Har jag förstått det hela rätt att när man väl har monterat stänkskydd i hjulhusen så är man skonad? Ska nämligen till banken i morrn och ta lånet sedan direkt göra beställningen men börjar faktiskt tveka väldigt mycket då jag ska ha denna bil i 10-15 år.
Nu minns jag inte om det var här eller i FN-gruppen som nån just postade att det fått märken längst bak mot bakhjulen trots stänkskydd.
Det blir dock betydligt bättre med stänkskydd såklart.
Kommer själv sätta stänkskydd så fort de kommer men också montera stenskottsfilm.
Har jag förstått det hela rätt att när man väl har monterat stänkskydd i hjulhusen så är man skonad? Ska nämligen till banken i morrn och ta lånet sedan direkt göra beställningen men börjar faktiskt tveka väldigt mycket då jag ska ha denna bil i 10-15 år.
Nu minns jag inte om det var här eller i FN-gruppen som nån just postade att det fått märken längst bak mot bakhjulen trots stänkskydd.
Det blir dock betydligt bättre med stänkskydd såklart.
Kommer själv sätta stänkskydd så fort de kommer men också montera stenskottsfilm.
Kan tänka mig att vid svängar så slungas gruset utanför stänkskydden osv eventuellt från mötande bil men lacken ska ju tåla det endå.
Någon som kört några hundra mil och inte drabbats?
Jag har aldrig ägt en bil som haft detta bekymmer.
NEJ, alla drabbas inte. Vi har 3 stycken treor på jobbet ingen är ”drabbad”. Har själv kört 700 mil delvis på dåliga grusvägar.
För övrigt körde jag 15 000 mil tidigare med en modell S från 2014 utan några problem.
Ok, det var iaf skönt att höra.
Vilken konfig har ni som klarat er? Är problemet t.ex. mer omfattande på svarta P med 20’?
Kan AWD påverka?
En fråga som jag också intresserad av i väntan på min SR+ , tror ni RWD är mer förskonade av detta än AWD ? Borde logiskt sett vara så? *hoppas*
Dessvärre inte, så länge inte framhjulen tappar fästet totalt (dvs typ rally) så blir det ingen skillnad på hur mycket grus/stenar dom däcken kastar upp i fram och som sedan träffar bilen baktill...
Det verkar (peppar, peppar) som vanlig foliering hjälper ganska bra iaf. Har nu kört ca 300 mil med folierad bil och hittills inga skador på folien vid hjulhusen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Velar lite hur man ska göra, valde AWD nu när LR RWD inte tillverkas längre. Innebär 20k dyrare, vilket känns i plånboken.
Multi-layer red är färgen det blev.
Funderar på om man ska satsa på stenskottsfolie, vilket är dyrt, 15-20k
Eller om man ska satsa på en lackbehandling för att skydda lacken (5k?) tillsammans med stänkskydd både fram och bak.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing)| Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/ Laddning:Charge Amps Halo| Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Velar lite hur man ska göra, valde AWD nu när LR RWD inte tillverkas längre. Innebär 20k dyrare, vilket känns i plånboken.
Multi-layer red är färgen det blev.
Funderar på om man ska satsa på stenskottsfolie, vilket är dyrt, 15-20k
Eller om man ska satsa på en lackbehandling för att skydda lacken (5k?) tillsammans med stänkskydd både fram och bak.
Grattis! har beställt en likadan och har också ångest över detta. ska du foliera hela bilen? Jag funderar på att bara ta på dessa utsatta ställen
Fått leveranstid nu , lördag kl 11.00
Blev en AWD istället för mig också nu.
Men känns bra, brukar ångra mig mer när jag inte ”går hela vägen” än tvärt om och P är tyvärr inte rimligt för mig.
Fått leveranstid nu , lördag kl 11.00
Blev en AWD istället för mig också nu.
Men känns bra, brukar ångra mig mer när jag inte ”går hela vägen” än tvärt om och P är tyvärr inte rimligt för mig.
Grattis! När beställde du? Tänk på att vi får 60000 tillbaka, alltid något.
Velar lite hur man ska göra, valde AWD nu när LR RWD inte tillverkas längre. Innebär 20k dyrare, vilket känns i plånboken.
Multi-layer red är färgen det blev.
Funderar på om man ska satsa på stenskottsfolie, vilket är dyrt, 15-20k
Eller om man ska satsa på en lackbehandling för att skydda lacken (5k?) tillsammans med stänkskydd både fram och bak.
Grattis! har beställt en likadan och har också ångest över detta. ska du foliera hela bilen? Jag funderar på att bara ta på dessa utsatta ställen
Bara de utsatta, men närmar sig ändå 20k. Mkt pengar, ffa när man fått lägga mer än planerat på bilen.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing)| Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/ Laddning:Charge Amps Halo| Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Klarar man sig utan att hissa upp bilen? Har varken domkraft hemma eller lust att använda OKQ8s liftar.
Om någon vänlig själ monterat dessa hemma i Sthlmsområdet så kommer jag gärna med en påse bullar eller flaska vin eller om jag bara kan låna uppfarten och domkrafter kort stund
Klarar man sig utan att hissa upp bilen? Har varken domkraft hemma eller lust att använda OKQ8s liftar.
Om någon vänlig själ monterat dessa hemma i Sthlmsområdet så kommer jag gärna med en påse bullar eller flaska vin eller om jag bara kan låna uppfarten och domkrafter kort stund
Leverans vilken dag som helst har lämnat Canada... nu är det PostNord..., dock montage Sundsvall - sorry.
Mvh Peter
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Ok om man kör stenskottsskydd , behöver man stänkskydd också då?
Ja, för foileringen är i det närmaste omöjlig att fästa på det korta inviket, 5-6mm, av plåten hela vägen nere där vid tröskeln... som stänkskyddet kommer att täcka. Nu tänker jag på stenskott filmen som är mer styv och tjockare.
Jag gissar att den film som bara är för färg, alltså inte samma skydd, kan säkert gå att täcka och sitta kvar lång tid helt kring dessa små ytor.
Senast redigerad av snowtroll, redigerad totalt 2 gång.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Klarar man sig utan att hissa upp bilen? Har varken domkraft hemma eller lust att använda OKQ8s liftar.
Om någon vänlig själ monterat dessa hemma i Sthlmsområdet så kommer jag gärna med en påse bullar eller flaska vin eller om jag bara kan låna uppfarten och domkrafter kort stund
Går bra att montera utan att lyfta bilen eller ta av hjulen. Det underlättar dock med en vinkel-bit-grej till skruvdragaren. Jag klarade mig dock utan även det!
Jag har kört 300 mil och har inte en skråma. Pearl white med 19 tum.
Vad säger Tesla till er som har detta problem?
Känns verkligen inte rätt att ni ska behöva skruva fast stänkskydd i bilen.
Har du kört lugnt och inte madmax style? Alltså fullgas acc osv.
Jag lär köra som en pensionär när jag får min.
Jag kör MadMax. Drivlinan är för bra för att inte användas.
Jag misstänker att de som fått problem har fått måndagsexemplar när det kommer till lack.
Om jag fått dessa problem vid normal körning (dvs ej rally på grusväg) hade jag reklamerat bilen till Tesla innan jag monterar egna stänkskydd.
Smart, får bli att göra så, dom kan ju kolla loggar vart bilen har befunnit sig och i vilken hastighet den har färdats samt uttagen motoreffekt när man ska reklamera stenskotten misstänker jag så dom kan se att man inte kört rally.
Jag kan bara svara för mig själv. Försökte kontakta tesla via deras formulär på hemsidan, det fanns ett alternativ för lack och kaross. Den som svarade där hänvisade till servicecenter och jag fick en mailadress. Dom har inte svarat på två veckor