Byte av fil autopilot

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ludwig
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 mar 2019 14:26

Byte av fil autopilot

Inlägg av Ludwig »

Är det någon som fått detta att funka? Sätter på blinkers men inget händer. Drar ratten lite åt rätt håll men då släpper AP direkt.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av djFabbe »

Du måste ha köpt full self drivning på bilen numera för att set ska fungera.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Adrenity
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 mar 2019 11:22

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av Adrenity »

Ludwig skrev:
Är det någon som fått detta att funka? Sätter på blinkers men inget händer. Drar ratten lite åt rätt håll men då släpper AP direkt.
Vad har du för bil, FW-version och vilken AP har du köpt?

Funkar utmärkt för mig med en LR med 2019.8.3 och EAP..

Prova en omstart genom att hålla in båda rattvårtorna tills du ser en Teslalogga på skärmen igen?
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av Feddan »

Se till att "Automatic lane change" (eller liknande) i Inställningar är aktiverad.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
faldo
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 mar 2019 20:31
Ort: Åkersberga

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av faldo »

Funkar för mig om jag inte kör för fort och om bilen ser filen bredvid (visas på skärmen). Det är dock sällan båda ovanstående händer samtidigt :lol:
Model 3 2019 LR AWD Premium AP Svart
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av kenny »

Som nämnts ovan är det inte säkert funktionen finns, beroende på när du köpt AP. Tror funktionen försvann 28e feb enligt mina efterforskningar, så har du köpt efter det så finns den inte i AP-paketet utan bara i FSD-paketet.
Användarvisningsbild
Ludwig
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 mar 2019 14:26

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av Ludwig »

kenny skrev:
Som nämnts ovan är det inte säkert funktionen finns, beroende på när du köpt AP. Tror funktionen försvann 28e feb enligt mina efterforskningar, så har du köpt efter det så finns den inte i AP-paketet utan bara i FSD-paketet.
Detta verkar stämma och jag köpte bilen 1 mars =( jaja
Användarvisningsbild
Weirdoz
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 dec 2018 22:08

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av Weirdoz »

Ludwig skrev:
Är det någon som fått detta att funka? Sätter på blinkers men inget händer. Drar ratten lite åt rätt håll men då släpper AP direkt.
Du håller nere blinkersen hela tiden eller bara slår på blinkers?
På min (2019.8.3, FSD) krävs det att blinkerspaken hålls ner och man håller i ratten.
Model 3, svart LR AWD, 18", AP+FSD. Special "krossat tak edition"
Användarvisningsbild
fred099
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 jan 2019 09:07

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av fred099 »

I Europa måste man ännu sålänge ge ratten en nudge för att filbytet ska initieras. Spelar ingen roll åt vilket håll. Elon tweetade om det.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av Monark1954 »

Jag har köpt uppgraderad autopilot.
När jag aktiverat autopilot och lägger i blinkers kommer larmet "Auto lane change unavalibel, contakt Tesla Service"

Någon fler som har det larmet?

Kommer igen testa de två tippsen ovan.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Sascha
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 feb 2019 19:43

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av Sascha »

fred099 skrev:
I Europa måste man ännu sålänge ge ratten en nudge för att filbytet ska initieras. Spelar ingen roll åt vilket håll. Elon tweetade om det.
Jag har använt filbyte utan att behöva röra ratten, möjligen beror det på att det är konstant tryck.

Det jag blir lite less på är att den är alldeles för överförsiktigt, skulle den upptäcka en bil som kommer snabbare bakifrån på 1 km avstånd (ja jag överdriver) så avbryter den, likaså om man börjar alldeles för snabbt efter att ha kört om en annan bil. Frustrerande även för bakomvarande som tror att man ska byta fil men inte gör det...
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av MrStarhouse »

Sascha skrev:
fred099 skrev:
I Europa måste man ännu sålänge ge ratten en nudge för att filbytet ska initieras. Spelar ingen roll åt vilket håll. Elon tweetade om det.
Jag har använt filbyte utan att behöva röra ratten, möjligen beror det på att det är konstant tryck.

