Blästrade trösklar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av ippii »

Så här ser min ut efter 1.000 mil. Jag vet inte vad ni tycker, om det är okej eller ej. Detta är inte den första nya bilen jag äger och har faktiskt inte varit med om att det sett ut så här ens när jag sålt någon gammal bil. Känns skönt att man har bilen som leasingbil och inte slantat upp privata pengar.

På den nedre bilden är allt det som ser ut som damm blästring. Alltså precis avtorkad med mikrofiberduk.
6_Lackproblem_1.jpeg
6_Lackproblem_2.jpeg
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av ippii »

Som tillägg måste jag säga att jag tycker att detta är jättesynd. Det är ju verkligen superfina bilar. Batterier och drivlinor är byggda för att hålla jättelänge. Det känns väldigt onödigt om det blir rosten som kommer att ta dem istället för det som alla oroat sig för när det gäller Teslor och elbilar i allmänhet. Nu kanske jag går händelserna i förväg, men jag ser bara hur saker ser ut efter 1.000 mil gånga det med 10 eller 20 så blir man lite orolig...
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av taliz »

icimasa skrev:
Fick precis pris på att sätta clearfoil på enbart trösklar ca 4000 kr tycker det lät väldigt dyrt då kan jag lacka om dem efter ett tag billigare än det :oops: :cry:
Köp på biltema och klistra på själv, kostar typ 120kr.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av taliz »

ippii skrev:
Som tillägg måste jag säga att jag tycker att detta är jättesynd. Det är ju verkligen superfina bilar. Batterier och drivlinor är byggda för att hålla jättelänge. Det känns väldigt onödigt om det blir rosten som kommer att ta dem istället för det som alla oroat sig för när det gäller Teslor och elbilar i allmänhet. Nu kanske jag går händelserna i förväg, men jag ser bara hur saker ser ut efter 1.000 mil gånga det med 10 eller 20 så blir man lite orolig...
Tycker det är kass. Känns som det skulle behövas några rejäla lager klarlack, åtminstone på dom svarta. Kanske övriga med.
Skulle inte förvåna mig om det blir en "class action" i USA tids nog. Här i EU är vi nog rökta, svaga konsumentlagar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Xeik »

taliz skrev:
icimasa skrev:
Fick precis pris på att sätta clearfoil på enbart trösklar ca 4000 kr tycker det lät väldigt dyrt då kan jag lacka om dem efter ett tag billigare än det :oops: :cry:
Köp på biltema och klistra på själv, kostar typ 120kr.
Jag gjorde en sådan lite stressad operation inför vår resa här nu.
Köpte på biltema och satte på tröskeln framför bakhjulen. Såg då att jag redan fått små, små märken på undersidan. Detta trots att jag har stänkskydd fram. Kör en liten del på grusväg dock, så det kan ju också påverka lite extra.

Filmen fick jag på och verkar sitta bra. Så nu är jag lite lugnare inför färden. Däremot så blev det långt ifrån snyggt... Tyckte det var väldigt svårt att få bort alla bubblor. (Lite pga tidsbrist kanske)
Så kommer nog låta något proffs fixa nytt senare.
Men skyddmässigt så duger det tills vidare.
Användarvisningsbild
flows_swe
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 17 maj 2019 19:16

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av flows_swe »

ippii skrev:
Så här ser min ut efter 1.000 mil. Jag vet inte vad ni tycker, om det är okej eller ej. Detta är inte den första nya bilen jag äger och har faktiskt inte varit med om att det sett ut så här ens när jag sålt någon gammal bil. Känns skönt att man har bilen som leasingbil och inte slantat upp privata pengar.

På den nedre bilden är allt det som ser ut som damm blästring. Alltså precis avtorkad med mikrofiberduk.
Trist bara om bolaget måste slanta upp pga ”onormalt slitage”...
Model 3 LR AWD -19 HW3 dragkrok
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av taliz »

Xeik skrev:
taliz skrev:
icimasa skrev:
Fick precis pris på att sätta clearfoil på enbart trösklar ca 4000 kr tycker det lät väldigt dyrt då kan jag lacka om dem efter ett tag billigare än det :oops: :cry:
Köp på biltema och klistra på själv, kostar typ 120kr.
Jag gjorde en sådan lite stressad operation inför vår resa här nu.
Köpte på biltema och satte på tröskeln framför bakhjulen. Såg då att jag redan fått små, små märken på undersidan. Detta trots att jag har stänkskydd fram. Kör en liten del på grusväg dock, så det kan ju också påverka lite extra.

Filmen fick jag på och verkar sitta bra. Så nu är jag lite lugnare inför färden. Däremot så blev det långt ifrån snyggt... Tyckte det var väldigt svårt att få bort alla bubblor. (Lite pga tidsbrist kanske)
Så kommer nog låta något proffs fixa nytt senare.
Men skyddmässigt så duger det tills vidare.
Jo man får nog jobba med med spray och skrapa om de ska bli riktigt snyggt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av taliz »

flows_swe skrev:
ippii skrev:
Så här ser min ut efter 1.000 mil. Jag vet inte vad ni tycker, om det är okej eller ej. Detta är inte den första nya bilen jag äger och har faktiskt inte varit med om att det sett ut så här ens när jag sålt någon gammal bil. Känns skönt att man har bilen som leasingbil och inte slantat upp privata pengar.

På den nedre bilden är allt det som ser ut som damm blästring. Alltså precis avtorkad med mikrofiberduk.
Trist bara om bolaget måste slanta upp pga ”onormalt slitage”...
Man kan tycka rostskyddsgarantin borde täcka det om inte annat. Men som sagt, konsumentskyddet i Sverige och EU är ju väldigt vekt. Bolagen kan ofta göra vad dom vill tyvärr.
Tex Mercedes bilar var ju riktiga rostburkar i början på 2000-talet, men sen bättrade dom sig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
icimasa
Inlägg: 93
Blev medlem: 18 mar 2019 15:08

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av icimasa »

taliz skrev:
Xeik skrev:
taliz skrev:
icimasa skrev:
Fick precis pris på att sätta clearfoil på enbart trösklar ca 4000 kr tycker det lät väldigt dyrt då kan jag lacka om dem efter ett tag billigare än det :oops: :cry:
Köp på biltema och klistra på själv, kostar typ 120kr.
Jag gjorde en sådan lite stressad operation inför vår resa här nu.
Köpte på biltema och satte på tröskeln framför bakhjulen. Såg då att jag redan fått små, små märken på undersidan. Detta trots att jag har stänkskydd fram. Kör en liten del på grusväg dock, så det kan ju också påverka lite extra.

Filmen fick jag på och verkar sitta bra. Så nu är jag lite lugnare inför färden. Däremot så blev det långt ifrån snyggt... Tyckte det var väldigt svårt att få bort alla bubblor. (Lite pga tidsbrist kanske)
Så kommer nog låta något proffs fixa nytt senare.
Men skyddmässigt så duger det tills vidare.
Jo man får nog jobba med med spray och skrapa om de ska bli riktigt snyggt.

Någon som har länk till var den finns på biltema på webben?
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av yps »

Antar denna: https://www.biltema.se/bil---mc/styling ... 2000031843
Vilka utsatta områden är det som behöver skyddas?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av taliz »

yps skrev:
Antar denna: https://www.biltema.se/bil---mc/styling ... 2000031843
Vilka utsatta områden är det som behöver skyddas?
Ja. Mest trösklarna framför bakhjul, även upp där en bit.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av ippii »

yps skrev:
Antar denna: https://www.biltema.se/bil---mc/styling ... 2000031843
Vilka utsatta områden är det som behöver skyddas?
Midjan och ner. ;)
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av swegarm »

Hmm, blir ju lite skraj. Kanske är värt att lägga på vinyl? Hjälper de ?
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Nico »

Vad säger SC om den rosten? Nu är jag nojig, ska beställa bilen i veckan.
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Bjelke »

swegarm skrev:
Hmm, blir ju lite skraj. Kanske är värt att lägga på vinyl? Hjälper de ?
Det hjälper absolut! :)
Jag hade en ganska tunn folie på min förra bil och även den skyddade riktigt bra :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Vulgarsonic »

Nico skrev:
Vad säger SC om den rosten? Nu är jag nojig, ska beställa bilen i veckan.
I Finland vägrar tesla ta ansvar för detta åtminstone.
Ett 15 - tal personer som där tagit det vidare till konsumentombudsmannen.
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Nico »

Vulgarsonic skrev:
Nico skrev:
Vad säger SC om den rosten? Nu är jag nojig, ska beställa bilen i veckan.
I Finland vägrar tesla ta ansvar för detta åtminstone.
Ett 15 - tal personer som där tagit det vidare till konsumentombudsmannen.
Verkligen oroväckande, mest nyfiken på hur det bemöts här i sverige dock.
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av ippii »

Se tidigare i tråden, "produktstandard" enligt Tesla, och rostskyddsgarantin täcker inte eftersom det är slitage. Detta enligt Tesla i Norge.
Jag har påpekat det nu när min bil ska in på lite övrig fix. Intressant att höra om det är samma syn på det i Sverige.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Kevork »

ippii skrev:
Se tidigare i tråden, "produktstandard" enligt Tesla, och rostskyddsgarantin täcker inte eftersom det är slitage. Detta enligt Tesla i Norge.
Jag har påpekat det nu när min bil ska in på lite övrig fix. Intressant att höra om det är samma syn på det i Sverige.
Bra att du informerar Tesla. Tror det är rätt väg att så många som möjligt visar sitt missnöje ifall man drabbas så att det syns i statistiken och inte bara blir ett mörkertal. Syns det inte i statistiken går det ju alltid hävda att från Teslas sida att det är få fall och att dessa fall måste vara användar-relaterade.
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Nico »

Har jag förstått det hela rätt att när man väl har monterat stänkskydd i hjulhusen så är man skonad? Ska nämligen till banken i morrn och ta lånet sedan direkt göra beställningen men börjar faktiskt tveka väldigt mycket då jag ska ha denna bil i 10-15 år.
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Vulgarsonic »

Nico skrev:
Har jag förstått det hela rätt att när man väl har monterat stänkskydd i hjulhusen så är man skonad? Ska nämligen till banken i morrn och ta lånet sedan direkt göra beställningen men börjar faktiskt tveka väldigt mycket då jag ska ha denna bil i 10-15 år.
Nu minns jag inte om det var här eller i FN-gruppen som nån just postade att det fått märken längst bak mot bakhjulen trots stänkskydd.
Det blir dock betydligt bättre med stänkskydd såklart.
Kommer själv sätta stänkskydd så fort de kommer men också montera stenskottsfilm.
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Nico »

Vulgarsonic skrev:
Nico skrev:
Har jag förstått det hela rätt att när man väl har monterat stänkskydd i hjulhusen så är man skonad? Ska nämligen till banken i morrn och ta lånet sedan direkt göra beställningen men börjar faktiskt tveka väldigt mycket då jag ska ha denna bil i 10-15 år.
Nu minns jag inte om det var här eller i FN-gruppen som nån just postade att det fått märken längst bak mot bakhjulen trots stänkskydd.
Det blir dock betydligt bättre med stänkskydd såklart.
Kommer själv sätta stänkskydd så fort de kommer men också montera stenskottsfilm.
Kan tänka mig att vid svängar så slungas gruset utanför stänkskydden osv eventuellt från mötande bil men lacken ska ju tåla det endå.
Model 3 Long Range AWD
trugoy
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 apr 2019 21:01

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av trugoy »

pefreli skrev:
josve skrev:
pefreli skrev:
Jag får förtydliga. ;)

Drabbas alla Model 3 av dessa stenskott?

Någon som kört några hundra mil och inte drabbats?

Jag har aldrig ägt en bil som haft detta bekymmer.
NEJ, alla drabbas inte. Vi har 3 stycken treor på jobbet ingen är ”drabbad”. Har själv kört 700 mil delvis på dåliga grusvägar.

För övrigt körde jag 15 000 mil tidigare med en modell S från 2014 utan några problem.
Ok, det var iaf skönt att höra.

Vilken konfig har ni som klarat er? Är problemet t.ex. mer omfattande på svarta P med 20’?

Kan AWD påverka?
En fråga som jag också intresserad av i väntan på min SR+ , tror ni RWD är mer förskonade av detta än AWD ? Borde logiskt sett vara så? *hoppas*
Model 3 SR+, Red Multicoat, black interior, FSD. Beställd 28:e april. Levererad 10:e juli
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Bjelke »

trugoy skrev:
pefreli skrev:
josve skrev:
pefreli skrev:
Jag får förtydliga. ;)

Drabbas alla Model 3 av dessa stenskott?

Någon som kört några hundra mil och inte drabbats?

Jag har aldrig ägt en bil som haft detta bekymmer.
NEJ, alla drabbas inte. Vi har 3 stycken treor på jobbet ingen är ”drabbad”. Har själv kört 700 mil delvis på dåliga grusvägar.

För övrigt körde jag 15 000 mil tidigare med en modell S från 2014 utan några problem.
Ok, det var iaf skönt att höra.

Vilken konfig har ni som klarat er? Är problemet t.ex. mer omfattande på svarta P med 20’?

Kan AWD påverka?
En fråga som jag också intresserad av i väntan på min SR+ , tror ni RWD är mer förskonade av detta än AWD ? Borde logiskt sett vara så? *hoppas*
Dessvärre inte, så länge inte framhjulen tappar fästet totalt (dvs typ rally) så blir det ingen skillnad på hur mycket grus/stenar dom däcken kastar upp i fram och som sedan träffar bilen baktill...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Legato »

Det verkar (peppar, peppar) som vanlig foliering hjälper ganska bra iaf. Har nu kört ca 300 mil med folierad bil och hittills inga skador på folien vid hjulhusen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar