Avtalsbrott? Leveranser, Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Avtalsbrott? Leveranser, Model 3

Inlägg av TeslaTissel »

Det verkar vara ett antal av oss som drabbats av horribla förseningar på helt uppenbara bokade tider för leveranser vilket orsakat otroligt mycket besvär för dem som bokat tågresor och även flyg för att på angiven tid hämta ut sin Tesla Model 3.

Finns det anledning föra någon form av grupptalan eller måste varje enskild ägare agera på egen hand?

I Teslas avtal måste det finnas några undantag som öppnar för det? Leverans-villkor står ju på deras hemsida.

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Avtalsbrott? Leveranser, Model 3

Inlägg av TeslaTissel »

Underligt?

När det gäller leverans hamnar man här? https://www.tesla.com/sv_SE/support/fre ... -questions

Och så hänvisar de till det här dokumentet som Gäller för S och X?? https://www.tesla.com/sites/default/fil ... _sv_SE.pdf

Söker jag på fel ställe?

Ni som fått era bilar har ni fått något leverans-dokument med villkor?
Användarvisningsbild
Timpa
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 22 dec 2018 12:58

Re: Avtalsbrott? Leveranser, Model 3

Inlägg av Timpa »

Hittar inget specifikt kring leveranserna i Teslas villkor. Rimligen borde man kunna hävda att ett avtal finns i och med att de bekräftat leveransen (i mitt fall så finns även ett telefonsamtal där vi tydligt och ömsesidigt kommer överens om leveranstid). Jag har iaf begärt ersättning för resan till Stockholm, som inte gick att avboka, när de med kort varsel ställde in min leverans. Tänkte även slå en signal till konsumentverket för att höra efter med någon som kan juridiken om vad som gäller i dessa lägen, om inte annat så kanske man lär sig ngt på kuppen. Det är ju inte så mkt pengar för min del, men om dessa panikändringar börja kosta för Tesla så kanske de anser det värt att se över distributionsprocessen - och därmed besparar andra samma emotionella berg- och dalbana som vi gått igenom :)

Kanske finns det någon juridiskt bevandrad på forumet som kan reda ut möjligheterna till ersättning?
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Avtalsbrott? Leveranser, Model 3

Inlägg av Jojo »

Inga nyheter precis. Exakt samma sak hände för precis 4 år sedan när jag skulle hämta min bil. Då fanns det bara Stockholm man kunde hämta bilen, vilket innebar att jag fick boka en resa dit samt övernattning, bara för att få ett samtal dagen innan att bilen inte är klart och om jag kanske kunde komma dagen därpå... Vilket jag inte kunde, då man givetvis har ett jobb att sköta och inte kan ta ledigt på måfå. Det har alltså inte hänt så mycket på den här fronten med andra ord.
Å andra sidan är allt detta förlåten i samma ögonblick man har kört första varvet med sin nya bil :D
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Avtalsbrott? Leveranser, Model 3

Inlägg av TeslaTissel »

Jojo skrev:
Inga nyheter precis. Exakt samma sak hände för precis 4 år sedan när jag skulle hämta min bil. Då fanns det bara Stockholm man kunde hämta bilen, vilket innebar att jag fick boka en resa dit samt övernattning, bara för att få ett samtal dagen innan att bilen inte är klart och om jag kanske kunde komma dagen därpå... Vilket jag inte kunde, då man givetvis har ett jobb att sköta och inte kan ta ledigt på måfå. Det har alltså inte hänt så mycket på den här fronten med andra ord.
Å andra sidan är allt detta förlåten i samma ögonblick man har kört första varvet med sin nya bil :D
Men är det deras kryphål då? ÄR de drabbade så snälla att det får gå?

Har svårt se varför man inte skulle kunna stoppa sådana tråkigheter utan att det betyder något för leverantören, och dämed i fortsättningen?
Är MRF’s regler tillämpliga?

Jag har inte drabbats, jag tänker på er som råkat illa ut! :(
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Avtalsbrott? Leveranser, Model 3

Inlägg av dd88 »

TeslaTissel skrev:
Är MRF’s regler tillämpliga?
Med tanke på att Tesla inte är anslutna till MRF så nej, vilket i sig är helt otroligt.

https://www.mrf.se/wp-content/uploads/2 ... PROVEX.pdf
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Avtalsbrott? Leveranser, Model 3

Inlägg av NiklasTesla »

Enklare att individuellt be om kompensation tror jag.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Avtalsbrott? Leveranser, Model 3

Inlägg av TeslaTissel »

NiklasTesla skrev:
Enklare att individuellt be om kompensation tror jag.
Tråkigt för dem som drabbats, men då är det inte mycket annat att göra?

Om det nu är någon som tvingas ta saken i egna händer så får de antagligen be om kompestation vänligt men bestämt.
Att gå på med ilska hjälper nog inte.

Hoppas det blir bättre ordning i framtiden för Tesla och att transporterna sker på ett både smidigare miljövänligare och säkrare sätt via tåg eller Tesla Semi. :)
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Avtalsbrott? Leveranser, Model 3

Inlägg av perre »

NiklasTesla skrev:
Enklare att individuellt be om kompensation tror jag.
Några års SuC kanske inte vore helt fel. Om man nu har behov av det?
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Timpa
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 22 dec 2018 12:58

Re: Avtalsbrott? Leveranser, Model 3

Inlägg av Timpa »

Utdrag ur köplagen:
Skadestånd
27 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Beror dröjsmålet på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om dröjsmålet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.
Enligt första och andra styckena ersätts inte sådan indirekt förlust som avses i 67 § andra stycket.
Köparen har alltid rätt till ersättning, om dröjsmålet eller förlusten beror på försummelse på säljarens sida.
Kommentar
Skadestånd kan ges om köparen har lidit en skada genom säljarens dröjsmål med att leverera varan. Säljaren kan bli fri från skadeståndsansvar om det har legat utanför hans s.k kontrollansvar. För att det ska ha förelegat så krävs:
att det förelegat ett hinder,
det har legat utanför säljarens kontroll,
det ska ha varit oförutsett och säljaren ska inte ha förväntas räkna med hindret vid köpet
och säljaren kunde inte skäligen ha undvikit eller övervunnit hindret genom aktivt ingripande.
Det är säljaren som ska kunna bevisa att alla fyra punkterna är uppfyllda och om han kan det så är han fri från skadeståndsskyldigheten. Hindret som skall ha uppkommit ska objektivt sett omöjliggöra leveransen. Det är inte tillräckligt att det försvårar eller ger säljaren ökade kostnader att leverera trots hindret men en rimlighetsbedömning kan göras för att bedöma vilka uppoffringar säljaren är skyldig att tåla. Hindret får inte heller ha orsakats inom säljarens kontrollområde, något som säljaren i det enskila fallet haft möjlighet att påverka. Det kan vara inom hans egen organisation eller bero på planering, övervakning eller liknande. Säljaren har även ansvar för personal och kontrakterade medarbetare. Det är omtvistat om sådant som personalstrejk, brand och stöld faller inom säljarens kontrollansvar. Kunde säljaren skäligen förutse hindret vid köpet, oavsett om det ligger inom hans kontrollområde eller inte, så är han skadeståndsskyldig. Säljaren är alltså skyldig att hålla sig informerad om vilka risker som finns för att leveransen kan bli försenad.
Indirekta skador (se 67 § st 2) ersätts endast om säljaren varit vårdslös, men om säljaren har orsakat förseningen genom försummelse så har köparen rätt till skadestånd för både direkta och indirekta förluster.
28 § Hindras säljaren att fullgöra köpet i rätt tid, skall han lämna köparen meddelande om hindret och dess inverkan på möjligheterna till fullgörelse. Om köparen inte får ett sådant meddelande inom skälig tid efter det att säljaren har fått eller borde ha fått kännedom om hindret, har köparen rätt till ersättning för den skada som kunde ha undvikits om han hade fått meddelandet i tid

Ser ganska klart ut som att Tesla i flera av de fall som beskrivits i detta forum måste ersätta exv biljetter eller andra kostnader kunden haft för att kunna fullgöra sin del av avtalet (dvs. hämta bilen på angiven tid och plats). Jag gillar verkligen vad Tesla står för, och ser enormt mycket fram emot att hämta ut min egen bil, men det är inte rimligt att kunderna får betala för Teslas bristande organisationsförmåga. Att väcka en grupptalan tycker jag dock inte är första steget, utan vi bör nog först individuellt vända oss direkt till Tesla och begära ersättning. Vet vet, det kanske är självklart för dem också att tillmötesgå sina kunders rättmätiga krav. Ingen vits att ta till storsläggan direkt.
Skriv svar