Sentry mode

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Sentry mode

Inlägg av oscfor »

thedude skrev:
Kan någon rekommendera en bra och snabb USB sticka? och "lagom" storlek? pris inga problem (sålänge inom rimliga gränser). Jag får en del "tomma" filer.
Sandisk Extreme 500 kör jag. Visserligen en äldre model än den som säljs nu, men den funkar felfritt. Storlek från 250GB-2TB. SSD istället för flash.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Sentry mode

Inlägg av thedude »

Hmm...tar ju plats så helst en sån där liten som typ mus mottagare som knappt syns :) men tack för tipset ändå....Andra förslag? jag borde lista mina krav lite tydligare kanske

1- Liten så ingen SSD
2- Snabb
3- "lagomt" med kapacitet
4- Pris, no issue men vill helst köpa två för att kunna byta.
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Sentry mode

Inlägg av fredli74 »

oscfor skrev:
thedude skrev:
Kan någon rekommendera en bra och snabb USB sticka? och "lagom" storlek? pris inga problem (sålänge inom rimliga gränser). Jag får en del "tomma" filer.
Sandisk Extreme 500 kör jag. Visserligen en äldre model än den som säljs nu, men den funkar felfritt. Storlek från 250GB-2TB. SSD istället för flash.
Gjorde lite samma sak jag till slut. Plocka en gammal 120GB PNY SSD som låg i lådan och stoppa i en ICY BOX. Har funkat bra än så länge. Skönt med större disk också för en 32GB sticka fyllde min Sentry på två veckor. Det borde gå att montera den på väggen under USB portarna. Någon som satt fast sin disk på något bra sätt? Min trilla ned efter att jag accat ett par gånger. Så nu ligger den bara i botten på mittenfacket.

Sidenote: Varför har dom inte satt en USB port inne i handskfacket? Rätt meningslöst att ha Sentry på om dom slår in rutan och tar med sig disken. ;) Fast det kanske lagras i bilen också så Tesla kan komma åt filerna?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Sentry mode

Inlägg av Pontus »

Jag har kört en Sandisk i musmotagar storlek på 64 GB hade lite problem med korrupta filer på höger kameran i början men här fungerat bra på sista tiden.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Sentry mode

Inlägg av thedude »

Pontus skrev:
Jag har kört en Sandisk i musmotagar storlek på 64 GB hade lite problem med korrupta filer på höger kameran i början men här fungerat bra på sista tiden.
Någon speciell model och/eller hastighet? tacksam för tips
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Sentry mode

Inlägg av helix »

Ytterligare några idioter som blir avslöjade via Sentry Mode och åker dit.

Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Sentry mode

Inlägg av snowtroll »

helix skrev:
Ytterligare några idioter som blir avslöjade via Sentry Mode och åker dit.

trött man blir,
och varför ser dom så nöjda ut...? skulle gärna se ev sekvens om "nöjd" när de fälls och får plikta också.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Sentry mode

Inlägg av Pontus »

thedude skrev:
Pontus skrev:
Jag har kört en Sandisk i musmotagar storlek på 64 GB hade lite problem med korrupta filer på höger kameran i början men här fungerat bra på sista tiden.
Någon speciell model och/eller hastighet? tacksam för tips
Sorry kommer inte ihåg och nu är den inte tillgänglig för mig men det är i storleken musmottagare.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Sentry mode

Inlägg av snowtroll »

fann lite test-artiklar på ämnet:
Tyvärr inget entydigt...
2019 Maj: https://www.lifewire.com/best-usb-flash-drives-4141193
2019 April: https://www.pclaunches.com/best-flash-drive/ - GorillaDrive 3.0, kanske kan vara ngt?
2018 Dec: https://windowsreport.com/best-usb-flash-drives-buy/ - 3. La Cie RuggedKey USB flash drive?

Men annars tror jag det är nog bara att testa. Finns flera diskusioner ute där där man menar att USB stickorna har andrahands sorteringen efter mer krävande applikationer har producerats. Dvs att flesta stickorna är byggda på "leftovers" för noname produktion.

Ps. Lite som att köpa BIC-pennor, man köper dom paketvis så är det alltid någon som fungerar ... hee, om någon blev träffad Sorry!, ska hålla osagt att BIC är av varierande kvalitet numer men det var så förr i alla fall. och det finns fler märken med liknande problem. Ds. :mrgreen:

Skulle to att det bara är att testa på, samma märke kan ha helt olika innehåll trots samma spec (utrymme, speed etc).



Mvh Peter
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
drmonty
Inlägg: 48
Blev medlem: 02 maj 2019 10:18
Ort: Malmö

Re: Sentry mode

Inlägg av drmonty »

Efter att ha läst ett antal artiklar (exempelvis https://teslatap.com/articles/usb-flash ... a-dashcam/) så landade valet på Samsung USB 3.1 Bar Plus 32GB (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4797433). Återstår att se om den håller i M3.
Tesla Model 3 LR AWD
drmonty
Inlägg: 48
Blev medlem: 02 maj 2019 10:18
Ort: Malmö

Re: Sentry mode

Inlägg av drmonty »

Trevligt när försäkringsbolaget accepterar videofilmer från Sentry Mode - försäkringsbolaget här är Trygg Hansa.
Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Sentry mode

Inlägg av Hebbe »

Jag har sett tidigare i tråden att några av de inspelade filerna saknade innehåll. De kan samtliga hänföras till den högra kameran. Är det flera som har motsvarande problem? Har formaterat om minnet och trixat på flera sätt i samband med uttagning av minnet, men alltid samma resultat.
dfKpPOXQ.png
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10282
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sentry mode

Inlägg av Legato »

helix skrev:
Här är en bra tjänst där man kan se videoclips från Sentry Mode/Dashcam på ett smidigt sätt utan att öppna och stänga en massa enskilda filer. Den laddar inte upp något, utan använder bara filer från lokal disk.

https://sentrycam.appspot.com

Skulle just tipsa om https://www.allprosoftware.com/sentrykeeper/, men tror Sentry Cam du skrivit om har exakt samma funktionalitet.

Oavsett, ruskigt mycket smidigare. Dels att se alla kameror samtidigt, dels att kunna köra 8* hastighet :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Sentry mode

Inlägg av thedude »

Det är galet hur mycket batteri Sentry mode drar, 17km på 13tim i ett lugnt villaområde med temp runt 13grader. Det är en väldigt bra feature men det borde gå att optimera mera :)
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Sentry mode

Inlägg av fredli74 »

thedude skrev:
Det är galet hur mycket batteri Sentry mode drar, 17km på 13tim i ett lugnt villaområde med temp runt 13grader. Det är en väldigt bra feature men det borde gå att optimera mera :)
Första "problemet" med Sentry är att den hindrar bilen från att gå ned i sleep. Min Model 3 drar runt 175W i ren idle med sentry av. Det blir 2.27kWh på 13 timmar vilket motsvarar ungefär 14km.
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Sentry mode

Inlägg av Hebbe »

Är det möjligt att se de inspelningar som har lagrats på USB när man sitter i bilen, detta med de resurser som finns installerade i den?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10282
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sentry mode

Inlägg av Legato »

Hebbe skrev:
Är det möjligt att se de inspelningar som har lagrats på USB när man sitter i bilen, detta med de resurser som finns installerade i den?
Nej tyvärr.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Sentry mode

Inlägg av Tellus »

Legato skrev:
Hebbe skrev:
Är det möjligt att se de inspelningar som har lagrats på USB när man sitter i bilen, detta med de resurser som finns installerade i den?
Nej tyvärr.
Kanske släpps samtidigt som utlovade kolla på film funktionen, i en framtida uppdatering
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Sentry mode

Inlägg av jpetters »

Hebbe skrev:
Är det möjligt att se de inspelningar som har lagrats på USB när man sitter i bilen, detta med de resurser som finns installerade i den?
Inte än. Men det finns eller är på gång smidiga appar som gör att man enkelt kan titta på dem i sin smartphone.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Max79
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 sep 2016 11:42

Re: Sentry mode

Inlägg av Max79 »

jpetters skrev:
Hebbe skrev:
Är det möjligt att se de inspelningar som har lagrats på USB när man sitter i bilen, detta med de resurser som finns installerade i den?
Inte än. Men det finns eller är på gång smidiga appar som gör att man enkelt kan titta på dem i sin smartphone.
Dum fråga kanske men hur går detta till? Ett USB-minne som sitter i bilen, hur ska jag komma åt den ifrån min smartphone?
Då snackar vi inte vanliga USB-stickor eller?
Kör Model 3 LR AWD+, 19" Sport-fälgar, Pearlwhite med vit interiör, EAP + FSD.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Sentry mode

Inlägg av frippan »

Ny teknik har en artikel om sentry mode om det är lagligt eller inte i Sverige.

https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-se ... en-6959741
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Sentry mode

Inlägg av Tellus »

frippan skrev:
Ny teknik har en artikel om sentry mode om det är lagligt eller inte i Sverige.

https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-se ... en-6959741
Sverige är unikt, tjuvarnas paradis. Brottslingar har rättigheter, brottsoffer skyldigheter.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
K_North
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 mar 2019 09:02

Re: Sentry mode

Inlägg av K_North »

frippan skrev:
Ny teknik har en artikel om sentry mode om det är lagligt eller inte i Sverige.

https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-se ... en-6959741
Det här var ju faktiskt lite uppmuntrande för mig i alla fall. Har oroat mig för att Sentry mode skulle vara så olagligt att Tesla skulle tvingas blockera funktionen i Sverige, men det verkar ju inte bli aktuellt. Ev kan man tydligen "bara" få böter om man blir anmäld och inte har varningsskyltar.
Någon som vet hur mycket det kan kosta?

Är det någon som kan reglementet kring övervakningskameror och vet hur skylten skall se ut? Storlek? Går det att trycka upp några hyfsat diskreta klisterlappar att sätta på rutorna? Bilen har ju registreringsskyltar. Kan man som kontaktinformation hänvisa till fordonets ägare?

Om buset är läskunnigt kanske en lapp på rutan om kameraövervakning kan avskräcka, men det kanske är att hoppas för mycket.
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Sentry mode

Inlägg av dhanjel »

En liten klisterlapp mitt på reg skylten hade ju varit nice, den ytan används väl inte till nåt ändå
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Sentry mode

Inlägg av evilirish »

dhanjel skrev:
En liten klisterlapp mitt på reg skylten hade ju varit nice, den ytan används väl inte till nåt ändå
Man får dessvärre inte sätta någonting alls på regskylten, även det är olagligt.
Skriv svar