Det jag blir lite less på är att den är alldeles för överförsiktigt, skulle den upptäcka en bil som kommer snabbare bakifrån på 1 km avstånd (ja jag överdriver) så avbryter den, likaså om man börjar alldeles för snabbt efter att ha kört om en annan bil. Frustrerande även för bakomvarande som tror att man ska byta fil men inte gör det...
Håller med behöver inte vrida till på ratten för att den ska byta fil, behöver inte ens hålla i ratten så länge jag gjort det innan.
Håller också med om försiktigheten. Om man har kört om en bil på motorvägen så är högerlinjen på skärmen röd (spärrad) alldeles för länge. Men det kanske löses med Mad Max mode i NOA. :)
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
maglo
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 feb 2019 06:11

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av maglo »

MrStarhouse skrev:
Håller också med om försiktigheten. Om man har kört om en bil på motorvägen så är högerlinjen på skärmen röd (spärrad) alldeles för länge. Men det kanske löses med Mad Max mode i NOA. :)
Jag upplevde en förbättring när jag justerade ”avstånd till framförvarande bil” från 7 -> 2. Det påverkade även filbyte till höger.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av MrStarhouse »

maglo skrev:
MrStarhouse skrev:
Håller också med om försiktigheten. Om man har kört om en bil på motorvägen så är högerlinjen på skärmen röd (spärrad) alldeles för länge. Men det kanske löses med Mad Max mode i NOA. :)
Jag upplevde en förbättring när jag justerade ”avstånd till framförvarande bil” från 7 -> 2. Det påverkade även filbyte till höger.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ahh, Intressant, ska testas :)
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av thedude »

Det känns inte så tryggt att köra på 2 och jag brukar ofta ha 7 men 4-5 som minst, speciellt med tanke på hur andra kör ibland. I trafiken så utgår jag alltid ifrån att ingen annan kan köra bil och därför måste jag vara extra försiktig (till en viss del) och kör man dagligen, både i stan och motorväg så vet ni vad jag pratar om. Hellre försiktig filbyte och kanske en förvirrad bakomliggande bil än MAD MAX och ta risker.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av perre »

thedude skrev:
Det känns inte så tryggt att köra på 2 och jag brukar ofta ha 7 men 4-5 som minst, speciellt med tanke på hur andra kör ibland. I trafiken så utgår jag alltid ifrån att ingen annan kan köra bil och därför måste jag vara extra försiktig (till en viss del) och kör man dagligen, både i stan och motorväg så vet ni vad jag pratar om. Hellre försiktig filbyte och kanske en förvirrad bakomliggande bil än MAD MAX och ta risker.
Beror ju lite på hur fort det går också. På Essingeleden med trafik ligger jag på 1-2. På motorväg blir det garanterat 7.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av bylund »

perre skrev:
Beror ju lite på hur fort det går också. På Essingeleden med trafik ligger jag på 1-2. På motorväg blir det garanterat 7.
Så på Essingeleden kör du på 1-2, men garanterat 7, då det är en motorväg? :? :lol:
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av perre »

bylund skrev:
perre skrev:
Beror ju lite på hur fort det går också. På Essingeleden med trafik ligger jag på 1-2. På motorväg blir det garanterat 7.
Så på Essingeleden kör du på 1-2, men garanterat 7, då det är en motorväg? :? :lol:
Nu förstår jag faktiskt inte vad du garvar åt. Har du lust att förklara dig?
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av bylund »

perre skrev:
bylund skrev:
perre skrev:
Beror ju lite på hur fort det går också. På Essingeleden med trafik ligger jag på 1-2. På motorväg blir det garanterat 7.
Så på Essingeleden kör du på 1-2, men garanterat 7, då det är en motorväg? :? :lol:
Nu förstår jag faktiskt inte vad du garvar åt. Har du lust att förklara dig?
Bara verkligt ordmärkande, så kanske inte roligt alls... Essingeleden, om det är den i Stockholm vi snackar om, är ju i högsta grad en motorväg.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av perre »

