Vägljud Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av Klintan »

Dåliga hjullager? Finns det någon mek i närheten som du kan bjuda på en provtur?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av taliz »

Klintan skrev:
Dåliga hjullager? Finns det någon mek i närheten som du kan bjuda på en provtur?
Dåliga hjullager brukar höras extra när man svänger. Och om man hissar upp bilen och rycker i hjulet kan det glappa.

Inte så vanligt att det händer direkt på en ny bil dock. Nåra tusen mil brukar de klara åtminstone.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BoaNeo
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 19 feb 2019 12:47

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av BoaNeo »

taliz skrev:
Dåliga hjullager brukar höras extra när man svänger. Och om man hissar upp bilen och rycker i hjulet kan det glappa.

Inte så vanligt att det händer direkt på en ny bil dock. Nåra tusen mil brukar de klara åtminstone.
Enig, men hvis man vil teste så kan et trick være at løfte bilen, snurre på hjulet og holde en finger på fjederen - hvis du mærker vibrationer så er lejet dårligt. Dette mærkes længe inden der er glapp.
Incoming: Midnight Silver LR AWD +FSD
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av Eliard »

Jag fick en provtur ett par veckor innan min leverans ,och blev helt förtvivlad över det höga vägljudet . Detta var visserligen på dubbade 18" , men jösses vad jag fick ångest över detta .
Tänkte att det var orimligt högt ,att något måste vara missat i denna bil .

När jag hämtade ut min på 19" sommar ,så var det otroligt stor skillnad . Absolut att det ska vara skillnad .
Visst vill jag tycka att den har högre vägljud än S , men inte är det någon jättetydlig skillnad .
Så vill någon missnöjd jämföra i Uppsalatrakten ,så är min bil till förfogande .
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av jeppe_sthlm »

Är det någon skillnad på vägljud i LR och Performance om man har samma däck och dimension på dem?

Tänker att den styvare fjädringen i Performance skulle ställa till det på något vis, men det kanske inte spelar någon Roland?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av themax »

När jag testat med decibelmätare så är det ungefär som min gamla bil. Dock ser jag att frekvenserna där ljudet är högt ligger lite lägre (<1000 Hz). Ett mer malande muller av vägljud för mig.

Nu är det inget jag egentligen lider av men jag kommer följa Bjørn Nyland som sagt sig komma eftermontera extra ljudisolering.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av dbar »

Satte på sommarsulorna i början på veckan. Fick panik :!:
Men har faktiskt rättat till sig hyfsat efter ett tag. Har väl mjuknat lite. Kör med 41psi i däcken.

Tycker att vägljuddt är ganska högt i bilen. Men tror att avsaknaden av motorljud gör att vägljudet upplevs värre än det är. Iaf för mig som inte har erfarenhet av elbil sedan innan.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av Walker »

dbar skrev:
Satte på sommarsulorna i början på veckan. Fick panik :!:
Men har faktiskt rättat till sig hyfsat efter ett tag. Har väl mjuknat lite. Kör med 41psi i däcken.

Tycker att vägljuddt är ganska högt i bilen. Men tror att avsaknaden av motorljud gör att vägljudet upplevs värre än det är. Iaf för mig som inte har erfarenhet av elbil sedan innan.
Jag kan ju jämföra direkt med eGolfen. Ja, 3’an har mer vägljud. Men ALLT annat är MYCKET bättre.
Sedan tillhör inte Michelin Pilot de tystaste däcken heller...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 mar 2019 09:43

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av rosjon »

Extra dörrisolering verkar inte hjälpa nämnvärt:

Så här gjorde han


Detta blev resultatet
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av Crappy »

Jag funderar på om det skulle hjälpa att isolera väggarna i frunken, och runt om i trunken.
Det är väälldigt ihåligt och plåtigt. Det känns som en bra resonanslåda som man borde kunna dämpa ljudet i lite
Sedan att det går igenom i bussningar osv är en annan sak, men man kanske kan komma en bit på väg
Användarvisningsbild
drarmi
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 02 apr 2016 00:19

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av drarmi »

Har inte reagerat mycket på vägljud än men tycker däremot att det blåser ordentligt kring första stolpen på förarsidan i hög fart...

Får se om man märker av vägljud när man kört mer...
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av Joohan »

drarmi skrev:
Har inte reagerat mycket på vägljud än men tycker däremot att det blåser ordentligt kring första stolpen på förarsidan i hög fart...

