Självriskreducering vagnskadegaranti

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Självriskreducering vagnskadegaranti

Inlägg av markuswesterberg »

(Skapar ny tråd men flytta gärna om tråden redan finns/frågan besvarats tidigare.)

Jag har inte läst på exakt vad självrisken ligger på vid skada som ersätts genom vagnskadegarantin. Men har hört att självrisken vid exempelvis spricka i glastaket går på 10000kr +. Min fråga är om någon vet någon ba tilläggsförsäkring som med säkerhet reducerar denna självrisk till mer rimliga nivåer?

Vid snabb Googling hittade jag följande: https://www.non-stop.se/#/forsakringar

Vet någon något om just denna? Finns bättre alternativ?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Självriskreducering vagnskadegaranti

Inlägg av dd88 »

Jag kör OKQ8 Backup här hemma, var betydligt bättre för några år sen men har alltid varit tillmötesgående.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Philiph
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 mar 2019 13:56

Re: Självriskreducering vagnskadegaranti

Inlägg av Philiph »

Om man läser om Non-Stop så tycker jag det låter som ett väldigt bra alternativ. De står för all självrisk över 2 000 kr för vagnskadegarantiärenden. Så din självrisk för VSG bli alltså bara 2 000 kr, det tycker jag är riktigt lågt. Sen finns det även mysafety. De ersätter självrisker upp till 6 000 kr/år. Så det är ett alternativ. Men nonstop har inte någon beloppsgräns och jag har frågat dem om de ersätter om man behöver laga bilen flera gånger per år och det är inte några problem.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Självriskreducering vagnskadegaranti

Inlägg av Surfaren »

Back in the days då jag hade en Model S så tittade jag noggrant på självriskreducering (vilket innebär att läsa och jämföra villkoren). Självriskförsäkring.se och non-stop.se tror jag åkte ut båda två i min lilla genomgång. Minns dock inte på rak arm varför. Jag skaffade OKQ8 Backup och SBM, vilka åtminstone då var kompatibla i sina villkor så att man kan få ersättning från båda för samma skada. Därmed kunde jag få 6000 kr ersättning för att ta ner den annars löjligt dyra självrisken (13500) till lite mer humana 7500. Dock hade jag förstås mina skador på bilen innan jag skaffade dessa tilläggsförsäkringar, så det var otur med timingen.

Jag blev då även medlem hos OKQ8, endast för att det gör deras backup-försäkring billigare.

Nu när Tesla jobbar med Trygg Hansa så finns det även detta, som del i informationen för Tesla-försäkringen hos TH:
​​​​3 000 kr i rabatt på självrisken för skador som täcks av din vagnskadegaranti, till exempel om du kör på en stolpe och skadar plåten.​
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Självriskreducering vagnskadegaranti

Inlägg av markuswesterberg »

Tycker också non-stop lät bra av det skälet att man slipper dubbel försäkring för att komma ner i ”rimlig” självrisk. Någon med praktisk erfarenhet av dem? Eller någon som lusläst villkoren? Kanske finns någon hake...?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Självriskreducering vagnskadegaranti

Inlägg av OfarligTesla »

markuswesterberg skrev:
Tycker också non-stop lät bra av det skälet att man slipper dubbel försäkring för att komma ner i ”rimlig” självrisk. Någon med praktisk erfarenhet av dem? Eller någon som lusläst villkoren? Kanske finns någon hake...?
Det är väl bara att läsa villkoren själv? Den verkade vettig när jag tecknade den iaf.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Självriskreducering vagnskadegaranti

Inlägg av Surfaren »

OfarligTesla skrev:
Det är väl bara att läsa villkoren själv? Den verkade vettig när jag tecknade den iaf.
Precis, vill man veta om den passar för ens behov så är det bara att läsa. Jag kom dock fram till att den inte verkade vettig (men det var som sagt ett tag sen nu). :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Ufta
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 feb 2019 09:30

Re: Självriskreducering vagnskadegaranti

Inlägg av Ufta »

Hej, var hittar man info om denna höga självrisk hos TH?
I mitt "första-2-veckorna"-villkor (är inloggad på mina sidor hos Trygg) står det

Glasrutor - 5 % av basbelopp .... vilket väl borde vara ca 2.350kr?

Hittar inget om "glas-tak".
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Självriskreducering vagnskadegaranti

Inlägg av OfarligTesla »

Ufta skrev:
Hej, var hittar man info om denna höga självrisk hos TH?
I mitt "första-2-veckorna"-villkor (är inloggad på mina sidor hos Trygg) står det

Glasrutor - 5 % av basbelopp .... vilket väl borde vara ca 2.350kr?

Hittar inget om "glas-tak".
Glastaket går på vagnskadegarantin, vet inte vad självrisken på den ligger på för 3an. På min S ligger den på runt 16 500.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Självriskreducering vagnskadegaranti

Inlägg av Tellus »

Philiph skrev:
Om man läser om Non-Stop så tycker jag det låter som ett väldigt bra alternativ. De står för all självrisk över 2 000 kr för vagnskadegarantiärenden. Så din självrisk för VSG bli alltså bara 2 000 kr, det tycker jag är riktigt lågt. Sen finns det även mysafety. De ersätter självrisker upp till 6 000 kr/år. Så det är ett alternativ. Men nonstop har inte någon beloppsgräns och jag har frågat dem om de ersätter om man behöver laga bilen flera gånger per år och det är inte några problem.
Tror det var någon som skrev om non-stop i en annan tråd.
Tror självrisken på model3 vagnskada är 13500kr.
Kostar reparationen mindre, säg 13000kr så nyttjar man ej vsg garantin och då gäller inte non-stop.
Inte säker på detta men ett observandum.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Självriskreducering vagnskadegaranti

Inlägg av OfarligTesla »

Tellus skrev:
Philiph skrev:
Om man läser om Non-Stop så tycker jag det låter som ett väldigt bra alternativ. De står för all självrisk över 2 000 kr för vagnskadegarantiärenden. Så din självrisk för VSG bli alltså bara 2 000 kr, det tycker jag är riktigt lågt. Sen finns det även mysafety. De ersätter självrisker upp till 6 000 kr/år. Så det är ett alternativ. Men nonstop har inte någon beloppsgräns och jag har frågat dem om de ersätter om man behöver laga bilen flera gånger per år och det är inte några problem.
Tror det var någon som skrev om non-stop i en annan tråd.
Tror självrisken på model3 vagnskada är 13500kr.
Kostar reparationen mindre, säg 13000kr så nyttjar man ej vsg garantin och då gäller inte non-stop.
Inte säker på detta men ett observandum.
Fast det är väl ganska uppenbart? Om du inte betalar någon självrisk så kommer ju självklart din försäkring som täcker självrisker inte ge någonting.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Självriskreducering vagnskadegaranti

Inlägg av default »

Kollade garantibeviset som kom med bilen och där står bara självrisken för Model X och S :roll:
Användarvisningsbild
laurc02
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 dec 2018 22:38
Ort: Karlskoga

Re: Självriskreducering vagnskadegaranti

Inlägg av laurc02 »

OfarligTesla skrev:
Ufta skrev:
Hej, var hittar man info om denna höga självrisk hos TH?
I mitt "första-2-veckorna"-villkor (är inloggad på mina sidor hos Trygg) står det

Glasrutor - 5 % av basbelopp .... vilket väl borde vara ca 2.350kr?

Hittar inget om "glas-tak".
Glastaket går på vagnskadegarantin, vet inte vad självrisken på den ligger på för 3an. På min S ligger den på runt 16 500.
På 3an är det 13750 kr. Jag har precis fått den!
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Självriskreducering vagnskadegaranti

Inlägg av Tellus »

OfarligTesla skrev:
Tellus skrev:
Philiph skrev:
Om man läser om Non-Stop så tycker jag det låter som ett väldigt bra alternativ. De står för all självrisk över 2 000 kr för vagnskadegarantiärenden. Så din självrisk för VSG bli alltså bara 2 000 kr, det tycker jag är riktigt lågt. Sen finns det även mysafety. De ersätter självrisker upp till 6 000 kr/år. Så det är ett alternativ. Men nonstop har inte någon beloppsgräns och jag har frågat dem om de ersätter om man behöver laga bilen flera gånger per år och det är inte några problem.
Tror det var någon som skrev om non-stop i en annan tråd.
Tror självrisken på model3 vagnskada är 13500kr.
Kostar reparationen mindre, säg 13000kr så nyttjar man ej vsg garantin och då gäller inte non-stop.
Inte säker på detta men ett observandum.
Fast det är väl ganska uppenbart? Om du inte betalar någon självrisk så kommer ju självklart din försäkring som täcker självrisker inte ge någonting.
Precis, varken VSG eller non-stop försäkringen gäller vid skada under 13750kr.
Men många tror nog att med non stop blir kostnaden 2000kr vid skada, det var det jag tänkte uppmärksamma nonstop spekulanter på.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Självriskreducering vagnskadegaranti

Inlägg av e5m1r »

Okq8 är många som har däribland jag
De har ändrat villkor sen det begav sig men på företag är villkoren fortfarande bra.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Orm
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mar 2019 11:17

Re: Självriskreducering vagnskadegaranti

Inlägg av Orm »

Jag tecknade en försäkring hos LF på min M3P idag. Valde "Maximera" nivån vilket reducerar självrisken till 2.000:-. Priset helår blev 6.803:-
Model 3 Performance, Röd med vit inredning, FSD
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Självriskreducering vagnskadegaranti

Inlägg av Generalbogge »

Orm skrev:
Jag tecknade en försäkring hos LF på min M3P idag. Valde "Maximera" nivån vilket reducerar självrisken till 2.000:-. Priset helår blev 6.803:-
Fast är det inte så att vagnskadeförsäkringen fortfarande ligger utanför din ordinarie försäkring?
Jag fick en parkeringsskada för ett tag sedan, och då var det inte mitt försäkringsbolag som skulle betala detta, utan Protector som har hand om vagnskadeförsäkringen i mitt fall.
Model S 90D -2017 Titanium
Orm
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mar 2019 11:17

Re: Självriskreducering vagnskadegaranti

Inlägg av Orm »

Generalbogge skrev:
Orm skrev:
Jag tecknade en försäkring hos LF på min M3P idag. Valde "Maximera" nivån vilket reducerar självrisken till 2.000:-. Priset helår blev 6.803:-
Fast är det inte så att vagnskadeförsäkringen fortfarande ligger utanför din ordinarie försäkring?
Jag fick en parkeringsskada för ett tag sedan, och då var det inte mitt försäkringsbolag som skulle betala detta, utan Protector som har hand om vagnskadeförsäkringen i mitt fall.
LF betalar Teslas försäkringsbolags självrisk. Jag betalar sen 2.000:- i självrisk till LF.
Model 3 Performance, Röd med vit inredning, FSD
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1581
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Självriskreducering vagnskadegaranti

Inlägg av pefreli »

Låter nästan för bra för att vara sant :shock:
Vilket LF-bolag är detta?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Självriskreducering vagnskadegaranti

Inlägg av anna__ »

gäller det samma med IF?
Användarvisningsbild
frta02
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 sep 2017 08:18
Ort: Norrköping

Re: Självriskreducering vagnskadegaranti

Inlägg av frta02 »

Tecknade precis Non-Stop försäkringen (899 kr) och har sen tidigare Trygg-Hansa halvförsäkringen med tillägget "Stor" (5468 kr)
Det borde täcka det mesta och göra självrisk vid vagnskada minimal.
th.JPG
- Model 3 LR AWD -21 (Midnight grey med dragkrok)
- Model 3 LR AWD -19 (Midnight grey med vit interiör samt EAP + FSD + 19")[/s]
- Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Självriskreducering vagnskadegaranti

Inlägg av GreenMachine »

Tellus skrev:
OfarligTesla skrev:
Tellus skrev:
Philiph skrev:
Om man läser om Non-Stop så tycker jag det låter som ett väldigt bra alternativ. De står för all självrisk över 2 000 kr för vagnskadegarantiärenden. Så din självrisk för VSG bli alltså bara 2 000 kr, det tycker jag är riktigt lågt. Sen finns det även mysafety. De ersätter självrisker upp till 6 000 kr/år. Så det är ett alternativ. Men nonstop har inte någon beloppsgräns och jag har frågat dem om de ersätter om man behöver laga bilen flera gånger per år och det är inte några problem.
Tror det var någon som skrev om non-stop i en annan tråd.
Tror självrisken på model3 vagnskada är 13500kr.
Kostar reparationen mindre, säg 13000kr så nyttjar man ej vsg garantin och då gäller inte non-stop.
Inte säker på detta men ett observandum.
Fast det är väl ganska uppenbart? Om du inte betalar någon självrisk så kommer ju självklart din försäkring som täcker självrisker inte ge någonting.
Precis, varken VSG eller non-stop försäkringen gäller vid skada under 13750kr.
Men många tror nog att med non stop blir kostnaden 2000kr vid skada, det var det jag tänkte uppmärksamma nonstop spekulanter på.

Om du köper en försäkring för att reducera självrisken så ska du självklart få ersättning även om skadan inte överstiger försäkringsbolagets nivå.

Man måste skilja på vad försäkringen omfattar och vad försäkringen ersätter. Om du råkar ut för en skada som understiger självrisken så gäller givetvis fortfarande själva försäkringen. Däremot så kommer du inte få några pengar av försäkringsbolaget.

Försäkringen gäller med andra ord ifrån 0 kr vid en skada (förutsatt att själva skadan/händelsen i sig omfattas i försäkringen) men din del av de kostnader som uppstår går ifrån 0-16000 kr (om det är självrisken) och försäkringsbolagets del ifrån 16000 kr och uppåt.

Om skadan andra ord inte uppgår till mer än 6000 kr så kan du givetvis få ersättning ifrån en självriskförsäkring (förutsatt att det inte är ren bluff) eftersom du i detta fall betalat just 6000 kr i självrisk?

Väljer man däremot väljer att inte blanda in försäkringsbolaget och istället betala Mulle-Meck med den påse bullar och en back öl eftersom det är billigare så är det ju däremot en helt annan sak eftersom du då faktiskt inte betalar någon självrisk utan en reparation.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Självriskreducering vagnskadegaranti

Inlägg av MarcusC »

Så här står det hos non-stop

SJÄLVRISK­REDUCERING VID VAGNSKADE­GARANTI
Omfattas fordonet av fabrikants vagnskadegaranti ersätter NonStop den del av självrisken som överstiger 2 000 kr, dock högst 4 000 kr. Max en gång per år. (Momentet kan inte kombineras med ”kollision med djur” eller ”uppsåtlig skadegörelse”).

Dvs du får max 4000 billigare för man lär ju slå i taket ;)
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Självriskreducering vagnskadegaranti

Inlägg av taliz »

Nonstop är väl nu betydligt sämre än OKQ8.
Nonstop täcker 2000-4000, OKQ8 0-3000.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Självriskreducering vagnskadegaranti

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Nonstop är väl nu betydligt sämre än OKQ8.
Nonstop täcker 2000-4000, OKQ8 0-3000.
Nja, nonstop täcker väl ändå 2000-6000 med nya villkoren, så tolkar iaf jag det.

"Högst 4000 kr" är väl den maximala ersättningen, inte maxgräns för självrisk?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar