Sentry mode

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8503
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Sentry mode

Inlägg av Pontus »

Hej, jag läste att en del fått 19.8.2. Jag fick den för ett par dagar sedan och där med Sentry mode.
Jag ser att den startar när man kommer nära och sedan efter att titta på USB minnet så kan jag se att den har filmat. Men fler att filerna är väldigt små eller 0 samt att namnet på dem har jag inte riktigt begripit än. Vet inte ens om detta är släppt i Sverige men om så är det någon som har koll på hur detta fungerar?
Det är ett gäng med mappar som är döpta efter datum och tid enligt följande:
2019-03-19_12-36-19
2019-03-19_13-20-23
2019-03-19_15-23-11

Så dessa är logiska men går jag in i sista har jag fäljande:
Capture.JPG
Nu ser ju till och med filnamnen ut att vara logiska, men att right_repeater verkar ha problem att spara filerna. Så frågan blir väl nu om någon annan har det problemet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Sentry mode

Inlägg av UrbanL »

Nu har jag själv inte sentry mode ännu, men jag märkte med TeslaCam att det blev noll-filer och korrupta filer.

Sedan föpte jag ett större, och framför allt snabbare USB-minne, och problemet försvann.

Kan det vara ditt problem också?
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Sentry mode

Inlägg av OlleBack »

Om man tar ut minnet medans den spelar in så blir det korrupt iaf. Fick stoppa in i datorn och formatera om. Fast då visade ikonen nått annat än den röda spela in ikonen. Kanske inte samma problem :)
Användarvisningsbild
AndreasA
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 jul 2016 12:35
Ort: Skaraborg

Re: Sentry mode

Inlägg av AndreasA »

OlleBack skrev:
Om man tar ut minnet medans den spelar in så blir det korrupt iaf. Fick stoppa in i datorn och formatera om. Fast då visade ikonen nått annat än den röda spela in ikonen. Kanske inte samma problem :)
Formaterade du om med FAT32? (windows 10 klarar exvis inte av att formatera med FAT32, äldre versioner av Windows klarar det, sen finns det säkert tredjepartsprogram som klarar det.)
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8503
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Sentry mode

Inlägg av Pontus »

AndreasA skrev:
OlleBack skrev:
Om man tar ut minnet medans den spelar in så blir det korrupt iaf. Fick stoppa in i datorn och formatera om. Fast då visade ikonen nått annat än den röda spela in ikonen. Kanske inte samma problem :)
Formaterade du om med FAT32? (windows 10 klarar exvis inte av att formatera med FAT32, äldre versioner av Windows klarar det, sen finns det säkert tredjepartsprogram som klarar det.)
Dashcam har ju fungerat i flera månader nu så det var bara nu när inspelningarna från Sentry tillkom som det vart problem. Läste dock på TMC att det finns andra som har samma problem. Kanske ska prova med ett annat USB minne.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Sentry mode

Inlägg av TeslaTissel »

- Fäljer utvecklingen.
Vi har ju fått över 1000 Model 3 så det är förstås viktigt om det fungerar ta reda på filerna också.

Man tar sitt eget USB-minne och kopplar in det.

Vill minnas jag såg en annan variant där man kan få ned det på minnes-kort, med adapter, men nu är ju USB-minnen så pass stora att det inte är något problem.
Användarvisningsbild
Raoulen
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 02 jan 2019 14:52
Ort: Lerum

Re: Sentry mode

Inlägg av Raoulen »

Borde inte Sentry mode vara olagligt i Sverige med tanke på att övervakning med kamera på allmän plats kräver tillstånd?
Tesla Model 3 SR+
Beställt Model Y 8/11-22
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Sentry mode

Inlägg av Xmag »

Raoulen skrev:
Borde inte Sentry mode vara olagligt i Sverige med tanke på att övervakning med kamera på allmän plats kräver tillstånd?
Det är ju olagligt att vandalisera och stjäla också och hade det problemet inte funnits hade man inte behövt nån övervakning... skämt åsido så vore det intressant att se de juridiska aspekterna runt sentry mode.
Personligen tror jag att lagarna runt kameraövervakning måste förändras mycket snart när tekniken går frammåt och det finns kameror över allt, i bilar, mobiler, drönare mm
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Sentry mode

