+, pearl white och Autopilot kanske tom. Selfdriving om frugan tillåter ;);)
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Mid range borta

Inlägg av juristen »

icimasa skrev:
Som jag fattar det så har väl även SR+ möjlighet att Ansluta via appen för att kunna göra pre heat osv.? Vilket betyder att den måste ju va konstant uppkopplad? Och då borde de ju kunna släppa på streaming tjänster.. Va tror ni?
Jo, men streamingtjänsterna är spärrade med mjukvara. Det hindrar dig däremot inte att streama via telefonen och spela upp ljudet från telefonen i bilen.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
icimasa
Inlägg: 93
Blev medlem: 18 mar 2019 15:08

Re: Mid range borta

Inlägg av icimasa »

Jo, då borde det ju komma att man kan köpa till den tjänsten! Hörde från en kille i USA som fått sin M3 ST+ och det verkar som att man inte kan styra värmen i bilen via appen??? Någon som hört liknande verkar ju helt knas att de skulle blocka den funktionen. Just här som de e kallt halva året så vill man ju kunna förvärma bilen
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Mid range borta

Inlägg av anna__ »

Nu kom pris ändringen!
Är det någon som minns hur mycket Standard range + kostade i USA tidigare?
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Mid range borta

Inlägg av Jjonas »

anna__ skrev:
Nu kom pris ändringen!
Är det någon som minns hur mycket Standard range + kostade i USA tidigare?
Den har höjts 500 USD.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Mid range borta

Inlägg av Jjonas »

icimasa skrev:
Jo, då borde det ju komma att man kan köpa till den tjänsten! Hörde från en kille i USA som fått sin M3 ST+ och det verkar som att man inte kan styra värmen i bilen via appen??? Någon som hört liknande verkar ju helt knas att de skulle blocka den funktionen. Just här som de e kallt halva året så vill man ju kunna förvärma bilen
Ange gärna källa på detta... Blir lätt rörigt annars när folk killgissar hit och dit. ;)
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Mid range borta

Inlägg av anna__ »

Nyfiken på när de kommer öppna upp för konfiguration på standard eller lr rwd! Elon ca 6 månader innan den kommer hit så kanske sensommaren
Skriv svar