bylund skrev:
perre skrev:
bylund skrev:
perre skrev:
Beror ju lite på hur fort det går också. På Essingeleden med trafik ligger jag på 1-2. På motorväg blir det garanterat 7.
Så på Essingeleden kör du på 1-2, men garanterat 7, då det är en motorväg? :? :lol:
Nu förstår jag faktiskt inte vad du garvar åt. Har du lust att förklara dig?
Bara verkligt ordmärkande, så kanske inte roligt alls... Essingeleden, om det är den i Stockholm vi snackar om, är ju i högsta grad en motorväg.
Jag skulle knappast definiera den som motorväg när jag kör på den i rusningstrafik. Då går det mellan 0 och 40. Alltså alldeles utmärkt att använda avståndsinställningen 1-2. Faktiskt min trevligaste del av körningen till jobbet nu för tiden. Råddigt att ta sig upp, sen när jag väl är uppe lägger jag mig i den fil jag ska ligga i tills avfarten, lägger i autopilot, slappnar av och njuter.

För att undvika fler ordmärkningar så betyder inte slappnar av att jag släpper kontrollen över trafiken, men jag låter bilen ta hand om den.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av Jeppe_E »

Wow... Sjukt bra, när nu detta kommer till EU någon gång i framtiden.

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10307
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av Legato »

bylund skrev:
perre skrev:
bylund skrev:
perre skrev:
Beror ju lite på hur fort det går också. På Essingeleden med trafik ligger jag på 1-2. På motorväg blir det garanterat 7.
Så på Essingeleden kör du på 1-2, men garanterat 7, då det är en motorväg? :? :lol:
Nu förstår jag faktiskt inte vad du garvar åt. Har du lust att förklara dig?
Bara verkligt ordmärkande, så kanske inte roligt alls... Essingeleden, om det är den i Stockholm vi snackar om, är ju i högsta grad en motorväg.
Där fick man lära sig något nytt... Jag trodde motorväg alltid innebar 110-120 km/h hastighetsgräns (och motortrafikled 70-90) men så är det ju tydligen inte alls. Essingeleden benämns "stadsmotorväg" trots att det är 70 gräns.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10307
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av Legato »

Jeppe_E skrev:
Wow... Sjukt bra, när nu detta kommer till EU någon gång i framtiden.

Ser verkligen fram emot detta. Känns som det klart största steget som skett med APn sen jag köpte min första Tesla 2016.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av Jeppe_E »

Legato skrev:
bylund skrev:
perre skrev:
bylund skrev:
perre skrev:
Beror ju lite på hur fort det går också. På Essingeleden med trafik ligger jag på 1-2. På motorväg blir det garanterat 7.
Så på Essingeleden kör du på 1-2, men garanterat 7, då det är en motorväg? :? :lol:
Nu förstår jag faktiskt inte vad du garvar åt. Har du lust att förklara dig?
Bara verkligt ordmärkande, så kanske inte roligt alls... Essingeleden, om det är den i Stockholm vi snackar om, är ju i högsta grad en motorväg.
Där fick man lära sig något nytt... Jag trodde motorväg alltid innebar 110-120 km/h hastighetsgräns (och motortrafikled 70-90) men så är det ju tydligen inte alls. Essingeleden benämns "stadsmotorväg" trots att det är 70 gräns.
Nej, motorväg är en väg som saknar mötande trafik och har planskilda korsningar. Har inget med hastigheten i sig att göra. Till skillnad då mot motortrafikled som har plankorsningar. Du kan ju ha 100km/h på motortrafikled också.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av kler »

Legato skrev:
Där fick man lära sig något nytt... Jag trodde motorväg alltid innebar 110-120 km/h hastighetsgräns (och motortrafikled 70-90) men så är det ju tydligen inte alls. Essingeleden benämns "stadsmotorväg" trots att det är 70 gräns.
Där fick du snarare lära dig något gammalt, som du förhoppningsvis fick lära dig när du tog körkort, men sen glömt bort ;)

Om skylten är ut som Kraftwerks album Autobahn, då är det en motorväg :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Skriv svar