Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Punktering

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Punktering

Inläggav Teslaägare Walker » 13 apr 2019 08:05

Är det någon som har koll på förfarande vid punktering?
Bilen saknar ju reservhjul, domkaft, lagningssats och kompressor.
Nu har jag inte drabbats (än)...
...men ”varnad är väpnad”
Bra att vara informerad.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Referralkod: mikael83741

Re: Punktering

Inläggav Teslaägare Bjelke » 13 apr 2019 08:12

Om bilen är "garanti"-ny så ringer man road assistance, och hoppas att man inom räckhåll...
Annars typ bärgare eller däckfirma...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare HelectriC » 13 apr 2019 08:21

Jag har med mig dessa:

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verk ... 2000022836

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000028529

Då har man in case of ingen annan hjälp att få.
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Polestar2
Byton, BMW iX3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav elbilist Jerker » 13 apr 2019 08:55

Att bilar nuförtiden saknar reservhjul är inget som jag uppskattar. Jag blev varse det när jag var på väg hem från Malmö till Nyköping och mitt i centrala Jönköping väjde för en polisbil som kom bakifrån. Jag lyckades då köra upp på trottoarkanten och däcket fick ett stort V-format jack. Alltså omöjligt att laga med den medföljande lagningssatsen och kompressorn. Men jag hade ju nån slags assistans i min försäkring, så jag ringde dem.

Men: Den innehöll iofs bärgning till däckverkstad, men klockan var efter 17 och ingen däckverkstad var längre öppen. Då erbjöd försäkringen övernattning på hotell. Det var bara det att för mig var det inte ett alternativ att komma hem först dagen därpå. Jag var tvungen att ta mig hem. Så jag googlade. Som tur var fanns det en akutverkstad i Jönköping som hade jour dygnet runt och de kunde hjälpa mig. Jag hade lite tur eftersom den som skulle ha jouren hade ännu inte hunnit åka hem, så jag slapp en inringningsavgift, vilket gjorde det hela lite billigare.

Väl på verkstaden så visade det sig att de hade inte exakt samma profil på däck som det jag hade, så det fick bli 2 nya däck. Jag minns nu inte exakt, men kalaset gick på närmare 5000:-. (Och då slapp jag ändå undan inringninsavgiften plus att de hade missat att ge mig ett pris inkl. moms, så jag protesterade när fakturan kom, så jag slapp betala momsen. Annars hade det blivit kanske 7000:-) Hade jag haft ett reservhjul hade det blivit betydligt billigare och dessutom hade jag kommit hem tidigare.

Nej, tacka vet jag reservhjul!
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inläggav Teslaägare Walker » 13 apr 2019 08:56

HelectriC skrev:Jag har med mig dessa:

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verk ... 2000022836

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000028529

Då har man in case of ingen annan hjälp att få.

Tack för tipset!!!
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inläggav Teslaägare HelectriC » 13 apr 2019 09:05

Jerker skrev:Att bilar nuförtiden saknar reservhjul är inget som jag uppskattar. Jag blev varse det när jag var på väg hem från Malmö till Nyköping och mitt i centrala Jönköping väjde för en polisbil som kom bakifrån. Jag lyckades då köra upp på trottoarkanten och däcket fick ett stort V-format jack. Alltså omöjligt att laga med den medföljande lagningssatsen och kompressorn. Men jag hade ju nån slags assistans i min försäkring, så jag ringde dem.

Men: Den innehöll iofs bärgning till däckverkstad, men klockan var efter 17 och ingen däckverkstad var längre öppen. Då erbjöd försäkringen övernattning på hotell. Det var bara det att för mig var det inte ett alternativ att komma hem först dagen därpå. Jag var tvungen att ta mig hem. Så jag googlade. Som tur var fanns det en akutverkstad i Jönköping som hade jour dygnet runt och de kunde hjälpa mig. Jag hade lite tur eftersom den som skulle ha jouren hade ännu inte hunnit åka hem, så jag slapp en inringningsavgift, vilket gjorde det hela lite billigare.

Väl på verkstaden så visade det sig att de hade inte exakt samma profil på däck som det jag hade, så det fick bli 2 nya däck. Jag minns nu inte exakt, men kalaset gick på närmare 5000:-. (Och då slapp jag ändå undan inringninsavgiften plus att de hade missat att ge mig ett pris inkl. moms, så jag protesterade när fakturan kom, så jag slapp betala momsen. Annars hade det blivit kanske 7000:-) Hade jag haft ett reservhjul hade det blivit betydligt billigare och dessutom hade jag kommit hem tidigare.

Nej, tacka vet jag reservhjul!

Jo, det är klart man kan försöka förbereda sig på alla möjliga olika scenario och delar som kan gå sönder, men faktum är att de flesta aldrig använder det reservhjul de släpar med sig hela tiden (som både tar bagageplats och kostar pengar) och därför har man sällan användning för det.
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Polestar2
Byton, BMW iX3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav elbilist Jerker » 13 apr 2019 09:13

HelectriC skrev:Jo, det är klart man kan försöka förbereda sig på alla möjliga olika scenario och delar som kan gå sönder, men faktum är att de flesta aldrig använder det reservhjul de släpar med sig hela tiden (som både tar bagageplats och kostar pengar) och därför har man sällan användning för det.

Ja, jag föredrar ändå att prioritera ett reservhjul.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Punktering

Inläggav Teslaägare taliz » 13 apr 2019 10:36

Aldrig haft punka på en bil. Däremot 2ggr på MC...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Teslaägare NiklasTesla » 13 apr 2019 10:49

Bara ringa Roadside assistence. Köpte även en flaska punkteringslagning för 69sek hos Biltema om jag befinner mig på en grå marknad (typ Polen) och måste vidare.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Referralkod: niklas60543

Inläggav Teslaägare Walker » 13 apr 2019 11:37

NiklasTesla skrev:Bara ringa Roadside assistence. Köpte även en flaska punkteringslagning för 69sek hos Biltema om jag befinner mig på en grå marknad (typ Polen) och måste vidare.

Punkteringslagning kör ju TPMS. Så det går bort.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Nästa

Återgå till Model 3