Barn och Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MartinH
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 04 aug 2015 21:37
Ort: Tullinge

Re: Barn och Model 3

Inlägg av MartinH »

faldo skrev:
Vi ska på Europa-roadtrip i juni och jag har tyvärr inte lyckats få tag på takräcken än så varje millimeter kommer vara väl mätt och nyttjad inför resan.
Jag har fått mitt och kommer inte att använda det under juni om du vill låna det. Finns söder om Stockholm.
Model 3 2019 - LR - AWD - Premium - AP - Deep Blue
V70 Bi-fuel 2005
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Barn och Model 3

Inlägg av DSV »

Någon som har tips på liggvagnar som funkar i bagaget på model 3?

Har inte behovet själv längre men en fråga jag funderat på tidigare och tänker mig detta är en bra tråd att ta upp det i.
Användarvisningsbild
areskoug
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 apr 2016 16:46

Re: Barn och Model 3

Inlägg av areskoug »

DSV skrev:
Någon som har tips på liggvagnar som funkar i bagaget på model 3?

Har inte behovet själv längre men en fråga jag funderat på tidigare och tänker mig detta är en bra tråd att ta upp det i.
Vi testade vår bugaboo cameleon och den funkade fint i bagaget på M3.
Model 3 LR AWD - Pearl White 2019.
Användarvisningsbild
areskoug
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 apr 2016 16:46

Re: Barn och Model 3

Inlägg av areskoug »

areskoug skrev:
DSV skrev:
Någon som har tips på liggvagnar som funkar i bagaget på model 3?

Har inte behovet själv längre men en fråga jag funderat på tidigare och tänker mig detta är en bra tråd att ta upp det i.
Vi testade vår bugaboo cameleon och den funkade fint i bagaget på M3.
Hittade länk från någon i USA som fotat samma vagn i trunken. https://teslaownersonline.com/threads/m ... ost-218375
Model 3 LR AWD - Pearl White 2019.
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Barn och Model 3

Inlägg av dbar »

faldo skrev:
Tänkte bidra med en ny tråd för oss som har barn eller kanske familjemedlemmar som lånar ut sina ;)

Vi ska på Europa-roadtrip i juni och jag har tyvärr inte lyckats få tag på takräcken än så varje millimeter kommer vara väl mätt och nyttjad inför resan. Vi har en 5-åring och 6-månaders som ska få plats och underhållas i 3 veckor så... önska mig lycka till :roll:

Den lilla kommer behöva barvagn och har nu äntligen hittat en modell som får plats i frunken! Vagnen viks på 3 ställen i stället för 2 som de flesta andra och får en riktigt kompakt storlek väl hopfälld.
Vagnen heter Beemoo Easy Fly och finns att köpa på jollyroom.
2019-04-07 13.29.30.jpg
2019-04-07 13.32.32.jpg
Har ni andra liknande tips får ni mer än gärna bidra med era lösningar nedan.
Grymt, hur är den annars, när den "inte är nerpackad" så att säga?
Behöver en sulky när man ska på ärenden till vardags, men även en som går att flyga med och som går att ha i frunken vid bilsemester. Priset är tilltalande, så duger den till vardags är den ju lysande!
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
Jejfe
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 15 jan 2019 20:59

Re: Barn och Model 3

Inlägg av Jejfe »

DSV skrev:
Någon som har tips på liggvagnar som funkar i bagaget på model 3?

Har inte behovet själv längre men en fråga jag funderat på tidigare och tänker mig detta är en bra tråd att ta upp det i.
Har en uppababy vista som går in utan problem i bagaget. Här är en bild med sittdelen, men liggdelen går att sätta bredvid eller trycka ihop lite. Ser inte att den skulle vara ett problem att få in.
95975CE7-3982-404C-8CA8-7613C87D5688.jpeg
AA3E88E3-208B-4EEC-B6C4-9D78BFA3F853.jpeg
Model 3 LR Dual motor (boosted), vit exteriör, svart interiör, AP (”Free” FSD)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2405
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Barn och Model 3

Inlägg av NiklasTesla »

Sagt det tidigare. BabyZen Yoyo som vagn och mjukväskor så är model 3 alldeles utmärkt för familjen på långresan (drog 1200km i helgen med familjen). Vi har mer plats i denna bil (mest pga Frunken och innermått i kupén) än vår kombi (Skoda Rapid Spaceback) som vi sålde strax innan leverans.