Inlägg av akeller »

En dum fråga, var kopplar man in USB-minnet, går det med vilket USB-uttag som helst?
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Grovsnus
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 14 maj 2018 21:59
Ort: Sandviken

Re: Sentry mode

Inlägg av Grovsnus »

OlleBack skrev:
Om man tar ut minnet medans den spelar in så blir det korrupt iaf. Fick stoppa in i datorn och formatera om. Fast då visade ikonen nått annat än den röda spela in ikonen. Kanske inte samma problem :)
Höger sida fram!
Tesla Model P3D röd med vit inredning!
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
fredi
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 feb 2019 12:27

Re: Sentry mode

Inlägg av fredi »

Raoulen skrev:
Borde inte Sentry mode vara olagligt i Sverige med tanke på att övervakning med kamera på allmän plats kräver tillstånd?
Det kräver inte tillstånd längre. Däremot får man kanske problem med dataskyddsförordningen om man inte hanterar filmat material rätt.
Bokade tidigt den 31 mars 2016
Beställde 5 dec 2018 kl 20
Första Teslan
Silver, AWD, 18" Aero, EAP(=FSD), svart inredning
Inget leveransdatum, har fått VIN, inget regnr, slutfaktura betald.
Har varit Tesla-fanboy i många år, har lite tålamodet kvar.
Användarvisningsbild
Raoulen
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 02 jan 2019 14:52
Ort: Lerum

Re: Sentry mode

Inlägg av Raoulen »

fredi skrev:
Raoulen skrev:
Borde inte Sentry mode vara olagligt i Sverige med tanke på att övervakning med kamera på allmän plats kräver tillstånd?
Det kräver inte tillstånd längre. Däremot får man kanske problem med dataskyddsförordningen om man inte hanterar filmat material rätt.

Ok. Där ser man, förr fick man t ex inte använda material från en dashcam som bevismaterial vid olyckor etc. Är det ok nu?
Tesla Model 3 SR+
Beställt Model Y 8/11-22
uone
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 feb 2019 22:08

Re: Sentry mode

Inlägg av uone »

Raoulen skrev:
fredi skrev:
Raoulen skrev:
Borde inte Sentry mode vara olagligt i Sverige med tanke på att övervakning med kamera på allmän plats kräver tillstånd?
Det kräver inte tillstånd längre. Däremot får man kanske problem med dataskyddsförordningen om man inte hanterar filmat material rätt.

Ok. Där ser man, förr fick man t ex inte använda material från en dashcam som bevismaterial vid olyckor etc. Är det ok nu?


VA? vi har väl fri bevisprövning i det här landet. Varför skulle man inte få använda dashcamfilmer som bevis? Största problemet jag har haft var att polisen hade svårt att ta emot filmer rent tekniskt.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Sentry mode

Inlägg av Remuz »

Den där myten dör aldrig. I Sverige kan alla bevis användas även såna som kommit fram på felaktigt sätt. Dock kan den som tar fram bevis på fel sätt åtalas.

I USA får man däremot inte använda den typen av bevis. Antar att det är därför alla tror att det är så i Sverige.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Raoulen
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 02 jan 2019 14:52
Ort: Lerum

Re: Sentry mode

Inlägg av Raoulen »

Remuz skrev:
Den där myten dör aldrig. I Sverige kan alla bevis användas även såna som kommit fram på felaktigt sätt. Dock kan den som tar fram bevis på fel sätt åtalas.

I USA får man däremot inte använda den typen av bevis. Antar att det är därför alla tror att det är så i Sverige.

Du verkar ha helt rätt :)

Hittade en artikel från oktober 2016 https://teknikensvarld.se/kamera-i-vind ... ge-337163/

Verkar som att högsta domstolen ändrade på synen av att en dashcam räknades som en fast monterad övervakningskamera.
Tesla Model 3 SR+
Beställt Model Y 8/11-22
Användarvisningsbild
Breeze
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 mar 2016 15:37
Ort: Gislaved

Re: Sentry mode

Inlägg av Breeze »

Funkar bra med updaten som kom för 2,5 timma sen :D 2019.8.3
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Sentry mode

Inlägg av boreno »

I 2019.8.3 finns Sentry Mode, men jag får det inte att fungera i M3. Det verkar som att inställningen sätts till off av sig själv.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Sentry mode

Inlägg av UrbanL »

boreno skrev:
I 2019.8.3 finns Sentry Mode, men jag får det inte att fungera i M3. Det verkar som att inställningen sätts till off av sig själv.
Den återställs när man kört bilen, så smidigast är ju att dra på den från appen.

