Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 13 apr 2019 20:23
Den funktionen tror jag ligger ihop med autopiloten
Jo det är användbart när man kör typ 50 mil och enkelt kan välja vart man vill ladda bara en gång på vägen. Men tänkte vi på det som andra bil när vi flyttar hem till sverige och då är ju SR att föredra.taliz skrev:Du har en LR RWD nu va? Inte känt att 40% mer range varit användbart?Pontus skrev:Lite trist att man inte kan välja till premium till en bil med mindre batteri. Vi vill kanske ha en SR men ändå med bra ljud och några andra premium funktioner.
Tveksamt om man kan kalla den "dyrast" då det väl bara är Sverige som har VSG. Tyskland sticker verkligen ut dock, undrar varför den är så mycket billigare där.dhanjel skrev:Kollade bara lite snabbt några länder, och SR+ är procentuellt billigast i Sverige jämnfört med LR, men samtidigt det landet den är dyrast i.
Lokala valutor förrutom "SR+ i SEK" som hämtar från Google Finance.
Du får pengarna från staten 6 mån efter köpet (om du fortfarande äger bilen då).icimasa skrev:Någon som vet hur det funkar med miljöbilspremie? Dras den direkt på priset eller måste man ansöka efter köp och hur lång tid brukar det ta? Antar att den ligger på 60 K, ska köpa privat så det är ju en del pengar
Du måste skicka in en ansökan om att få pengarna.Hertsh skrev:Du får pengarna från staten 6 mån efter köpet (om du fortfarande äger bilen då).icimasa skrev:Någon som vet hur det funkar med miljöbilspremie? Dras den direkt på priset eller måste man ansöka efter köp och hur lång tid brukar det ta? Antar att den ligger på 60 K, ska köpa privat så det är ju en del pengar
Nja är det verkligen så?evilirish skrev:Så som bonus-malus är utformat så fylls det på med pengar varje gång någon köper en bensin/diesel-bil. Så risken att det skulle ta slut inom kort är (tyvärr) väldigt minimal.
Det är väll det direkta motsatta, i Sverige är skillnaden i pris mellan SR+ och LR minst och därmed procentuellt sätt dyrast jämfört med LR. Som skrivs i andra inlägg så beror det nog på vagnskadegarantin.dhanjel skrev:Kollade bara lite snabbt några länder, och SR+ är procentuellt billigast i Sverige jämnfört med LR, men samtidigt det landet den är dyrast i.
Lokala valutor förrutom "SR+ i SEK" som hämtar från Google Finance.
Du menar att vagnskadegarantin skulle vara dyrare på en SR+ än en LR?vigge50 skrev:Det är väll det direkta motsatta, i Sverige är skillnaden i pris mellan SR+ och LR minst och därmed procentuellt sätt dyrast jämfört med LR. Som skrivs i andra inlägg så beror det nog på vagnskadegarantin.dhanjel skrev:Kollade bara lite snabbt några länder, och SR+ är procentuellt billigast i Sverige jämnfört med LR, men samtidigt det landet den är dyrast i.
Lokala valutor förrutom "SR+ i SEK" som hämtar från Google Finance.
Kan såklart vara så att det går in på samma konto som allt annat. Men tanken är ju att det ska finansieras på det sättet.taliz skrev:Nja är det verkligen så?evilirish skrev:Så som bonus-malus är utformat så fylls det på med pengar varje gång någon köper en bensin/diesel-bil. Så risken att det skulle ta slut inom kort är (tyvärr) väldigt minimal.
Det går väl in i statsbudgeten som allt annat.
Minns att trängselskattepengarna i Stockholm skulle gå till utbyggd kollektivtrafik. Men de försvann in i det stora svarta hålet som allt annat...
Tycker historien visat ganska tydligt att pengarna ALLTID försvinner nån annanstans än vad som sas från början.evilirish skrev:Kan såklart vara så att det går in på samma konto som allt annat. Men tanken är ju att det ska finansieras på det sättet.taliz skrev:Nja är det verkligen så?evilirish skrev:Så som bonus-malus är utformat så fylls det på med pengar varje gång någon köper en bensin/diesel-bil. Så risken att det skulle ta slut inom kort är (tyvärr) väldigt minimal.
Det går väl in i statsbudgeten som allt annat.
Minns att trängselskattepengarna i Stockholm skulle gå till utbyggd kollektivtrafik. Men de försvann in i det stora svarta hålet som allt annat...
Sen om Svetsaren o Co får för sig att nalla av kassan till andra ändamål än utsatt går ju aldrig att säkra sig mot
Nejdå.. Det räcker med 2-3 st Ford Mustangtaliz skrev:Tycker historien visat ganska tydligt att pengarna ALLTID försvinner nån annanstans än vad som sas från början.evilirish skrev:Kan såklart vara så att det går in på samma konto som allt annat. Men tanken är ju att det ska finansieras på det sättet.taliz skrev:Nja är det verkligen så?evilirish skrev:Så som bonus-malus är utformat så fylls det på med pengar varje gång någon köper en bensin/diesel-bil. Så risken att det skulle ta slut inom kort är (tyvärr) väldigt minimal.
Det går väl in i statsbudgeten som allt annat.
Minns att trängselskattepengarna i Stockholm skulle gå till utbyggd kollektivtrafik. Men de försvann in i det stora svarta hålet som allt annat...
Sen om Svetsaren o Co får för sig att nalla av kassan till andra ändamål än utsatt går ju aldrig att säkra sig mot
Skulle inte bli ett dugg förvånad om pengarna helt plötsligt tog slut.
Går vi in i en lågkonjunktur tex..
Eller om det faktiskt börjar säljas betydligt färre avgasbilar. Det krävs väl åtminstone något dussin för att täcka en elbil.
Det finns ingen allokerad "pott". Men det betyder ju inte att politikerna inte kan ändra sig.Jerka skrev:Angående Bonus-Malus-diskussionen: systemet fungerar så att maluspengarna går in i statskassan och bonuspengarna tas från densamma. De är inte öromärkta på något sätt och kan därför inte heller ta slut. Om alltför många köper elbil så går staten back på systemet, men alla får ändå sin bonus utbetald. Det är inte som med elcykelpremien att pengarna tar slut om alltför många utnyttjar den.
Hade oxå samtal från Tesla i samma ärende, verkade mest intresserad av och veta från när jag kunde ta leverans. Svarade maj månad, men det betyder väl knappast att det blir så.HelectriC skrev:Lite intressant att Tesla ringde mig idag redan (beställde SR+ för bara några dagar sedan) för att avklarad diverse detaljer (inbyte, finansiering etc) inför stundande leverans. När jag frågade ang leveransdatum så hade han dock inte en susning svårt att svara på frågor ang tex inbyte om jag inte vet om det handlar om nästa vecka eller om 6mån.