Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 14 apr 2019 14:04
Okay då får man hoppas att det finns pengar kvar i potten
Du måste skicka in en ansökan om att få pengarna.Hertsh skrev:Du får pengarna från staten 6 mån efter köpet (om du fortfarande äger bilen då).icimasa skrev:Någon som vet hur det funkar med miljöbilspremie? Dras den direkt på priset eller måste man ansöka efter köp och hur lång tid brukar det ta? Antar att den ligger på 60 K, ska köpa privat så det är ju en del pengar
Nja är det verkligen så?evilirish skrev:Så som bonus-malus är utformat så fylls det på med pengar varje gång någon köper en bensin/diesel-bil. Så risken att det skulle ta slut inom kort är (tyvärr) väldigt minimal.
Det är väll det direkta motsatta, i Sverige är skillnaden i pris mellan SR+ och LR minst och därmed procentuellt sätt dyrast jämfört med LR. Som skrivs i andra inlägg så beror det nog på vagnskadegarantin.dhanjel skrev:Kollade bara lite snabbt några länder, och SR+ är procentuellt billigast i Sverige jämnfört med LR, men samtidigt det landet den är dyrast i.
Lokala valutor förrutom "SR+ i SEK" som hämtar från Google Finance.
Du menar att vagnskadegarantin skulle vara dyrare på en SR+ än en LR?vigge50 skrev:Det är väll det direkta motsatta, i Sverige är skillnaden i pris mellan SR+ och LR minst och därmed procentuellt sätt dyrast jämfört med LR. Som skrivs i andra inlägg så beror det nog på vagnskadegarantin.dhanjel skrev:Kollade bara lite snabbt några länder, och SR+ är procentuellt billigast i Sverige jämnfört med LR, men samtidigt det landet den är dyrast i.
Lokala valutor förrutom "SR+ i SEK" som hämtar från Google Finance.
Kan såklart vara så att det går in på samma konto som allt annat. Men tanken är ju att det ska finansieras på det sättet.taliz skrev:Nja är det verkligen så?evilirish skrev:Så som bonus-malus är utformat så fylls det på med pengar varje gång någon köper en bensin/diesel-bil. Så risken att det skulle ta slut inom kort är (tyvärr) väldigt minimal.
Det går väl in i statsbudgeten som allt annat.
Minns att trängselskattepengarna i Stockholm skulle gå till utbyggd kollektivtrafik. Men de försvann in i det stora svarta hålet som allt annat...
Tycker historien visat ganska tydligt att pengarna ALLTID försvinner nån annanstans än vad som sas från början.evilirish skrev:Kan såklart vara så att det går in på samma konto som allt annat. Men tanken är ju att det ska finansieras på det sättet.taliz skrev:Nja är det verkligen så?evilirish skrev:Så som bonus-malus är utformat så fylls det på med pengar varje gång någon köper en bensin/diesel-bil. Så risken att det skulle ta slut inom kort är (tyvärr) väldigt minimal.
Det går väl in i statsbudgeten som allt annat.
Minns att trängselskattepengarna i Stockholm skulle gå till utbyggd kollektivtrafik. Men de försvann in i det stora svarta hålet som allt annat...
Sen om Svetsaren o Co får för sig att nalla av kassan till andra ändamål än utsatt går ju aldrig att säkra sig mot
Nejdå.. Det räcker med 2-3 st Ford Mustangtaliz skrev:Tycker historien visat ganska tydligt att pengarna ALLTID försvinner nån annanstans än vad som sas från början.evilirish skrev:Kan såklart vara så att det går in på samma konto som allt annat. Men tanken är ju att det ska finansieras på det sättet.taliz skrev:Nja är det verkligen så?evilirish skrev:Så som bonus-malus är utformat så fylls det på med pengar varje gång någon köper en bensin/diesel-bil. Så risken att det skulle ta slut inom kort är (tyvärr) väldigt minimal.
Det går väl in i statsbudgeten som allt annat.
Minns att trängselskattepengarna i Stockholm skulle gå till utbyggd kollektivtrafik. Men de försvann in i det stora svarta hålet som allt annat...
Sen om Svetsaren o Co får för sig att nalla av kassan till andra ändamål än utsatt går ju aldrig att säkra sig mot
Skulle inte bli ett dugg förvånad om pengarna helt plötsligt tog slut.
Går vi in i en lågkonjunktur tex..
Eller om det faktiskt börjar säljas betydligt färre avgasbilar. Det krävs väl åtminstone något dussin för att täcka en elbil.
Det finns ingen allokerad "pott". Men det betyder ju inte att politikerna inte kan ändra sig.Jerka skrev:Angående Bonus-Malus-diskussionen: systemet fungerar så att maluspengarna går in i statskassan och bonuspengarna tas från densamma. De är inte öromärkta på något sätt och kan därför inte heller ta slut. Om alltför många köper elbil så går staten back på systemet, men alla får ändå sin bonus utbetald. Det är inte som med elcykelpremien att pengarna tar slut om alltför många utnyttjar den.
Hade oxå samtal från Tesla i samma ärende, verkade mest intresserad av och veta från när jag kunde ta leverans. Svarade maj månad, men det betyder väl knappast att det blir så.HelectriC skrev:Lite intressant att Tesla ringde mig idag redan (beställde SR+ för bara några dagar sedan) för att avklarad diverse detaljer (inbyte, finansiering etc) inför stundande leverans. När jag frågade ang leveransdatum så hade han dock inte en susning svårt att svara på frågor ang tex inbyte om jag inte vet om det handlar om nästa vecka eller om 6mån.
Jag använder din, du använder min, 1500 + 1500 km SC var, funkar inte det ????Bejje skrev:Hade missat samtal från dem idag och la också en SR+ beställning häromdagen.
Hann aldrig ringa tillbaka.
@Ragge, byta ref code? Varför? Om båda parter har varsin spelar det ju ingen roll, då har båda lagt beställning.
Eller så använder ni bara er egen var för sig, aningen enklare. Det gjorde jag.Ragge skrev:Jag använder din, du använder min, 1500 + 1500 km SC var, funkar inte det ????Bejje skrev:Hade missat samtal från dem idag och la också en SR+ beställning häromdagen.
Hann aldrig ringa tillbaka.
@Ragge, byta ref code? Varför? Om båda parter har varsin spelar det ju ingen roll, då har båda lagt beställning.
Går det om det är ens första Tesla.HelectriC skrev:Eller så använder ni bara er egen var för sig, aningen enklare. Det gjorde jag.Ragge skrev:Jag använder din, du använder min, 1500 + 1500 km SC var, funkar inte det ????Bejje skrev:Hade missat samtal från dem idag och la också en SR+ beställning häromdagen.
Hann aldrig ringa tillbaka.
@Ragge, byta ref code? Varför? Om båda parter har varsin spelar det ju ingen roll, då har båda lagt beställning.
@Ragge Ok, då är jag med på hur du tänker.HelectriC skrev:Eller så använder ni bara er egen var för sig, aningen enklare. Det gjorde jag.Ragge skrev:Jag använder din, du använder min, 1500 + 1500 km SC var, funkar inte det ????Bejje skrev:Hade missat samtal från dem idag och la också en SR+ beställning häromdagen.
Hann aldrig ringa tillbaka.
@Ragge, byta ref code? Varför? Om båda parter har varsin spelar det ju ingen roll, då har båda lagt beställning.
Jag beställde en igår och missade att mata in en kod, jag PM:ar min kod så emailar jag dim kod till tesla.Ragge skrev:Nån som beställt SR+ och vill byta ref code??
Du kanske menar om man inte har en sen tidigare? Då är det kanske svårt. Men då lär det ju inte funka att använda varandras heller i efterhand.Bejje skrev:@Ragge Ok, då är jag med på hur du tänker.HelectriC skrev:Eller så använder ni bara er egen var för sig, aningen enklare. Det gjorde jag.Ragge skrev:Jag använder din, du använder min, 1500 + 1500 km SC var, funkar inte det ????Bejje skrev:Hade missat samtal från dem idag och la också en SR+ beställning häromdagen.
