Dj-a dörrhandtag!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Dj-a dörrhandtag!

Inlägg av TiborBlomhall »

Alltså, jag måste bara få avreagera mig :x

Jag är så otroligt nöjd med min Model 3 - förutom dörrhandtagen. :(

Hittills har jag inte träffat på en enda vanlig dödlig människa som fattade hur de kan öppna min bils dörrar. Man måste alltid ge dem en minuts snabbkurs innan de kan sätta sig. Glöm att bara glida upp till nån och låta dem hoppa in i bilen. "Du trycker här och drar där. Nej, tryck med tummen. Nej, andra handen. Och sen fånga pinnen som sticker ut. OK, nu stänger vi dörren så får du pröva igen. Ja, jag vet, krångliga." :roll:

Inte blir det lättare heller när man ska lämna av någon. Dags för ny utbildning. "Tryck på knappen och öppna dörren. Nej, det var fönsterknappen. Nej, nu var det rätt knapp men ja fönstret åker ner en centimeter med den knappen också. Nej, släpp inte knappen innan du öppnar dörren. Ja, jag vet, krångligt." :roll:

Nästan så man ska ta fram små klisterlappar man klistrar vid handtagen och knapparna.

Elon och Franz kunde ha designat enklare dörrhandtag men de ville bara inte :twisted:

Kom nu inte dragandes med nån obskyr bilmodell som har ännu krångligare dörrhandtag - 99% av bildörrar öppnas på ungefär samma sätt och folk har fattat hur man gör. Sen ska de sätta sig i min Model 3 :|

Elon har förut sagt, när Model S släpptes, att dörrhandtaget är det första folk tar i, de ska få en "wow"-känsla redan där.
Med Model 3 får de bara en "WTF?"-känsla som är svår att bli av med sen.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1417
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Dj-a dörrhandtag!

Inlägg av Niclas »

Fryser de inte fast också?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Dj-a dörrhandtag!

Inlägg av Teslaspolen »

Dom har en stark tendens att krångla till saker som inte alls behöver vara så. Mycket funktion stryker med i designens namn...
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Dj-a dörrhandtag!

Inlägg av Jeppe_E »

Teslaspolen skrev:
Dom har en stark tendens att krångla till saker som inte alls behöver vara så. Mycket funktion stryker med i designens namn...
Jag vet inte... Jag tyckte inte att det var ett problem när jag testade att öppna bildörren flertalet gånger på utställningsbilen. Kanske pga att jag kollat alldeles för mycket på tuben och visste precis hur man gjorde. Testade t.o.m både över- och underhandsgrepp. Jag kan dock förstå varför de som inte sett dörrhandtagen tidigare inte förstår sig på funktionen. :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Dj-a dörrhandtag!

Inlägg av jpetters »

TiborBlomhall skrev:
Nästan så man ska ta fram små klisterlappar man klistrar vid handtagen och knapparna.
För insidan finns redan på de flesta Tesla-tillbehörs siter.
T.ex. https://www.abstractocean.com/door-release-buttons/

Men för utsidan verkar vara en affärsmöjlighet. Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Dj-a dörrhandtag!

Inlägg av MrStarhouse »

Ja kanske lite form före funktion, men själv gillar jag det.
Men jag är nog lite ovanlig, jag är allergisk mot allt vanligt, jag strävar mot udda saker.

Men det är jag det :D :D
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Dj-a dörrhandtag!

Inlägg av hooked »

Jag tycker då dörrhandtaget funkar alldeles utmärkt på Model 3. Då har jag bara bekantat mig med bilen under en provkörning samt när jag provsuttit i showroom. Att öppna med knapp elektriskt på insidan är också skönt så slipper man dra i ett handtag. Första gången kanske det är konstigt, men när man vant sig är det en bättre lösning tycker jag.

Däremot tycker jag dörrhandtagen på Model S varit en del bråkiga när jag åkt med kompisar som har en sådan. När jag har kommit upp till passagerarsidan och ska hoppa in så precis när jag är i farten att sticka in handen och öppna så fälls handtaget tillbaka in. Jag trycker på handtaget för att öppna (vet alla det?) och samtidigt så trycker min kompis på skärmen för att öppna låset och då går handtaget i total spinn in/ut. För att inte tala om mekaniken som lätt kan gå sönder.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dj-a dörrhandtag!

