Barn och Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Barn och Model 3

Inlägg av p1457 »

Jag är lite i samma sits. Har tre barn (3, 9 och 11 år) och en fru. Barnen sitter i bakåtvänd stol, på kudde och utan kudde. Frun vill jag ha i framsätet.
Kör idag Passat GTE, och min chef tycker det är orimligt att köpa en bil till mig som är dyrare än koncernledningens VDs bil. Alltså ingen Model S för mig.

Jag är också i den sitsen att min fru bromsar tanken på en M3, mest för hur mycket bagage man får med sig. Men vår yoyo+ får alltså plats i frunken.

@MarkusL: Hur är 3:an om man jämför med passaten? Både vad gäller bagageutrymme och baksäte med tre barn.

Det är ingen i krokarna av Flen eller Järna som har en Model 3 och kan tänka sig att demonstrera lite utrymmen?
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Barn och Model 3

Inlägg av MarkusL »

Matte skrev:
MarkusL skrev:
Inga problem, har tre barn i en M3 där den äldsta sitter utan barnstol och den yngsta sitter i ett bakåtvänt härke. Mittplatsen bak har vi då ofta haft en vuxen i, lite bökigt att komma in (dock inte bökigare än vår passat, men väl på plats sitter man hur bra som helst tack vare avsaknad av kardantunnel.
Ja att ta sig in brukar inte vara en höjdare.. Men shit vad skönt att det verkar gå! :D Vad har du för modeller på barnstolarna? Känner jag måste lugna frun då hon är på väg att bromsa detta
Ingen aning om modell, köpte den till första barnet för 9 år sedan men den är rätt stor, se bild. Den andra har vi just nu bara en bälteskudde men har även kört med en Isofix framåtvänd (tror den heter Rodifix) och båda går det bra att sitta på mittenplatsen bak och man sitter som sagt bättre än Passat.
2D7FE563-7794-4621-9AD7-30D7AB3C16D9.jpeg
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Barn och Model 3

Inlägg av MarkusL »

p1457 skrev:
Jag är lite i samma sits. Har tre barn (3, 9 och 11 år) och en fru. Barnen sitter i bakåtvänd stol, på kudde och utan kudde. Frun vill jag ha i framsätet.
Kör idag Passat GTE, och min chef tycker det är orimligt att köpa en bil till mig som är dyrare än koncernledningens VDs bil. Alltså ingen Model S för mig.

Jag är också i den sitsen att min fru bromsar tanken på en M3, mest för hur mycket bagage man får med sig. Men vår yoyo+ får alltså plats i frunken.

@MarkusL: Hur är 3:an om man jämför med passaten? Både vad gäller bagageutrymme och baksäte med tre barn.

Det är ingen i krokarna av Flen eller Järna som har en Model 3 och kan tänka sig att demonstrera lite utrymmen?
Har inte packat den full än men bör inte vara några problem med långresa så länge man har spelat mycket Tetris. I passaten packar jag alltid under insynsskyddet och det är ju inte så stabilt så man får vara försiktig så att det ändå ska gå att öppna, Teslan har ju så att säga ett mer solitt insynsskydd som tål att man trycker in en bag. Nu har vi som längst packat för att vara borta en helg och då använde vi inte ens frunken plus massa plats kvar där bak. Då ha vi ändå en gigantisk Emmaljunga barnvagn där bak som går in som den är i passaten men måste delas i två för att gå in i teslan vilket ställer krav på att övrig packning ligger i tyg-bagar som man kan lägga under golvet bak, under och över chassidelen på barnvagnen samt i sittdelen. Tänker du enbart resa med väskor av härdad hårdplast eller som det står LV på så blir det nog svårt att samtidigt ha med barnvagn, om du inte tar den som går in i frunken.
Användarvisningsbild
Oskobe
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 nov 2018 17:27

Re: Barn och Model 3

Inlägg av Oskobe »

Våra barn slutade med barnvagn vid ca 3.
Jag tycker 3an har lika gott om plats som den V60 vi hade.
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Barn och Model 3

Inlägg av bolleboll »

Jag kör med en BeSafe IZ2 barnstol för våran treåring bakom passageraren och sedan en Brio Smile barnstol för nyfödde bakom föraren.
Det är roligare att flytta på Brio Smile, än BeSafe stolen, men så krångligt tycker jag inte det är. 1 Veva lite på spännardelen mot bilsätet och en knapptyckning på vardera ISOfix.
Barn ska inte vara helt enkelt :lol:
DSC_5080 (Large).JPG
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Barn och Model 3

Inlägg av p1457 »

MarkusL skrev:
p1457 skrev:
Jag är lite i samma sits. Har tre barn (3, 9 och 11 år) och en fru. Barnen sitter i bakåtvänd stol, på kudde och utan kudde. Frun vill jag ha i framsätet.
Kör idag Passat GTE, och min chef tycker det är orimligt att köpa en bil till mig som är dyrare än koncernledningens VDs bil. Alltså ingen Model S för mig.

Jag är också i den sitsen att min fru bromsar tanken på en M3, mest för hur mycket bagage man får med sig. Men vår yoyo+ får alltså plats i frunken.

@MarkusL: Hur är 3:an om man jämför med passaten? Både vad gäller bagageutrymme och baksäte med tre barn.

Det är ingen i krokarna av Flen eller Järna som har en Model 3 och kan tänka sig att demonstrera lite utrymmen?
Har inte packat den full än men bör inte vara några problem med långresa så länge man har spelat mycket Tetris. I passaten packar jag alltid under insynsskyddet och det är ju inte så stabilt så man får vara försiktig så att det ändå ska gå att öppna, Teslan har ju så att säga ett mer solitt insynsskydd som tål att man trycker in en bag. Nu har vi som längst packat för att vara borta en helg och då använde vi inte ens frunken plus massa plats kvar där bak. Då ha vi ändå en gigantisk Emmaljunga barnvagn där bak som går in som den är i passaten men måste delas i två för att gå in i teslan vilket ställer krav på att övrig packning ligger i tyg-bagar som man kan lägga under golvet bak, under och över chassidelen på barnvagnen samt i sittdelen. Tänker du enbart resa med väskor av härdad hårdplast eller som det står LV på så blir det nog svårt att samtidigt ha med barnvagn, om du inte tar den som går in i frunken.
Vi brukar packa upp till taket, men nu behöver vi å andra sidan inte ha resesäng längre. Vi har samma besafe stol som ovan, så baksätet fungerar nog bra ändå.
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Barn och Model 3

Inlägg av kanylbullen »

Är det någon som testat bilbältesförlängare för att barnen enklare ska kunna spänna fast sig själva när man har bältesstol?

typ sån här: Bild
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Matte
Inlägg: 285
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Barn och Model 3

Inlägg av Matte »

kanylbullen skrev:
Är det någon som testat bilbältesförlängare för att barnen enklare ska kunna spänna fast sig själva när man har bältesstol?
Är också intresserad av sån. Läste att vissa har haft problem med vissa märken. Någon som har testat någon som fungerar?
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Barn och Model 3

Inlägg av Dexter »

p1457 skrev:
Jag är lite i samma sits. Har tre barn (3, 9 och 11 år) och en fru. Barnen sitter i bakåtvänd stol, på kudde och utan kudde. Frun vill jag ha i framsätet.
Kör idag Passat GTE, och min chef tycker det är orimligt att köpa en bil till mig som är dyrare än koncernledningens VDs bil. Alltså ingen Model S för mig.

Jag är också i den sitsen att min fru bromsar tanken på en M3, mest för hur mycket bagage man får med sig. Men vår yoyo+ får alltså plats i frunken.

@MarkusL: Hur är 3:an om man jämför med passaten? Både vad gäller bagageutrymme och baksäte med tre barn.

Det är ingen i krokarna av Flen eller Järna som har en Model 3 och kan tänka sig att demonstrera lite utrymmen?
Med 3 barn hade jag utan vidare satsat på en Model Y istället om ekonomin tillåter.
Behåll Passaten 6 mån till och byt sen.
Användarvisningsbild
pp3
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 mar 2021 10:37

Re: Barn och Model 3

Inlägg av pp3 »

Vi har gått från en passat kombi till en model 3, har dock bara två små barn (4 och 2). Det funkar helt ok med deras barnstolar.

Tre barn skulle kunna få plats men blir riktigt tajt isf, på millimetern skulle jag tro om ena skulle ha bakåtvänd bilbarnstol. Inga sköna långa bilresor, förmodligen.

Osäker om model Y är så mkt bredare att alla skulle få plats bredvid varandra, om nu det inte skulle funka i en M3.

Det jag saknar mest från passaten är bakluckan som gör in/utlastning så mkt enklare.

Takbox var väl behövd med passaten under semestern och sannolikt högst nödvändig nu med M3.
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Barn och Model 3

Inlägg av Matthiaz »

Jag gick från passat GTE kombi till M3. Jag upplever nästan att jag kan lasta mer i M3 än passaten. Men man får packa i mjuka väskor/påsar istället för att utnyttja alla utrymmen och eftersom luckan inte är så stor. Har 2 barn men hade ingen bakåtvänd stol längre. Men baksätet kanske är lite smalare i M3.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Skriv svar