Vägljud Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av bjelkeman »

En del har sagt att en del vinterdäck låter mindre efter inkörning. Jag har just nu sommardäck på (för att få snabbare leverans) och de är lite väl kallt för dem, så jag gissar att det låter mer just nu då de är hårdare än de borde vara. Det kanske gör skillnad. Det är inte något jag läst jättemycket om från Model 3 ägare i USA, och de flesta bor varmare än vad vi har det. Så det kanske blir bättre i sommar.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av TeslaTissel »

bjelkeman skrev:
En del har sagt att en del vinterdäck låter mindre efter inkörning. Jag har just nu sommardäck på (för att få snabbare leverans) och de är lite väl kallt för dem, så jag gissar att det låter mer just nu då de är hårdare än de borde vara. Det kanske gör skillnad. Det är inte något jag läst jättemycket om från Model 3 ägare i USA, och de flesta bor varmare än vad vi har det. Så det kanske blir bättre i sommar.

Nu kan det också vara så att många inte har kört ”in” sina bilar ännu. (ursäkta om det nämnts tidigare i denna tråd)?
Minns att jag körde närapå non-stop till Schweiz när min Porsche just var uttagen och levererad på dagen vid KGL tennishallen 2000.
Hämtade den och märkte till en början att hjulen kändes både bullriga och extra stötiga mot de demo-bilar jag testat.

Såg också en blänkare om detta i något USA-forum att de kan kännas extra bullriga de första 100 milen? ... men att de sätter sig så att säga.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av Gustafsson »

Tycker att mina hakka3 vinterdäck blivit tystare efter nu ca 1000 mil med dem. Störde mig rätt mycket på att de bullrade mer än mina original sommardäck. Kollar man på Audi etron finns ju dubbelglas som tillval för tystare kupé. Gissar att glastak är mindre bra akustiskt än tyg-innertak också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
ascii
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 jan 2019 16:33

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av ascii »

Har någon här något tips om en seriös verkstad i Stockholmsregionen som kan hjälpa till med ljuddämpning? Jag är inte den händigaste snubben och skulle hellre se att någon som faktiskt har en aning om vad de håller på med kikar på min bil och ser om det med rimliga medel går att tysta ner den lite.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av bjelkeman »

Det finns en tråd på TMC om att ljudisolera en Model 3. Det är läskig läsning, för jag vågar inte göra det själv. Jag får aldrig ihop delarna igen. :D

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... -3.130206/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av Bjelke »

Firmor som bygger billjud brukar vara riktigt duktiga på detta :)
Dom brukar vara snabba på att titta på nya modeller p marknaden också ;)
När jag byggde billjud så var dämpning och isolering min första prioritet, utan det så får man bara bäst ljud när motorn är avstängd och bilen står still, vilket iofs
är många som prioriterar men jag vill ha bra ljud även när man kör :)
Och visst är det super-trevligt med en bil som blir tystare oavsett hur och när man använder den :)
Mitt senaste bygga var en liten Citroen C1, den var faktiskt lite bättre än vad jag trodde redan original men jäklar vad kul det projektet var! :)
Jag rev typ hela inredningen (inkl hela golvet i princip) och fick den riktigt najs, tror jag fick in ca 15kg bitumen och en hel del "vanlig" isolering :mrgreen:
Teslan fegade jag ur på efter att jag märkt hur dom ser på garantier osv :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Dadid
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 sep 2015 14:47

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av Dadid »

Har hittills inte kört mer än 14 mil med bilen så underlaget är klent.
Imorse när jag körde till förskolan slog tanken mig att det kanske inte är vägljudet som är boven i dramat. Ljudet stör ju redan från 25 km/h.
Ljudet upplever jag dessutom som något vagt malande. Av detta drar jag slutsatsen att det snarare rör sig om något transmissionsrelaterat. Om så är fallet är det inte alldeles omöjligt att det kommer att avta med tiden.

Är jag helt ute och seglar?
Model ≡ reservation 31/3 -16
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av Niklas Z »

I 25 km/h ska det inte vara mycket vägljud, så det är inte otänkbart att det är något annat. Men varierar ljudet med underlaget?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Dadid
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 sep 2015 14:47

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av Dadid »

Utifrån mitt klena referensmaterial, vill jag påstå att det inte är en avgörande faktor vid låg hastighet. Dvs variationer inom rimliga ramar.
Model ≡ reservation 31/3 -16
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av taliz »

Dadid skrev:
Har hittills inte kört mer än 14 mil med bilen så underlaget är klent.
Imorse när jag körde till förskolan slog tanken mig att det kanske inte är vägljudet som är boven i dramat. Ljudet stör ju redan från 25 km/h.
Ljudet upplever jag dessutom som något vagt malande. Av detta drar jag slutsatsen att det snarare rör sig om något transmissionsrelaterat. Om så är fallet är det inte alldeles omöjligt att det kommer att avta med tiden.

Är jag helt ute och seglar?
Min gissning om det är vagt är däckljud. Det är ju en ny bil och nya däck, så det kanske försvinner ju mer de slits, eller när du byter till/från sommar/vinterdäck.

Å andrasidan hade jag ett malande ljud på min Volvo V60 som ingen lyckades hitta vad det berodde på. Så det kan vara riktigt knepigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av Klintan »

Dåliga hjullager? Finns det någon mek i närheten som du kan bjuda på en provtur?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av taliz »

Klintan skrev:
Dåliga hjullager? Finns det någon mek i närheten som du kan bjuda på en provtur?
Dåliga hjullager brukar höras extra när man svänger. Och om man hissar upp bilen och rycker i hjulet kan det glappa.

Inte så vanligt att det händer direkt på en ny bil dock. Nåra tusen mil brukar de klara åtminstone.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BoaNeo
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 19 feb 2019 12:47

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av BoaNeo »

taliz skrev:
Dåliga hjullager brukar höras extra när man svänger. Och om man hissar upp bilen och rycker i hjulet kan det glappa.

Inte så vanligt att det händer direkt på en ny bil dock. Nåra tusen mil brukar de klara åtminstone.
Enig, men hvis man vil teste så kan et trick være at løfte bilen, snurre på hjulet og holde en finger på fjederen - hvis du mærker vibrationer så er lejet dårligt. Dette mærkes længe inden der er glapp.
Incoming: Midnight Silver LR AWD +FSD
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av Eliard »

Jag fick en provtur ett par veckor innan min leverans ,och blev helt förtvivlad över det höga vägljudet . Detta var visserligen på dubbade 18" , men jösses vad jag fick ångest över detta .
Tänkte att det var orimligt högt ,att något måste vara missat i denna bil .

När jag hämtade ut min på 19" sommar ,så var det otroligt stor skillnad . Absolut att det ska vara skillnad .
Visst vill jag tycka att den har högre vägljud än S , men inte är det någon jättetydlig skillnad .
Så vill någon missnöjd jämföra i Uppsalatrakten ,så är min bil till förfogande .
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av jeppe_sthlm »

Är det någon skillnad på vägljud i LR och Performance om man har samma däck och dimension på dem?

Tänker att den styvare fjädringen i Performance skulle ställa till det på något vis, men det kanske inte spelar någon Roland?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av themax »

När jag testat med decibelmätare så är det ungefär som min gamla bil. Dock ser jag att frekvenserna där ljudet är högt ligger lite lägre (<1000 Hz). Ett mer malande muller av vägljud för mig.

Nu är det inget jag egentligen lider av men jag kommer följa Bjørn Nyland som sagt sig komma eftermontera extra ljudisolering.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av dbar »

Satte på sommarsulorna i början på veckan. Fick panik :!:
Men har faktiskt rättat till sig hyfsat efter ett tag. Har väl mjuknat lite. Kör med 41psi i däcken.

Tycker att vägljuddt är ganska högt i bilen. Men tror att avsaknaden av motorljud gör att vägljudet upplevs värre än det är. Iaf för mig som inte har erfarenhet av elbil sedan innan.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av Walker »

dbar skrev:
Satte på sommarsulorna i början på veckan. Fick panik :!:
Men har faktiskt rättat till sig hyfsat efter ett tag. Har väl mjuknat lite. Kör med 41psi i däcken.

Tycker att vägljuddt är ganska högt i bilen. Men tror att avsaknaden av motorljud gör att vägljudet upplevs värre än det är. Iaf för mig som inte har erfarenhet av elbil sedan innan.
Jag kan ju jämföra direkt med eGolfen. Ja, 3’an har mer vägljud. Men ALLT annat är MYCKET bättre.
Sedan tillhör inte Michelin Pilot de tystaste däcken heller...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 mar 2019 09:43

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av rosjon »

Extra dörrisolering verkar inte hjälpa nämnvärt:

Så här gjorde han


Detta blev resultatet
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av Crappy »

Jag funderar på om det skulle hjälpa att isolera väggarna i frunken, och runt om i trunken.
Det är väälldigt ihåligt och plåtigt. Det känns som en bra resonanslåda som man borde kunna dämpa ljudet i lite
Sedan att det går igenom i bussningar osv är en annan sak, men man kanske kan komma en bit på väg
Användarvisningsbild
drarmi
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 02 apr 2016 00:19

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av drarmi »

Har inte reagerat mycket på vägljud än men tycker däremot att det blåser ordentligt kring första stolpen på förarsidan i hög fart...

Får se om man märker av vägljud när man kört mer...
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av Joohan »

drarmi skrev:
Har inte reagerat mycket på vägljud än men tycker däremot att det blåser ordentligt kring första stolpen på förarsidan i hög fart...

Får se om man märker av vägljud när man kört mer...
Du har säkert en dåligt limmad framruta.
Jag har råkat ut för det nere till höger. Blåste in rejält, har stoppat dit en socka i väntan på att rutan limmas om..
Användarvisningsbild
Grovsnus
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 14 maj 2018 21:59
Ort: Sandviken

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av Grovsnus »

Har åkt ca 70mil å ljudet från mina 20tummare låter mycket mindre nu än vid leverans! Sjukt kul bil! Åkte nog 20mil idag!
Tesla Model P3D röd med vit inredning!
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av Tellus »

Grovsnus skrev:
Har åkt ca 70mil å ljudet från mina 20tummare låter mycket mindre nu än vid leverans! Sjukt kul bil! Åkte nog 20mil idag!
Tycker också min performance blivit tystare, eller så har man blivit lomhörd
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Vägljud Model 3

Inlägg av M3apan »

Fick med mig 2st sådana här kit https://www.amazon.com/BASENOR-Soundpro ... 240&sr=8-2 senast jag var över till staterna. Är det någon händig person i Sthlm-området som vill installera det ena på min bil, i utbyte mot det andra kitet, så är det bara att dra ett PM!
#tummenmittihanden
Skriv svar