Hann aldrig ringa tillbaka.
@Ragge, byta ref code? Varför? Om båda parter har varsin spelar det ju ingen roll, då har båda lagt beställning.
Min uppfattning är att koden ska användas vid beställning och inte i efterhand. Att man kan och en del har fått koden tillagd i efterhand. Jag för min del kom på det en halvtimme efter beställning och mailade referralprogram@tesla.com och frågade om de kunde lägga till en men har inte fått något mer än ett autosvar tillbaka.
@HelectriC hur använder man sig egen? (Mailar i efterhand och frågar?) Har du fått en bekräftelse på att de accepterar det? Känns som att det skulle motverka syftet om de godkände det.
@Bejje,Jag missade det i beställningen och fortfarande ingen aning om var man skulle angett koden. Så när det dök upp en egen kod efter beställningen kom jag på att jag missat det, och då slog tanken mig att om jag kunde ange någons kod som samtidigt angav min så borde det ju ge bra SC utdelning. Om det funkar vet jag inte men nu är det gjort.Bejje skrev:@Ragge Ok, då är jag med på hur du tänker.HelectriC skrev:Eller så använder ni bara er egen var för sig, aningen enklare. Det gjorde jag.Ragge skrev:Jag använder din, du använder min, 1500 + 1500 km SC var, funkar inte det ????Bejje skrev:Hade missat samtal från dem idag och la också en SR+ beställning häromdagen.
Hann aldrig ringa tillbaka.
@Ragge, byta ref code? Varför? Om båda parter har varsin spelar det ju ingen roll, då har båda lagt beställning.
Min uppfattning är att koden ska användas vid beställning och inte i efterhand. Att man kan och en del har fått koden tillagd i efterhand. Jag för min del kom på det en halvtimme efter beställning och mailade referralprogram@tesla.com och frågade om de kunde lägga till en men har inte fått något mer än ett autosvar tillbaka.
@HelectriC hur använder man sig egen? (Mailar i efterhand och frågar?) Har du fått en bekräftelse på att de accepterar det? Känns som att det skulle motverka syftet om de godkände det.
Får man dubbelt med fri SuC då?HelectriC skrev:Du kanske menar om man inte har en sen tidigare? Då är det kanske svårt. Men då lär det ju inte funka att använda varandras heller i efterhand.Bejje skrev:@Ragge Ok, då är jag med på hur du tänker.HelectriC skrev:Eller så använder ni bara er egen var för sig, aningen enklare. Det gjorde jag.Ragge skrev:Jag använder din, du använder min, 1500 + 1500 km SC var, funkar inte det ????Bejje skrev:Hade missat samtal från dem idag och la också en SR+ beställning häromdagen.
Hann aldrig ringa tillbaka.
@Ragge, byta ref code? Varför? Om båda parter har varsin spelar det ju ingen roll, då har båda lagt beställning.
Min uppfattning är att koden ska användas vid beställning och inte i efterhand. Att man kan och en del har fått koden tillagd i efterhand. Jag för min del kom på det en halvtimme efter beställning och mailade referralprogram@tesla.com och frågade om de kunde lägga till en men har inte fått något mer än ett autosvar tillbaka.
@HelectriC hur använder man sig egen? (Mailar i efterhand och frågar?) Har du fått en bekräftelse på att de accepterar det? Känns som att det skulle motverka syftet om de godkände det.
Jag använde min egen som jag har sen tidigare. Han som ringde från Tesla för att stämma av en del detaljer några dagar efter beställning, sa att min kod var registrerad på mig själv och att det var helt ok.
Som jag förstått det nya programmet så får både den som använder referalkoden och kodens ägare 1500 km fri SuC.HelectriC skrev:Nej, tror inte det. Det är väl bara SuC på den bilen som köps och där kod läggs in?