Verkar som det är nån bugg i systemet. Verkar som ett väldigt lågt grundpris
Eller att 62 tusen NOK är skillnad mellan SR och SR+ kanske
Jag har mailat en säljare, han hade ingen aning. Om det är 62k att spara, så blir det vanlig SR för oss. Ska bara användas som andrabil, så det är helt ok och blir ju sjuuuuukt billig bil i så fall
Mmm ska bli intressant. Har för mig jag läste nånstans i forumet att stolvärme kommer att låsas i SR? Det är kass!
Verkar som det är nån bugg i systemet. Verkar som ett väldigt lågt grundpris
Eller att 62 tusen NOK är skillnad mellan SR och SR+ kanske
Jag har mailat en säljare, han hade ingen aning. Om det är 62k att spara, så blir det vanlig SR för oss. Ska bara användas som andrabil, så det är helt ok och blir ju sjuuuuukt billig bil i så fall
Mmm ska bli intressant. Har för mig jag läste nånstans i forumet att stolvärme kommer att låsas i SR? Det är kass!
Det handlade ju om att presentera en 35.000 dollars bil. Det har Tesla gjort nu, men få kommer att köpa den pga att den är så strippad.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verkar som det är nån bugg i systemet. Verkar som ett väldigt lågt grundpris
Eller att 62 tusen NOK är skillnad mellan SR och SR+ kanske
Jag har mailat en säljare, han hade ingen aning. Om det är 62k att spara, så blir det vanlig SR för oss. Ska bara användas som andrabil, så det är helt ok och blir ju sjuuuuukt billig bil i så fall
Mmm ska bli intressant. Har för mig jag läste nånstans i forumet att stolvärme kommer att låsas i SR? Det är kass!
Ja, det är klart det blir en enklare bil, men om den kostar 300k så är det billigare än i stort sett allt av alternativ. i3, eGolf, Kona, Ampera är dyrare. Tror bara det är standardvarianten av Leaf som är billigare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Lite trist att man inte kan välja till premium till en bil med mindre batteri. Vi vill kanske ha en SR men ändå med bra ljud och några andra premium funktioner.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Lite trist att man inte kan välja till premium till en bil med mindre batteri. Vi vill kanske ha en SR men ändå med bra ljud och några andra premium funktioner.
Du har en LR RWD nu va? Inte känt att 40% mer range varit användbart?
Lite trist att man inte kan välja till premium till en bil med mindre batteri. Vi vill kanske ha en SR men ändå med bra ljud och några andra premium funktioner.
Du har en LR RWD nu va? Inte känt att 40% mer range varit användbart?
Jo det är användbart när man kör typ 50 mil och enkelt kan välja vart man vill ladda bara en gång på vägen. Men tänkte vi på det som andra bil när vi flyttar hem till sverige och då är ju SR att föredra.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Kollade bara lite snabbt några länder, och SR+ är procentuellt billigast i Sverige jämnfört med LR, men samtidigt det landet den är dyrast i.
Lokala valutor förrutom "SR+ i SEK" som hämtar från Google Finance.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing)| Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/ Laddning:Charge Amps Halo| Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Intressant jämförelse. Men i vanlig ordning så måste man ta hänsyn till att momsen är olika i länderna för att jämförelsen ska vara rättvisande. Vi har som bekant ovan på detta även Vagnskadeförsäkring inkluderat i det svenska priset, vilket inte finns i andra länder.
Kollade bara lite snabbt några länder, och SR+ är procentuellt billigast i Sverige jämnfört med LR, men samtidigt det landet den är dyrast i.
Lokala valutor förrutom "SR+ i SEK" som hämtar från Google Finance.
Tveksamt om man kan kalla den "dyrast" då det väl bara är Sverige som har VSG. Tyskland sticker verkligen ut dock, undrar varför den är så mycket billigare där.
Edit: momsen förklarar ju delvis, men inte alls helt den stora prisskillnaden. Runda slängar 25k extra moms i Sverige vs Tyskland.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ja det är sant (avg VSG, moms), var mest den procentuella skillnaden mellan länder jag var nyfiken på. Sen när jag såg att man kunde göra valutakonverteringar i sheets så var jag tvungen att testa
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing)| Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/ Laddning:Charge Amps Halo| Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Tesla har ju satsat enormt på Superchargers i Tyskland trots att relativt få bilar sålts där.
Själv är jag övertygad om att de pushar så hårt de kan för att slå sig in på den marknaden.
Den är väl EUs största, och dessutom är det ju en stor fjäder i hatten att utmanövrera de inhemska märkena. De får stå där med lång näsa...
Såg förövrigt en artikel idag i Sydsvenskan med en stor bild på en Model 3 om att laddbara bilar växer snabbt på svenska marknaden, och Tesla nu var 3e mest sålda märke.
Snöbollen är verkligen i rullning nu.
Någon som vet hur det funkar med miljöbilspremie? Dras den direkt på priset eller måste man ansöka efter köp och hur lång tid brukar det ta? Antar att den ligger på 60 K, ska köpa privat så det är ju en del pengar
Någon som vet hur det funkar med miljöbilspremie? Dras den direkt på priset eller måste man ansöka efter köp och hur lång tid brukar det ta? Antar att den ligger på 60 K, ska köpa privat så det är ju en del pengar
Du får pengarna från staten 6 mån efter köpet (om du fortfarande äger bilen då).
Så som bonus-malus är utformat så fylls det på med pengar varje gång någon köper en bensin/diesel-bil. Så risken att det skulle ta slut inom kort är (tyvärr) väldigt minimal.
Någon som vet hur det funkar med miljöbilspremie? Dras den direkt på priset eller måste man ansöka efter köp och hur lång tid brukar det ta? Antar att den ligger på 60 K, ska köpa privat så det är ju en del pengar
Du får pengarna från staten 6 mån efter köpet (om du fortfarande äger bilen då).
Du måste skicka in en ansökan om att få pengarna.
Det kommer ett brev med en blankett.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Så som bonus-malus är utformat så fylls det på med pengar varje gång någon köper en bensin/diesel-bil. Så risken att det skulle ta slut inom kort är (tyvärr) väldigt minimal.
Nja är det verkligen så?
Det går väl in i statsbudgeten som allt annat.
Minns att trängselskattepengarna i Stockholm skulle gå till utbyggd kollektivtrafik. Men de försvann in i det stora svarta hålet som allt annat...
Kollade bara lite snabbt några länder, och SR+ är procentuellt billigast i Sverige jämnfört med LR, men samtidigt det landet den är dyrast i.
Lokala valutor förrutom "SR+ i SEK" som hämtar från Google Finance.
Det är väll det direkta motsatta, i Sverige är skillnaden i pris mellan SR+ och LR minst och därmed procentuellt sätt dyrast jämfört med LR. Som skrivs i andra inlägg så beror det nog på vagnskadegarantin.