Inlägg av Svenssons »

Bildörren ska öppnas automatiskt och sedan kan man öppna passagerares dörrar från skärmen säger jag som Model X-ägare.

En lösning kanske är att sätta en transparant sticker med ett fingeravtryck på handtaget? Mindre variant av denna: https://www.guenstige-aufkleber-und-fol ... print.html

Folk vet inte heller hur dörrarna till Model X skall öppnas. Flera har sett Model S där man trycker lätt på det så åker det ut men det fungerar ju inte på Model X där man måste trycka rätt hårt om man ska öppna dörren "manuellt".

Här kommer ett annat alternativ...

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Dj-a dörrhandtag!

Inlägg av strejf »

Jag tycker att Tesla Roadster 2.0 har mest spännande dörrhandtag. DVS inga alls!
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Zindar
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 dec 2018 12:49

Re: Dj-a dörrhandtag!

Inlägg av Zindar »

Jag har inga problem med handtagen på utsidan av bilen. Det är enkelt och så.. insidan däremot, alla vill dra i nödhantaget för det är mest likt andra bilar.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Dj-a dörrhandtag!

Inlägg av default »

Zindar skrev:
Jag har inga problem med handtagen på utsidan av bilen. Det är enkelt och så.. insidan däremot, alla vill dra i nödhantaget för det är mest likt andra bilar.
This! De har lyckat designa och placera nödhandtaget så det är mer naturligt att slita i detta isf att använda knappen. Två personer jag skjutsat har slitit upp dörren med detta innan jag hunnit förklara att de ska använda knappen. Känns väldigt dåligt designat med tanke på att bilen varnar för att listerna kan gå sönder när man använder det. Varför då sätta det där man naturligt vilar handen, och desssutom utformar det som ett ”normalt” dörrhandtag.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Dj-a dörrhandtag!

Inlägg av TiborBlomhall »

Bak finns inte ens nödhandtaget att slita i.

Jag tror att handtagen omöjliggör Tesla Model 3 som taxi. (Hmm, finns det kanske en tanke bakom just det?)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Dj-a dörrhandtag!

Inlägg av Leo »

6AE2028E-7309-4EB1-83A8-7B8933493430.png
Hmm...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Dj-a dörrhandtag!

Inlägg av Jjonas »

TiborBlomhall skrev:
Bak finns inte ens nödhandtaget att slita i.

Jag tror att handtagen omöjliggör Tesla Model 3 som taxi. (Hmm, finns det kanske en tanke bakom just det?)
Tror nog vi kommer att se den som taxi. Folk får lära sig helt enkelt. Man kan ju ha en sticker både på in och utsida. :)
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Dj-a dörrhandtag!

Inlägg av Eliard »

Jag älskar det... Att sitta i bilen, och se hur folk försöker öppna..
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Dj-a dörrhandtag!

Inlägg av TiborBlomhall »

Jjonas skrev:
TiborBlomhall skrev:
Bak finns inte ens nödhandtaget att slita i.

Jag tror att handtagen omöjliggör Tesla Model 3 som taxi. (Hmm, finns det kanske en tanke bakom just det?)
Tror nog vi kommer att se den som taxi. Folk får lära sig helt enkelt. Man kan ju ha en sticker både på in och utsida. :)
Skulle jag vara taxichaffis skulle jag köpa en trea och dra kablar från bakdörrens knapp till en knapp framme hos föraren så kan jag öppna dörren åt passagerarna. Kanske uppgradera fjädern också så den skickar ut dörren 5-10 cm isf dagens två.
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Dj-a dörrhandtag!

Inlägg av unumlapis »

TiborBlomhall skrev:
Skulle jag vara taxichaffis skulle jag köpa en trea och dra kablar från bakdörrens knapp till en knapp framme hos föraren så kan jag öppna dörren åt passagerarna. Kanske uppgradera fjädern också så den skickar ut dörren 5-10 cm isf dagens två.
Tja, prova åk taxi i Tokyo där har alla taxibilar automatisk dörröppnare vilket tar ett tag att man lär sig. Man börja dra i dörrarna med resultatet att chaffisen går i spinn eller att man första dagarna tyckte det var konstigt att folk stegade ur bilarna utan att stänga dörren efter sig... till man insåg att de stängdes automatiskt :D .

Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dj-a dörrhandtag!

Inlägg av taliz »

Dom ser ju ut som dom gör pga aerodynamik och kostnadskrav.
Tesla vill inte att de skall tillföra extra luftmotstånd.
I Model S hade de ”råd” att motorisera dem, men Model 3 skulle ju spara pengar så...

Jag tycker inte de är ngt större problem. Det är ju en av alla anledningar till att bilen går så snålt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Dj-a dörrhandtag!

Inlägg av Elof »

Tycker de är geniala! Noll luftmotstånd på enklaste möjliga vis. En lösning i Citroën 2CV-anda.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Dj-a dörrhandtag!

Inlägg av mans71 »

unumlapis skrev:
Tja, prova åk taxi i Tokyo där har alla taxibilar automatisk dörröppnare vilket tar ett tag att man lär sig. Man börja dra i dörrarna med resultatet att chaffisen går i spinn eller att man första dagarna tyckte det var konstigt att folk stegade ur bilarna utan att stänga dörren efter sig... till man insåg att de stängdes automatiskt :D .
Sådär har vi model X ägare det :D
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
esaiasmaximus
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 okt 2017 14:50

Re: Dj-a dörrhandtag!

Inlägg av esaiasmaximus »

Lösningen är väl små klisterlappar med texten ”PUSH” där man ska trycka med fingret,både ut och insida.
Sen är jag inte främmande för att sätta en skruv på förardörrens hantag så att den går att dra i om den fryser fast vintertid.
Funktion före design....
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Dj-a dörrhandtag!

Inlägg av HenrikM76 »

Tibor: här har du lösningen, 4 såna här och en rulle dubbelhäftande tejp så kommer alla in i bilen utan instruktion! :)

https://www.byggshop.se/interior/inredn ... k/p-650998
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Dj-a dörrhandtag!

Inlägg av kler »

Leo skrev:
6AE2028E-7309-4EB1-83A8-7B8933493430.png
Hmm...
Haha fan vad meta xD
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Dj-a dörrhandtag!

Inlägg av TiborBlomhall »

taliz skrev:
Dom ser ju ut som dom gör pga aerodynamik och kostnadskrav.
Tesla vill inte att de skall tillföra extra luftmotstånd.
I Model S hade de ”råd” att motorisera dem, men Model 3 skulle ju spara pengar så...

Jag tycker inte de är ngt större problem. Det är ju en av alla anledningar till att bilen går så snålt.
Det finns otal andra sätt att fixa dörrhandtag med noll, eller väldigt låg luftmotstånd som folk ändå klarar av att öppna.

Renault Zoe har till exempel en väldigt snarlik, men enklare fattbar dörrhandtag på sina bakdörrar:
Bild
(Avdelning onödigt vetande: tumavtrycket på Zoes dörrhandtag är en stiliserad kopia av dess designchefs.)
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Dj-a dörrhandtag!

Inlägg av M3apan »

TiborBlomhall skrev:
taliz skrev:
Dom ser ju ut som dom gör pga aerodynamik och kostnadskrav.
Tesla vill inte att de skall tillföra extra luftmotstånd.
I Model S hade de ”råd” att motorisera dem, men Model 3 skulle ju spara pengar så...

Jag tycker inte de är ngt större problem. Det är ju en av alla anledningar till att bilen går så snålt.
Det finns otal andra sätt att fixa dörrhandtag med noll, eller väldigt låg luftmotstånd som folk ändå klarar av att öppna.

Renault Zoe har till exempel en väldigt snarlik, men enklare fattbar dörrhandtag på sina bakdörrar:
Bild
(Avdelning onödigt vetande: tumavtrycket på Zoes dörrhandtag är en stiliserad kopia av dess designchefs.)
Hm dom där påminner lite om handtagen på min gamla Alfa 156... där kunde det hända att folk ville gå via framdörren för att sätta sig bak, då dom inte ens förstod att det fanns dörrar/handtag bak...
Skriv svar