Standard Range Plus - 531 700 kr!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Standard Range Plus - 531 700 kr!

Inlägg av dhanjel »

Mailade för att se hur man skulle gå till väga (RWD LR) tidigt igår morse, men har inte fått något svar. Sega..
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Standard Range Plus - 531 700 kr!

Inlägg av zyax »

dhanjel skrev:
Mailade för att se hur man skulle gå till väga (RWD LR) tidigt igår morse, men har inte fått något svar. Sega..
Jag som också är från Växjö ringde Malmö och det tog väl 10 minuter för dem att återkomma till mig med instruktionerna.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Standard Range Plus - 531 700 kr!

Inlägg av Swede1 »

pefreli skrev:
Ni som har erfarenhet av elbilar. Är 415 km på pappret tillräckligt för en förstabil eller kommer man ångra sig...?

Jag är medveten om att det är en korkad fråga utifrån perspektivet att ”det beror på dina behov”...

Men är ändå intresserad av att höra mer av era erfarenheter.

Jag kör ca 2500 mil om året. Bor i villa och kommer installera laddbox. Pendlar totalt 6 mil ToR till jobbet. Har en stuga ca 25 mil bort som vi besöker ca 2 gånger om året. Åker på längre skidresa 1 gång om året.

Till vardags kommer det inte vara något problem. Men HUR MYCKET stör man sig på att åka några gånger extra till SuC på längre resor?

Var nu snälla med mig och skriv inte att ”det beror på”... ;)

Erfarenheter från verkligheten uppskattas!
Mm, funderar också, 41 wltp kan ge under 30 mil på vintern om du har bråttom, (som man har på lång skidresa) , takbox..., sen vill man ha marginal om nåt strular, så räkna med att ladda efter 25 mil på vintern, dessutom vill man kanske inte ladda 100 % heller så ofta och så går det trögt att ladda de sista %. Så har du över 45 mil till fjällen så blir det två stopp och lite mer lugn sightseeing resa. Hyundai Kona kommer längre och är billigare, men då har man inte tillgång till supercharger nätet. 25 mil till stuga ska funka bra, om du inte ligger i 160 på motorvägen i 25 mil. Sen åldras batteriet iaf 5 % första åren.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Standard Range Plus - 531 700 kr!

Inlägg av fth »

pefreli skrev:
Ni som har erfarenhet av elbilar. Är 415 km på pappret tillräckligt för en förstabil eller kommer man ångra sig...?

Jag är medveten om att det är en korkad fråga utifrån perspektivet att ”det beror på dina behov”...

Men är ändå intresserad av att höra mer av era erfarenheter.

Jag kör ca 2500 mil om året. Bor i villa och kommer installera laddbox. Pendlar totalt 6 mil ToR till jobbet. Har en stuga ca 25 mil bort som vi besöker ca 2 gånger om året. Åker på längre skidresa 1 gång om året.

Till vardags kommer det inte vara något problem. Men HUR MYCKET stör man sig på att åka några gånger extra till SuC på längre resor?

Var nu snälla med mig och skriv inte att ”det beror på”... ;)

Erfarenheter från verkligheten uppskattas!
Min X90 har kortare räckvidd än så, och jag har inte upplevt det som ett problem på 7000+ mil, varav flera långresor i Europa. Det är klart att det ibland skulle ha varit trevligt med betydligt längre räckvidd, men det betyder i praktiken väldigt lite för restid och bekvämlighet, så länge man har en realistisk räckvidd på 25+ mil mellan 10-90% SoC.

Norrut kan det förstås fortfarande vara lite värre, jag har ännu inte åkt på några långresor till fjällen, men det är ju betydligt mer glest med SuC där, så beroende på destination kan man nog få planera noga och ladda lite längre än vad man skulle önska ibland.

Söderut är det iaf i mina ögon problemfritt.

Eller för att sammanfatta: "det beror på" :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Standard Range Plus - 531 700 kr!

Inlägg av dhanjel »

zyax skrev:
dhanjel skrev:
Mailade för att se hur man skulle gå till väga (RWD LR) tidigt igår morse, men har inte fått något svar. Sega..
Jag som också är från Växjö ringde Malmö och det tog väl 10 minuter för dem att återkomma till mig med instruktionerna.
Ja vill ha skriftliga bevis på vad de lovar. Inte bara "beställ den dyrare och ring så ändrar vi sen" ;) Fått svar iaf, så nu ska bara beslutet tas.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Standard Range Plus - 531 700 kr!

Inlägg av Jeppe_E »

Swede1 skrev:
pefreli skrev:
Ni som har erfarenhet av elbilar. Är 415 km på pappret tillräckligt för en förstabil eller kommer man ångra sig...?

Jag är medveten om att det är en korkad fråga utifrån perspektivet att ”det beror på dina behov”...

Men är ändå intresserad av att höra mer av era erfarenheter.

Jag kör ca 2500 mil om året. Bor i villa och kommer installera laddbox. Pendlar totalt 6 mil ToR till jobbet. Har en stuga ca 25 mil bort som vi besöker ca 2 gånger om året. Åker på längre skidresa 1 gång om året.

Till vardags kommer det inte vara något problem. Men HUR MYCKET stör man sig på att åka några gånger extra till SuC på längre resor?

Var nu snälla med mig och skriv inte att ”det beror på”... ;)

Erfarenheter från verkligheten uppskattas!
Mm, funderar också, 41 wltp kan ge under 30 mil på vintern om du har bråttom, (som man har på lång skidresa) , takbox..., sen vill man ha marginal om nåt strular, så räkna med att ladda efter 25 mil på vintern, dessutom vill man kanske inte ladda 100 % heller så ofta och så går det trögt att ladda de sista %. Så har du över 45 mil till fjällen så blir det två stopp och lite mer lugn sightseeing resa. Hyundai Kona kommer längre och är billigare, men då har man inte tillgång till supercharger nätet. 25 mil till stuga ska funka bra, om du inte ligger i 160 på motorvägen i 25 mil. Sen åldras batteriet iaf 5 % första åren.
Lite så måste man tänka och inte bara stirra sig blind på WLTP-uppgifterna. SR+ lär ha 400k actual och med 80% då snarare 320 km. Om man antar en körcykel mellan 20-80% så ger det en räckvidd i bra förhållande på 240 km. Det innebär ju snarare runt 20 mil på vintern.

Jämför man då med en LR RWD, som har 600k i WLTP och kanske 550k i actual och med 80% då snarare 440km. Med samma körcykel så ger det en räckvidd i bra förhållande på 330 km. Så 29 mil på vintern. Dessutom laddar väl LR-batteriet lite snabbare på SuC, har jag för mig.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Standard Range Plus - 531 700 kr!

Inlägg av taliz »

Skiljer det nått på vikten mellan SR+ och MR?
Får känslan att det är samma bil med lite mjukvarubegränsningar bara?

EDIT: glöm det. MR verkar vara 27kg tyngre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Standard Range Plus - 531 700 kr!

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
Skiljer det nått på vikten mellan SR+ och MR?
Får känslan att det är samma bil med lite mjukvarubegränsningar bara?

EDIT: glöm det. MR verkar vara 27kg tyngre.

Fast MR var väl en one-off från Tesla, den lär väl inte dyka upp i EU? Eller? :lol:

Var det inte så att det var ett LR-batteri som de minskade antalet celler i?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Standard Range Plus - 531 700 kr!

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Skiljer det nått på vikten mellan SR+ och MR?
Får känslan att det är samma bil med lite mjukvarubegränsningar bara?

EDIT: glöm det. MR verkar vara 27kg tyngre.

Fast MR var väl en one-off från Tesla, den lär väl inte dyka upp i EU? Eller? :lol:

Var det inte så att det var ett LR-batteri som de minskade antalet celler i?
Tänkte om dom bara rebrand’at MR till SR+ och mjukvarubegränsat range och lite features.
Snabbt sätt att introducera en ”ny” modell.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Standard Range Plus - 531 700 kr!

Inlägg av Jeppe_E »

Satt och klickade runt lite och LR RWD finns fortfarande kvar på Teslas Kinesiska sida
Skärmavbild 2019-04-17 kl. 17.56.30.png
377.000 Yuan är 521.000 SEK.
421.000 Yuan är 582.000 SEK.

Så skillnaden mellan dessa två är 89,5%
I Sverige är den 90,4%
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Standard Range Plus - 531 700 kr!

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
Satt och klickade runt lite och LR RWD finns fortfarande kvar på Teslas Kinesiska sida
Skärmavbild 2019-04-17 kl. 17.56.30.png
377.000 Yuan är 521.000 SEK.
421.000 Yuan är 582.000 SEK.

Så skillnaden mellan dessa två är 89,5%
I Sverige är den 90,4%
Jag har offerter på en svart och en vit sån nu. :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Standard Range Plus - 531 700 kr!

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
Satt och klickade runt lite och LR RWD finns fortfarande kvar på Teslas Kinesiska sida
Skärmavbild 2019-04-17 kl. 17.56.30.png
377.000 Yuan är 521.000 SEK.
421.000 Yuan är 582.000 SEK.

Så skillnaden mellan dessa två är 89,5%
I Sverige är den 90,4%
Jag har offerter på en svart och en vit sån nu. :)

Coolt, Vit med 19"? 631.000 kr?

Eller du skulle försöka ta den som personalbil va?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Standard Range Plus - 531 700 kr!

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
Satt och klickade runt lite och LR RWD finns fortfarande kvar på Teslas Kinesiska sida
Skärmavbild 2019-04-17 kl. 17.56.30.png
377.000 Yuan är 521.000 SEK.
421.000 Yuan är 582.000 SEK.

Så skillnaden mellan dessa två är 89,5%
I Sverige är den 90,4%
Jag har offerter på en svart och en vit sån nu. :)

Coolt, Vit med 19"? 631.000 kr?

Eller du skulle försöka ta den som personalbil va?
Ja vi får se om jag lyckas klämma in något mer än vinterhjul(krav), det är på håret.
Hade helst haft vit och 19", men range känns viktigare med tanke på att jag mest skall göra långresor.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar