Blästrade trösklar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av default »

Interesting that you have found a range in which the problem shows up. I'm in that range, 231xxx
Tesla Joni
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 jun 2019 20:01

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Tesla Joni »

default skrev:
Interesting that you have found a range in which the problem shows up. I'm in that range, 231xxx
Okey good to know. Do you have which color? Do you have primer showing around like in this video?



We know VIN starting with: 217363 is produced @ Tesla Fremont, California @ 21.1.2019.

We have verified this from Tesla service Centre. That car was delivered to customer @ Finland on 15.3.2019.
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Melkin »

Tesla Joni skrev:
I have now inspected 4 cars and all those have primers issues. VIN: starts around 207.xxxx ends in 232.xxx so there are quite many cars.
For what it's worth, I have a blue LR AWD, 216xxx. No issues after nearly 7,000 km since the end of March. When I had it treated with OptiCoat Pro in May, I asked what they thought about the paint, since I had already seen complaints about it in this thread. They thought it was fine, not unusally thin or anything. I'm not saying this to provide an argument one way or the other on this topic in general, just sharing my personal experience.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Jeppe_E »

Melkin skrev:
Tesla Joni skrev:
I have now inspected 4 cars and all those have primers issues. VIN: starts around 207.xxxx ends in 232.xxx so there are quite many cars.
For what it's worth, I have a blue LR AWD, 216xxx. No issues after nearly 7,000 km since the end of March. When I had it treated with OptiCoat Pro in May, I asked what they thought about the paint, since I had already seen complaints about it in this thread. They thought it was fine, not unusally thin or anything. I'm not saying this to provide an argument one way or the other on this topic in general, just sharing my personal experience.
Jeppe_E skrev:
Tesla Joni skrev:
I have now inspected 4 cars and all those have primers issues. VIN: starts around 207.xxxx ends in 232.xxx so there are quite many cars.
But most likely not all these cars has this issue. You cannot make the assumption that all VIN's between those numbers have issues. If there was 25000 cars out there with this issue, I am pretty sure that it would be a much much larger snowball. Again, I really hope that Tesla take their responsibility and fix this.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av ippii »

Tesla Joni skrev:
default skrev:
Interesting that you have found a range in which the problem shows up. I'm in that range, 231xxx
Okey good to know. Do you have which color? Do you have primer showing around like in this video?



We know VIN starting with: 217363 is produced @ Tesla Fremont, California @ 21.1.2019.

We have verified this from Tesla service Centre. That car was delivered to customer @ Finland on 15.3.2019.
I have a black LR with 214xxx VIN with exactly the same flaws as in your video. Also have ground paint shining through on the trunk, above the license plate.
EF6730BD-AAC2-401E-BF30-7325BEBC446F.jpeg
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av default »

Just checked and I have a little bit of the problem with primer showing but not as bad as in the video. My worst parts are lower front part of front doors and around frunk and trunk hinges.

The worst for me is the softness of the paint. It seems however it is not quite as sensitive as when it was new, I think it has hardened a little.
78DDD759-8C62-4AF7-B746-72C3DFC3017D.jpeg
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Jeppe_E »

default skrev:
Just checked and I have a little bit of the problem with primer showing but not as bad as in the video. My worst parts are lower front part of front doors and around frunk and trunk hinges.

The worst for me is the softness of the paint. It seems however it is not quite as sensitive as when it was new, I think it has hardened a little.
78DDD759-8C62-4AF7-B746-72C3DFC3017D.jpeg

Vad har Tesla sagt om din bil då?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Tesla Joni
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 jun 2019 20:01

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Tesla Joni »

default skrev:
Just checked and I have a little bit of the problem with primer showing but not as bad as in the video. My worst parts are lower front part of front doors and around frunk and trunk hinges.

The worst for me is the softness of the paint. It seems however it is not quite as sensitive as when it was new, I think it has hardened a little.
78DDD759-8C62-4AF7-B746-72C3DFC3017D.jpeg
Same here. Have you checked the Finnish Chamber of commerce, Goods Inspector report ? Here it is. https://drive.google.com/file/u/1/d/1Ju ... gORpO/view

It says that paint is too soft and too thin even to touch it. :o I can't wash my car gently without leaving bad scratches.


Have you seen my latest video about primer issues? You should take it forward with your consumer protection officer & make tesla to paint your cars. We are going forward with our lawyers in here finland. :/


We have now 23 cases @ Finland. My vin is: 224547.

Here are some more photos: https://motor1.com/photos/693534/finnis ... -and-thin/ if you scroll them.

- Joni
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av default »

We have this thing called ARN but to my knowledge they only handle consumer disputes and my car is leased by a company. I almost got an appointment at the service center to get the damages checked, but now they have stopped answering emails again.
Tesla Joni
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 jun 2019 20:01

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Tesla Joni »

default skrev:
We have this thing called ARN but to my knowledge they only handle consumer disputes and my car is leased by a company. I almost got an appointment at the service center to get the damages checked, but now they have stopped answering emails again.
Same happening also in Finland. We contacted lawyers then they answered again.. :o
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Max3 »

Hur mycket kostar det med stenskottsfilm på bara trösklarna inkl installation?
Någon som gjort det hos ditec?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av tor-ake »

Vill passa på att tacka för tipsen om stänkskydd av olika sorter i den här tråden, även om det är 20 sidor bakåt dvs från sidan 1-15 ungefär. Fick mina från ebay idag och det var perfekt passform. Sjukt billiga jämfört med många andra alternativ, cirka 270kr med frakt. Även speciellt anpassade klips och skruvar ingick.

Det är den här modellen jag pratar om:
Skärmavbild 2019-08-15 kl. 22.24.40.png
Och så här ser det ut när det är monterat på min vita bil:
IMG_20190815_214302.jpg
IMG_20190815_214233.jpg
Klistrade stenskottsfilm (biltema) på trösklarna enbart där stänkskydden ligger an. Kollade noga innan jag klistrade filmen och det var noll märken i lacken där efter 300 mil. Har ett stenskott mitt på motorhuven dock.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av SALVETA »

Max3 skrev:
Hur mycket kostar det med stenskottsfilm på bara trösklarna inkl installation?
Någon som gjort det hos ditec?
Där jag kollat rörde det sig om 3-4000 för bodyfence skydd nere på trösklar och jag tror även det var tröskeln till bagaget som nog kan vara bra att skydda mot repor vid lastning.
Tänkte beställa stänkskydd först så man kan sätta på det samtidigt.
I övrigt hade jag tänkt vaxa bilen men det skulle man tydligen inte göra på filmen vilket var lite synd då jag trodde man även kunde skydda filmen lite och kanske få en mjukare övergång på kanterna på filmen.

Sent from my SM-G973F using Tapatalk
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Walker »

tor-ake skrev:
Vill passa på att tacka för tipsen om stänkskydd av olika sorter i den här tråden, även om det är 20 sidor bakåt dvs från sidan 1-15 ungefär. Fick mina från ebay idag och det var perfekt passform. Sjukt billiga jämfört med många andra alternativ, cirka 270kr med frakt. Även speciellt anpassade klips och skruvar ingick.

Det är den här modellen jag pratar om:
Skärmavbild 2019-08-15 kl. 22.24.40.png
Och så här ser det ut när det är monterat på min vita bil:
IMG_20190815_214302.jpg
IMG_20190815_214233.jpg
Klistrade stenskottsfilm (biltema) på trösklarna enbart där stänkskydden ligger an. Kollade noga innan jag klistrade filmen och det var noll märken i lacken där efter 300 mil. Har ett stenskott mitt på motorhuven dock.
Länk, tack.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av tor-ake »

Walker skrev:
tor-ake skrev:
Vill passa på att tacka för tipsen om stänkskydd av olika sorter i den här tråden, även om det är 20 sidor bakåt dvs från sidan 1-15 ungefär. Fick mina från ebay idag och det var perfekt passform. Sjukt billiga jämfört med många andra alternativ, cirka 270kr med frakt. Även speciellt anpassade klips och skruvar ingick.
Länk, tack.
Just den annonsen jag köpte från är inte aktiv längre men det var flera säljare som sålde exakt samma modell av stänkskydd till ungefär samma pris. Gå in på ebay.co.uk, sök på Model 3 mud flaps och kolla att det är samma bild som ovan.

Jag brukar klicka i filtret EU only så får man bara annonser från de som har ett litet lager och skickar från Europa vilket gör att man slipper postens momsfaktura och avgift.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Bjelke »

SALVETA skrev:
Max3 skrev:
Hur mycket kostar det med stenskottsfilm på bara trösklarna inkl installation?
Någon som gjort det hos ditec?
Där jag kollat rörde det sig om 3-4000 för bodyfence skydd nere på trösklar och jag tror även det var tröskeln till bagaget som nog kan vara bra att skydda mot repor vid lastning.
Tänkte beställa stänkskydd först så man kan sätta på det samtidigt.
I övrigt hade jag tänkt vaxa bilen men det skulle man tydligen inte göra på filmen vilket var lite synd då jag trodde man även kunde skydda filmen lite och kanske få en mjukare övergång på kanterna på filmen.
Är du säker på det? Dom flesta folier går att behandla bara man vet vilken produkt som funkar, kan vara ett tips att kolla med Bollnäs Bilvård för dom är duktiga på just sånt, dom
la tex lackskydd på min förra bils folie och det var grönjävligt jäkla bra! :)
Dock FINNS det vissa folier som verkar kört att lägga på produkter på som funkar bra...
Däremot kanske det inte är precis ett vax utan en annan produkt som gäller...
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av SALVETA »

Bjelke skrev:
SALVETA skrev:
Max3 skrev:
Hur mycket kostar det med stenskottsfilm på bara trösklarna inkl installation?
Någon som gjort det hos ditec?
Där jag kollat rörde det sig om 3-4000 för bodyfence skydd nere på trösklar och jag tror även det var tröskeln till bagaget som nog kan vara bra att skydda mot repor vid lastning.
Tänkte beställa stänkskydd först så man kan sätta på det samtidigt.
I övrigt hade jag tänkt vaxa bilen men det skulle man tydligen inte göra på filmen vilket var lite synd då jag trodde man även kunde skydda filmen lite och kanske få en mjukare övergång på kanterna på filmen.
Är du säker på det? Dom flesta folier går att behandla bara man vet vilken produkt som funkar, kan vara ett tips att kolla med Bollnäs Bilvård för dom är duktiga på just sånt, dom
la tex lackskydd på min förra bils folie och det var grönjävligt jäkla bra! :)
Dock FINNS det vissa folier som verkar kört att lägga på produkter på som funkar bra...
Däremot kanske det inte är precis ett vax utan en annan produkt gäller...
Nä jag är absolut inte säker och det tror jag inte han som sa det heller var även om han var erfaren och duktig, men det är väl lättare att avråda än att rekommendera att göra något som det kan finnas en risk med. Sen tror jag iofs att det finns mer lämpade produkter att använda på just filmen.
Det är bara jag som använt Meguiar's polish och vax på min tidigare bil och varit mycket nöjd med resultatet utan att ha testat något annat. Lacken är fortfarande fin på den 20 år gamla bilen trots det är några år sedan jag vaxade den sist.
Pratade även med en bekant som jobbar med rekond mm och frågade hur han skulle gjort om han precis köpt en ny dyr bil. Han sa att om det varit en "enfärgad" (hittar inte rätt ord) typ svart så hade han nog gjort någon typ keramisk behandling och med en metallic så hade han nog vaxat den. Han använde även själv Meguiar's då och då, så där fick jag åtminstone lite bekräftelse på att jag gjort ett hyfsat val för många år sedan när jag började med deras produkter.

Annars är det lite snack om vax här, är det för att andra produkter faktiskt är bättre eller för att dom är nyare, häftigare och syns i reklam från olika firmor som vill sälja sin egen superprodukt/teknik som är svårare att göra själv?
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av default »

Var äntligen inne på SC för besiktning av bilen. Tyvärr var personen som hanterar denna typ av ärenden på semester, trots avtalad tid, men jag fick i alla fall visa upp bilen. En ung trevlig kille tog ett par bilder så det hela tog fem minuter. Tråkigt att behöva åka till Göteborg och ta en övernattning för det, speciellt eftersom jag redan skickat bilder, men men.

Killen frågade, och det har tidigare frågats via mail också, om det kunde vara en transportskada men självklart är det inte det. Jag får känslan att de har order att laga transportskador men vara väldigt restriktiva med andra reparationer. Vidare påstod han att de inte fått in någon bil som sett ut som min innan. Han sa även att de hade haft bilar inne för stenskottskador och inga av dom hade åtgärdats, det var policy. Känslan var att han höll med om att det inte är normalt som det ser ut på min bil men vi får se. Jag skulle få någon form av återkoppling i veckan som kommer.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av TeslaM3 »

Ni som installerat stänkskydd har ni skruvat fast dem i de två hålen nedtill som har ”pluppar” på sig? Hur gör ni med det som sitter upptill på stänkskyddet? Har bara två hål nedtill på bilen.
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Nico »

TeslaM3 skrev:
Ni som installerat stänkskydd har ni skruvat fast dem i de två hålen nedtill som har ”pluppar” på sig? Hur gör ni med det som sitter upptill på stänkskyddet? Har bara två hål nedtill på bilen.
Fick med längre klipps när jag köpte stänkskydden. Upptill satte jag en rostfri skruv.
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av TeslaM3 »

Nico skrev:
TeslaM3 skrev:
Ni som installerat stänkskydd har ni skruvat fast dem i de två hålen nedtill som har ”pluppar” på sig? Hur gör ni med det som sitter upptill på stänkskyddet? Har bara två hål nedtill på bilen.
Fick med längre klipps när jag köpte stänkskydden. Upptill satte jag en rostfri skruv.
Borrade du hål i bilens plast eller fäste skruven ändå? Antar att det inte påverkar någon garanti eller införsel av vatten av ett liten skruv?
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Nico »

TeslaM3 skrev:
Nico skrev:
TeslaM3 skrev:
Ni som installerat stänkskydd har ni skruvat fast dem i de två hålen nedtill som har ”pluppar” på sig? Hur gör ni med det som sitter upptill på stänkskyddet? Har bara två hål nedtill på bilen.
Fick med längre klipps när jag köpte stänkskydden. Upptill satte jag en rostfri skruv.
Borrade du hål i bilens plast eller fäste skruven ändå? Antar att det inte påverkar någon garanti eller införsel av vatten av ett liten skruv?
Skruven borrade själv :)
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av tor-ake »

Jag borrade ett 3mm pilothål i plasten för att inte behöva trycka så hårt som den självborrande skruven behövde, och för att få hålet på exakt rätt plats.

Om det kommer en droppe vatten genom skruvhålet gör inget, plasten är skydd mot sprut av lera och småsten, inte en fuktspärr.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
niovno
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 dec 2018 22:13

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av niovno »

:P Här kommer lite rena fakta. Jag har kört 2740 mil sedan bilköp i mars och kört runt 5 mil grusväg varje vecka sedan dess. Och tyvärr är mina trösklar väldigt blästrade baktill. Grundlacken syns nu tydligt på de utsatta områdena. Bilen har svart lack. Hastigheten är begränsad till 50 km/tim på grusvägen. Jag har även bokat tid på SC för att få det kontrollerat/åtgärdat. Skulle ha monterat stenskottsfilm om jag visste att den var så känslig...
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av snowtroll »

tor-ake skrev:
Jag borrade ett 3mm pilothål i plasten för att inte behöva trycka så hårt som den självborrande skruven behövde, och för att få hålet på exakt rätt plats.

Om det kommer en droppe vatten genom skruvhålet gör inget, plasten är skydd mot sprut av lera och småsten, inte en fuktspärr.
Samma här.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Skriv svar