MVH
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Barn och Model 3

Inlägg av e5m1r »

Nu har jag inte model 3 men en sjukt smidig vagn är Stokke Xplory den kunde jag få in i en BMW 330 Cabb då med taket uppe men ändå
Nu har det hänt en del sen 2006 men hjulen som var med då var en dröm i stadsmiljö speciellt affär eller galleria men mardröm k snö även stenar ( typ på vintern)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Barn och Model 3

Inlägg av Johan84 »

Bra tips! Guld värt att kunna packa bara väskor bak och kunna få ut vagnen smidigt utan att ta ut allt annat :)
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
faldo
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 mar 2019 20:31
Ort: Åkersberga

Re: Barn och Model 3

Inlägg av faldo »

dbar skrev:
Grymt, hur är den annars, när den "inte är nerpackad" så att säga?
Skulle sammanfatta den som "prisvärd". Helt ärligt har jag svårt att hitta saker att klaga på, alla detaljer, funktioner och kvalitet är "good enough". Aningen krånglig att fälla ihop innan man lärt sig men storleken väl ihopfälld är i en klass för sig själv. Ryggstödet är justerbart nog och inte hårdare hjul än någon annan sulky i samma klass.
Vagnen är lätt och går som handbagage på flyg, smidigt för trött barn efter incheckning 8-)
Sist men inte minst, jag inte sett någon annan vagn som varit i närheten att gå in i M3 frunk och möjligheten att kunna fylla hela bagagen med väskor som man inte behöver röra vid supercharger-paus är ett plus i min bok.
Model 3 2019 LR AWD Premium AP Svart
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Barn och Model 3

Inlägg av Legato »

NiklasTesla skrev:
Sagt det tidigare. BabyZen Yoyo som vagn och mjukväskor så är model 3 alldeles utmärkt för familjen på långresan (drog 1200km i helgen med familjen). Vi har mer plats i denna bil (mest pga Frunken och innermått i kupén) än vår kombi (Skoda Rapid Spaceback) som vi sålde strax innan leverans.

MVH
Yoyon är grym. Känns som den är originalet bland "handbagage-vagnar"? Vet inte hur många gånger som vi fått "bevisa" på flygplatser hur liten den blir ihopvikt för att få ta den som handbagage dock. :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Barn och Model 3

Inlägg av dbar »

faldo skrev:
dbar skrev:
Grymt, hur är den annars, när den "inte är nerpackad" så att säga?
Skulle sammanfatta den som "prisvärd". Helt ärligt har jag svårt att hitta saker att klaga på, alla detaljer, funktioner och kvalitet är "good enough". Aningen krånglig att fälla ihop innan man lärt sig men storleken väl ihopfälld är i en klass för sig själv. Ryggstödet är justerbart nog och inte hårdare hjul än någon annan sulky i samma klass.
Vagnen är lätt och går som handbagage på flyg, smidigt för trött barn efter incheckning 8-)
Sist men inte minst, jag inte sett någon annan vagn som varit i närheten att gå in i M3 frunk och möjligheten att kunna fylla hela bagagen med väskor som man inte behöver röra vid supercharger-paus är ett plus i min bok.
Grymt, tackar så hjärtligt för klargörandet. Tar definitivt en chans på denna. Funkar för resorna söder ut, oavsett om det blir med bil eller flyg. Och då förhoppningsvis även hemma då.