Får se om man märker av vägljud när man kört mer...
Du har säkert en dåligt limmad framruta.
Jag har råkat ut för det nere till höger. Blåste in rejält, har stoppat dit en socka i väntan på att rutan limmas om..
Användarvisningsbild
Grovsnus
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 14 maj 2018 21:59
Ort: Sandviken

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av Grovsnus »

Har åkt ca 70mil å ljudet från mina 20tummare låter mycket mindre nu än vid leverans! Sjukt kul bil! Åkte nog 20mil idag!
Tesla Model P3D röd med vit inredning!
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av Tellus »

Grovsnus skrev:
Har åkt ca 70mil å ljudet från mina 20tummare låter mycket mindre nu än vid leverans! Sjukt kul bil! Åkte nog 20mil idag!
Tycker också min performance blivit tystare, eller så har man blivit lomhörd
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av M3apan »

Fick med mig 2st sådana här kit https://www.amazon.com/BASENOR-Soundpro ... 240&sr=8-2 senast jag var över till staterna. Är det någon händig person i Sthlm-området som vill installera det ena på min bil, i utbyte mot det andra kitet, så är det bara att dra ett PM!
#tummenmittihanden
jeppep
Inlägg: 47
Blev medlem: 04 mar 2019 14:13

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av jeppep »

M3apan skrev:
Fick med mig 2st sådana här kit https://www.amazon.com/BASENOR-Soundpro ... 240&sr=8-2 senast jag var över till staterna. Är det någon händig person i Sthlm-området som vill installera det ena på min bil, i utbyte mot det andra kitet, så är det bara att dra ett PM!
#tummenmittihanden
Monterade lister i tisdags efter att ha kollat en video på youtube, det var inte svårt. Lite pilligt vid framdörrarna. Tvättade rent, tog spritservetter och sen satte sig listerna gott.
Det intressanta en del undrar över är väl om ljudet minskade. Jag kan säga att vägljudet minskar inte. Däremot tycker jag övrigt ljud blev lägre.
Skall även testa att sätta en list på taket för vindbrus, men det görs imorgon efter att den är nytvättad :D
4C2C7922-760B-4BEF-8607-B87419EB11E2.jpeg
C0B53656-312E-4E17-9B9F-7F0BB90264EF.jpeg
97460D71-58D7-44B3-9A35-EC4E00E99E23.jpeg
Användarvisningsbild
jramer
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 aug 2017 00:21

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av jramer »

Tack för peppande bilder! Har mitt kit på ingång.
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av Nico »

Provkörde här i götet, en p med 20”, tyckte inte det lät så mycket, jämför ju då med min bil som är en 19 årig 9-5 aero. :)
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nico skrev:
Provkörde här i götet, en p med 20”, tyckte inte det lät så mycket, jämför ju då med min bil som är en 19 årig 9-5 aero. :)
:lol:

Ja allt är relativt.
När jag provkörde en P med 20” tyckte jag den var väldigt bullrig i jämförelse med min Model S med 21”. Tappade faktiskt helt intresset för 3 P pga det höga oljudet.

Ska dock prova en M3 med 18” också innan jag helt avskriver bilen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av taliz »

Nicke Nyfiken skrev:
Nico skrev:
Provkörde här i götet, en p med 20”, tyckte inte det lät så mycket, jämför ju då med min bil som är en 19 årig 9-5 aero. :)
:lol:

Ja allt är relativt.
När jag provkörde en P med 20” tyckte jag den var väldigt bullrig i jämförelse med min Model S med 21”. Tappade faktiskt helt intresset för 3 P pga det höga oljudet.

Ska dock prova en M3 med 18” också innan jag helt avskriver bilen.
Var däcken inkörda? Sägs ju bli betydligt tystare efter några hundra mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av Nicke Nyfiken »

taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Nico skrev:
Provkörde här i götet, en p med 20”, tyckte inte det lät så mycket, jämför ju då med min bil som är en 19 årig 9-5 aero. :)
:lol:

Ja allt är relativt.
När jag provkörde en P med 20” tyckte jag den var väldigt bullrig i jämförelse med min Model S med 21”. Tappade faktiskt helt intresset för 3 P pga det höga oljudet.

Ska dock prova en M3 med 18” också innan jag helt avskriver bilen.
Var däcken inkörda? Sägs ju bli betydligt tystare efter några hundra mil.
Vet inte, men hoppas verkligen att det berodde på det. Det var en grym besvikelse som jag ännu inte kommit över.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Nico skrev:
Provkörde här i götet, en p med 20”, tyckte inte det lät så mycket, jämför ju då med min bil som är en 19 årig 9-5 aero. :)
:lol:

Ja allt är relativt.
När jag provkörde en P med 20” tyckte jag den var väldigt bullrig i jämförelse med min Model S med 21”. Tappade faktiskt helt intresset för 3 P pga det höga oljudet.

Ska dock prova en M3 med 18” också innan jag helt avskriver bilen.
Var däcken inkörda? Sägs ju bli betydligt tystare efter några hundra mil.
Vet inte, men hoppas verkligen att det berodde på det. Det var en grym besvikelse som jag ännu inte kommit över.
Den jag körde hade gått några hundra mil iaf och den hade också riktigt högt vägljud, vindljudet var högre också än min S också. Det dödade alla idéer jag hade till att skaffa en Model 3 och det gjorde det omöjligt att kunna övertala frun att byta efter bara ett år med vår S.
Verdi

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Nico skrev:
Provkörde här i götet, en p med 20”, tyckte inte det lät så mycket, jämför ju då med min bil som är en 19 årig 9-5 aero. :)
:lol:

Ja allt är relativt.
När jag provkörde en P med 20” tyckte jag den var väldigt bullrig i jämförelse med min Model S med 21”. Tappade faktiskt helt intresset för 3 P pga det höga oljudet.

Ska dock prova en M3 med 18” också innan jag helt avskriver bilen.
Var däcken inkörda? Sägs ju bli betydligt tystare efter några hundra mil.
Vet inte, men hoppas verkligen att det berodde på det. Det var en grym besvikelse som jag ännu inte kommit över.
Den jag körde hade gått några hundra mil iaf och den hade också riktigt högt vägljud, vindljudet var högre också än min S också. Det dödade alla idéer jag hade till att skaffa en Model 3 och det gjorde det omöjligt att kunna övertala frun att byta efter bara ett år med vår S.

Är ju en riktigt usel affär att byta bort din S nu också efter prissänkningarna. Men är man sugen så är man.

Tycker inte Model S är särskilt tyst heller. Den är väl ok. Är dock glatt överraskad över att 21" med Michelin inte bullrar så mycket mer än 19". Tror det beror på att däcktrycket är 2.9 bar ist för 3.1 som det ska vara på 19".
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Är ju en riktigt usel affär att byta bort din S nu också efter prissänkningarna. Men är man sugen så är man.

Tycker inte Model S är särskilt tyst heller. Den är väl ok. Är dock glatt överraskad över att 21" med Michelin inte bullrar så mycket mer än 19". Tror det beror på att däcktrycket är 2.9 bar ist för 3.1 som det ska vara på 19".
Haha ja, därför det inte går att få något som både jag och frun upplever som markant sämre vad gäller komforten om man ska motivera att köpa en helt ny Tesla igen efter att ha tappat nära en halvmille på ett år. Är ju främst frun som kör den ändå så är ju viktigt att hon är nöjd.

Jag vet inte om jag fått en exceptionellt bra ihopskruvad S men jag tycker den har visat sig vara något bättre än flera splitternya E-klasser jag åkt i senaste tiden, även på motorvägen. Visst har de varit Taxi/Uber men de hade gått under 1000 mil så de kan ju inte varit så himla sönderkörda ännu. Fortfarande är det ju en klass under om vi kikar prismässigt men rätt bra betyg tycker jag själv.
Verdi

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Är ju en riktigt usel affär att byta bort din S nu också efter prissänkningarna. Men är man sugen så är man.

Tycker inte Model S är särskilt tyst heller. Den är väl ok. Är dock glatt överraskad över att 21" med Michelin inte bullrar så mycket mer än 19". Tror det beror på att däcktrycket är 2.9 bar ist för 3.1 som det ska vara på 19".
Haha ja, därför det inte går att få något som både jag och frun upplever som markant sämre vad gäller komforten om man ska motivera att köpa en helt ny Tesla igen efter att ha tappat nära en halvmille på ett år. Är ju främst frun som kör den ändå så är ju viktigt att hon är nöjd.

Jag vet inte om jag fått en exceptionellt bra ihopskruvad S men jag tycker den har visat sig vara något bättre än flera splitternya E-klasser jag åkt i senaste tiden, även på motorvägen. Visst har de varit Taxi/Uber men de hade gått under 1000 mil så de kan ju inte varit så himla sönderkörda ännu. Fortfarande är det ju en klass under om vi kikar prismässigt men rätt bra betyg tycker jag själv.
Var länge sen jag kunde jämföra med något annat. Men det är ju en etablerad "sanning". Men det kanske inte stämmer längre?
Skriv svar