Antagligen för att Sentry Mode drar en del energi aktiverad. Den stängs även av vid 20% laddning.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Sentry mode

Inlägg av Crappy »

Minnet som man måste ha till sentrymode, det skulle vara formaterat till fat38, vilket inte går längre?
Om man nu får tag på ett, hur stort måste det vara, och var sätter man det, i ena uttaget för laddning av telefoner?
(Dogmode var inte med i denna uppdatering?)
Användarvisningsbild
Marcus88
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 dec 2018 18:16

Re: Sentry mode

Inlägg av Marcus88 »

Jag köpte ett USB-minne igår, Sandisk 32GB med USB3-stöd. Stod att det skulle klara hög hastighet. Provade Dashcam samt Sentry Mode idag när uppdateringen(2019.8.3). Alla filer sparades korrekt på minnet utan något korrupt.

(Minnet var formaterat till Fat32 från början så behövde inte formatera om)
Model 3 LR AWD, Red multicoat, EAP
Reservation: 31/3 -16
Beställning: 6/12 -18
Levererad: 18/3 -19
Användarvisningsbild
Castro90
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 12 apr 2016 18:55

Re: Sentry mode

Inlägg av Castro90 »

Hur stort minne rekommenderas av er?
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Sentry mode

Inlägg av Syncronauten »

Castro90 skrev:
Hur stort minne rekommenderas av er?
Jag köpte ett snabbt 256gb med tanke på att film tar mycket plats och det är 3 kameror som skall spara film. Tänkte att den skulle ha mer plats att spara filmerna innan den skriver över men det verkar skrivas över efter en timmes körning iallafall.
Minnet har fyllts med 6Gb på ett par dagar så jag tog nog i lite mycket :)
Kör man mycket sentry mode och det rör sig folk i närheten av bilen så går det ju åt mer minne.
Senast redigerad av Syncronauten, redigerad totalt 1 gånger.
electricfeel
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 sep 2017 16:42
Ort: Helsingborg

Re: Sentry mode

Inlägg av electricfeel »

Raoulen skrev:
Borde inte Sentry mode vara olagligt i Sverige med tanke på att övervakning med kamera på allmän plats kräver tillstånd?
Dashcam blev lagligt i Sverige 2016. Man kan ju i princip säga att sentry mode är en slags inbyggd 360 dashcam som aktiveras vid vandalisering.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sentry mode

Inlägg av bylund »

Domen som fastställde att dashcam är lagligt byggde på att den manövrerades från platsen, så man måste nog minst sitta i bilen för att det ska räknas. Men i augusti 2018 kom kamerabevakningslagen, och enligt den är det inte ok att kamerabevaka en plats dit allmänheten har tillträde, så i ett privat garage lär det vara ok, men kanske inte ute på stan. Jag tror inte att den har prövats i högsta instans än.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Sentry mode

Inlägg av kler »

bylund skrev:
Domen som fastställde att dashcam är lagligt byggde på att den manövrerades från platsen, så man måste nog minst sitta i bilen för att det ska räknas. Men i augusti 2018 kom kamerabevakningslagen, och enligt den är det inte ok att kamerabevaka en plats dit allmänheten har tillträde, så i ett privat garage lär det vara ok, men kanske inte ute på stan. Jag tror inte att den har prövats i högsta instans än.
Generellt handlar det väl om att man ska ha "kontroll" när man spelar in - typ att det är ok att spela in sådant som är "ämnat för dina öron och ögon".
Så jag tror inte att du måste sitta i bilen, utan det räcker nog att man är "på plats". Jag skulle gissa att det är ok att stå utanför bilen och ha sentry mode på. Eller t.o.m. befinna sig "i närheten" av bilen.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Skriv svar