Jag är en pappa som inte tycker barnvagnar får kosta så mycket, och denna är ju billig i mina mått mätt :D . Den lite större vagn vi har nu var 4år gammal och från blocket. Bugaboo Cameleon. Men den står oftast på dagis. Så om denna innebär att vi (nästan) aldrig behöver hasa den fram och tillbaka och använder denna till vardags är det grymt.
Kan nämna att den är väldigt bra packad i trunken. Tror jag hade fått in två om jag villle. Åtminstone med sittdelen. Har aldrig provat med liggdelen.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
Dj Mastergrind
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 30 maj 2018 15:42

Re: Barn och Model 3

Inlägg av Dj Mastergrind »

Det som fick oss att bestämma oss för en Model 3 var testet av vår Emmaljunga Viking. Jag hade länge tänkt att det bara var att glömma en barnvagn i Model 3 tills jag hittade en norsk tidningsartikel där en familj provar en "vanlig" barnvagn i en Model 3. Så vi åkte till Mall of Scandinavia och provade. Sittdelen fick till och med rum i underdelen om man vände sittdelen upp och ner. Kanske inte helt optimalt blöta dagar men visar på att det faktiskt kan fungera med en sedan och barnvagn. Sen är det ju ett stort plus i kanten att vissa hopfällbara sulkys går ner i frunken :)
emma.jpg
emma2.jpg
Model Y Performance, White Pearl
Model 3 LR/DM, Deep Blue, 19”, svart premiuminteriör, AP - SÅLD
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Barn och Model 3

Inlägg av dbar »

Hur har vi det med Bilbarnstolar då?

Jag är ut efter en bakåtvänd bilbarnstol (sådan man har typ mellan 1-5 år) som är så enkel som möjligt att ta in och ur bilen!
Vi har en BeSafe stol med Isofix i frugans bil. Den är bäst i test och dyrast och bla bla bla, men tar mig f*n minst 5 minuter att krångla in och ur den i bilen, och då har jag ändå gjort det ett par gånger.
Bilstolen jag ska ha i Teslan måste vara enkel att plocka ur, då jag relativt ofta behöver fälla säten på lite kort varsel, eller ska sitta 4 vuxna i den.
Vill självklart inte att det ska vara en "dålig" stol ur säkerhetssynpunkt, om det finns sådana i Sverige, men känner ändå att jag har en bra stol att ha om vi ska iväg med familjen någon stans. Denna ska verkligen bara transportera från dagis till hemmet (3 min bilfärd), så behöver inte vara bra för dottern att sova i på långsemester etc.

Någon med förslag?
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
Jejfe
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 15 jan 2019 20:59

Re: Barn och Model 3

Inlägg av Jejfe »

dbar skrev:
Hur har vi det med Bilbarnstolar då?

Jag är ut efter en bakåtvänd bilbarnstol (sådan man har typ mellan 1-5 år) som är så enkel som möjligt att ta in och ur bilen!
Vi har en BeSafe stol med Isofix i frugans bil. Den är bäst i test och dyrast och bla bla bla, men tar mig f*n minst 5 minuter att krångla in och ur den i bilen, och då har jag ändå gjort det ett par gånger.
Bilstolen jag ska ha i Teslan måste vara enkel att plocka ur, då jag relativt ofta behöver fälla säten på lite kort varsel, eller ska sitta 4 vuxna i den.
Vill självklart inte att det ska vara en "dålig" stol ur säkerhetssynpunkt, om det finns sådana i Sverige, men känner ändå att jag har en bra stol att ha om vi ska iväg med familjen någon stans. Denna ska verkligen bara transportera från dagis till hemmet (3 min bilfärd), så behöver inte vara bra för dottern att sova i på långsemester etc.

Någon med förslag?
Jag har en concord reverso plus https://sv.concord.es/produkter/driving ... erso-plus/, denna tycker jag är enkel att både ta i och ur. Är inte så stor så det går alldeles utmärkt för mig på 191cm att sitta framför utan att tumma på komfort.
Model 3 LR Dual motor (boosted), vit exteriör, svart interiör, AP (”Free” FSD)
Användarvisningsbild
Guggenheimel
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 21 mar 2019 19:48
Ort: Skanör

Re: Barn och Model 3

Inlägg av Guggenheimel »

Jejfe skrev:
dbar skrev:
Hur har vi det med Bilbarnstolar då?

Jag är ut efter en bakåtvänd bilbarnstol (sådan man har typ mellan 1-5 år) som är så enkel som möjligt att ta in och ur bilen!
Vi har en BeSafe stol med Isofix i frugans bil. Den är bäst i test och dyrast och bla bla bla, men tar mig f*n minst 5 minuter att krångla in och ur den i bilen, och då har jag ändå gjort det ett par gånger.
Bilstolen jag ska ha i Teslan måste vara enkel att plocka ur, då jag relativt ofta behöver fälla säten på lite kort varsel, eller ska sitta 4 vuxna i den.
Vill självklart inte att det ska vara en "dålig" stol ur säkerhetssynpunkt, om det finns sådana i Sverige, men känner ändå att jag har en bra stol att ha om vi ska iväg med familjen någon stans. Denna ska verkligen bara transportera från dagis till hemmet (3 min bilfärd), så behöver inte vara bra för dottern att sova i på långsemester etc.

Någon med förslag?
Jag har en concord reverso plus https://sv.concord.es/produkter/driving ... erso-plus/, denna tycker jag är enkel att både ta i och ur. Är inte så stor så det går alldeles utmärkt för mig på 191cm att sitta framför utan att tumma på komfort.
Jag kan även tipsa om Cybex Sirona, FANTASTISKT skönt att kunna snurra barnet in och ut ur bilen. Har även testat en Maxi Cosi Pearl, den var löjligt lätt att få in och ur, Sironan tar nog en minut längre. Sironan tar väldigt lite space. Dock har jag insett nu att alla stolar med Isofix käkar en del på barnens benutrymme jämfört med t.ex. vår Maxi Cosi Mobi XP vi har i andrabilen. I övrigt kanon med Sironan, nu kan jag sitta bekvämt i vår bil (BMW GT förvisso) och är 197.
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Barn och Model 3

Inlägg av Matte »

Kul att fler har model 3 och barn! Vi är i sitsen att vi ibland vill åka två barn i barnstol bak, och sedan tre vuxna i bilen. Är det ens möjligt? Bilens baksäte verkar vara 130cm långt och nuvarande bil är 133cm. 3cm låter inte så mycket men är ju ganska tight redan nu. Är det någon som har testat någon liknande setup?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Barn och Model 3

Inlägg av Tars »

Matte skrev:
Kul att fler har model 3 och barn! Vi är i sitsen att vi ibland vill åka två barn i barnstol bak, och sedan tre vuxna i bilen. Är det ens möjligt? Bilens baksäte verkar vara 130cm långt och nuvarande bil är 133cm. 3cm låter inte så mycket men är ju ganska tight redan nu. Är det någon som har testat någon liknande setup?
Det blir trångt. Om du inte bara har bälteskuddar.
Rekommenderar 6-sits x då istället. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Barn och Model 3

Inlägg av MarkusL »

Matte skrev:
Kul att fler har model 3 och barn! Vi är i sitsen att vi ibland vill åka två barn i barnstol bak, och sedan tre vuxna i bilen. Är det ens möjligt? Bilens baksäte verkar vara 130cm långt och nuvarande bil är 133cm. 3cm låter inte så mycket men är ju ganska tight redan nu. Är det någon som har testat någon liknande setup?
Inga problem, har tre barn i en M3 där den äldsta sitter utan barnstol och den yngsta sitter i ett bakåtvänt härke. Mittplatsen bak har vi då ofta haft en vuxen i, lite bökigt att komma in (dock inte bökigare än vår passat, men väl på plats sitter man hur bra som helst tack vare avsaknad av kardantunnel.
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Barn och Model 3

Inlägg av Matte »

MarkusL skrev:
Inga problem, har tre barn i en M3 där den äldsta sitter utan barnstol och den yngsta sitter i ett bakåtvänt härke. Mittplatsen bak har vi då ofta haft en vuxen i, lite bökigt att komma in (dock inte bökigare än vår passat, men väl på plats sitter man hur bra som helst tack vare avsaknad av kardantunnel.
Ja att ta sig in brukar inte vara en höjdare.. Men shit vad skönt att det verkar gå! :D Vad har du för modeller på barnstolarna? Känner jag måste lugna frun då hon är på väg att bromsa detta
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Barn och Model 3

Inlägg av p1457 »

Jag är lite i samma sits. Har tre barn (3, 9 och 11 år) och en fru. Barnen sitter i bakåtvänd stol, på kudde och utan kudde. Frun vill jag ha i framsätet.
Kör idag Passat GTE, och min chef tycker det är orimligt att köpa en bil till mig som är dyrare än koncernledningens VDs bil. Alltså ingen Model S för mig.

Jag är också i den sitsen att min fru bromsar tanken på en M3, mest för hur mycket bagage man får med sig. Men vår yoyo+ får alltså plats i frunken.

@MarkusL: Hur är 3:an om man jämför med passaten? Både vad gäller bagageutrymme och baksäte med tre barn.

Det är ingen i krokarna av Flen eller Järna som har en Model 3 och kan tänka sig att demonstrera lite utrymmen?
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Barn och Model 3

Inlägg av MarkusL »

Matte skrev:
MarkusL skrev:
Inga problem, har tre barn i en M3 där den äldsta sitter utan barnstol och den yngsta sitter i ett bakåtvänt härke. Mittplatsen bak har vi då ofta haft en vuxen i, lite bökigt att komma in (dock inte bökigare än vår passat, men väl på plats sitter man hur bra som helst tack vare avsaknad av kardantunnel.
Ja att ta sig in brukar inte vara en höjdare.. Men shit vad skönt att det verkar gå! :D Vad har du för modeller på barnstolarna? Känner jag måste lugna frun då hon är på väg att bromsa detta
Ingen aning om modell, köpte den till första barnet för 9 år sedan men den är rätt stor, se bild. Den andra har vi just nu bara en bälteskudde men har även kört med en Isofix framåtvänd (tror den heter Rodifix) och båda går det bra att sitta på mittenplatsen bak och man sitter som sagt bättre än Passat.
2D7FE563-7794-4621-9AD7-30D7AB3C16D9.jpeg
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Barn och Model 3

Inlägg av MarkusL »

p1457 skrev:
Jag är lite i samma sits. Har tre barn (3, 9 och 11 år) och en fru. Barnen sitter i bakåtvänd stol, på kudde och utan kudde. Frun vill jag ha i framsätet.
Kör idag Passat GTE, och min chef tycker det är orimligt att köpa en bil till mig som är dyrare än koncernledningens VDs bil. Alltså ingen Model S för mig.

Jag är också i den sitsen att min fru bromsar tanken på en M3, mest för hur mycket bagage man får med sig. Men vår yoyo+ får alltså plats i frunken.

@MarkusL: Hur är 3:an om man jämför med passaten? Både vad gäller bagageutrymme och baksäte med tre barn.

Det är ingen i krokarna av Flen eller Järna som har en Model 3 och kan tänka sig att demonstrera lite utrymmen?
Har inte packat den full än men bör inte vara några problem med långresa så länge man har spelat mycket Tetris. I passaten packar jag alltid under insynsskyddet och det är ju inte så stabilt så man får vara försiktig så att det ändå ska gå att öppna, Teslan har ju så att säga ett mer solitt insynsskydd som tål att man trycker in en bag. Nu har vi som längst packat för att vara borta en helg och då använde vi inte ens frunken plus massa plats kvar där bak. Då ha vi ändå en gigantisk Emmaljunga barnvagn där bak som går in som den är i passaten men måste delas i två för att gå in i teslan vilket ställer krav på att övrig packning ligger i tyg-bagar som man kan lägga under golvet bak, under och över chassidelen på barnvagnen samt i sittdelen. Tänker du enbart resa med väskor av härdad hårdplast eller som det står LV på så blir det nog svårt att samtidigt ha med barnvagn, om du inte tar den som går in i frunken.
Användarvisningsbild
Oskobe
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 nov 2018 17:27

Re: Barn och Model 3

Inlägg av Oskobe »

Våra barn slutade med barnvagn vid ca 3.
Jag tycker 3an har lika gott om plats som den V60 vi hade.
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Barn och Model 3

Inlägg av bolleboll »

Jag kör med en BeSafe IZ2 barnstol för våran treåring bakom passageraren och sedan en Brio Smile barnstol för nyfödde bakom föraren.
Det är roligare att flytta på Brio Smile, än BeSafe stolen, men så krångligt tycker jag inte det är. 1 Veva lite på spännardelen mot bilsätet och en knapptyckning på vardera ISOfix.
Barn ska inte vara helt enkelt :lol:
DSC_5080 (Large).JPG
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Skriv svar